DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 14:07

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 94 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 03, 2012 1:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
:notworthy:

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tirs jan 03, 2012 13:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
RaGa_MuFFiN skrev:
Tør man spørge om, hvad det sådan cirka har kostet? :beerchug:


Hvad det har kostet...? Pyhh, det er svært at sige, er købt over flere gange og ting er blevet opgraderet med tiden.. Men vi er da over 100K hvertfald.. :|


Top
   
Indlæg: ons jan 04, 2012 18:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn okt 17, 2004 14:11
Indlæg: 3354
Geografisk sted: Troldhede, Denmark
Det var egentlig også i det prisleje jeg havde forestillet mig. Jeg regner bestemt heller ikke med at bruge mindre når jeg selv skal igang!

Mangler egentlig bare et hus - men det burde da ikke være svært at finde med de priser vi har idag! :beerchug:

_________________
Vil du med til Danmarks hyggeligste LAN? Smut ind på http://t-lan.dk og tag et kig! :-)


Top
   
Indlæg: ons feb 08, 2012 16:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 09, 2004 21:33
Indlæg: 2070
Geografisk sted: 7323 Give
RaGa_MuFFiN skrev:
Det var egentlig også i det prisleje jeg havde forestillet mig. Jeg regner bestemt heller ikke med at bruge mindre når jeg selv skal igang!

Mangler egentlig bare et hus - men det burde da ikke være svært at finde med de priser vi har idag! :beerchug:



Post it !


Top
   
Indlæg: fre jul 27, 2012 15:21 
Offline

Tilmeldt: fre jul 27, 2012 2:14
Indlæg: 17
:loco: Det er jo sindsygt med de hjemmebiografer nogle af jer disker op med!

_________________
TV - Philips 47" - 47PFL6877T
Blu-ray - Sony PS3 - Slim 320GB
Surround - Sony - DAV-DZ660

Film - Min samling


Top
   
Indlæg: man apr 01, 2013 20:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
Hej allesammen,
Så er der langt om længe en lille opdatering herfra i billederne og info på side 1.

Tak for alle jeres gode indlæg og spørgsmål samt andre spændende samlinger her på sitet. :-)

/Christian


Top
   
Indlæg: man okt 27, 2014 22:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
UPDATE 27-10-2014: Jeg har i august og september været i gang med en større ombygning og opgradering af biografen. Nu er der kommet Dolby Atmos med 7.2.4-kanals lyd, dvs. 7.2 + 4 lofthøjttalere. Og en kraftig ekstra subwoofer. Desuden er lærredet blevet udvidet til et 117" Lissau lærred i størrelsesforholdet 2.07:1. På den måde er billedet større ved CinemaScope-film og jeg kan udnytte zoom-funktionerne i projektoren. 16:9-formatet er i størrelsesforholdet 1.85:1 hvor CinemaScope er op til 2.40:1. Pga. min mellemløsning, tilgodeser jeg både 16:9 og CinemaScope indhold og biografoplevelsen er helt i top. Til slut er alle højttalere blevet vinklet meget bedre til lyttepositionerne end tidligere.

Se billederne på Side 1


Top
   
Indlæg: man okt 27, 2014 23:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Fedt! Jeg hørte atmos for første gang i weekenden og drt var faktisk fedt og overbevisende. Jeg sad lidt og tænkte"hvorfor har dette ikke altid været en del af standarten?" :) enormt lækkert setup.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man okt 27, 2014 23:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
Mills skrev:
Fedt! Jeg hørte atmos for første gang i weekenden og drt var faktisk fedt og overbevisende. Jeg sad lidt og tænkte"hvorfor har dette ikke altid været en del af standarten?" :) enormt lækkert setup.


Tak Mills for dine kommentarer! :-)
- Jamen jeg kan kun give dig ret, det er virkelig det mest revolutionerende siden surround blev lanceret!


Top
   
Indlæg: fre okt 31, 2014 7:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 29, 2010 11:45
Indlæg: 48
Geografisk sted: København s
det er et rigtig fint rum du har fået smidt sammen.. :clap:

Men..

dine højttalere er placeret, undskyld jeg siger det, meget uoptimalt..!

for at få udnyttet Atmos ordentligt skal dine surround og surround back ned i max 30 cm over ørehøjde..
ceiling speakers skal give fornemmelsen over hovedet, og det falder helt til jorden når alle dine højttalere er placeret oppe..
det Atmos kan er at placere lyden lige præcis ved dit f.eks højre øre og så "trække" lyden igennem dig og op i venstre hjørne, og det er simpelthen ikke muligt med din nuværende højttalerplacering..

samtidig skal dine ceiling front skyde ned af og ikke bagud i rummet..

jeg fik selv Atmos for en måneds tid siden og har til hudløshed testet alle højttalerpositioner, og den bedste løsning er som sagt at få surround / surround back ned lidt over hovedhøjde ( havde dem selv placeret i 180cm før ) og lade ceiling speakers gøre det de er bedst til, nemlig at klare lyden over hovedet..

det giver klart den største rumfornemmelse og den bedste panorering, samt detaljegraden og placering af lyden bliver meget mere præcis..

