DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors maj 23, 2024 6:30

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2
Forfatter besked
Indlæg: fre sep 27, 2013 11:50 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
The Longest Journey og til dels også efterfølgeren, Dreamfall, skal da også nævnes. Super-velskrevne og meget store.
The Dig (som Fritte nævnte) er en lille smule overset, men det er vildt stemningsfyldt og kunne være blevet en spændende film (hvis ellers Spielberg kunne have fundet pengene :)) Interfacet gør bare, at det er for let.
Broken Sword-serien er generelt også fed (spring dog treeren over), hvis man ellers kan klare dialogtræer i stor stil. Del fem kommer snart via Kickstarter, og jeg glæææææder mig :D

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre sep 27, 2013 12:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jubii, et nyt eventyr med Sjorsj og Nico! Dejligt. Jeg elsker Broken Sword-serien (de to første i hvert fald) og vil nu se frem til denne udgave også. Fedt. Tak for sådan en god nyhed, Buck! :thumb:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre sep 27, 2013 23:39 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Any time :thumb: (og Nico er ret nuttet!)
Fjerde spil holder også stilen ret godt, og det ser ud til, at Charles Cecil holder niveauet med nr. 5.

Men det er svært at bevare overblikket over nye Kickstarter-projekter. Jeg backer 5-6 projekter i øjeblikket, men alligevel var det lykkedes mig at overse Dreamfall Chapters (Longest Journey 3), som jeg ellers havde afskrevet som vaporware.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 30, 2013 12:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Har du oplevet, at det kan betale sig at backe de Kickstarter-projekter? Jeg overvejer selv, om ikke jeg skulle finde et projekt at støtte.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man sep 30, 2013 14:11 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Tja bum bum.... det afhænger meget af det enkelte projekt.
Ud over film er brætspil min store hobby, og flertallet af de projekter, jeg har støttet, har været brætspil. Men jeg har også støttet et par dokumentarfilmprojekter og nu BS5, og der er da nogle fællestræk:
1. For nogles projekters vedkommende gælder, at hvis de ikke bliver finansieret via Kickstarter, får de aldrig færdigudviklet projektet. Andre er sådan set flyvefærdige og skal "bare" i produktion. Så hvis man gerne vil have, at projekter af den første type overhovedet bliver til noget, er de værd at støtte.

2. Det, der kan gøre det værd at støtte Kickstarter-projekter er de forskellige stretch goals, dvs. bonusting eller lignende, der følger med, efterhånden som projektet når så og så langt over sit mål. For brætspillenes vedkommende har det været bedre og flere komponenter, og for filmenes vedkommende har det fx. været en længere spilletid. Med Broken Sword 5 var det et spørgsmål om, at hvis man nåede $100K over målet, blev spillet større, ved $250K over kom der endnu flere nye scener. Nogle stretch goals gives kun til Kickstarter-backere, mens andre (som fx. den større udgave af BS5) gives til alle, også dem, der køber spillet i alm. handel.

3. Alt efter, hvor meget du donerer (ud over det absolutte minimum) kan du få en masse bonusgejl, der kun gives til KS-backere (bøger, luksusindpakning, soundtrack-cd etc etc.) Noget af det er ret fedt, og noget er bare noget gejl. Men med et spil kan du typisk donere $500-1000 og bl.a. blive en spilbar karakter i spillet eller få en bane opkaldt efter dig eller møde designerne eller tilsvarende. Det er ret meget en temperamentssag, om man sætter pris på den slags :)

4. Ofte får man adgang til spil/film/brætspil/? tidligere end almindelige kunder (bortset fra, når firmaet klokker i det eller røvrender backerne, så projektet er ude i butikkerne før backerne får det - det sker heldigvis ikke så tit). Eller backere får det billigere end almindelige kunder.

5. Men det vigtigste er næsten, at det er skidesjovt at være en del af :D Man føler virkelig, at man er med til at skabe noget, og man klapper i sine små, fedtede barnehænder, når projektet når et stretch goal ("Whoopee, spillet blev lige 10% større der! :yum: ") eller når en bane er færdigdesignet og bliver præsenteret for backerne.

