DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors mar 28, 2024 12:17

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn apr 26, 2009 18:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 07, 2008 19:44
Indlæg: 143
Geografisk sted: Randers
Vi kender det sikkert alle.
Man har læst en fed bog, og skal selvfølgeligt se filmatiseringen.
Dybt skuffet går man hjem fra biografen, og lover sig selv, at man aldrig gider se filmatiseringer mere...indtil næste gang.

Hvilke film mener du er på højde med bogen...eller ligefrem bedre?

Mænd der hader kvinder var absolut næsten ligeså god som bogen.

Et par film der har skuffet mig utroligt meget, er The Hitch Hikers Guide to the Galaxy og Da Vinci Mysteriet

_________________
_Steen_


Top
   
Indlæg: søn apr 26, 2009 19:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
isteen skrev:
Vi kender det sikkert alle.
Man har læst en fed bog, og skal selvfølgeligt se filmatiseringen.
Dybt skuffet går man hjem fra biografen, og lover sig selv, at man aldrig gider se filmatiseringer mere...indtil næste gang.

Hvilke film mener du er på højde med bogen...eller ligefrem bedre?

Mænd der hader kvinder var absolut næsten ligeså god som bogen.

Et par film der har skuffet mig utroligt meget, er The Hitch Hikers Guide to the Galaxy og Da Vinci Mysteriet

Åhhh det er jeg så meget uenig. Bogen Mænd der hader kvinder var rigtig ond og detaljeret. Filmen var desværre ingen af delene - den dårligste filmatisering af en bog jeg har set i lang tid(I min "bog" var den næsten dårligere end Da Vinci).
(Men det er ikke det det skal handle om :) ).

Men af gode oplevelser har jeg:
Ringenes Herre - ja de har skåret en del i handlingen, men har skåret mange af de "rigtige" ting væk. Dvs. ting der godt kan undværes når det nu skal være.
American Psycho - En fed film, der kun mangler én ting - ALT DET ONDE - for at den var helt perfekt :)
1984 - det er ved at være længe siden jeg både har set og læst denne. Men så vidt jeg husker så rammer den stemningen "spot on".
Og min absolut favorit.
Hellboy :thumb: :thumb: :thumb:


Top
   
Indlæg: man apr 27, 2009 16:33 
Offline

Tilmeldt: tirs jan 02, 2007 20:18
Indlæg: 1158
Jeg er helt med på Hitchhiker's Guide - filmskaberne missede fuldstændig meningen med bøgerne. På den anden side, Douglas Adams var selv involveret i manuskriptudviklingen inden sin død, så det er da meget muligt at det var intentionelt. Under alle omstændigheder var det ikke en specielt god film.

Generelt vil jeg også tilslutte mig ideologien, at filmatiseringer sjældent bliver så gode som deres ophav. Dette skyldes dog ikke nogen aversioner mod film, eller bare en påstand om at bøger af natur er bedre - meninger, jeg har oplevet florerer blandt tankens øvrige entusiaster. Problemet er bare at filmatiseringer, slet og ret, er unødige. Historien er jo fortalt, den eneste virkelige grund til at filmatisere bøger er at overtage offentlig begejstring for en bestemt bog.

Det sagt er der skam mange gode filmatiseringer, og film der viser fortællingen i et andet lys, og således komplimenterer bogen. Lord of the Rings er et pragteksempel på en succesfuld filmatisering, der opdaterer bøgerne og præsenterer en yngre generation for historien.

_________________
Anyone for tennis?


Top
   
Indlæg: man apr 27, 2009 21:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre nov 07, 2008 19:44
Indlæg: 143
Geografisk sted: Randers
TK-421 skrev:
Jeg er helt med på Hitchhiker's Guide - filmskaberne missede fuldstændig meningen med bøgerne. På den anden side, Douglas Adams var selv involveret i manuskriptudviklingen inden sin død, så det er da meget muligt at det var intentionelt. Under alle omstændigheder var det ikke en specielt god film.


Nix! Bogen var nok den bedste jeg har læst - og derfor var filmen en knusende skuffelse

_________________
_Steen_


Top
   
Indlæg: man apr 27, 2009 22:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Fight Club er meget federe som film.

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: man apr 27, 2009 22:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Stephen King's Carrie er en rædderlig bog .... Filmen kunne ikke blive andet end bedre .......


Top
   
Indlæg: lør maj 16, 2009 11:39 
Offline

Tilmeldt: tirs nov 04, 2003 9:50
Indlæg: 1486
Geografisk sted: Randers
Jeg læste Shawshank Redemption (Stephen King) sidst i firserne og kedede mig bravt
Filmen er absolut bedre (uden at være det mesterværk, andre opfatter det som ;) )

_________________
mvh Jakob


Top
   
Indlæg: lør maj 16, 2009 14:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
The Green Mile/Den Grønne Mil, er et eksempel på en bog som gør sig godt på film. :)

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: tirs jun 02, 2009 14:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
jake51 skrev:
Jeg læste Shawshank Redemption (Stephen King) sidst i firserne og kedede mig bravt
Filmen er absolut bedre (uden at være det mesterværk, andre opfatter det som ;) )


Det er jeg helt enig med dig i. The Shawshank Redemption i skriftlig udgave er ikke specielt interessant, men jeg skal da love for, at der blev lavet en fænomenal film ud af den.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs jun 02, 2009 18:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Tv-serien Dexter er langt bedre end de bøger den er bygget over.


Top
   
Indlæg: tirs jun 02, 2009 19:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 24, 2001 2:01
Indlæg: 5671
Geografisk sted: Lige her
Personligt, så synes jeg ikke, at man overhovedet kan sammeligne bøger og filmatiseringer med hinanden - til trods for, at det unægteligt er uundgåeligt. Det ville være det samme som, hvis man sammenlignede radio med tv, og det kan man naurligvis ikke.

Det er to vidt forskellige medier/verdener med hver deres måde, at bringe et givent univers til livs på. De har respektivt deres helt egne unikke styrker og svagheder. Hvis man kan, så bør man hellere betragte bøger vs. filmatiseringer som én ramme-historie fortalt på to forskellige måder.

_________________
It's nice to be important, but it's more important to be nice.


Top
   
Indlæg: lør jul 18, 2009 11:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons jul 26, 2006 1:31
Indlæg: 532
Geografisk sted: Århus C
Altså Requiem for a Dream er i den grad ligeså god på film som på bog...

Og Henning Carlsen's Sult fra 1966 er virkelig også et meget hæderligt forsøg på at filmatisere Hamsun's mesterværk.

Og Misery, manner. Her er både film og bog jo fantastisk... Jeg gruer sommetider for, at jeg skal møde en, der er så psykotisk som Kathy Bates i den film!

_________________
www.myspace.com/6degreesdk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team