DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 14:24

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 102 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 57 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør mar 29, 2008 19:09 
Her er nogle historiske optagelser af Carl Nielsens værker. Disse indspilninger fra 1947-1951 var banebrydende. Især Launy Grøndahls indspilning af Det Uudslukkelige (4. symfoni) er en klassiker, som næppe er overgået trods adskillige andre indspilninger de seneste knap 60 år! Denne dobbelt-LP er en smuk EMI-genudgivelse fra 80'erne. EMI har aldrig udsendt dem på cd, men et lille privat selskab, Dutton, har godt nok udsendt dem på cd for ti år siden. CD'erne er forlængst udgåede, og ret svære at skaffe - ligesom LP'erne. Men LP'erne er federe!

Billede


Her er nogle andre historiske Nielsen-optagelser, denne gang i en dansk prisbelønnet 3-LP boks fra Danacord:

Billede


Nogle lidt nyere Nielsen LP'er fra hhv. det lille svenske selskab BIS og EMI:

Billede


Og en legendarisk Carl Nielsen-indspilning, måske den mest berømte af alle - Horensteins plade med 5. symfoni fra 1969:

Billede


Top
   
Indlæg: søn mar 30, 2008 8:18 
Nu vi er ved nordisk klassisk musik, kan jeg fortsætte med Sibelius. Her er først to meget fine indspilninger fra 60'erne - første symfoni med Maazel på Decca, og en LP med 5. og 7. symfoni med Barbirolli på EMI:

Billede


Denne Sibeliusplade med Karajan er sublim! Den er fra ca. 1977, og den analoge lyd er fremragende. Fortolkningerne går fra det voldsomme (Finlandia) til det intimt smukke (Svanen fra Tuonela). Det er næppe lavet bedre:
Billede


Til sidst en luksus-LP fra det fornemme audiophile selskab Chesky. Det er 2. symfoni med Barbirolli:
Billede


Top
   
Indlæg: man mar 31, 2008 8:20 
Nu har jeg lige omtalt Chesky, så jeg vil fortsætte med et andet selskab, som lavede lækre LP'er, Telarc. Telarc indspillede digitalt, men de benyttede Soundstreams system, som havde en lidt højere samplingsfrekvens, 50 khz, end de sædvanlige digitale systemer. Det sikrede angiveligt en lidt blødere afrulning opadtil, og en lidt mere "analog" lyd. På den musikalske side blev mange af de mere bombastiske klassiske værker indspillet; værker, som var egnet til at blive spillet i audio-forhandlernes showrooms, og rigtigt kunne imponere. Deres indspilning af Tchaikovskys 1812 Ouverture var berygtet: Den indeholdt så meget lavfrekvent dybbas, at det påvirkede pladespillernes tonearmsresonans, og fik pickup'en til at hoppe ud af rillen! (Med mindre man havde et perfekt afstemt system og en solidt afkoblet pladespiller).

Telarc-pladerne var med lækker tung vinyl og solide tykke covers. Her er et par fine Telarc-plader:

Billede


Top
   
Indlæg: tirs apr 01, 2008 8:27 
Det svenske selskab Proprius lavede også lækre luksusplader:

Billede


Et andet svensk selskab berømt for lydkvaliteten var Opus 3. Her ses en testplade fra dem (det er ikke en testplade med testtoner, hvid støj og den slags; det er en lp med udvalg musik fra andre Opus 3-udgivelser):

Billede


Sidste svenske eksempel er en plade udgivet af Swedish Society Diskofil. Lækker musik af Lars Erik Larsson - især violinkoncerten. Leo Berlin spiller på en Stradivarius, og det kan høres!

Billede


Top
   
Indlæg: ons apr 02, 2008 9:02 
Endnu en luksus-LP - denne gang fra Reference Recordings, som laver sublime indspilninger. Det er klavermusik af Liszt, og klaverspillet er helt fantastisk:

Billede


Her ses to meget flotte Lp'er fra Meridian, som er mest kendt for deres produktion af audio-hardware. Lydkvaliteten er da også fornem. Det er klavermusik i flot udførelse, selv om solisterne ikke er så kendte.:

Billede


Top
   
Indlæg: ons apr 02, 2008 9:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 30, 2005 18:48
Indlæg: 300
@martin-faroe: Hvor mange LP'er har du - og har du nogensinde overvejet at digitalisere dem?

_________________
Mein Führer! I can WALK!


Senest rettet af Dr. Merkwürdigliebe ons apr 02, 2008 10:06, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: ons apr 02, 2008 9:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Dr. Merkwürdigliebe skrev:
@Martin: Hvor mange LP'er har du - og har du nogensinde overvejet at digitalisere dem?


Hvad?! Det er da blasfemi :mrgreen:

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: ons apr 02, 2008 17:15 
Dr. Merkwürdigliebe skrev:
@martin-faroe: Hvor mange LP'er har du - og har du nogensinde overvejet at digitalisere dem?

