DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er man maj 20, 2024 20:53

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn jan 05, 2014 14:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
For mig har det været et ret godt plade år! Alle disse er der blevet lyttet meget til på vinyl.

The Knife : Shaking the Habitual.

Billede

Fuck Buttons : Slow Focus
Billede

Arcade Fire : Reflektor
Billede

Jeg var ret skuffet over Atoms For Peace: Amok da jeg er KÆMPE Radiohead fan.
Jeg har også lyttet til det nye album med Goat, men det nye NIN album var også en kæmpe skuffelse. Øv! Hvad har I lyttet til i år? :D

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Senest rettet af Mills søn jan 05, 2014 15:14, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: søn jan 05, 2014 14:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Trods nye udgivelser fra favoritter som Editors og The National (det var i 2013, ikk'? :P), må det klart være Lorde, der render med titlen for årets bedste plade. Det er i sig selv en helt vildt god plade, og så er der ekstrapoint for at hun er helt ny i faget, ung, off-beat og i det hele taget vældig nice :thumb:

Jeg havde store forventninger til Haim (ikke mindst fordi udgivelsen konstant blev flyttet tilbage), og albummet indfrier mange af dem, men ikke helt. Dog stadig en af årets bedre plader.

Jeg faldt pladask for tv-serien Nashville, og der er udgivet intet mindre end fire skiver med musik fra første sæson. Det er musik der har sat et stort præg på mit musik-år, selvom de rigtig gode sange selv sagt ikke er så mange. Men det der er godt, er rigtig godt, og skuespillere som Hayden Panettiere, Chris Carmack osv. er VIRKELIG gode til at synge. A Showman's Life fra sidstnævnte er f.eks. en virkelig, virkelig rar sang.

Reflektor har jeg ikke fået hjem endnu.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: søn jan 05, 2014 20:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors okt 28, 2004 22:34
Indlæg: 510
Jeg synes det har været et godt musik-år, hvor der er mange af mine favoritartister der har udgivet nye og gode albums.
Nedenfor har jeg listet mine udenlandske og danske favoritter samt flops og andet godt.

Årets udenlandske album 2013

1. James Blake – Overgrown
1. Arcade Fire – Reflektor

Billede Billede

På en delt førsteplads har jeg valgt Arcade Fire og James Blake. Mine forventninger til begge albums har været tårnhøje og de har heldigvis begge indfriet mine forventninger. – og mere til.
Efter en noget lunken EP (Enough Thunder) har James Blake igen vist hvordan man med få midler kan skabe sit helt eget musikunivers. Jeg har valgt at fremhæve sangen ”I am sold” fra albummet, selvom ”Overgrown” og titelnummeret ”Retrograde” også er rigtig gode.



Reflektor, fra Arcade Fire, er bare et fremragende og gennemført album. Man går fra den ene stilart til den anden og samtidigt formår de at holde en rød tråd. Og som sidegevinst, så bliver det hverken rodet eller kedeligt, på trods af albummets lidt lange længde. Det er også tydeligt at James Murphy fra LCD Soundsystem har været inde over. Især på numrene ”We Exist” og ”Reflektor”.



Jeg vil ikke komme så meget ind på resten af listen, udover jeg lige vil fremhæve nogle enkelte numre og artister.

2. Darkside - Psychic
3. Arctic Monkeys – AM
4. Moderat – II
5. Fat Freddy's Drop – Blackbird
6. Kanye West – Yeezus
7. Burial – Truant / Rough Sleeper
8. The National – Trouble Will Find Me
9. A$AP Rocky – LONG.LIVE.A$AP (Deluxe Version)
10. Pearl Jam – Lightning Bolt

Billede Billede Billede

Billede Billede Billede

Billede Billede Billede

Darkside er en gruppe der består af Nicolas Jaar og Dave Harrington. Førstnævnte er en af mine favoritter indenfor den elektroniske scene og endnu engang skuffer han ikke. Især nummeret "Golden Arrow" er værd at fremhæve for dets flotte opbygning og eksperimenterende lyd.



Fat Freddy's Drop har taget mig med storm over de sidste par år. Primært på grund af deres live-optrædener, som bringer smil på læben og uro i benene. Blackbird er et rigtig godt album og derudover vil jeg anbefale alle at give deres live-album ” Live At Roundhouse” et gennemlyt.



Årets skuffelser:

1. White Lies – Big TV
2. Glasvegas – Later...When The TV Turns To Static

Billede Billede

Jeg var helt vild med debutalbummet fra White Lies og Ritual (album nr. 2) var også absolut godkendt. Med BIG TV er udviklingen dog gået i stå og albummets 12 numre fremstår bare som en lang og kedelig brun sovs.

Glasvegas’ debutalbum var godt skruet sammen med det ene lækre rocknummer efter det andet. Og selvom album nr. 2 var en skuffelse, havde jeg set frem til dette års udgivelse. - Desværre uden grund.

