DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 2:48

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 102 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons aug 27, 2008 13:08 
Mit hardware er ikke noget specielt at skrive hjem om, så jeg vil ikke bringe billeder af det. Men jeg er dog glad nok for det, jeg ejer! Mine to pladespillere er Luxman (vistnok PD-270) og Rega Planar 3. Jeg spiller mest på Luxman, selv om den efterhånden er over 25 år. Den fejler dog intet. Min Rega roterer desværre lidt for hurtigt - omkring 1,8% blev den målt til v. 33 rpm og 2,2% v. 45 rpm (hvis jeg husker rigtigt), så den bruger jeg mest til rock/pop. Jeg er nemlig lidt følsom for hurtige tempi og for høje frekvenser, når det gælder klassisk musik. Pick-up er i øjeblikket Denon DL-160. Det er MC pick-up, men med så højt output, at yderligere preamp før RIAA ikke er nødvendig.


Top
   
Indlæg: ons aug 27, 2008 13:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Ok. Det er da ikke så ringe! Har selv en P3 men ved ikke om den kører for hurtigt....har aldrig tænkt på det. Hvad har du af højttalere og forst?

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: ons aug 27, 2008 17:22 
Min Luxman pladespiller køres igennem en integreret Yamaha stereo-amp på 2x100W af denne type (billede fundet på nettet - farven er ikke helt rigtig):

Billede

Jeg har også et par andre forstærkere, bl.a. en meget smuk vintage Braun forstærker. Jeg fik den gratis, da en bekendt ville smide den ud i storskrald. Jeg troede, det var en rørforstærker, for den er på kun 2x8W (otte watt!), men vejer mere end Yamahaen! Men efter at have åbnet den, kan jeg se, at den er rent transistorbestykket. Den er fra 1962 og fejler intet; der er ikke engang potentiometerstøj eller kontaktstøj. Man lavede kram dengang! Blød i lyden - næsten rør- eller klasse A-agtig. Signal/støjforholdet er dog elendigt på RIAA-indgangen, jeg gætter på 45 dB (!), så den er mest til pynt for tiden. Spiller dog bedre på de andre indgange. Min Rega står i arbejdsværelset, hvor den leverer signal til en vintage AKAi-amp, som ikke er noget at prale af. Ht er Kef C80 & Beovox S80.2.

Braun forstærkeren (billede fra eBay):

Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 27, 2008 17:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Og højttalere? :P

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: ons aug 27, 2008 17:55 
@ Mills: Ht er Kef C80 & Beovox S80.2 (som jeg skrev i forbifarten).

Jeg fortsætter med lidt klassisk fra det 20 århundrede: nogle LP'er med Shostakovich-symfonier - 3 Decca-plader og 3 russiske indspilninger. De tre Decca-lp'er med dirigenten Haitink har fantastisk lyd - især symfoni nr. 4. Helt øverst ses en cd-boks fra Decca med alle 15 Shostakovich-symfonier.

Billede


Herunder ses indspilninger af nogle af Shostakovich' strygekvartetter. Tre af pladerne er fra det lille selskab L'Oiseau Lyre, som er et Decca sub-label. Deres kvalitet er fuldstændig fantastisk! Det er naturligvis ikke demo-musik, da 4 strygere jo ikke kan producere lige så meget lyd som et helt symfoniorkester, men det er ikke desto mindre suveræne indspilninger. Shostakovichs strygekvartet nr. 8 er forresten noget af det mest fantastiske musik, jeg har hørt!

Billede


Top
   
Indlæg: tors aug 28, 2008 14:31 
Fra Shostakovich hopper vi lige 150 år tilbage i tiden til Mozart. Først Mozarts berømte Requiem:

Billede


Mozarts serenade for 13 blæsere er et usædvanligt værk, som pga. den specielle og sjældne instrumentation har nogle mirakuløse klangfarver. En flot fransk skive fra Erato:

Billede


En stor boks med 10 af Mozarts største strygekvartetter:

Billede


Et par violinkoncerter med den russisk violinist David Oistrakh, som var en af de største i dette repertoire:

Billede


Top
   
Indlæg: lør aug 30, 2008 9:57 
David Oistrakh er bindeled fra Mozart til en anden af de helt store klassiske komponister, Beethoven. Oistrakh indspillede alle Beethovens violinsonater med pianisten Lev Oborin. Disse indspilninger anses stadig - 45 år efter - for at være blandt de mest berømte klassiske indspilninger - uanset genre og komponist! Men det skyldes mere fortolkningen end lydkvaliteten. Sammenspillet er uforligneligt, og Philips-boksen med de 4 LP'er er forresten også smuk (Mint):

