DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 15:22

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 209 indlæg ]  Gå til side Foregående 17 8 9 10 1114 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jan 01, 2013 17:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
SLET

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: tirs jan 01, 2013 17:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Nu er der heller ikke nogen der påbyder manden at købe det dyreste af det dyreste.
43.000 kr. på surround. Seriøst?


Top
   
Indlæg: tirs jan 01, 2013 17:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man maj 17, 2004 19:38
Indlæg: 1500
Geografisk sted: Slagelse
Silver Surfer skrev:
[color=#000000]
Med to højtalere, som du har nu, kan du sikkert få god Hi-fi lyd og det er sikkert fint nok hvis du skal lytte til radio eller CD. Men det er stadigvæk stereo og du kommer aldrig i nærheden af den Surround sound som er normalt på dvd'er og Blu-ray udgivelser. Allerhøjst et noget diffust lydbillede hvor dialogen forsvinder eller i bedste fald er en flad 'mudret' oplevelse mellem højre og venstre højtaler.


Jeg er ikk i tvivl om at man kan få en kanon filmoplevelse med et godt Surround anlæg, men at reducere stereo lyd til et diffust og "mudret" lyd oplevelse, er måske også at stramme skruen, et billigt salgstrick som du skal længere ud i Elgiganten med..... ;)

_________________
"Free Truman!"


Top
   
Indlæg: tirs jan 01, 2013 18:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Helt enig, Kristian (og Konigsberg)

Jeg har altså lyttet til nogle ret fornemme effekter fra mit stereo-set-up (som ikke engang er i den dyre ende) når blu-ray film skydes af i DTS i to højtalere. Det er hverken mudret eller forvrænget, men har snarere flere gange fået mig til at tænke "hvordan kom den helikopter bagfra når intet udstyr er sluttet til bag mig?". Samme scenarie udspiller sig iøvrigt i mine hørebøffer, som jo også er et stereo-setup.

Absolut er et gedigent surround-set up med den korrekte hd-lyd på en anden skala, men det rokker altså ikke ved, at et fornuftigt stereo-set-up leverer fortrinlig og bestemt brugbar lyd som alternativ til diverse multi-højtaler-løsninger.

Surfer, jeg forstår slet ikke hvor du vil hen med "dialog der forsvinder"? Som Kristian siger, så lyder det som et salgstrick som end ikke amatørerne i El-giganten kunne finde på at bruge (omend jeg ikke ville blive overrasket, når de står og skal promovere deres out-of-the-box plastic sæt med skotøjs-æske lyd.... De sæt bliver krøllet sammen rent lydmæssigt, selv af et ikke high-end stereo-set-up som mit)


Top
   
Indlæg: tirs jan 01, 2013 19:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Fritte skrev:
Nu er der heller ikke nogen der påbyder manden at købe det dyreste af det dyreste.
43.000 kr. på surround. Seriøst?


Njah. Fem gange den her plus en god sub. Men receiveren koster stadig 12k. Det er Anthems mindste, for jeg har en idé om at jeg bare skal have deres ARC rumkorrektion. Min nuværende er simpelthen for underdimensioneret til at køre noget seriøs surround, og for gammel og billig ;)

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Senest rettet af Naiera ons jan 02, 2013 14:49, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 12:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
"God stereo er også langt bedre end noget middelmådig surround" - Det er ved at blive den vedtagne sandhed. ;)
(måske opfundet af personer som har stereo set up og går ud fra at alle surround anlæg er det tarveligste lort)

Men hvad er god stereo og hvornår går man fra dårlig stereo, til god stereo og videre til rigtig god stereo?
- og omvendt, hvornår går man fra skod surround over middelmådig surround og ok surround, til god surround?

Jeg er ved at blive lidt forvirret, for her gik jeg i min naive barnetro og troede at hvis man ville nærme sig den fyldige biograf lyd, skulle man se i retning af et surround sound anlæg med tilhørende højtalere (i mit set up betyder det fem højtalere og en Sub). Jeg havde også den opfattelse at man kunne gøre det for mindre end den formue som Naiera har været inde på uden at ens lyd set up ville falde ind under kategorien 'dårlig eller middelmådig' surround. Jeg har set lidt på mit eget set up og er sgu lidt spændt på hvor på skalaen det lander. Måske jeg ville være bedre tjent med at skrotte tre højtalere og en Sub og så bruge pengene på et godt stereo set up. Jeg ved det ikke og kunne derfor godt tænke mig at de brugere på dahf, som har tjek på lyd, måske kunne være behjælpelig med nogle retningslinjer når det kommer til stereo vs surround i et hjemmbio set up.

Og for at vi ikke 'sander' Naiera tråd helt til, ville det være en god ide at oprette tråden i 'Hardware til DVD og Blu-ray' underforummet.
Jeg tror der vil komme en god diskussion om lyd i tråden og andre brugere kunne bruge tråden som inspiration når der skal ny lyd i 'hulen'

Og undskyld til Naiera for at skævvride tråden og trække fokus væk fra det lækre billede set up. :oops:

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 12:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Man kan sige det sådan her. Gode højttalere vil altid reproducerer bedre end mindre gode. Det vi sige de kan gengive ALT bedre inkl. menneskestemmer og andet. Derfor er det måske bedre at have 2.0 der reproducerer bedre end 5.1 der middelmådig gengiver det der er på skiven.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 14:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Mills skrev:
Gode højttalere vil altid reproducerer bedre end mindre gode.

Tak for konstateringen, men det har jeg fattet og det giver vel sig selv at gode højtalere er bedre end mindre gode højtalere. ;)
Det kaster dog ikke lys over de spørgsmål jeg stiller. For hvornår er det gode højtalere og hvornår taler vi om dårlige højtalere?

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 14:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Dårlige højttalere forvrænger bla. eller gengiver ting med for meget bas eller lyder skarpe o.s.v.
Og dette i 5 kanaler er værre end noget der er mere korrekt i 2 kanaler.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 14:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Silver Surfer skrev:

Og undskyld til Naiera for at skævvride tråden og trække fokus væk fra det lækre billede set up. :oops:


Sludder. Min tråd har aldrig set så meget aktivitet før :P

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 15:18 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Naiera skrev:
Silver Surfer skrev:

Og undskyld til Naiera for at skævvride tråden og trække fokus væk fra det lækre billede set up. :oops:


Sludder. Min tråd har aldrig set så meget aktivitet før :P

Det skal ikke holde dig fra at præsentere nye nærbilleder af din alt for lækre anime-samling. Gerne af dine blurays, så jeg rigtig kan blive misundelig.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 15:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg får lige styr på skidtet, så :) De fleste af mine spil ligger stadig i Skødstrup, så hylderne inde på mit værelse er stadig noget rod. Kun de tre i stuen står redeligt.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 18:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Flyttet til side 10

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Senest rettet af Naiera ons jan 02, 2013 23:21, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 19:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Jeg kan ikke lave et 'overordnet' billede endnu, da jeg blev nødt til at hive den øverste hylde af en af Billy-reolerne på værelset, så jeg kunne få den monteret på anime-reolen inde i stuen.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons jan 02, 2013 19:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
En dybt imponerende animé-samling :thumb:

Alene det at se en så stor mængde af materiale jeg ved jeg aldrig selv vil få at se, men gudskelov er vi ikke til det samme allesammen.

Naiera, our differences aside - det der er amazing

Og yderst pænt sat op

:D


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 209 indlæg ]  Gå til side Foregående 17 8 9 10 1114 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team