DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 21:30

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 113 14 15 16 1720 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 08, 2010 21:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
@hitchcock.dk: meget spændende læsning 8)

Jeg har af uransagelige årsager aldrig set en film med Romy Schneider, men måske skulle man tage og komme i gang.

Er der nogen bestemt(e) Romy Schneider-film du vil anbefale til en nybegynder?

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors apr 08, 2010 22:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg vender tilbage i morgen med en top 5 eller 7....


Top
   
Indlæg: fre apr 09, 2010 10:08 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Pierre Granier-Deferres Le train (1973) blev vist på TV for 2-3 år siden, hvor jeg optog den. Såvidt jeg husker var det en tysk kanal, som viste den - og altså dubbet til tysk.

Viscontis Ludwig findes i et par forskellige DVD-udgaver, bl.a. en udsendt af KinoWelt. Her er et link til DVD Beavers
anmeldelse: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDReviews22/ludwig_dvd_review.htm


Top
   
Indlæg: fre apr 09, 2010 11:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Fellini skrev:
Pierre Granier-Deferres Le train (1973) blev vist på TV for 2-3 år siden, hvor jeg optog den. Såvidt jeg husker var det en tysk kanal, som viste den - og altså dubbet til tysk.


Ja, Le train blev vist i anledning af 25-året for Romy Schneiders død sammen med ti andre Romy Schneider film på tysk tv i maj-juni 2007. Jeg optog den også :thumb:

Til njhansen og andre, der er helt nye mht. Romy Schneider: Det er ret svært at anbefale noget, da hendes film er så forskellige og spænder fra artfilm til mainstream. Jeg foretrækker generelt hendes franske film, men hun fik jo sine første succeser allerede som teenager, hvor hun spillede prinsesse i historiske østrigsk-tyske film, og det er faktisk disse roller, mange af hendes især tyske fans husker hende for! I Tyskland og Østrig længtes alle Romy Schneiders fans i 60'erne og 70'erne efter, at hun skulle "vende hjem" og lave flere lignende film! De kunne ganske enkelt ikke begribe, hvad hun lavede i udlandet! For nogle - især tyskere - vil det derfor være film som hendes Sissi-trilogi fra 1955-57, der er indbegrebet af hendes karriere.

Et andet problem er, at Romy Schneider har lavet film på så mange forskellige sprog (fransk, tysk, engelsk, italiensk). Det kan derfor være svært at finde gode udgaver, med tekst- og lydoptions, som man kan leve med. Hun har jo altid været voldsomt populær i Tyskland, og der findes mange tyske udgivelser af hendes film, men desværre ofte kun i dubbede udgaver og nogle gange også i elendige transfers. Jeg har derfor valgt at fremhæve nogle titler, som rent faktisk findes i gode dvd-udgaver med engelske tekster, da kun de færreste vil leve med tysk dub eller utekstede fransksprogede film. Jeg har desuden lagt vægt på at fremhæve titler, hvor hun har en væsentlig eller endda den væsentligste hovedrolle, hvilket hun selvfølgelig oftest har, men dog ikke altid (fx Mado og Un plein soleil). Jeg vil derfor anbfale, at man prøver at finde en af disse 8 film:


L'important c'est d'aimer (1975) af Andrzej Zulawski
En meget intens og pågående film med en stor præstation af Schneider i en ret kontroversiel rolle (hun vandt en César for sin præstation). Filmen falder nok ikke i alles smag - det er jo Zulawski. Det bedste er dog dvd-udgivelsen fra Mondo Vision (R1): Det er vel nok er den bedste dvd-udgivelse af nogen Romy Schneider-film overhovedet! Den fås både i luksusudgave med tyk booklet og musik-cd samt i enkelt-disc udgave.

La piscine (1969) af Jacques Deray
Denne film var en meget berømt rolle for Romy Schneider! Hun spiller sammen med Delon, som hun i øvrigt havde været kæreste med tidligere, og filmen er indbegrebet af alt, hvad Delon står for: Fransk, sexet og cool! Det er en slags thriller, men har en særlig klinisk kølighed over sig med det elegante hus, swimmingpoolen og den strålende sol. Bedste udgave er den franske blu-ray (med engelsk dub), men ellers fås filmen også på dvd i en rigtig god Delon-boks fra Lionsgate (R1).

