Lidt nyt fra Italien:
Dario Argentos PROFONDO ROSSO duo fogli (100x140cm). Jeg kan ikke finde ud af, om den stammer fra premieren eller fra en senere repremiere. På nogle italienske plakater står der anført "prima edizione" eller "edizione di anno" efterfulgt af et årstal i bunden, men det er langt fra en fast regel (på min store LA FRUSTA E IL CORPO står der f.eks. heller ikke noget). Der findes også en anden variant i røde og lilla toner, og jeg har ladet mig fortælle, at dét er den originale premiereplakat, mens denne her, den blå udgave, stammer fra en repremiere. Det er dog ikke noget, jeg har kunne få bekræftet nogen steder.
Jeg kan ret godt lide Sandro Simeonis simple, Saul Bass-inspirede grafiske design.
Og så havde jeg lige en anden sag fremme i dag for at tjekke noget:
Det er min danske plakat fra Kurosawas RASHOMON - DÆMONERNES PORT. Jeg indrømmer, at jeg fik små dollartegn i øjnene, da jeg fornylig opdagede, at RASHOMON er den næstdyreste danske filmplakat, der nogensinde er registreret et salg af hos et af de internationale auktionshuse. Amerikanske Heritage Auctions solgte et foldet og lettere slidt eksemplar for hele $1400 tilbage i 2006. Samtidig var der også et par ting, jeg ikke kunne få til at stemme med min egen: Den er rullet, og jeg er aldrig før stødt på en dansk filmplakat fra 1950'erne, der ikke har været foldet. Desuden står Camera og Vester Vov Vov anført som importører. Så vidt jeg ved, så blev Camera Film først grundlagt i 1960'erne, og RASHOMON havde dansk biografpremiere i 1953-54. I dag kom så den endelige bekræftelse: Der er tale en repremiereplakat fra starten af 1980'erne, hvor Camera og Vester Vov Vov sammen lavede en Kurosawa-kavalkade. Motivet er genbrugt fra originalen og stammer fra et gammelt, japansk træsnit i nationalmuseets samling, men vurderingen ligger selvfølgelig *noget* under de 7-8000kr, som en original ville kunne have indbragt. Ikke at jeg ville have solgt den alligevel. Oh, well...