Jeg har et par tusinde, vil jeg tro. Lige som Mills synes jeg, det er synd at digitalisere dem. Det er en lækker fornemmelse at sidde med de store covers. Det flotte art-work på LP'er er noget helt andet end cd'enes små booklets i jewel cases!

Men jeg har da overspillet enkelte lp'er eller numre til cd, eller konverteret dem til mp3, hvis jeg har savnet musikken, eller haft behov for at tage musikken med på rejser eller andre steder, hvor LP'er ville være uhåndterlige. Men normalt er det for tidskrævende at konvertere den store samling.


Top
   
Indlæg: tors apr 03, 2008 8:40 
Den næste plade er et eksempel på, at "almindelige" pladeselskaber også kan gøre sig store anstrengelser for at opnå god lyd. Telefunken indspillede klavertranskriptioner af alle Beethovens symfonier med pianisten Cyprien Katsaris. Denne optagelse af 6. symfoni er helt analog, og optaget med bedst muligt udstyr: Der blev brugt ½" bånd (half-inch) og båndhastighed på 76 cm/sek. Resultatet er for så vidt fremragende. Min eneste anke er, at pianisten ikke spiller på et af de sædvanlige koncertflygler, som fx Steinway el. Bösendorfer. Han spiller på et helt nyproduceret og nyudviklet klaver med en lidt anden klang, end man er vant til. Jeg havde foretrukket et standard-instrument:

Billede


De franske søstre Katia og Marielle Labeque spiller på to klaverer. Liszt-pladen fra EMI og Stravinsky-pladen fra Philips er begge fremragende med ekstremt dynamisk lyd. Philips er ret berømte for deres klaveroptagelser, hvilket jeg vil prøve at finde nogle flere eksempler på:

Billede


Top
   
Indlæg: søn apr 06, 2008 0:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Hej Martin,

Jeg vil bare lige sige tak for dine mange gode indlæg i denne tråd. For selvom der ikke kommer så mange kommentarer, så skal du ikke tro, der ikke er nogen der læser med. Jeg nyder virkelig dine beskrivelser af alle mulige forskellige udgivelser. Så det er hermed også en opfordring til at blive ved.

Jeg er dybt imponeret over din samling - og din viden omkring din samling. Respekt!

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: søn apr 06, 2008 7:52 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
x2 :D


Top
   
Indlæg: søn apr 06, 2008 16:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Samme her. Keep em comming. :thumb:

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: søn apr 06, 2008 17:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 561
Geografisk sted: Haderslev
Jeg bakker op. Især alt om entusiast-labels er vældigt spændende.

_________________
Venlig hilsen Martin - ( Billede ) http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Hobnobs


Top
   
Indlæg: man apr 07, 2008 9:18 
Tak for de pæne ord ;) Jeg ved godt, at der sikkert er mange plader, der ikke vækker den store genkendelses glæde hos andre, men det er da godt, at nogen alligevel følger med i tråden. Jeg fortsætter gerne.

Vi kom fra Philips og deres klaveroptagelser, som i hvert fald i visse audio-kredse har et fint ry. En af deres bedste klaveroptagelser er denne LP med Stephen Bishop - i dag kendt under navnet Stephen Kovacevich (han er amerikansk født, men af kroatisk afstamning). Han har forresten været gift med kvinden i min avatar! På denne optagelse af Beethoven-bagateller kan man virkelig høre klaverets strenge og hele flyglets ramme og kasse "synge" med. Det knirker og brager, og optagelsen lyder ret imponerende:

Billede


Den næste plade med Liszt-værker er en af de bedste klaver-indspilninger i samlingen. Enkelte steder på pladen hamrer pianisten nogle kæmpemæssige akkorder ud, som var han en grovsmed på arbeje! Det lyder ganske spektakulært. I øvrigt er det især den kunstneriske udførelse, som er flot. LP'en er en klassiker fra 70'ene, mange gange prisbelønnet - og siden genudgivet på vinyl, men vist aldrig genudgivet på CD:

Billede


Den næste plade med Liszt-klaverkoncerter er også ganske fornem (og mere let-tilgængelig). Cirka 5 min. inde i Klaverkoncert nr. 2, er der et sted, hvor pianisten hamrer tonerne ud, dybere og dybere i registret. Man tror ikke, det kan blive ved, men han fortsætter nedad, mens tonerne står som mejslet i granit!

Billede


Her er nogle flere Liszt-plader fra Philips og Alfred Brendel. Især den nederste er flot (Late Piano Works), men det er svær musik:
Billede


Top
   
Indlæg: man apr 07, 2008 14:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Carsten O skrev:
Hej Martin,

Jeg vil bare lige sige tak for dine mange gode indlæg i denne tråd. For selvom der ikke kommer så mange kommentarer, så skal du ikke tro, der ikke er nogen der læser med. Jeg nyder virkelig dine beskrivelser af alle mulige forskellige udgivelser. Så det er hermed også en opfordring til at blive ved.

Jeg er dybt imponeret over din samling - og din viden omkring din samling. Respekt!


Jeg kunne ikke sige det bedre.

Meget spændende tråd :thumb:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 102 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 57 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team