Les innocents aux mains sales (1975) af Claude Chabrol
En meget sexet thriller med en hel del nudity. En af hendes beste film, men igen: Den er fransk, og det er Chabrol, så mange vil nok stå af. Filmen findes med engelske tekster i Chabrol-boks nr. 2 fra Arrow Films (R2UK).

10:30 P.M. Summer (1966) af Jules Dassin
En artfilm af den gamle noir-mester Jules Dassin. Rigtig artfilm! Jeg synes den er ret fantastisk, men jeg har aldrig mødt nogen, der deler min glæde. Billederne er utrolige og spillet suverænt. Den er forbløffende erotisk for sin tid. Filmen har engelsk lyd, og er udgivet af MGM i R1. Jeg har anmeldt den på min hjemmeside, hvor jeg netop her til formiddag har genuploadet nogle billeder fra filmen.

Les choses de la vie (1970) af Claude Sautet
Claude Sautet var Schneiders yndlingsinstruktør, og hun medvirkede i fem af hans film. Han lavede forholdsvis traditionelle dramaer med vægten på klassisk fortællekunst, solidt skuespil og blik for små detaljer. I denne film spiller Romy Schneider ved siden af Michel Piccoli. God film - ordinær vil nogle måske mene, men jeg synes, den er virkelig god. Fin og sentimental musik af Philippe Sarde (se evt. youtube-klippet, hvor hun og Piccolo fremfører en sang fra filmen. Klippet er ikke fra selve filmen, men fra et samtidigt tv-program, hvor de to stjerner promoverer filmen):

Jeg har Les choses de la vie på en fransk dvd med engelske tekster (Mk2), men jeg ved ikke, om den stadig er til at skaffe.

Max et les ferrailleurs (1971) af Claude Sautet
Igen spiller hun sammen med Michel Piccoli, men historien er en anden. Jeg har den på en fransk dvd med engelske tekster (Mk2), men jeg ved ikke, om den stadig er til at skaffe. En anden Claude Sautet-film, Une histoire simple (1978), burde måske også blive nævnt i dette åndedrag. Den fik hun en César for, men filmen er vist kun udgivet på dvd i Frankrig (ikke engelsk-venlig)?

La mort en direct (1980) af Bertrand Tavernier
Engelsk-sproget sci-fi film med Harvey Keitel. Foregår i Skotland i noget der ligner samtiden uden brug af special effects. Det er en film fra den sidste del af Schneiders karriere, hvor hun ikke havde det så godt privat. Hun er måske heller ikke i sit rette element i en engelsksproget produktion som denne, men filmen er habil - over middel i hendes filmografi. Jeg har den på en fransk dvd (Studio Canal), som har engelsk originallyd (tekster kan fravælges).

Le procès (1962) af Orson Welles
Man kan vel diskutere, om Romy Schneiders rolle i Processen er stor nok til at kalde det en hovedrolle, men det mener jeg trods alt, at man kan. Selvfølgelig er det især Perkins, man husker, men man ser også ganske meget til Schneider i anden halvdel af filmen. Men det er ikke den typiske Romy Schneider-film. Filmen er selvfølgelig et mesterværk - svær, bevares, det er jo Kafka og Orson Welles, men den skal ses! Findes på dvd i UK og DK (Sandrew Metronome).

Hun medvirkede også i et par Visconti-film og nogle få Hollywood-film, som fx What's New Pussycat (1965) med Peter Sellers og krigsfilmen The Victors (1963). Disse film findes alle på dvd (The Victors er udsendt i UK for et par måneder siden), men jeg har desværre ikke set nogen af disse film (jeg ville selvfølgelig gerne - især Viscontis Ludwig, som er udgivet i Tyskland, som Fellini påpeger)! Romy Schneider spiller også med i Otto Premingers The Cardinal (1963), som er udgivet i R1, men der er vist tale om en lille Romy Schneider rolle. Hvis man kan tysk er nogle få af hendes tidlige film heller ikke helt ringe. Mädchen in Uniform (1958) var kontroversiel for sin tid med en historie om lesbisk kærlighed på et internat!

