DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 2:06

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man feb 23, 2009 15:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Hej, jeg hedder Jens. Jeg samler på filmplakater.

(alle i kor: ”Heeeej Jens!”)

Ja, godt med jer, men altså...

Jeg ved godt, at jeg er sent ude. Web 2.0 står allerede med det ene ben i graven. Men nu hvor I andre har alle de her tråde om jeres dvd’er og andet lir, så vil jeg da også ha’ en om min egen lidenskab.
Nå, men jeg samler altså på filmplakater, udelukkende originale selvfølgelig, men meget mere om den problematik senere. Min samling er såmænd ikke så fantastisk stor. Jeg fik interessen for nogle år siden og har kun samlet seriøst siden sommeren 2007. Mit fokus er skiftet nogle gange fra klassikere til japanske film og videre over til de gamle gysere, der nok er mit hovedområde i øjeblikket. Jeg har også en voksende interesse for italiensk plakatkunst.

Startskuddet til det hele faldt en dag midt i Grand Teateret i København. På en væg i caféen havde de en original dansk biografplakat fra Kurosawas RASHOMON – DÆMONERNES PORT hængende rammet ind, og jeg forelskede mig hovedkulds. Plakaten havde et fantastisk motiv hentet fra et tudsegammelt japansk træsnit på Nationalmuseet. Ved et tilfælde fandt jeg så plakaten et års tid senere hos en nystartet plakatforhandler, og så var både jeg og den solgt. Siden er det gået slag i slag. Samlingen vokser støt, og min bankrådgiver river sig i håret.

Det er min tanke med denne her tråd både at skrive om min egen samling og poste billeder, efterhånden som jeg får den katalogiseret, men også at forfatte nogle lidt mere generelle indlæg, for eksempel om forskellen mellem original/ reproduktion, om hvor man køber plakaterne, om restaurering osv. som kan tjene som en slags fremtidig reference både for mig selv og for evt. andre interesserede.
Så velkommen til! :D

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 15:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Første update. Så kom drømmeplakaten endeligt hjem!

Billede

Det er en original, italiensk biografplakat fra Mario Bavas gyserfilm LA FRUSTA E IL CORPO (alias Pisken og kroppen alias The Whip and the Body) fra 1963.

”Pisken” er nok min favorit blandt Bavas film. Den handler om en modbydelig, sadistisk adelsmand, Kurt Menliff (Christopher Lee), der vender hjem fra eksil, uden at det vækker større gensynsglæde hos resten af husholdningen. Kort efter hjemkomsten myrdes Kurt da også, og alle lader til at have grund til at have gjort det. Kun Nevenka, (Daliah Lavi) Kurts tidligere forlovede og nu gift med hans bror, ser ud til at være berørt. Nevenka savner bogstaveligt talt at smage hans pisk!

Filmen var stærk kost for samtiden med sin åbenlyse beskrivelse af et S/M-forhold mellem de to hovedfigurer, og den blev derfor også censureret i mange lande. I Danmark blev den vist uklippet, og alt andet giver heller ikke nogen mening, for den forbudte kærlighed er hele filmens omdrejningspunkt.

Plakaten er en såkaldt quattro fogli (= four sheets), trykt i to adskilte ark, der samlet fylder 140x200cm. Altså en ordentlig moppedreng, der nok kan optage det meste af en væg i de fleste hjem. Den regnes typisk som en A-titel blandt samlere af italienske gyserplakater, ikke blot fordi Mario Bava i dag anses for at have været en betydningsfuld instruktør, og filmen for en af hans bedste, men også fordi den kunstneriske udførsel er helt i top. Læg mærke til, hvor smukt filmens tragiske kærlighedsforhold illustreres gennem motivet af Lee, som svinger pisken, og Lavi, der holder en symbolsk blødende rose.

LA FRUSTA er en plakat, man skal være heldig at finde, og man skal berede sig på at have den store tegnebog op af lommen. For et eksemplar i bare hæderlig stand kommer man ikke til at betale under 2000kr, og skal plakaten være velholdt, så taler vi straks fra 5000kr og opefter. Det skal dog ses i perspektivet af, at italienske plakater fra samme periodes internationale kunstfilm, for eksempel nogle af Fellinis produktioner, går for det ti-dobbelte og op.

Jeg stødte første gang på den gennem et billede, Tim Lucas postede på sin Bava-blog i september 2007. Jeg har ledt efter den lige siden, været tæt på et par gange, og sidste efterår lykkedes det så endeligt. Jeg vandt et eksemplar med nogle skønhedsfejl på eBay.