Bobler:
Beady Eye – BE

Årets danske album 2013:

1. Ponyblod – Ponyblod
2. Den Sorte Skole – Lektion III
3. Kashmir – E.A.R

*Billede

Ponyblod kom som lidt af en overraskelse ud af det blå. Men det viste sig at være en fremragende konstellation med Tue Track på knapperne og Khal Allan bag mikrofonen. ”Med Måde”, ”Ponyblod” og ”Se Os Nu” er albummets helt store numre.

Jeg har i mange år været fascineret af Den Sorte Skoles lyd og den måde de arbejder på. Deres tredje lektion er noget anderledes end de to foregående, da numrene er sammenlagt af i alt mere end 10.000 musikbidder fra ca. 250 forskellige vinylplader. Derved har de mistet noget af genkendelsesfaktoren (fra diverse ”kendte” musiknumre), som var tilfældet fra tidligere albums. Det giver lytteren en anden oplevelse og sammen med Deres flotte lysshow har De givet nogle fantastiske liveshows siden udgivelsen.
Jeg vil fremhæve numrene ”Formula Dub”, ”Karlchen” og ”O Babuaa”. Som med de foregående lektioner, så udmærker albummet sig ved at høres fra start til slut, så man får hele rejsen, opbygningen og højdepunkterne med.



* Som en lille sidenotits til billedet, så investerede jeg sidste efterår i en pladespiller, hvilket jeg har været utroligt glad for. Personligt har det givet mig mere lyst til at lytte hele albums igennem, som det også var tilfældet før streamingstjenesterne kom frem.

Albums jeg hørte meget i 2013 (som er blevet udgivet tidligere):

1. Deltron 3030 – Deltron 3030
2. C2C – Tetra
3. Mikael Simpson – Slaar Skaar

Billede Billede Billede



Albums jeg ser frem til i 2014:

1. Broken Bells - After the Disco (4. februar, 2014)
2. Black Keys - ?
3. Schoolboy Q – Oxymoron (25. februar, 2014)

Black Keys har ikke annonceret at der kommer et specifikt album i 2014, men det burde være på trapperne, eftersom de senest udgav El Camino i 2011.

Hvilke udgivelser ser I andre frem til i 2014?


Top
   
Indlæg: søn jan 05, 2014 21:35 
Offline

Tilmeldt: fre maj 05, 2006 17:36
Indlæg: 2560
Geografisk sted: Göteborg
Det, for mig, uden tvivl bedste album i år har været fra Vampire Weekend og deres Modern Vampires of the City. Et nummer som Step, er nærmest som en hyldest til The Beatles.

_________________
Top 6 Film (2009): 1. The White Ribbon, 2. Sin Nombre, 3. Up in the Air, 4. Bright Star, 5. The Hurt Locker, 6. The Damned United


Top
   
Indlæg: tirs jan 07, 2014 13:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10640
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
ÅRETS MUSIK 2013

SINGLER
Imagine Dragons - Radioactive
Mikal Cronin - Weight
Lorde - Royals
Arcade Fire - Reflektor
Bruno Mars - When I Was Your Man
Arctic Monkeys - Why’d You Only Call Me When You’re High
Chvrches - Recover
David Bowie - Where Are We Now?
Empire Of The Sun - Alive
Kings Of Leon - Supersoaker
Drake - Hold On, We're Going Home

ELEKTRONISK / REMIX / MASH-UP
Daft Punk - Giorgio By Moroder
Hedegaard - Still Animals (Mash-Up)
A$AP Rocky feat. Skrillex - Wild For The Night (DOG XTEND)
Ten Walls - Gotham (Original Mix)
Avicii feat. Aloe Blacc - Wake Me Up
Ben Pearce - What I Might Do
Disclosure - When A Fire Starts To Burn
Shpongle - Brain In A Fishtank
Jonny Hefty & Jøden - Kom I Gang (Kom Igen Aalborg Remix)
Prana - Mugen (Astral Projection Remix)
Suspekt - Sut Den Op Fra Slap (Ukulele-Hanne Remix)

DANSKE SINGLER
Marvelous Mosell - Jeg Var Blevet Syg Og Ku' Li' Det
Narcosatanicos - Salt
Allan Olsen - Lad Min Regning Stå
Panamah - Børn Af Natten
Pharfar - La' Mig Rulle Dig
Topgunn - Tilbud
Ukendt Kunstner - Neonlys
Linkoban - Popgun Track
L.I.G.A. - Skylder Dig Ikk' Noget
The Mountains - The Mountains
Marie Key - Uden Forsvar
Spids Nøgenhat - Lolland Falster

ALBUMS
Daft Punk - Random Access Memories
Kanye West - Yeezus
Boards Of Canada - Tomorrows Harvest
Disclosure - Settle
Benji Vaughan ‎– Even Tundra
Vampire Weekend - Modern Vampires Of The City
The National - Trouble Will Find Me
Pusha T – My Name Is My Name
Arctic Monkeys – AM
James Blake - Overgrown
Lorde - Pure Heroine

DANSKE ALBUMS
Iceage - You're Nothing
Spids Nøgenhat - Kommer Med Fred
Allan Olsen - Jøwt
When Saints Go Machine - Infinity Pool
Den Sorte Skole - III


... med andre ord, et FREMRAGENDE år for musik. :clap:

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team