DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 4:23

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 112 13 14 15 1620 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn apr 04, 2010 9:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Henri-Georges Clouzot lavede også film i krimi-genren. Den franske Hitchcock er han blevet kaldt, hvilket ikke er helt urimeligt. Filmen "Wages of Fear" (Le salaire de la peur, 1953) har suspense-scener, som kunne være lavet af Hitchcock, og filmen Les diaboliques (1955) er baseret på en roman af Pierre Boileau og Thomas Narcejac, som Hitchcock uden held forsøgte at få rettighederne til (senere filmatiserede Hitchcock som bekendt en anden Boileau/Narcejac-roman, D'Entre Les Morts, som blev til filmen Vertigo). Samlingen:

Billede

De afbildede udgivelser er:
Le corbeau (1943) - Criterion Collection
Quai des Orfèvres (1947) - Criterion Collection
Le salaire de la peur (1953) aka "Wages of Fear"- Criterion Collection (den gamle udgave + blu-ray)
Les diaboliques (1955) - R2UK Optimum
Le mystère Picasso (1956) - R1 Image Entertainment
Les espions (1957) - R2UK C'est la Vie

Les diaboliques findes som Criterion-udgivelse, men jeg valgte i sin tid Optimum-udgivelsen, da den var billig, og da den efter sigende havde et godt kommentarspor, som ikke fandtes på Criterion-disken. Det siges, at Criterion arbejder på en ny udgave af Les diaboliques, så den er måske værd at vente på (det kan også være, den kommer på blu-ray fra Criterion?).

Hvis man ikke vil kaste sig over de dyre Criterions, findes der også en billig britisk Clouzot-boks fra Optimum med 3 af hans film. Det er svært at sige, hvilke af min Clouzot-film, der er de bedste - kun Les espions forekommer lidt svagere. Skulle jeg fremhæve et par stykker, bliver det nok "Wages of Fear" og Les diaboliques, men det kunne lige så godt være to andre film. Picasso-dokumentaren er også fascinerende!

Hvad findes der ellers af Clouzot på dvd? Tja, ikke så meget, hvis der skal være engelske tekster. Det er lidt mærkeligt, at La vérité (1960) med Brigitte Bardot ikke findes med engelske tekster, da den ellers siges at være hendes bedste præstation på film, og da der i øvrigt findes ufattelig mange Bardot-udgivelser i både USA og UK - også i form af rene Bardot-bokse. Men La vérité lader vente på sig. Filmen blev dog vist på den tyske Arte-kanal for et par uger siden, og en hurtig søgen viser, at den såmænd allerede ligger på nettet (med tysk dub)...

L'assassin habite... au 21 (1942) - Clouzot første helt selvstændigt instruerede spillefilm - er udgivet på dvd i Frankrig. Det samme gælder Manon (1949) og La prisonnière (1968).


Billede Billede

En spøjs ting, som er værd at nævne, er, at Clouzot i 60'erne samarbejdede en del med den klassiske dirigent Herbert von Karajan. Karajan ville skabe sig et eftermæle ved at lade sig forevige på film - og gjorde sig store anstrengelser for at afprøve alle muligheder for dette medie, som var så nyt for den klassiske musik. Clouzot og Karajan var naboer ved den franske Riviera, så de kendte hinanden, og Clouzot lærte efterfølgende Karajan alt om filmiske virkemidler. Clouzot lavede faktisk en god håndfuld film om og med Karajan (film, som ikke altid er med på IMDbs filmografi), og en del af disse film (og/eller filmatiserede opførelser) findes udgivet på officielle dvd'er. Det gælder fx en dvd (ASIN: B000GQL8NQ, afbildet herover t.v.), hvor Karajan dirigerer Beethovens femte og Schumanns 4. symfoni, og hvor der også er dokumentaroptagelser fra prøverne - altsammen lavet af Clouzot. Jeg har aldrig set Clouzots filmede opførelse med Karajan som dirigent i Verdis Requiem (1967). Den film har en særstilling, da den regnes for totalt mislykket, og fik Karajan til at afbryde samarbejdet med Clouzot! Den findes også på dvd (ASIN: B0009DBXXQ, herover t.h.) og jeg ville gerne se den, for ved selvsyn at konstatere, om den virkelig er så ringe, som rygtet siger, eller om Clouzot bare har været eksperimenterende i ekstrem grad.