Fælles for mange 1960’ernes filmplakater er, at de er trykt på billigt, meget syreholdigt papir. Det gælder især de sydlandske. Der var ikke rigtig nogen, der tænkte på at samle italienske filmplakater før sidst i 1970'erne, de var simpelt reklamemateriale beregnet til at blive brugt og smidt ud igen bagefter. Det høje syreindhold nedbryder langsomt plakaterne indefra og kan bl.a. efterlade brune misfarvninger langs folderne eller helt få plakaten til at falde fra hinanden. Det er derfor, det er svært (og dyrt) at finde plakaterne i god stand

Mit eget eksemplar havde en stor vandret revne i en fold tæt på Christopher Lees hoved. Der var også et par mindre huller, men værst var de brune syreskader hele vejen rundt og i nogle af folderne. Stakkels Daliah havde fået et par særdeles markante brune streger tværsover panden og nedover næsen.

En så stor plakat er man nødt til at montere/ klæbe op på noget. Det gør det både nemmere at indramme den, og det beskytter papiret fra at blive skadet under sin egen vægt. De italienske quattro fogli er yderligere, som jeg nævnte før, trykt i to adskilte ark, så det er den eneste fornuftige måde at få plakaten til at hænge sammen på.

Seriøse samlere vælger gerne at få plakater klæbet op enten på syrefrit rispapir (paper backing) eller på groft lærred (linen packing). Begge metoder er godkendte til museumsbrug og har desuden den fordel, at alle foldekanterne glattes ud, i det plakaten klæbes fast til underlaget. Jeg fik min linen backed hos en professionel konservator i USA og valgte samtidigt at få den restaureret. Plakaten blev vasket og renset for gammelt skidt og støv og derefter bleget for at fjerne misfarvningerne. Til sidst blev revner og huller lappet med gammelt papir fra en plakat fra samme periode (for at matche teksturen), og reparationerne blev malet med blæk. Resultatet er ret fantastisk efter min mening. Man kan stadigvæk godt ane, hvor revnerne har været, men kun hvis man stikker næsen helt tæt på. Alle misfarvninger er fuldstændigt forsvundet.

Dermed er plakatens rejse næsten slut. I sin nuværende tilstand bør den kunne holde adskillige årtier, før der igen skal gøres noget ved den. Nu mangler jeg kun at få den indrammet, men mere om det senere.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 16:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 22, 2004 10:27
Indlæg: 749
Geografisk sted: 127.0.0.1
Rigtigt spændende læsning, at der er masser at detaljer med og gode fakta er ekstra godt. :D
Det er fedt at følge en der virkeligt går op i sin hobby.
Jeg ser allerede frem til næste plakat og underliggende historie :beerchug:

Hvad er plakaten vurderet til nu efter den er blevet restaureret?

_________________
Xbox360 tag: hei1001
MyDVDs
DAHF-Rating Billede


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 16:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Spændende læsning. Jeg har igennem længere tid fulgt dine plakatindlæg fra sidelinien, så det er lækkert at de nu har fået deres egen tråd.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 17:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Killalot skrev:
Hvad er plakaten vurderet til nu efter den er blevet restaureret?


Det er lidt svært at sige, fordi den havde nogle fejl før restaureringen, og den slags trækker altid ned ved et salg. Jo bedre stand før en restaurering, jo bedre pris får man. Men realistisk set så burde den nok kunne indbringe i omegnen af 5-6000kr. Havde plakaten været i perfekt stand fra start, så ville vi til gengæld ryge op i nærheden af de 10.000kr. Til gengæld har jeg så fået en plakat, der er fuldstændigt klar til indramning for det samme, som jeg skulle have givet for et bedre eksemplar alene.

Der er mange samlere, der opererer med en tommelfingerregel om, at man ikke bør restaurere ting, der er købt billigere, end restaureringen kommer til at koste. Man siger, at det bedst kan betale sig at spare pengene og bruge dem på et eksemplar i bedre stand. Det er en udmærket regel, men det er bare ikke altid muligt at finde det berømte "perfekte eksemplar". Og for mig har det mest af alt handlet om at få fat i den og få den op at hænge indenfor mit rimelig begrænsede budget.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 22:24 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
Det er en veldig "pimp" plakat :beerchug:

1960 Italiensk "Two Women" 4sh , signert av Loren...prislapp kun 150$ :

Billede

1956 Fransk "Bus Stop" 1sh :

Billede

1959 Ita "Some like it Hot" 2sh , 100 euros :

Billede

1964 Ita "007 FRWL" 2sh , kostet nesten 5000 kr men bortimot near mint :

Billede
Billede
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 22:31 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
R65? "007 DN" 4sh (2. opplag) , 800 euros :loco: :

