DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 19:06

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 102 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre maj 09, 2008 7:28 
Det er ikke så mærkeligt, at du ikke kender Modern Girls. Filmen blev nemlig aldrig noget hit, selv om de tre kvindelige hovedroller var pænt store navne til en sådan type film. Og den er som sagt heller ikke så god. Der findes i øvrigt to officielle musikvideoer til DM-nummeret But Not Tonight, bl.a. en, hvor DM spiller til billeder fra filmen:

http://www.youtube.com/watch?v=DiS_tB80EEQ

Jeg bliver i den Depeche Mode-relaterede musik. Vince Clarke, gruppens hovedfigur og sangskriver, forlod bandet allerede efter debutalbumet og dannede duoen Yazoo med Alison Moyet. De fik kun en kort levetid, men nåede dog at udgive to albums og en række singler. De er i øvrigt gendannet og giver en mini-tourne i Europa og USA - en tourne som begynder i København senere denne måned! Den første koncert i Kbh. (Falkoner) blev udsolgt på 14 minutter!

Billede


Her er et par solo-ting med Alison Moyet:

Billede


Og et par projekter, Vince Clarke var involveret i efter Yazoo. Pladen øverst til venstre er dog ikke med Vince Clarke; det er en slags (dårligt) coverband, som spiller Yazoo (kaldet Oozay).

Billede

Billede


Top
   
Indlæg: lør maj 24, 2008 9:13 
Sidste gang viste jeg nogle plader med relation til Vince Clarke - tidl. medlem i Depeche Mode. Her er er et par plader med et andet tidligere DM-medlem, Alan Wilder. Under navnet Recoil har han udgivet en del soloalbums. Recoil er et nyt bekendtskab, som jeg først for nylig ved et tilfælde lærte at kende. Disse to albums fandt jeg brugt. Instrumentalmusik - og pretty weird! Jeg har også fundet en cd, Bloodline, som er noget bedre.

Billede


Top
   
Indlæg: søn maj 25, 2008 8:07 
Jeg bliver i det Depeche Mode-relaterede. DM fik kontrkt på Daniel Millers pladeselskab Mute. Daniel Miller spillede en stor rolle i gruppens tidlige fase, og han har medvirket som producer og mixer på nogle Depeche Mode-udgivelser. Men Daniel Miller lavede også selv musik. Under navnet The Normal udgav han en single med en fremragende B-side, Warm Leatherette, som sidenhen er genindspillet af flere meget større navne (Grace Jones, Trent Reznor, Duran Duran (live) og mange andre). Sammen med Robert Rental indspillede The Normal (aka Daniel Miller) desuden en et-sidet live-LP, som er ret avanceret og eksperimenterende (1979):

Billede

Billede


Daniel Miller benyttede sig også af et andet pseudonym: Silicon Teens. Her spillede han enkle coverversioner af rock-klassikere fra 50'erne - angiveligt indspillet i Millers soveværelse med et primitivt Casio-instrument og 4-spors bånd! Ret så frygtligt at lytte til! Her ses et sjældent fransk pres af Silicon Teens' album:

Billede


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 8:01 
Daniel Miller har i det hele taget haft en vis betydning for elektropoppens udbredelse, og han tegnede kontrakt med mange nye artister. Den første kunstner, Daniel Miller fik tilknyttet sit nystartede pladeselskab Mute, var Fad Gadget, som desværre døde for et par år siden. Daniel Miller medvirker af og til hos Fad Gadget (og hos mange andre artister tilknyttet Mute, fx Depeche Mode). Han spiller med på et enkelt nummer på dette album (til venstre ses en 12" maxi):

Billede


Samtidig udgav Mute også mere kompleks avantgarde-musik som dette album af Boyd Rice, en amerikansk kunstner, som Miller også samarbejdede med. Boyd Rice eksperimenterede især med vinylformatets muligheder som på dette album, hvor pladens label angiver, at musikken kan afspilles ved alle hastigheder (en idé, Depeche Mode til en vis grad også afprøvede på en single B-side i 1982):

