DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 19:26

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn jan 25, 2015 3:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Jeg så at Bohren & Der Club Of Gore spiller her i København den 28/3, og jeg skal helt sikkert ind og se dem. Nu har jeg misset dem to gange på verdens mest anderledes festival, Dark Bombastic Event i Alba Iulia fortet i Rumænien, som tager atmosfærisk musik ind fra jazz til black metal - alt med fællesnævneren at det er æterisk og ambient.

Så hvad er "funeral jazz"?

Jamen, i 1988 var der et Hollandsk band der hed Gore, som lavede en dobbelt vinylskive med fire gange tyve minutters progressiv doom-som-ind-i-helvede progressiv .. well, rock, for det var ikke metal, men lad os kalde det hardcore rock. De formåede at skabe genren "post-metal" som først blev navngivet mange år senere, og lige præcis den skive som hedder Wrede er et mesterværk, og samtidigt et blueprint for alt hvad bands som ISIS, Neurosis, Pelican og alle de andre startede med.

Fem år senere var der en flok Tyskere der fandt ud af at damnit, Gore lavede en milepæl i musikhistorien. De rodede lidt rundt i starten, men da Skepticism fra Finland (som er toppen af genren "Funeral Doom") lavede deres album Stormcrowfleet, jamen, så fandt Bohren ud af at de ville lave det samme.

Men som jazzmusik.

Og da Bohren endeligt fik banket igennem verden at de mente det seriøst med at tage det tungeste af metalverden og oversætte til jazz, så kom et par andre med på vognen - blandt andre Dale Cooper Quartet & The Dictaphones og Kilimanjaro Deathjazz Ensemble, så der skal jo ikke særligt mange hjerneceller til at lure at ud over den mest ekstreme tunge metal der findes, så er det Angelo Badalamenti og hans Twin Peaks soundtracks der inspirerer.

Jeg vil ikke smide nogle links her, men der er hele albums at finde på Youtube for de nysgerrige. Er man til sleazy jazz bygget over bitre doom metal kompositioner (og rent faktisk kan forestille sig det ske), jamen, 28/3, vi ses! :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn jan 25, 2015 12:48 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Jep - det er super fedt - jeg kender kun den seneste Bohren & Der Club Of Gore, så hvad er hovedværket i deres diskografi?
- håber at jeg kan få koncerten passet ind i programmet...



Top
   
Indlæg: søn jan 25, 2015 15:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Mortenbruun skrev:
Jep - det er super fedt - jeg kender kun den seneste Bohren & Der Club Of Gore, så hvad er hovedværket i deres

Det er et virkeligt svært spørgsmål - Hvis du er til Angelo Badalamenti så vil jeg starte med Gore Motel og tage den derfra, for det er virkeligt hvor horror og jazz krydser over.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn jan 25, 2015 15:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro

Så godt kan det gøres.

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: søn jan 25, 2015 15:52 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
Hmm - den eneste anden der er til at betale på vinyl er Dolores - er den god?


Top
   
Indlæg: søn jan 25, 2015 18:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 01, 2007 2:27
Indlæg: 3476
Geografisk sted: Luderstrasse, Kvæsterbro
Dolores er nok deres mest Angelo Badalamenti inspirerede skive, så du vælger selv. Det er bestemt ikke et dårligt sted at starte :)

_________________
.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -..--


Top
   
Indlæg: tirs jan 27, 2015 12:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Det lyder syret, men også fedt. Jeg tjekker det ud. :mrgreen:

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team