Billede

R68 "DN" 1sh (2. op) , trimmet & til en noget billigere penge ;) :

Billede

1969 "OHMSS" 2sh , signert av GL & co i 2005....kostet 1500-2000 kr ca :

Billede
Billede
Billede
Billede

Brev datert 3.3.75 , signert Christopher Walken.....kun usle 20$ :clap: :

Billede
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 22:43 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
1970 Ita "Owl and Pussycat" , hele settet med 10 posters for 300$ , disse er totalt mint :beerchug: : Billede

Billede

1973 Hong Kong "When TKD Strikes" flygeblad signert Jhoon Rhee (det var Bruce Lee som anbefalte Rhee til denne film......) :

Billede

1975 Ita "Tiger Jump" 2sh :

Billede

1976 Ita "Chinese Hercules" 4sh , kun 20 euros & NM også ! :

Billede

80erne? Pakistansk "Hapkido" 1sh :

Billede

1973 Spansk "Big Boss" 1sh signert av komponist , denne har ikke vært på ebay på flere år nå : Billede

1973 Tysk "Fist of Fury" 1sh (1. & 2. opplag nesten helt umulig å få tak i) :

Billede

R70erne Ita "FoF" 2sh (sett denne en gang på 10 år lol) :

Billede

1978 Ita "Game of Death" 4sh , rundt 100$...meget god pris :

Billede

R70erne Ita "BB" 2sh signert av komponist :

Billede
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 22:55 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
1969 Ita "Ørneredet" 2sh , 150$ tror jeg :

Billede

1973 USA "Magnum Force" 1sh , 1000 kr :

Billede

R74 Ita "For en neve $ mer" locandina , 50$ :

Billede

1966 Batmanserien pressebilder , raritet de luxe (Mr Freeze episoden ble sendt 3. feb 66) :

Billede

19.7.66 , en reprise fra sommern 66 :

Billede

Trade ad signert av regissør :

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

1966 Fra "Batman" 2sh , denne ser jeg jevnlig på ebay for rundt 100$ :

Billede

1979 Neil Hamilton som politimester Gordon signert :

Billede

70erne Larry Linville signert MASH plakat :

Billede

1972 Bruce Lee's personlige nunchaku samt Cathay Big Boss pressebilde :

Billede
Billede
Billede
Billede


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 22:58 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
Bob Wall :

Billede
Billede

:lol: ;)


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 23:05 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
Tyske 1963-65 DN , FRWL & GF lobbykort , raritet de luxe :

Billede
Billede
Billede

Disse går for opp mot 100 euros per stykk i VG+/NM ;)

Sveitsisk FRWL lobbykort :

Billede

1969 Ita "Easy Rider" :

Billede
Billede

1986 Olsenbanden tegneserie signert Opsahl , eneste eksemplar i Norge ? :

Billede
Billede

Arve Opsahl 1921-2007 , Norges Egon Olsen :(


Top
   
Indlæg: man feb 23, 2009 23:12 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
1972 Way of the Dragon spesial , inkl bilder fra når Lee , Norris & Wall besøkte "Hapkido"-settet:

Billede
Billede
Billede
Billede

(Hapkido ble filmet samtidig med Way of the Dragon.....Hapkido kom først på biografen dog)

1974 US Way 11x14 lobbykort :

Billede


Top
   
Indlæg: tirs feb 24, 2009 0:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
WOW! :shock:

Det var godt nok nogle imponerende ting! Jeg er helt vild med dine italienske James Bond-plakater!

Hvor har du fået fat på nunchaku'en, og hvad måtte du give for den?

Meget coole Bruce Lee-dukker! :D

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: tirs feb 24, 2009 3:32 
Offline

Tilmeldt: man feb 23, 2009 22:12
Indlæg: 205
Nunchakuen kom fra studioet Golden Harvest hvor Lee lagde sine 4 filmer , kostet 7000 kr.

Jeg har også et signert brev og det kostet litt mer enn 7000 , that's all I'm gonna say about that :oops:

Det er skjelden jeg betaler mange 1000 for en plakat men Bond er et unntak ;)

Det går mest i italienske plakater ja :lol:

Snart får jeg mange plakater som er blitt linen backed.....I simply can't wait :nuts:


Top
   
Indlæg: tirs feb 24, 2009 11:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Fantastisk flot samling :shock:

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team