Billede

Billede


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 9:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
martin-faroe skrev:
Daniel Miller har i det hele taget haft en vis betydning for elektropoppens udbredelse, og han tegnede kontrakt med mange nye artister. Den første kunstner, Daniel Miller fik tilknyttet sit nystartede pladeselskab Mute, var Fad Gadget, som desværre døde for et par år siden. Daniel Miller medvirker af og til hos Fad Gadget (og hos mange andre artister tilknyttet Mute, fx Depeche Mode). Han spiller med på et enkelt nummer på dette album (til venstre ses en 12" maxi):

Billede


Samtidig udgav Mute også mere kompleks avantgarde-musik som dette album af Boyd Rice, en amerikansk kunstner, som Miller også samarbejdede med. Boyd Rice eksperimenterede især med vinylformatets muligheder som på dette album, hvor pladens label angiver, at musikken kan afspilles ved alle hastigheder (en idé, Depeche Mode til en vis grad også afprøvede på en single B-side i 1982):

Billede

Billede

He he. Hvilken hastighed lyder den bedst ved så? :)

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: man maj 26, 2008 11:01 
Mills skrev:
He he. Hvilken hastighed lyder den bedst ved så? :)

Det er nok dødt løb mellem 33 og 45 rpm. Jeg har ikke haft mulighed for at høre den ved 78 rpm, hvilket ellers også skulle være helt legalt!

Her er den nævnte Depeche Mode-single, som giver frit valg mellem 33 og 45 rpm (sikkert inspireret af Boyd Rice):

Billede


Top
   
Indlæg: tirs maj 27, 2008 7:23 
Daniel Miller fik også kontrakt med den tyske gruppe Deutsch Amerikanisch Freundschaft (DAF); deres album Die kleinen und die bösen (1980) blev den første LP udsendt på Mute (pladenummer Mute STUMM 1). Musikken er ikke uden punk-stemning. Til højre en Virgin-LP fra året efter, hvor gruppen var blevet til en duo, og musikken lidt mere behersket:

Billede


Til venstre DAF's første single udgivet på Mute, den fine Kebabträume. Til højre ses en 12" udgave af den meget sjove, men i sin tid vist nok kontroversielle single Der Mussolini (1981, Virgin):

Billede


Flere DAF-maxier fra 12"-samlingen:

Billede


DAF var fra 1981 en duo bestående af Gabi Delgado-Lopez og Robert Görl. Jeg har minsandten en Gabi Delgado 12" i gemmerne:

Billede


Jeg har lidt mere på vinyl med Robert Görl (hvis plader i øvrigt også er udgivet af Mute). På hans soloalbum (nederst tv.) synger Annie Lennox med på et par numre (Robert Görl havde forresten også spillet trommer på et nummer på Eurythmics' debutalbum. En anden trommeslager på Eurythmics debutalbum var Jaki Liebzeit fra den tyske krautrockgruppe Can. Liebzeit har også spillet trommer hos Depeche Mode. Og gruppen Can har også fået hele deres bagkatalog genudgivet hos Mute; på den måde går der åbenbart en rød tråd gennem alt inden for rock- og populærmusikken):

Billede


Top
   
Indlæg: tirs maj 27, 2008 11:22 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
- mer'!

- og gerne eksperimenterende ting. I hvert fald sjovt at følge med på sidelinien.


Top
   
Indlæg: tors maj 29, 2008 16:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 12, 2005 23:07
Indlæg: 3357
Geografisk sted: Vesterbronx!
Feee samling :thumb:

Og specielt lækkert DM du har dig dér. Et par super sjældne. Cool.

Jeg vil lige vise et billede af hvad jeg lige kunne flå ud at hylden af nyere DM:

Billede

The Singles 86>98 - Numbered Limited Edition Triple Album On Audiophile Vinyl & Deluxe 8 Page Book. No. 08315/10000

Den øverste af de nederste er Only When I Loose Myself 2x12" US (Reprise Records).