Billede


Lidt mere med Ludwig van Beethoven - en dansk indspilning (3-LP boks) med alle cellosonaterne:

Billede


Den følgende boks med Beethovens sene strygekvartetter er fremragende. Hvis man ikke er velbevandret i historiske klassiske optagelser, kan man måske tro, at kunstnernes navn Hollywood-kvartetten antyder en let og venlig underholdningsmusik. Men man kunne ikke tage mere fejl! Det er fremragende fortolkninger, som er anerkendt at de største eksperter - og sjældent overgået! Det er historiske optagelser i mono, og lydkvaliteten følgelig ikke fantastisk. Men det er udførelsen. Det er et sjældent vinyl-sæt (4-LP):

Billede



3 af Beethovens symfonier (nr. 4, 5 og 7) med dirigenten Carlos Kleiber. Disse 3 indspilninger er alle meget berømte for deres kunstneriske fortolkning. Symfoni nr. 4 (det røde cover) er en liveoptagelse:

Billede


Beethovens violinkoncert:

Billede


Top
   
Indlæg: tors sep 18, 2008 7:08 
3 dejlige Lp'er med den italienske pianist Arturo Benedetti Michelangeli i Beethovens klaverkoncerter 1, 3 & 5. Michelangeli var noget af en særling og havde ry for at aflyse flere koncerter end han gennemførte. Men han var også perfektionist og meget kritisk over for sit eget spil og over for ydre omstændigheder. Alt skulle være perfekt. Indspilningen med Beethovens klaverkoncert nr. 3 blev lavet 1979 og skulle have været udsendt med det samme, men først 8 år efter gav han efter og tillod den at blive udgivet. Hvorfor han skulle være forbeholden, var der ingen, der kunne se (eller høre)!

Men han spillede oftest teknisk perfekt, og har desuden ry for at kunne frembringe klangfarver på flygelet, som ingen anden. Derfor er hans Debussy-indspilninger meget berømte (impressionistisk musik bygger netop på "klangfarver"). Den argentinske pianist Martha Argerich studerede i øvrigt en kort overgang hos Michelangeli.

På billedet ses ud over de 3 LP'er med Beethoven-klaverkoncerter også en 8-cd boks med mange andre Michelangeli-indspilninger:

Billede


Her er en særdels berømt EMI-indspilning fra ca. 1957 med Michelangeli i klaverkoncerter af Rachmaninov og Ravel. Det er en af de LP'er, der aldrig er overgået i kunstnerisk henssende!

Billede


Til sidst en Schumann-plade med Michelangeli. Dette er egentlig en mono-indspilning lavet af BBC i 50'erne, men desværre på denne LP udsendt i en slags fup-stereo. Det er jeg ikke så stor tilhænger af, men spillet er mageløst:

Billede


Top
   
Indlæg: fre sep 19, 2008 10:07 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Nu får jeg helt lyst til at høre klassisk musik - keep 'em coming!


Top
   
Indlæg: lør sep 20, 2008 9:43 
Grazie - jeg fortsætter med en anden italiensk pianist, som på mange måder kan siges at efterfølge Michelangeli, og som har studeret hos denne: Maurizio Pollini. Pollini er en meget moderne pianist - både i sin spillemåde og i sit repertoirevalg. Han er kendt for at spille nøgtert uden emotionelt indhold men med fantastisk udnyttelse af klaverets klanglige muligheder. Repertoiremæssigt har han spillet og indspillet megen ny klassisk musik af fx Schönberg, Webern og Stravinsky, og endnu nyere musik (avantgarde) af fx Luciano Berio, Luigi Nono og Stockhausen. Det er dog især i det klassiske standardrepertoire, han er blevet kendt, med indspilninger af Beethoven, Schubert, Chopin, Brahms og andre store komponister.

Han har spillet i Danmark ved sjældne lejligheder, og Politiken anmeldte hans seneste besøg i 2006.

Han fik sit gennembrud i en alder af bare 18 år, da han i 1960 vandt Chopin-konkurrencen i Warszawa. Da han havde vundet konkurrencen, spillede han Chopins 1. klaverkoncert live i afslutningskoncerten, som findes udgivet (jeg har den på cd). Men bare en måned senere - april 1960 - sendte EMI Pollini i studiet for at indspillede Chopins klaverkoncert nr. 1 igen - i en meget bedre studieoptagelse. Det kom der denne prægtige plade ud af:

Billede

Chopins klaverkoncerter er ganske vist ikke den mest "jordbævende" musik, der er skrevet - jeg anser dem for forholdsvis let underholdning - men klaverspillet på denne plade er fantastisk med en næsten maskinel energi og fremdrift. Pollini spiller nærmest som et lokomotiv (især hen mod førstesatsens slutning)!

