DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 21:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste
Forfatter besked
 Titel: TDC Play
Indlæg: man mar 31, 2008 23:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 28, 2005 21:39
Indlæg: 682
Om ca. 20 min går det løs:

Her bliver TDC verdens første udbyder af "alt musik ad libitum".

Se evt. nedenstående artikel, som jeg venligst har lånt fra Gaffa.dk:

Citat:
Reportage: TDC tilbyder gratis musik

Mandagens pressekonference fik TDCs musikrevolution til at blegne en smule med den genindførte kopikontrol som største hage ved et ellers mere end glimrende initiativ.

Af Rasmus Ardahl, MyMusic.dk

Det lød næsten for godt til at være sandt. Men var det ikke - og så alligevel. Mandag morgen tikkede nyheden ind om, at TDC fra 1. april tilbyder deres kunder gratis musik i form af ubegrænset download via en helt nye musikservice, Play. Servicen, der gælder for alle bredbåndskunder (med downloadhastigheder på minimum 2 Mbit/s) hos TDC og YouSee samt alle mobilkunder hos TDC, launcher til midnat. Lidt af en musikrevolution, og trods datoen for premieren ikke tale om nogen form for aprilsnar.

Mandag eftermiddag holdt TDC så stilet pressemøde i Store Vega for at indvie indbudte gæster og presse i detaljerne omkring projektet, der gør TDC til det første teleselskab i verden, som tilbyder ubegrænset download af musik som del af et almindeligt abonnement. Et muligt svar på musikbranchens trængsler, og et lovligt alternativ til den ulovlige fildeling.

Tre navne, Szhirley, Marie Key og Alter Me, stod for eftermiddagens musikalske underholdning, mens ordene blev fordelt mellem for TDCs vedkommende, koncernchef Jens Alder og ansvarlig for TDC Musik, Søren Tvilsted, og for musikbranchens vedkommende, marketingdirektør i IFPI, Jesper Bay. De tre var meget tilfredse med resultatet af halvandet års forberedelse og forhandling, og udtrykte stor optimisme i forhold til, at TDC med initiativet kan være med til sikre dansk musik økonomisk og fjerne incitamentet til at downloade ulovligt. Det sidste udsagn endte dog med at klinge en smule hult - mere herom senere.

70 % musik
Og så til de kolde facts. Som kunde hos TDC får man fri adgang til den nye musikservice Play.TDC har lavet aftaler med tre af verdens fire største selskaber, Sony-BMG, EMI og Warner, og med en lang række af de største danske selskaber heriblandt MBO, DiGiDi og ArtPeople. Det giver TDCs kunder adgang til flere end en mio. sange, eller hvad der svarer til ca. 70 % af hvad der i dag sælges på det danske marked. Den licens koster TDC, der har som mål at få alle selskaber inklusive Universal med i aftalen på længere sigt, et tocifret millionbeløb hvert år, mens de enkelte selskaber selv står for afregningen til kunstnerne efter interne fordelingsnøgler. Nærmere kom vi ikke omfanget af og detaljerne i den økonomiske del af aftalen.

For TDCs kunder er servicens dog gratis, og det aspekt var TDC meget ærlige omkring. Det handler slet og ret om at tilbyde en service, der gør, at de troløse mobil- og internetkunder forbliver hos telegiganten. Her kan det indskydes, at virker strategien, kan betaling via overskud fra flere kunder og reklameindtægter dække udgiften til musiklicensen. Hvis ikke, skal pengene selvfølgelig findes et andet sted, eksempelvis i kundernes betaling. Så om man vil opfatte TDCs Play-projekt som en abonnementsordning eller som en gratis service, er et temperamentsspørgsmål. Men for TDC er den del af at større strategi, hvor kunder tilbydes en langt større indholdsdel i deres abonnement, hvorfor man sagtens kan forestille sig modellen udvidet til også at inkludere eksempelvis film.

The catch?
Undervejs i programmet fik vi demonstreret, hvordan Play fungerer, og det så både nemt og intuitivt ud på både computer og mobil, og at man via mobil ikke skal betale for trafik når man downloader, vil utvivlsomt vække glæde. Og så til det negative. For modellen indeholder ikke så få begrænsninger. Opsiger man sit TDC-abonnement mister man nemlig al sin musik. Og man kan heller ikke overføre musik til mp3-afspillere, cd'er eller lignende medier, og ej heller til mobiltelefoner (hvorfor man altså skal være både mobil- og internetkunde for at få maksimal gavn). Det hele foregår via TDCs musikbutik, der derfor stadig tilbyder kunder også at købe musik til ejendom.