Billede

Afslutningsvis skal det også med, at Clouzot i 1964 påbegyndte den stærkt eksperimenterende film L'enfer med Romy Schneider. Den blev aldrig fuldendt, men Chabrol lavede 30 år senere en glimrende version byggende på samme manuskript. I 2009 blev der lavet en efter sigende fantastisk fransk dokumentar, som handlede om Clouzots egen ufuldendte version af L'enfer. Denne dokumentar vandt i øvrigt prisen for bedste dokumentar ved César-prisuddelingen i sidste måned! Den kommer på R2UK dvd 12. april (afbildet herover), og er allerede bestilt (hold op, hvor jeg glæder mig!)! I dokumentaren indgår der nogle af Clouzots egne optagelser fra L'enfer (1964), bl.a. denne utrolige (semi-avantgardistiske) sekvens med Romy Schneider:



God påske!


Top
   
Indlæg: søn apr 04, 2010 10:42 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Martin, med Clouzot-indlægget har du overgået dig selv :clap:
Jeg tror, der er rigtig mange som kunne få lyst til at se dokumentarfilmen om L'enfer efter din beskrivelse.


Top
   
Indlæg: man apr 05, 2010 11:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
The Wages of Fear er helt klart en af mine yndlingsfilm. Den er simpelthen fantastisk. Men jeg har set alt for få af hans film.

Iøvrigt, lidt sjov trivia om Clouzot: Han er en af kun tre instruktører der har vundet hovedprisen på alle af de tre store festivaller - Cannes, Venedig og Berlin - De to andre er Robert Altman og Michelangelo Antonioni.

Og hvis man kan komme med ønsker til tråden Martin, så vil jeg da glæde mig til at se dine Francois Ozon film :thumb:


Top
   
Indlæg: man apr 05, 2010 17:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Michael W. skrev:
The Wages of Fear er helt klart en af mine yndlingsfilm. Den er simpelthen fantastisk. Men jeg har set alt for få af hans film.

Iøvrigt, lidt sjov trivia om Clouzot: Han er en af kun tre instruktører der har vundet hovedprisen på alle af de tre store festivaller - Cannes, Venedig og Berlin - De to andre er Robert Altman og Michelangelo Antonioni.

Og hvis man kan komme med ønsker til tråden Martin, så vil jeg da glæde mig til at se dine Francois Ozon film :thumb:

Sjovt trivia fact!
Selvfølgelig kan man komme med ønsker, og det er faktisk ikke så tosset at fortsætte med François Ozon! Nu har jeg jo netop omtalt Clouzots L'enfer (1964) med Romy Schneider, og hun er jo en skuespillerinde, som også har en vis betydning for Ozon. Han har nemlig lagt en lille hyldest til hende ind i nogle af sine film: Dels i Swimming Pool (2003), som jo deler engelsk titel med Schneider-filmen La piscine (1969) instrueret af Jacques Deray (omtalt forrige gang), og dels i filmen 8 femmes (2002), hvor Romy Schneider igen dukker op i form af et foto.

Jeg har en hel del Ozon-film på dvd, og bringer et indlæg om et par dage, når jeg har fået tid til at tage nogle billeder og skrive lidt mere.

Jeg har i øvrigt netop set Clouzots La vérité (1960), og vil nok skrive nogle få ord om den i tråden "Hvilke(n) film så du idag?", når jeg får tid.


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 8:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 20:14
Indlæg: 2842
Geografisk sted: vestjylland
Har du skrevet om Claude Chabrol, eller er det mig der er blind.
Denne her var på DRK i Søndags:

La rupture



Fik kun set starten, er den god ? Pierre Jansen's musik er ihvertfald progressiv.

_________________
Satan og helvede!


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 8:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
dfms skrev:
Har du skrevet om Claude Chabrol, eller er det mig der er blind.