Pollini regnes for en af de største nulevende klassiske pianister.


Top
   
Indlæg: tors sep 25, 2008 9:42 
Jeg fortsætter med lidt godt fra EMI. Her er en enkelt LP med Brahms-symfonierne 2 & 4 med Otto Klemperer. Det er fuldstændig suveræn musik - genialt fortolket! Pladen er besynderlig med en hel symfoni på hver pladeside (hhv. 38 og 39 min. musik!). At have så lange spilletider på én pladeside er ikke sundt for lydkvaliteten, da man må sænke niveauet for at begrænse "rilleudsvingene" og få plads til al musikken. Men pladerne er også udsendt med kun én symfoni på hver LP, hvilket er en bedre løsning. Dette var en lavpris-genudgivelse:

Billede


Brahms' klaverkoncert nr. 1 er muskuløs musik, meget voldsom, næsten symfonisk. Storartet spillet af Barenboim og Barbirolli (dog ikke helt på niveau med min favoritindspilning med Emil Gilels) og i god lydkvalitet:

Billede


Til sidst Brahms' violinkoncert med Perlman og Brahms' doppeltkoncert (koncert for violin og cello) med Oistrakh og Rostropovich. To virkelig fine plader - især den sidste er helt genial. Pladen til venstre er egentlig en Quadrofoni-udgivelse (bemærk SQ-logoet under "EMI"), men jeg har kun hørt den i stereo:

Billede


Top
   
Indlæg: fre sep 26, 2008 10:24 
Adrian Boults Brahms-indspilninger på EMI er også suveræne i lækker EMI-kvalitet! "Alt Rhapsodien" med Janet Baker er smuk og bevægende.

Billede


Hernæst en stor 9-LP boks med den legendariske dirigent Furtwängler i Brahms. Det er historiske optagelser (han døde jo allerede 1954), men hans Brahms-fortolkninger er fornemme! Lydkvaliteten er selvsagt ikke god - nogle af optagelserne er lavet under anden verdenskrig, og det lyder af og til som om, bomberne falder om ørerne på orkestrets musikere! Men alle 9 plader i boksen er alligevel lækker lytning på grund af det fine medrivende spil.

Billede


Top
   
Indlæg: lør sep 27, 2008 10:36 
Requiem af Berlioz er meget "larmende" musik - oplagt demo-materiale! Denne EMI-plade fra først i 70'erne med dirigenten Fremeaux er rigtig god. Den blev engang udpeget som referenceindspilning af det danske audio-tidsskrift high fidelity:

Billede

Nu vi er ved den franske musik og EMI i 70'erne må jeg også nævne komponisten Saint-Saëns. Hans orgelsymfoni (th.) og Dyrenes karneval er også to standardværker, som indspilles rigtig tit. Orgelsymfonien byder på guf for anlægget!

Billede


Top
   
Indlæg: lør sep 27, 2008 18:09 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Martin - det er fedt at følge med på sidelinien og med den samling og ikke mindst viden om klassisk musik, både indspilninger, komponister og dirigenter må du være den rette til at anbefale noget musik.
Det behøver ikke være klassisk men må meget gerne være meget stemningsfuldt med klare mørke undertoner - ikke nødvendigvis dødsmessemusik, men meget gerne noget som kommer i nærheden af Faure's requiem, men ellers musik som "ligner" Arvo Pärt's ikke alt for kirkelige ting, Gorecki's 3. symfoni eller Tavener's Last Sleep of The Virgin - referencer til ikke-klassisk musik kunne være Rachel's - Music For Egon Schiele eller måske A Silver Mount ions tidlige ting - siger det dig noget?
PS Hvis det afsporer din tråd for meget så send bare en pb.


Top
   
Indlæg: lør sep 27, 2008 21:02 
Det er fedt, at du spørger. Men det er utrolig svært at vejlede, for meget af den store musik er så individuel og speciel, at der ikke er noget, der ligner. Faures Requiem er også ret specielt - det ligner heller ikke helt noget andet, heller ikke andre dødsmesser!

Og nej, jeg kender ikke Rachel's - Music For Egon Schiele eller A Silver Mount ions tidlige ting. Så jeg er lidt blank lige nu. Men der dukker sikkert noget op i hukommelsen på et tidspunkt...

Stay tuned (eller også sender jeg en PB på et tidspunkt)...


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 102 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team