Tja bum bum.... det afhænger meget af det enkelte projekt.
Ud over film er brætspil min store hobby, og flertallet af de projekter, jeg har støttet, har været brætspil. Men jeg har også støttet et par dokumentarfilmprojekter og nu BS5, og der er da nogle fællestræk:
1. For nogles projekters vedkommende gælder, at hvis de ikke bliver finansieret via Kickstarter, får de aldrig færdigudviklet projektet. Andre er sådan set flyvefærdige og skal "bare" i produktion. Så hvis man gerne vil have, at projekter af den første type overhovedet bliver til noget, er de værd at støtte.
2. Det, der
kan gøre det værd at støtte Kickstarter-projekter er de forskellige
stretch goals, dvs. bonusting eller lignende, der følger med, efterhånden som projektet når så og så langt over sit mål. For brætspillenes vedkommende har det været bedre og flere komponenter, og for filmenes vedkommende har det fx. været en længere spilletid. Med Broken Sword 5 var det et spørgsmål om, at hvis man nåede $100K over målet, blev spillet større, ved $250K over kom der endnu flere nye scener. Nogle
stretch goals gives kun til Kickstarter-backere, mens andre (som fx. den større udgave af BS5) gives til alle, også dem, der køber spillet i alm. handel.
3. Alt efter, hvor meget du donerer (ud over det absolutte minimum) kan du få en masse bonusgejl, der kun gives til KS-backere (bøger, luksusindpakning, soundtrack-cd etc etc.) Noget af det er ret fedt, og noget er bare noget gejl. Men med et spil kan du typisk donere $500-1000 og bl.a. blive en spilbar karakter i spillet eller få en bane opkaldt efter dig eller møde designerne eller tilsvarende. Det er ret meget en temperamentssag, om man sætter pris på den slags
4. Ofte får man adgang til spil/film/brætspil/? tidligere end almindelige kunder (bortset fra, når firmaet klokker i det eller røvrender backerne, så projektet er ude i butikkerne før backerne får det - det sker heldigvis ikke så tit). Eller backere får det billigere end almindelige kunder.
5. Men det vigtigste er næsten, at det er skidesjovt at være en del af
Man føler virkelig, at man er med til at skabe noget, og man klapper i sine små, fedtede barnehænder, når projektet når et
stretch goal ("Whoopee, spillet blev lige 10% større der!
") eller når en bane er færdigdesignet og bliver præsenteret for backerne.
Risikoen er selvfølgelig, at
a) Projektet aldrig bliver finansieret (men så betaler du heller ikke)
b) Projektet bliver finansieret, men skaberne bag er nogle klamphuggere, der spilder dine penge eller aldrig bliver færdig
c) Du kun har skabernes ord for, hvor fedt og fantastisk projektet er. Backerne er gode til at gejle hinanden op, og en dag står man så med det færdige projekt, som ikke var helt så fabelagtigt, som du havde troet. Der kan siges meget godt om at læse en anmeldelse af det færdige projekt, før man køber
Så.... kan det betale sig? Hvis man er en smule idealistisk og gerne vil have et projekt finansieret, og hvis man er bevidst om, at slutproduktet
måske ikke kan leve op til forventningerne, så kan det godt