Jeg har ikke været igennem Chabrol i denne tråd endnu. Jeg har allerede taget billeder af Chabrol-samlingen, men da jeg har omkring 40 Chabrol-film, vil det nok tage noget tid før jeg får forfattet et indlæg om disse. Men det kommer...

La rupture er fin, men måske noget vanskelig på en særlig 'chabrolsk' måde. Den fås i den britiske Chabrol-boks Vol. 2, som ofte kan købes for en slik (boksens kvalitet er blandet - både hvad angår de seks film og videokvalitet).


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 9:07 
Offline

Tilmeldt: tirs feb 24, 2009 12:51
Indlæg: 425
Georges Franju, Julien Duvivier, Marcel L'Herbier... ? :)


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 10:28 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Germaine Dulac, Jean Epstein...? :)


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 11:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Franske stumfilm er ikke det, jeg har mest af, men jeg har da været ganske kort igennem Dulac, Epstein og L'Herbier tidligere i tråden, da jeg netop beskæftigede mig med stumfilm.

Jeg mangler stadig mange mere eller mindre vigtige instruktører, som fx Louis Malle, Claude Berri, Serge Gainsbourg, Jacques Doillon, Raoul Ruiz, André Téchiné, Patrice Leconte, René Clair, Robbe-Grillet, Max Ophuls, og en lang række kvindelige instruktører (herunder Akerman, som godt nok er belgier, men dog har lavet vigtige franske film). Jeg skal nok nå igennem alt, men vil selvfølgelig også lytte til, hvad I specifikt ønsker gennemgået.


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 13:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Jeg glæder mig til gennemgangen af Serge Gainsbourg. 8)

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 13:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 15, 2004 0:01
Indlæg: 426
Jeg sætter gerne en stemme på en gennemgang af Robbe-Grillet. Har ikke så langt tid siden fået La Belle Captive på dvd (secondrun), og kunne godt tænke mig at vide om der er andre engelsk venlige dvd'er af ham, som er noget værd. Det eneste jeg har kunnet finde ud af, er at de få han har lavet, har meget få stemmer på imdb.


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 14:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Robbe-Grillet er hutigt overstået ;) Jeg tror kun, at La belle captive (1983) samt hans seneste film Gradiva (2006) er udgivet med engelske tekster. Sidstnævnte dvd er også R1, og kan bl.a. bestilles fra Axelmusic. Jeg har ikke set den, men den er på vej (den skulle være i fin kvalitet).

Ellers er hans film sjældne på dvd, men 2-3 af de øvrige er dog udgivet i Italien (ikke engelsk-venlige).


Top
   
Indlæg: tirs apr 06, 2010 22:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Francois Ozon er en af de yngre franske instruktører. Han er ret aktiv, og har siden sin debut-spillefilm Sitcom (1998) trofast lavet en spillefilm om året. 11 er det foreløbig blevet til i alt. Derudover har han også lavet en lang række kortfilm - efter sigende mange flere, end de ca. 20 stk, som er anført på IMDbs filmografi.

Billede

Dvd'en øverst til venstre er en rigtig fin udgivelse fra Bfi med mange af Ozons bedste kortfilm. Der følger også en god booklet med.

8 femmes (2002) er en udmærket dansk 2-disc dvd.

Grunden til at jeg har to udgaver af Swimming Pool (2003) er, at den amerikanske dvd (midterste række t.v.) irriterede mig, da den begynder med et 7 min. langt trailershow, som ikke kan skippes! Jeg supplerede derfor med den danske dvd, da den kunne købes for 20 el. 25 kr. i TP.

Angel (2007) er også en dansk dvd. De øvrige udgivelser er britiske. Jeg mangler Ozons debutfilm, som ellers findes med engelske tekster, samt et par af de nyeste film, Le refuge (2009) og Ricky (2009), som vist ikke er udkommet endnu.