Lad mig afslutte med at sige, at noget af det fascinerende ved Romy Schneider også er hendes tragiske livshistorie, som det er værd at sætte sig ind i. Som for andre skuespillerinder som for eksempel Jean Seberg, Gene Tierney og Marilyn Monroe, udgør hendes livshistorie en stor del af myten omkring hende.


Top
   
Indlæg: fre apr 09, 2010 12:57 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Ja, undskyld at jeg lige skriver i DAHFs bedste tråd igen, Martin, men jeg vil bare gøre opmærksom på at der faktisk er
udsendt to Romy Schneider-film med danske undertekster. Det drejer sig om de to Claude Sautet-film, som du nævner: Max et les ferrailleurs (1971) og Les Choses de la Vie (1969). Begge film findes i en boks, der hedder Great French Actors, som er udsendt af Universal/StudioCanal. Jeg har nævnt den lidt tidligere i denne tråd. Jeg købte den i StereoStudio og gav kun 99,-. Les Choses de la Vie indeholder desuden dokumentaren Claude Sautet at Life's Crossroads.


Top
   
Indlæg: fre apr 09, 2010 13:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg kan godt huske, at den boks har været omtalt, men jeg havde glemt alt om den. Det er som altid essentiel information, du kommer med! Hvis man stadig kan finde den boks til 99, er det bare med at slå til!


Top
   
Indlæg: lør apr 10, 2010 7:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
En smule off-topic i forhold til franske film, men ikke i forhold til Romy Schneider: Der findes også en tysk tv-film om Romy Schneider, Romy (2009). Jeg fangede den på tysk tv november 2009, men den er også udkommet på dvd i Tyskland. Det er ikke en dokumentar, men en fiktionaliseret beretning om hendes liv og karriere, og om hendes forhold til pressen og til sine fans. Jeg har ikke for alvor sat mig ind i polemikken omkring filmens tilblivelse, men jeg kan forstå, at filmen blev noget mere "udvandet", end man havde ønsket, da boet efter Romy Schneider satte sine begrænsninger for, hvad der måtte fortælles. Rent kunstnerisk er filmen derfor måske ikke den store oplevelse.

Men der er alligevel interesssante ting i filmen. Den blander forskellige stilarter, og der kommer sort-hvide pseudo-dokumentariske klip undervejs, som næsten synes at være i 16 mm eller super 8. Det kan være optagelser fra pressemøder eller interviews, men det sjove er, at alle disse optagelser er rekonstruktioner (lidt som i filmen JFK). Man ser også Romy Schneider til filmindspilninger, og det er faktisk ret sjovt, når man kan genkende disse scener fra hendes virkelige film, men igen er der selvfølgelig tale om rekonstruktioner, som dog er ganske godt lavet.

Herunder ses fx 'Romy Schneider' og 'Alain Delon' i efterligningen af en berømt scene fra La piscine (1969) (Jessica Schwarz spiller Romy Schneider og Guillaume Delorme er Alain Delon) (pressebillede):

Billede


Top
   
Indlæg: lør apr 10, 2010 12:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
@hitchcock.dk: tak for svaret :thumb: Jeg kan se, at jeg hellere må få købt den boks i Stereo Studio (har faktisk stået med den i hænderne et par gange).