Musikken er altså en service, der tilbydes som licens så længe man er kunde, men som stopper med at virke 30 dage efter, at man har sagt sit abonnement op. Det gav anledning til en række spørgsmål, men lidt overraskende sluttede arrangementet uden en spørgerunde fra fremmødte journalister, hvorfor man i stedet måtte rundt med blok og kuglepen efter seancen overgik til mere fri leg. Jeg fangede efterfølgende koncerndirektør i TDC, Jens Alder, og spurgte til, hvorfor TDC nu genindfører den meget udskældte kopikontrol, DRM (Digital Rights Management), som ellers har været kraftigt på retur det sidste år:

- Det er selvfølgelig noget vi har overvejet, vi har jo været i gang med det her projekt i halvandet år. Og aftalen endte med, at det kun er vores kunder der kan downloade musik. Eller sagt på en anden måde, så er det kun apparater med internetudgang, der kan bruge ordningen, hvorfor der ikke er noget i vejen for at tilføje flere apparater senere.

Næppe stop for ulovlig fildeling
Det betyder, at der i princippet åbnes for MP3-afspillere med Wi-Fi, såsom Apples iPod Touch, der så til gengæld ikke understøtter TDCs anvendte filformat WMA. Og så er vi lige vidt. Der skal ikke herske tvivl om, at TDC selvfølgelig også hellere skubber på udviklingen mod at mobiltelefoner bliver de foretrukne musikafspillere, og heri skal en del af forklaringer på, at de mange iPod-brugere ikke får spor gavn af tjenesten som den er nu, nok findes. Derudover må det formodes, at pladebranchen noget overraskende, tidligere tiders erfaring med DRM taget i betragtning, har været interesserede i at holde lidt igen, når sluserne åbnes. Og det er paradoksalt efter som det netop er det segment, der bruger iPods, der også downloader ulovligt. Den gruppe skal stadig ud og finde musik via andre metoder.

Det er ellers ikke mere end et år siden, at EMI valgte at skrotte det blandt forbrugerne udskældte DRM-system, ligesom den var tilfældet med danske pladeselskabsgruppe MBO og alle de små uafhængige danske selskaber. Siden hen er de andre major labels i nogen grad fulgt efter, ligesom Amazon har åbnet en musikbutik udelukkende med DRM-fri musik. Det pludselige tilbageskridt krævede derfor en forklaring fra EMIs danske direktør, Michael Wermuth:

- Det er sandt, at vi var de første der fjernede DRM, dengang til brug på iTunes. Men vi har hele tiden været åbne for nye modeller for at få musikken ud til forbrugerne og det her er en god mulighed. TDC-modellen er én løsning, men jeg tror man skal forvente sig mange andre tiltag fremover. Ligesom det fysiske forbrug altid har haft mange ansigter med alt fra den lille pladebutik til supermarkedet, vil det digitale formentlig også få det.

Godt begyndt...
Og det er måske netop lærdommen efter i dag. iTunes leger efter sigende med ideer om at lave en abonnementsordning i øjeblikket, Sony Ericsson ligeså, og Nokia har allerede annonceret, at de søsætter et musikabonnement senere på året. Deres model bakkes i øvrigt kraftigt op af Universal - den mest nærliggende forklaring på verdens største pladeselskabs fravær på dagens pressemøde. Direkte adspurgt anså Jens Alder det da også for meget sandsynligt, at andre teleselskaber følger i TDCs fodspor. Det handler om, at være first movers og få et forspring, og så i øvrigt være innovative, sluttede han, inden de næste skribenter tog over.

Konklusionen er, at TDC måske har været en anelse for fokuserede på at lave en tjeneste, der kan fastholde kunder, mens pladeselskaberne er gået tilbage til troen på, at kontrol virker i en tid, hvor al musik allerede er tilgængeligt på nettet. Man må derfor ærgre sig over den stramme binding, den unødige brug af DRM, og at det ikke er lykkedes TDC at få opbakning fra hele pladebranchen. Samtidig må man glæde sig over nytænkningen, over at det trods alt er lykkedes at få så stor opbakning i branchen, og over, at TDC med dagens tiltag har skabt en i hvert fald lille revolution, der også levner plads til konkurrence, og forhåbentlig kan afstedkomme endnu bedre og mere forbrugervenlige modeller i fremtiden.


Hvad synes I om tiltaget?
Umiddelbart lyder det i mine ører som en udvidet udgave bibliotekernes netmusik, men det er trods de nævnte begrænsninger dog en ting jeg vil tænke over næste gang jeg skal ud og have nyt abonnement - har i dag Yousee bredbånd, men kunne da bestemt godt overveje et TDC mobil-abonnement, hvis det bliver en succes...