Ozons film kan være meget stiliserede, næsten gimmick-agtige (fx baglænsfilmen 5x2). Jeg kan nok bedst lide Gouttes d'eau sur pierres brûlantes (2000) (aka "Water Drops on Burning Rocks"), som bygger på et teaterstykke skrevet af Fassbinder. Det er en meget mærkelig film med typisk tyske 70'er interiører med brune tapeter og gardiner. Påklædningen er rullekrave eller skjorter med stor flip samt lange cottoncoats. Homoseksualitet er bl.a. et tema i filmen - et tema, som også går igen i mange af kortfilmene.

Sous le sable (2000) (aka "Under the Sand") er også fin - næsten med en solopræstation af en guddommelig Charlotte Rampling! Men de to nævnte film er nok ikke de mest populære, nok snarere tværtimod!

8 femmes (2002) (aka "8 kvinder") er sød og lækker med det vel nok mest sublime franske cast, man kan tænke sig! Agatha Christie, Sirk (og Demy) i skøn forening. Det er sjovt, at der er sang og koreografi i filmen - noget, som Ozon jo også benyttede ganske overraskende i en enkelt scene på "Water Drops on Burning Rocks".

Jeg har ikke set Les amants criminels (1999) (aka "Criminal Lovers") og Le temps qui reste (2005) (aka "Time to Leave") endnu.


Top
   
Indlæg: ons apr 07, 2010 23:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
Jeg er meget glad for Francois Ozons film, men har desværre ikke fået set hans debutfilm. Derefter kommer der den ene gode film efter den anden, og det var først med Angel jeg så en af hans film, som ikke rigtig sagde mig noget (har ikke set de to fra sidste år). En favorit må være Under sandet eller 8 kvinder, men siden det er en del år siden jeg har set Under sandet, så bliver det de 8 vidunderlige kvinder :)

Hvis jeg skal sige noget "negativt" om Ozon, så er det, at jeg ikke føler at han har lavet sit absolutte hovedværk. Eller mesterværk om man vil. Men manden er kun 42, så der er masser af tid endnu. Og det han har lavet indtil videre er stadigvæk af en høj, høj kvalitet.

Det bliver spændende at se, om hans nye film med Catherine Deneuve og Gerard Depardieu bliver udtaget til festivalen i Cannes. Rygterne går på, at festivalledelsen valgte Ridley Scotts Robin Hood som åbningsfilm frem for Ozons film. Så jeg tror den får en plads i hovedkonkurrencen.


Top
   
Indlæg: tors apr 08, 2010 21:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Vi forlader Ozon, men alligevel ikke helt endnu. Som nævnt er der en lille Romy Schneider-allusion i et par af Ozons film (man kan næsten sige, at hun posthumt er krediteret i 8 femmes, som det ses herunder!), så for at holde en rød tråd kørende vil jeg fortsætte med nogle flere franske film med Romy Schneider - også fordi jeg har et par Romy Schneider-bokse, som ikke rigtig passer ind under andre instruktører.

Billede
På den imponerende rolleliste til Francois Ozons film "8 femmes" med nogle af fransk films største skuespillerinder krediteres også et foto af Romy Schneider!

Romy Schneider var egentlig østrigsk/tysk, men efter at have slået igennem i nogle succesfulde, men halv-kitschede hjemstavnsfilm vendte hun Tyskland og den fallerede tyske filmindustri ryggen og slog sig ned i Frankrig, hvor hun fra ca. 1960 til sin alt for tidlige død i 1982 spillede med i ca. 40 overvejende franske spillefilm.

Hun har bl.a. spillet med i film af en række instruktører, som allerede har været omtalt i tråden: Claude Sautet, Bertrand Tavernier, Claude Miller, Andrzej Zulawski, Jacques Deray og Henri-Georges Clouzot. Men i dette indlæg vil jeg nøjes med at medtage film, som endnu ikke har været omtalt. Jeg begynder med en ret fin tysk boks fra Galileo Medien:

Billede

Det er en 5-disc boks med en 40 siders booklet, postkort samt disse fem film:
Mädchen in Uniform (1958) af Géza von Radványi
Ein Engel auf Erden (1959) af Géza von Radványi
Le mouton enragé (1974) aka "Das wilde Schaf" af Michel Deville
Les innocents aux mains sales (1975) aka "Die Unschuldigen mit den schmutzigen Händen" af Claude Chabrol
La passante du Sans-Souci (1982) aka "Die Spaziergängerin von Sans-Souci" af Jacques Rouffio

De to første film er tysksprogede, men er fransk-tyske produktioner (Belmondo medvirker i Ein Engel auf Erden). Alle film i boksen har engelske tekster på nær Chabrol-filmen (Deville-filmen har sågar danske tekster!). Billedkvaliteten er generelt ganske god (blanding af 4:3 og 16:9 transfers), og der er originallyd på alle film. Filmene er også gode - især den sexede Chabrol-thriller, som næsten er fremragende!

