DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 94 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7
Forfatter besked
Indlæg: man feb 16, 2015 17:40 
Offline

Tilmeldt: man feb 16, 2015 15:46
Indlæg: 2
ceejay skrev:
strecker skrev:
jeg vil personligt ikke mene at man kan sammenligne et rum der har en loftshøjde på 6 meter, 30+ højttalere og udstyr på den anden side af 2 millioner, med vores ganske almindelige rum..


Nej loftet er langt højere i Dolby-biografen, men deres ceiling er stadig vinklet for og bag. I mit tilfælde med den mere alm. lofthøjde, giver det lydmæssigt en kæmpe fordel med den måde mine ceiling front sidder.
Side- baghøjttalerne er stadig vildt langt over hovedet på publikum hos Dolby, og det ændrer de mange ekstra kanaler jo ikke på.
Og ja jeg har prøvet at sænke side- baghøjttalerne, men jeg synes ikke det gjorde stor forskel med den vinkling mine højttalere pt. har.

At vi oplever forskelligt, har med mange parametre at gøre: forskellige rum, udstyr, indstillinger, kalibreringer osv.
Men hvad vigtigst er, receiveren skal vide hvor den har sine højttalere og hvordan de er placeret.
Processing i proff. og hjemmebio dekodere er basalt set den samme. Forskellen ligger i antallet af kanaler. Mixet er altid det samme, og samme informationer bliver behandlet i de respektive processorer.


Nu har jeg læst jeres diskussion et par gange nu og begge to har fat i noget. Jeg har bygget højttalere i 17 år og har selvfølgelig selv en Hjemmebiograf. Jeg har i mange år prøvet utallige højttaler opsætninger. Både Surroundkanalerne oppe og nede. Dolby foreskriver nu og har i mange år foreskrevet alle højttalerne nede i højden. THX mener surroundkanalerne skal være mellem 2-3 fod over ørehøjde (max 160 cm).
Jeg forstår klart, at med surroundhøjttalerne nede det giver en naturlig højdeforskel til Ceiling kanalerne. God opstilling. Men i visse tilfælde kommer surroundkanalerne osse rigtig tæt på dem, der sidder yderst. Det er jo ikke så fedt at få blæst knoppen af!
Min erfaring siger: Højttalervinkling. Som i den ægte biograf er højttalerne konstrueret så de er vinklet ned mod lytteren og hænger højt.
Jeg har b.la snakket med den lokale Cinemaxx og Biocity om de var klar til en Atmos installation. Biocity var positive, men det ville koste omkring 1 million bare i den store sal. Problemet med biografer en lofthøjden, hvor de bliver nød til at afmonterer dette.
Jeg har oplevet Apollon Struers Dolby atmos til filmen Guardians of the galaxy og var blæst helt væk.
I min biograf har jeg selv 16 højttalere ialt og der i blandt en surround subwoofer, der står bagerst i rummet. Det vil jeg anbefale på det kraftigste!! Det var helt vildt i Struer. Man siger at bassen ikke kan retningsbestemmes men.....
Begge jeres opstillinger er ''gode'' nok, men er der stadig tvivl så prøv lige at giv dette panel et lyt som jeg fandt.
og ca 33 min inde der får I lidt svar på højttaleropstilling fra nogle af de tunge drenge indenfor faget!!
Her til sidst: Fede Hjemmebios i begge har. blandst de bedste faktisk!!


Top
   
Indlæg: tors sep 10, 2015 4:14 
Offline

Tilmeldt: lør aug 21, 2010 11:47
Indlæg: 3
hej ceejay

jeg skal lige høre .hvad bruger du for at lave dit CinemaScope-film
bruger du Panamorph lense på din >JVC <


Top
   
Indlæg: fre okt 23, 2015 14:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
Brinet skrev:
jeg skal lige høre .hvad bruger du for at lave dit CinemaScope-film
bruger du Panamorph lense på din >JVC <


Hej,

Jeg bruger blot projektorens lens memory og zoom til at skifte imellem alm. Widescreen og CinemaScope. Pga. projektorens høje kontrast og de mørke omgivelser, kan jeg ikke på nogen måde se lys udenfor billedet. Hvis man har lyse vægge vil jeg altid anbefale en Panamorph lense.


Top
   
Indlæg: fre jul 15, 2016 15:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 25, 2009 14:51
Indlæg: 42
Geografisk sted: Midtjylland
Update d. 15. juli 2016: Nye billeder og hardware på side 1.
Jeg har opgraderet med ny Denon AVR-X7200WA receiver, JVC DLA-X7000 projektor og Panasonic DMP-UB900 Ultra HD Blu-ray afspiller.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 94 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team