_________________
dedikeret bio
Marantz sr7009 / mm8077 / mm7025
M&K speaker system ( 7.2.4 Atmos setup )
EarthQuake subs
Optoma HD82 / 108" cinemascope screen


Top
   
Indlæg: fre okt 31, 2014 12:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
[quote="strecker"]det er et rigtig fint rum du har fået smidt sammen.. :clap:

Tak for dine input strecker :-)
Men jeg er ikke helt enig med dig i dine betragtninger.

Ugangspunktet jeg har taget i mit setup er en formindskning af layoutet i de store biografer.
Her sidder side- og baghøjttalerne oppe i rummet og ceiling-højttalerne placeret længere inde mod midten af rummet i begge sider.
Denne metode har jeg også valgt, da jeg fandt koncentrationen af effekterne mere kontante og mindre diffuse. Har også eksperimenteret en del med det.

Jeg har valgt at placere ceiling front på den måde, da det gav den bedste lyd og virkning på den bagerst række på denne måde.
Når man sidder i sofaen kommer lyden stadig ovenfra og ned i hovedet, højttalerne er i øvrigt gode til at sprede lyden.
Niveauet på højttalerens styrke er også en del mere ensartet for de to lyttepositioner ved denne metode, har jeg erfaret.

Kan fortælle dig at nedenstående billede er fra Dolby's HQ i San Francisco og dette Atmos-rum er deres reference rum.

Billede

Der er sikkert mange meninger om højttalerplaceringer, men jeg kan fortælle at de fungerer helt forrygende med den placering jeg har valgt.
Både Dolby-demoerne og Transformers giver en oplevelse jeg ikke har hørt magen før.


Top
   
Indlæg: fre okt 31, 2014 12:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 29, 2010 11:45
Indlæg: 48
Geografisk sted: København s
jeg vil personligt ikke mene at man kan sammenligne et rum der har en loftshøjde på 6 meter, 30+ højttalere og udstyr på den anden side af 2 millioner, med vores ganske almindelige rum..
og ifølge Dolby skal man se bort fra de store proff installationer da de af gode grunde ikke virker til et rum på 20 kvm og istedet benytte deres Dolby Atmos Home Theater Installation Guidelines...

proff. processor og forbruger processor er to vidt forskellige ting, og er bygget til to vidt forskellige ting..

jeg har haft mine højttalere placeret på præcis samme måde som dine, og ved af erfaring at det ikke er optimalt..
syntes det er mystisk at vi kan have så forskellige meninger om surroundhøjttalerne placering, da der under ombygning herhjemme var bred enighed om at den løsning jeg har valgt er klart bedst..

har du haft dine surroundkanaler nede i højden.?

_________________
dedikeret bio
Marantz sr7009 / mm8077 / mm7025
M&K speaker system ( 7.2.4 Atmos setup )
EarthQuake subs
Optoma HD82 / 108" cinemascope screen


Top
   
Indlæg: fre okt 31, 2014 15:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
strecker skrev:
jeg vil personligt ikke mene at man kan sammenligne et rum der har en loftshøjde på 6 meter, 30+ højttalere og udstyr på den anden side af 2 millioner, med vores ganske almindelige rum..


Nej loftet er langt højere i Dolby-biografen, men deres ceiling er stadig vinklet for og bag. I mit tilfælde med den mere alm. lofthøjde, giver det lydmæssigt en kæmpe fordel med den måde mine ceiling front sidder.
Side- baghøjttalerne er stadig vildt langt over hovedet på publikum hos Dolby, og det ændrer de mange ekstra kanaler jo ikke på.
Og ja jeg har prøvet at sænke side- baghøjttalerne, men jeg synes ikke det gjorde stor forskel med den vinkling mine højttalere pt. har.

At vi oplever forskelligt, har med mange parametre at gøre: forskellige rum, udstyr, indstillinger, kalibreringer osv.
Men hvad vigtigst er, receiveren skal vide hvor den har sine højttalere og hvordan de er placeret.
Processing i proff. og hjemmebio dekodere er basalt set den samme. Forskellen ligger i antallet af kanaler. Mixet er altid det samme, og samme informationer bliver behandlet i de respektive processorer.


Top
   
Indlæg: fre okt 31, 2014 16:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 29, 2010 11:45
Indlæg: 48
Geografisk sted: København s
Det lyder lidt som om at du har overbevist dig selv om ting der ikke helt passer, for at undgå flytning af dine eksisterende højttalere.

Men who knows.

Vi må være enige om at være uenige.

Tillykke med det nye setup. :thumb:

_________________
dedikeret bio
Marantz sr7009 / mm8077 / mm7025
M&K speaker system ( 7.2.4 Atmos setup )
EarthQuake subs
Optoma HD82 / 108" cinemascope screen


Top
   
Indlæg: fre dec 19, 2014 12:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
UPDATE 19-12-2014: Upgraderede min Rotel RMB-1565 5x100W til en Rotel RMB-1575 5x250W ICEpower forstærker til at drive de tungeste højttalere. Information og billeder er opdaterede.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 94 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team