_________________
Den officielle Criterion & Masters of Cinema bytte/salg tråd- link

www.dvdtimes.co.uk / www.dvdbeaver.com / www.dvdcompare.net / TSPDT Top 100


Top
   
Indlæg: fre maj 30, 2008 19:06 
Fine skiver, Tekker :thumb:

Jeg tager lige et par dages pause fra tråden, men vender tilbage lige så snart kameraet har fået nyt batteri...


Top
   
Indlæg: man jun 16, 2008 11:18 
Efter en længere pause, hvor kameraet har samlet kræfter, er jeg klar igen med lidt mere britisk electro-pop: Soft Cell. Duoen bestående af Marc Almond og Dave Ball eksisterede ikke længe, men nåede dog at udgive 4 maniske albums og 10 singler. På billedet ses nogle af Soft Cells albums samt lidt solo-udgivelser fra de to medlemmer. Dave Balls album i forgrunden er fantastisk - indspillet sammen med bl.a. Genesis P. Orridge fra Thobbing Gristle og Gavin Friday fra Virgin Prunes:

Billede


Hov - jeg kom lige i tanke om, at jeg også har ti maxi-singler (12") med Soft Cell:

Billede


Samt et par 7" singler (nederst tv. uden p/s ses Tainted Love):

Billede


Til sidst vil jeg vise billeder af et par 2-LP albums med gruppen Marc and the Mambas - et studio-projekt, Marc Almond passede sideløbende med Soft Cell. I gruppen indgik bl.a. Matt Johnson fra The The og Martin McCarrick, som senere ingik i Siouxsie & the Banshees. Det er to meget spraglede og til dels manisk-hysteriske albums, som kaster sig ud i alle genrer med sange af Brecht, Lou Reed, Bizet (el. Rodgers & Hammersteins Carmen) osv. Det er 2 flotte dobbeltalbums i gatefold-cover (billederne yder ikke helt disse albums retfærdighed):

Billede

Billede

Billede

Billede


Top
   
Indlæg: tirs jun 17, 2008 8:16 
Jeg fortsætter med lidt andre meget blandede eksempler på britisk 80'er pop. Først debutalbummet fra Frankie goes to Hollywood - et flot gatefold-album:

Billede

Billede


Compilation-album fra UB40 med deres første 9 singler (1980-82) - heldigvis før de lavede ulidelige Red Red Wine! Nummeret Food for Thought fra deres første single er suverænt!

Billede


Herunder ses noget døgnfluepop, jeg ikke kender særlig godt, og aldrig rigtig har haft lyst at lytte til (Haysi Fantayze?), men albumet er et godt eksempel på LP-formatets fordele: Her medfølger et 16 siders fotohæfte i 30x30 cm format med bl.a. topløse billeder af gruppens sangerinde! En luksus af den slags ledsager sjældent CD-udgivelser (i hvert falfd ikke i 30x30 cm format)!

Billede


Jeg slutter af med et par britiske sangerinder, nigeriansk-fødte Sade og fine Kate Bush:

Billede

Billede

Billede


Top
   
Indlæg: tirs aug 26, 2008 14:56 
Så til nogle lækre klassiske plader! Elgars cellokoncert i to fornemme indspilninger fra EMI. Både lyd og fortolkning er dejlig:

Billede

Endnu et par legendariske Elgar-skiver fra EMI (English String Music til højre, EMI ASD 521, er aldrig overgået!):

Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 27, 2008 8:39 
Mere dejlig vinyl fra EMI. Til venstre ses Gustav Holsts Planeterne med Adrian Boult (som vist indspillede værket omkring 5 gange). Alle Adrian Boults indspilninger er gode; denne fra midt-60'erne er en af de bedste i lydteknisk forstand. Bruckners 4. med Klemperer (th.) - ligeledes fra 60'erne - er også forrygende:

Billede


Top
   
Indlæg: ons aug 27, 2008 11:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej Martin. Hvad bruger du egentlig til at afspille alle de dejlige plader? :D
Vi vil gerne se billeder.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 102 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team