Næste udgivelse er en tysk 3-disc boks fra Arthaus: "Romy Schneider - Ihre Jahre in Frankreich" (beklager billedkvaliteten - der skete åbenbart noget med kameraet eller lyset, så lukkertiden blev for lang):

Billede

Denne Arthaus-boks indeholder booklet, en bonusdisc med to interviews om Romy Schneider (varighed ca. 75 min.) samt disse to spillefilm:
Fantasma d'amore (1981) aka "Zwei Gesichter einer Frau" af Dino Risi
Clair de femme (1979) aka "Die Liebe einer Frau" af Costa-Gavras

Udgivelsen er ikke helt på højde med Galileo-boksen, og er desværre ikke engelsk venlig. Desuden er de to film ikke anamorfiske, og filmen Fantasma d'amore har kun tysk dub, selv om originalsproget er italiensk! Men der er tale om ret sjældne film, så udgaverne her kan akkurat gå an, hvis man kan tysk. Jeg synes heller ikke de to film er blandt de bedste Romy Schneider-film. Det er solide film, bevares, men ikke i den bedste halvdel af hendes værk. Arthaus har i øvrigt også udsendt de to spillefilm enkeltvis, mens bonusdisken kun kan erhverves som en del af denne boks.

Jeg har også to andre Romy Schneider-film fra Arthaus:

Billede

La califfa (1970) af Alberto Bevilacqua er en italiensk-fransk produktion med Ugo Tognazzi. Italiensk-sproget. Vel nok Romy Schneiders mest erotiske film! Fine billeder (farve) og musik af Morricone. Dvd'en er OK; ikke anamorfisk ca. 1.66:1 (4:3 letterbox). Italiensk originallyd samt tysk dub, og valgfri tyske tekster.

Gruppenbild mit Dame (1977) af Aleksandar Petrovic er en tysk-fransk produktion, men en tysksproget film, hvilket var noget usædvanligt for Romy Schneider på dette tidspunkt i karrieren: Faktisk var hendes ca. 30 forudgående spillefilm (fra ca. 1963-1977) alle internationale produktioner på andre sprog end tysk! Filmen bygger på en roman af Heinrich Böll og hører nok til blandt de vanskeligere af Romy Schneiders film. Dvd'en er OK; 1.33:1 OAR. Tysk lyd, valgfri tekster. Alle disse Arthaus-udgivelser (også Arthaus-boksen længere oppe) benytter dual-layer discs og har tårnhøje bitrates (over 8 Mb/s)!

Her følger så en tysk Romy Schneider-boks, som man bør undgå! Udgivelsen er fra Elfra Film:

Billede

De tre film er:
Le trio infernal (1974) af Francis Girod
L'important c'est d'aimer (1975) af Andrzej Zulawski
Le vieux fusil (1975) af Robert Enrico

Alle tre film er klippet ganske betragtelig (Le vieux fusil med omkring 15 min.!), og filmene har kun tysk dub og ingen tekster. Billedkvaliteten er elendig, ikke-anamorfisk, og udgivelserne lider under cropping, ghosting (mindst to af de tre film kommer fra NTSC-transfers) og interlacing! Jeg har anmeldt udgivelsen her på dahf, men lad mig i stedet slå fast, at man får en helt anden oplevelse af filmene ved at se dem i gode udgaver! Zulawski filmen er udgivet i R1 (fremragende dvd fra Mondo), og de to øvrige film er udgivet uklippet i Tyskland (ikke fremragende udgivelser, men meget bedre end denne elendige udgivelse)!