_________________
--- Hvis du tror du ved alt, ved du intet ---
--- Dahf member # 1631 ---


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: tirs apr 01, 2008 12:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 13, 2004 7:52
Indlæg: 1541
Geografisk sted: Øgadekvarteret, Aalborg
Yousee bredbånd med 2mbit eller over giver også adgang til play. Problemet er bare at du ikke har et EM nummer du kan indtaste under registreringen, så du bliver nødt til at kontake yousee kundeservice for at få et login.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: tirs apr 01, 2008 13:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 22, 2006 23:52
Indlæg: 1213
Geografisk sted: Varde
Jeg tænkte nok det var for godt til at være sandt. Alle de begrænsninger gør det jo væsentligt mindre imponerende. Især at man ikke kan bruge det på bærbare afspillere, gør i hvert fald at det ikke er noget som får mig til at blive hos TDC. Det er fint nok, men langt fra livsnødvendigt. Jeg tvivler dog alligevel også på, at der er specielt meget udvalg i musikken som interesserer mig, så jeg kan jo naturligvis bare være komplet ligeglad. :)

_________________
Filmlisten er endelig blevet opdateret igen. Pt. 281 styk. Opdateret 10-01-2008.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: tirs apr 01, 2008 22:15 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Bentsen83 skrev:
Hvad synes I om tiltaget?
Umiddelbart lyder det i mine ører som en udvidet udgave bibliotekernes netmusik, men det er trods de nævnte begrænsninger dog en ting jeg vil tænke over næste gang jeg skal ud og have nyt abonnement - har i dag Yousee bredbånd, men kunne da bestemt godt overveje et TDC mobil-abonnement, hvis det bliver en succes...

Jeg synes det er et interessant tiltag, men dog meget begrænset. Der er også en begrænsning i antallet af gange en downloadet sang kan afspilles (50 gange) som vist ikke er nævnt nogen steder.

Mon ikke også det ender med at blive en abonnementstjeneste på sigt, og at dette er en prøveballon?

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: fre apr 04, 2008 5:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 576
Geografisk sted: Denmark
MortenB skrev:
Der er også en begrænsning i antallet af gange en downloadet sang kan afspilles (50 gange) som vist ikke er nævnt nogen steder.

Fordi det ikke er en begrænsning. Det står godt nok under media rights, men rammer du "limit" så bliver media rights for filen bare opdateret og så har du 50 afspilninger mere - du vil aldrig ane at der var en "limit". Jeg vil antage at det bliver ved sådan, men har ikke lige gidet teste længere end de første 50 afspilninger :)

_________________
http://www.viper.dk - Mit virtuelle hjem.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: fre apr 04, 2008 17:17 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Viper skrev:
MortenB skrev:
Der er også en begrænsning i antallet af gange en downloadet sang kan afspilles (50 gange) som vist ikke er nævnt nogen steder.

Fordi det ikke er en begrænsning. Det står godt nok under media rights, men rammer du "limit" så bliver media rights for filen bare opdateret og så har du 50 afspilninger mere - du vil aldrig ane at der var en "limit". Jeg vil antage at det bliver ved sådan, men har ikke lige gidet teste længere end de første 50 afspilninger :)

Ja det fandt jeg også ud af senere, da jeg lige måtte afprøve grænsen.

Men lidt interessant at begrænsningen er der, da jeg ikke rigtigt kan se ideen i at have den begrænsning indlagt i et varigt tilbud.

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: fre apr 04, 2008 17:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 20, 2003 15:25
Indlæg: 4561
Geografisk sted: Hadsten
KAn man få PLAY hvis man bestiller et taletidskort hos TDC?

_________________
Success is going from failure to failure without the lose of enthusiasem


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: fre apr 04, 2008 18:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Jeg har TDC mobil og Oncable Internet, kan jeg få Play og hvordan fungerer det kort: er det streaming af lyd eller kan man downloade mp3 (eller andet) til sin iPod eller mobil og afspille dem der?

Gider ikke læse alt der står på deres side, hvis nogle har svarene på hånden :lol:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: fre apr 04, 2008 19:42 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Morbid Angel skrev:
Jeg har TDC mobil og Oncable Internet, kan jeg få Play og hvordan fungerer det kort: er det streaming af lyd eller kan man downloade mp3 (eller andet) til sin iPod eller mobil og afspille dem der?

Gider ikke læse alt der står på deres side, hvis nogle har svarene på hånden :lol:

Mvh

MA

Du burde vist kunne gøre brug af Play både via din mobiltelefon og dit internet, men for at melde dig til bliver du nødt til at læse på http://musik.tdc.dk

Man downloader WMA filer med DRM så du kan ikke overføre til din iPod, medmindre du fjerner DRM - hvilket er muligt og nemt. Om det er lovligt er jeg ikke helt sikker på. Som udgangspunkt er det lovligt at fjerne en kopibeskyttelse, hvis formålet er at tilegne sig værket, og dette ikke kan lade sig gøre uden at fjerne beskyttelsen. Men om det er relevant i forhold til en abonnementsordning som Play er, er lidt svært lige at vurdere.