Risikoen er selvfølgelig, at
a) Projektet aldrig bliver finansieret (men så betaler du heller ikke)
b) Projektet bliver finansieret, men skaberne bag er nogle klamphuggere, der spilder dine penge eller aldrig bliver færdig
c) Du kun har skabernes ord for, hvor fedt og fantastisk projektet er. Backerne er gode til at gejle hinanden op, og en dag står man så med det færdige projekt, som ikke var helt så fabelagtigt, som du havde troet. Der kan siges meget godt om at læse en anmeldelse af det færdige projekt, før man køber ;)

Så.... kan det betale sig? Hvis man er en smule idealistisk og gerne vil have et projekt finansieret, og hvis man er bevidst om, at slutproduktet måske ikke kan leve op til forventningerne, så kan det godt :)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 30, 2013 15:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak for et rigtigt godt svar, Buck.

Jeg ville lige præcis sige i tilfældet Broken Sword 5, at sådan et spil ville jeg uden tøven støtte, hvis jeg havde kendt til det tidligere, for den type spil er lige præcis noget for mig. :) Jeg tror, jeg vil holde øje med et egnet projekt. Jeg har en svaghed for små projekter, der måske-måske ikke kan blive til noget. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man sep 30, 2013 15:38 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Det var så lidt :)

Lige netop BS5 kan nok ikke helt henregnes som et "lille" projekt, da det hev $771K hjem i forhold til et mål på $400K ... men på den anden side er der erfarne kræfter bag, så man kan være ret sikker på, at spillet bliver færdigt bliver til noget, og at det som minimum bliver nogenlunde godt. Men altså.... bare hold øje. Som sagt gik jeg glip af Dreamfall Chapters, og der er også et nyt Tex Murphy-spil undervejs.

I en helt, helt anden genre er der sådan én som Sariyah, som vist nok er sådan en lamselåret r'n'b-ting - hun prøvede at samle $1.500 ind og fejlede totalt, men jeg har moret mig meget over projektet (hendes tredje, med samme indhold, alle mislykket) som et skidegodt eksempel på, hvordan man ikke skal køre en Kickstarter. Tågede mål, ingen gulerod i at investere, og udtalelser som "I pray that you invest in my happiness" og "I refuse to settle for a job that im not happy in" er nok ikke lige vejen frem ;)

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: fre okt 11, 2013 10:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 05, 2007 18:25
Indlæg: 211
Geografisk sted: Vestbjerg
Udover dem der allerede er nævnt, kan jeg varmt anbefale Beneath a Steel Sky, som i 2003 blev freeware, og i 2009 blev genudgivet til IOS. Det er et spil jeg fortsat kan vende tilbage til og gennemføre igen og igen :)

Gabriel Knight - Sins of the Fathers er også rigtig godt, og har bl.a. Tim Curry og Mark Hamil med (som voice-overs).

_________________
"I fell out of Heaven, to be with you in Hell"


Top
   
Indlæg: fre okt 11, 2013 16:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn okt 17, 2004 14:11
Indlæg: 3354
Geografisk sted: Troldhede, Denmark
Der er nok at give sig i kast med! Det må man sige!

God weekend til jer! Og tusind tak for de mange fede inputs!

Jeg tror det næste, jeg giver mig til er at gennemføre Space Quest IV :-) IGEN!

_________________
Vil du med til Danmarks hyggeligste LAN? Smut ind på http://t-lan.dk og tag et kig! :-)


Top
   
Indlæg: lør dec 21, 2013 0:40 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Til de interesserede er Broken Sword 5 landet - jeg har spillet det første stykke, og det virker sgu godt og underholdende. Intet banebrydende, men det havde jeg nu heller ikke regnet med.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man dec 23, 2013 17:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Buck Rogers skrev:
Til de interesserede er Broken Sword 5 landet - jeg har spillet det første stykke, og det virker sgu godt og underholdende. Intet banebrydende, men det havde jeg nu heller ikke regnet med.


Det lyder glimrende. Jeg må på. :) tak for info.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs apr 22, 2014 17:02 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7959
Jeg er lige gået i gang med 2. halvdel af Broken Sword 5 - den er lige offentliggjort :yum:
Til genrefans vil jeg også lige minde om Dreamfall Chapters og Obduction fra folkene bag Myst og Riven.
Begge spil kan backes nu og er sat til at være klar hhv. efteråret 2014 og en gang i 2015.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team