Endelig har jeg disse 5 helt eller delvist franske film med Romy Schneider:

Billede

Le combat dans l'île (1962) af Alain Cavalier - R2UK fra C'est la Vie.
Romantisk-politisk thriller i sort hvid. Ikke så god kvalitet på udgivelsen: Ikke anamorfisk, dvd-5 med lav bitrate, men der er dog fransk originallyd og engelske tekster, som kan fravælges.

Le procès (1962) af Orson Welles. R2DK fra Sandrew. Sublim film, glimrende dvd.

The Assassination of Trotsky (1972) af Joseph Losey. Fiktiv amerikansk-fransk-italiensk film om mordet på Trotsky med Alain Delon. R2DK dvd, som er acceptabel uden at være prangende, men der er bl.a. anamorfisk billede. Jeg har engang skrevet kort om filmen og dvd'en her på dahf. Det er en rigtig lavpris-dvd, og man har kunnet få den til så lav en pris som 10 kr. hos TP Musik, men jeg ved ikke, om det stadig er tilfældet (jeg gav 40 kr., da den var ny). Losey arbejdede i en periode af sit liv i Frankrig, og lavede en hel del franske film (mest kendt af disse er måske Mr. Klein, 1976, med Delon).

Un amour de pluie (1974) aka "Sommerliebelei" af Jean-Claude Brialy er en tysk lavprisudgivelse, men den har dog glimrende anamorfisk billedkvalitet. Dog kun tysk dub. Jean-Claude Brialy er mest kendt som skuespiller, og som en sjov ting kan det nævnes, at han dukkede op (evt. i cameo-roller) i stort set alle nybølgefilm, der blev lavet i perioden 1958-62 af instruktører som Chabrol, Rivette, Godard, Truffaut, Varda og Louis Malle! Nogen stor instruktørkarriere fik han aldrig, men han var aktiv som skuespiller helt frem til sin død i 2007. Un amour de pluie er en let erotisk sommerkomedie om en mors (Schneider) og hendes datters forelskelser under en ferie.

Le vieux fusil (1975) aka "Abschied in der Nacht" af Robert Enrico. Dette er en tysk dvd fra VZM - denne gang Uncut! Den er meget bedre end den elendige udgave omtalt længere oppe, men stadig ikke perfekt (billedet er anamorfisk, men beskåret alt for tæt i top og bund). Dvd-9 med høj bitrate. Fransk, tysk og engelsk lyd. Tyske og hollandske tekster.

Med hensyn til blu-ray findes der vist kun to udgivelser med Romy Schneider: La piscine (1969) af Deray, som jeg før har vist billeder af, og den tyske bd-udgivelse af Triple Cross (1966) aka "Spion zwischen zwei Fronten" (som af en eller anden grund hedder "Spion zwischen den Fronten" hos amazon.de!). Mens den franske blu-ray af La piscine er fin, bør man undgå den tyske blu-ray, som siges at være i vhs-kvalitet!


Afslutningsvis vil jeg bare tilføje, at der findes mange andre delvist franske film med Romy Schneider. Hun har for eksempel lavet et par stykker med Visconti (Boccaccio '70, 1962, og Ludwig, 1972), en med Robert Siodmak (Katia, 1959) samt en med Bond-instruktøren Terence Young (Triple Cross, 1966). Disse findes alle på dvd. I Frankrig findes også en del Romy Schneider-udgivelser, bl.a. en interessant Schneider-boks med et par film af Pierre Granier-Deferre: Le train (1973) og Une femme à sa fenêtre (1976), men man skal nok ikke regne med, at disse er engelsk-venlige.

Indlægget er allerede blevet alt for langt, så nogle af de omtalte instruktører bliver jeg nok nødt til at kaste mig nærmere over en anden gang (fx Losey, Chabrol, Deville og Costa-Gavras). Men jeg er alligevel ikke helt færdig med den "franske" Romy Schneider...


Senest rettet af hitchcock.dk tors apr 08, 2010 21:41, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 293 indlæg ]  Gå til side Foregående 112 13 14 15 1620 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team