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: tors apr 15, 2010 8:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Nu må det være oplagt at tage René Clément. Jeg har tidligere vist billeder af en Delon-boks (i forbindelse med Jacques Deray), men lad os bare tage den igen:

Billede

I boksen finder man nemlig René Cléments Plein soleil (1960) (aka "Kun solen var vidne"), hvor Romy Schneider i øvrigt har en lille rolle. Det er en glimrende uprætentiøs thriller af den gammeldags slags med fin Hitchcock-agtig suspense. Jeg kan vældig godt lide den slags film, og at den også byder på fine billeder (filmet af Melville-fotografen Henri Decae) og god musik (Nino Rota) gør bestemt heller ikke noget! Der er et par billeder fra udgivelsen her på dahf i dette og de følgende indlæg. Optimum har også udsendt filmen på enkelt-dvd (identisk med udgaven i boksen: anamorfisk og med burnt-in undertekster). Filmen er også udgivet i R1, men ikke anamorfisk!

De øvrige Clément-dvd'er:

Billede

Jeux interdits (1952) (aka "Forbidden Games")
En Criterion-udgivelse. Trist film. Handler om død, død og død oplevet af en 5-årig pige, som til dels også er igangsætter af disse dødsritualer (derfor ordet "forbudte" i titlen)! Vel nok Cléments bedste film!

Gervaise (1956)
En udgivelse fra Criterions budget-label Essential Art House. Jeg har ikke set denne film endnu, da jeg først for nylig har fået den (det er en af de titler, som netop er annonceret udgået fra Criterions sortiment).

Les félins (1964) (aka "Joy House")
Besynderlig thriller. Delon har flirtet med en gangsters kone og får derfor en flok gangstere på nakken. Han søger tilflugt i et hus, hvor to kvinder (Jane Fonda og Lola Albright) holder ham skjult og hjælper ham. Det lyder lækkert: Dejlige skuespillere, sort-hvide scopebilleder, foto af Decae og locations fra den franske Riviera, men filmen er alligevel halvkedelig. Den amerikanske dvd er ikke så god: Den er anamorfisk, men interlaced med forfærdelige striber, som ikke kan fjernes korrekt (de-interlaces) på mit system. Der er to versioner af filmen: Med engelsk eller fransk lyd (de to versioner er ikke helt identiske; der ligger altså to film på dvd'en. Det vil sige, at der er over 3 timers video på en enkelt dvd!).

Paris brûle-t-il? (1966)
Stor international krigsfilm med en hob af stjerner (efter samme koncept som "Den længste dag"): Delon, Belmondo, Orson Welles, Kirk Douglas, Anthony Perkins, Leslie Caron, Yves Montand, Trintignant, Simone Signoret osv. Mange af disse medvirker dog kun perifert (fx Signoret). Hitler vil smadre Paris (inkl. Louvre, Eiffeltårnet osv.), men de franske modstandsfolk og de allierede vil forhindre det. Filmen varer næsten 3 timer, og jeg kedede mig desværre bravt, må jeg indrømme. Måske ikke på grund af længden, men mere fordi filmen prøver at overgøre alting.


Top
   
Indlæg: ons apr 28, 2010 19:16 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Sker der noget, bare lidt, i den spændende tråd igen?


Top
   
Indlæg: ons apr 28, 2010 20:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Tak for interessen :thumb: Vejret har bare være så godt, at der ikke har været meget tid til at sidde ved PC'en! Jeg har godt nok taget en masse billeder, som jeg kunne poste, men jeg vil hellere vente til jeg får tid til at skrive et par ord med på vejen.

Men jeg er kun nået halvvejs i mit "franske projekt" og satser da på at fuldføre det!


Top
   
Indlæg: tors apr 29, 2010 22:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Kan du bringe Costa-Gavras på et tidspunkt? :)

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: fre apr 30, 2010 10:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Ja, Costa-Gavras kommer helt sikkert med, når jeg får tid. Jeg regner i øvrigt med at kunne fortsætte tråden om en uges tid...


Top
   
Indlæg: lør maj 29, 2010 13:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 15, 2004 0:01
Indlæg: 426
Powernapper du Martin? Vi vil ha' mer'! :D


Top
   
Indlæg: lør maj 29, 2010 16:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
mikkel skrev:
Powernapper du Martin?

Stort set! Nej, jeg har lidt for travlt med andre ting lige for tiden, men håber, jeg får tid til at fortsætte snart. 8)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 113 14 15 16 1720 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team