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: fre apr 04, 2008 20:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 22, 2006 23:52
Indlæg: 1213
Geografisk sted: Varde
Det er vist kun lovligt at fjerne DRM, hvis det direkte forhindrer afspilning af mediet. Hvilket det jo ikke gør, eftersom det jo virker i WMP i dette tilfælde.

_________________
Filmlisten er endelig blevet opdateret igen. Pt. 281 styk. Opdateret 10-01-2008.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: lør apr 05, 2008 0:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 13, 2004 7:52
Indlæg: 1541
Geografisk sted: Øgadekvarteret, Aalborg
Blaahval skrev:
Det er vist kun lovligt at fjerne DRM, hvis det direkte forhindrer afspilning af mediet. Hvilket det jo ikke gør, eftersom det jo virker i WMP i dette tilfælde.

Det er lige netop der den lov er rigtig god. Hvis du køber en CD og den virker fint i din afspiller i stuen, men ikke i bilen, så er det lovligt at bryde DRM for at kopiere den til bilen. Derfor er det også lovligt at bryde DRM på de filer du downloader, for at afspille filerne på din MP3-afspiller.
Sådan som den lov er skruet sammen. så må DRM ikke forhindre dig i at afspille musikken på nogle af dine afspillere, ellers er det lovligt at bryde den.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: lør apr 05, 2008 13:41 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Blaahval skrev:
Det er vist kun lovligt at fjerne DRM, hvis det direkte forhindrer afspilning af mediet. Hvilket det jo ikke gør, eftersom det jo virker i WMP i dette tilfælde.

Sådan kan man ikke argumentere.

Du må eksempelvis godt fjerne kopisikringen, hvis du vil bruge musikken i Linux.

http://kum.dk/sw5386.asp

Men om det er relevant i forhold til Play er som sagt ikke givet, da der kan være forskel på tolkningen af reglener afhængig af om der er tale om et køb eller en abonnementsordning som Play.

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: lør apr 05, 2008 14:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 13, 2004 7:52
Indlæg: 1541
Geografisk sted: Øgadekvarteret, Aalborg
MortenB skrev:
Blaahval skrev:
Det er vist kun lovligt at fjerne DRM, hvis det direkte forhindrer afspilning af mediet. Hvilket det jo ikke gør, eftersom det jo virker i WMP i dette tilfælde.

Sådan kan man ikke argumentere.

Du må eksempelvis godt fjerne kopisikringen, hvis du vil bruge musikken i Linux.

http://kum.dk/sw5386.asp

Men om det er relevant i forhold til Play er som sagt ikke givet, da der kan være forskel på tolkningen af reglener afhængig af om der er tale om et køb eller en abonnementsordning som Play.

Det er også lidt et ligemeget emne. Så længe du bryder DRM for at du selv kan lytte til på alle dine enheder, så er der sq ikke nogle der kommer efter dig. Hvis du derimod giver det videre til venner, eller ligefrem sælger det, så er det noget helt andet.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: lør apr 05, 2008 14:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 22, 2006 23:52
Indlæg: 1213
Geografisk sted: Varde
Nagash skrev:
Det er også lidt et ligemeget emne. Så længe du bryder DRM for at du selv kan lytte til på alle dine enheder, så er der sq ikke nogle der kommer efter dig. Hvis du derimod giver det videre til venner, eller ligefrem sælger det, så er det noget helt andet.


Det er jo det. Jeg har heller ikke sat mig synderligt ind i det, førnævnte smøre fra min side var blot hvad jeg havde hørt rundt omkring. Jeg bryder sgu også DRM hvis det pisser mig af, så må morfar jo komme efter mig hvis det er et problem. :laugh:

_________________
Filmlisten er endelig blevet opdateret igen. Pt. 281 styk. Opdateret 10-01-2008.


Top
   
 Titel: Re: TDC Play
Indlæg: lør apr 05, 2008 14:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 13, 2004 7:52
Indlæg: 1541
Geografisk sted: Øgadekvarteret, Aalborg
Blaahval skrev:
Nagash skrev:
Det er også lidt et ligemeget emne. Så længe du bryder DRM for at du selv kan lytte til på alle dine enheder, så er der sq ikke nogle der kommer efter dig. Hvis du derimod giver det videre til venner, eller ligefrem sælger det, så er det noget helt andet.


Det er jo det. Jeg har heller ikke sat mig synderligt ind i det, førnævnte smøre fra min side var blot hvad jeg havde hørt rundt omkring. Jeg bryder sgu også DRM hvis det pisser mig af, så må morfar jo komme efter mig hvis det er et problem. :laugh:

Hehe.. True. Dog kan morfar ikke gøre så meget. Copyright er ikke en politisag. Det er jo civil retsag, ikke straffesag.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 44 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team