DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:18

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: man nov 24, 2008 19:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Denne bog er netop kommet på Netto's spothylde, for kr. 100,- :beerchug:

Årets julegave til dig selv, vil jeg kalde det, såfremt du ikke har den allerede i en anden udgave!

En moppedreng på 960 sider, med alt fra de 'finere' kulturelle film, til klassiske horrorflicks som 'Night of The Living Dead' og 'The Hills have Eyes'.

Bogen kommer vidt omkring, men afspejler naturligvis forfatternes nationalitet en smule, idet der ikke er stort udvalg i ikke-amerikanske film.

Jeg savner især de asiatiske.
Et egentligt hul i listen, men så er der måske andre overraskelser, man kan kaste sig over i stedet.
Et par danske film er sneget ind i bogen.
Hvilke film af bogens oprindelige 1001 titler, der så er udeladt (?) er ikke nævnt.

Den kommer dog overraskende tæt på min filmsmag, må jeg erkende.
Flotte billeder er der også mange af. :thumb:

Omslagets centrale foto, er identisk med forsidebilledet på 'The Encyclopedia of Horror Movies'.
Her kunne man godt have været lidt mere original. :roll:


Top
   
Indlæg: ons nov 26, 2008 17:54 
Offline

Tilmeldt: ons apr 30, 2008 21:52
Indlæg: 74
Ja det er en rigtig god bog, fik den i julegave sidste år, hvorefter jeg har købt et par af de film den beskriver og blevet meget positivt overrasket.

_________________
http://taxidriverfilm.blogspot.com/
Min lille film-blog


Top
   
Indlæg: ons nov 26, 2008 20:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der er mange spoilers i bogen, i stil med dem man ser på bagsiden af udlejningskassetter.
Så man må lige gøre op med sig selv, hvor grundigt man vil læse en beskrivelse, før man beslutter at se filmen. ;)

Ellers er tryk- og papirkvalitet i top, og udvalget i samme stil.
Enkelte af mine egne favoritter, burde selvfølgelig ikke være udeladt, men måske forfatteren ikke har set de film. :)

Mange flotte fotos jeg ikke har set før. :beerchug:


Top
   
Indlæg: fre nov 28, 2008 11:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Jeg snuppede også et eksemplar til 100 kr i Netto, så er der lidt til toiletbesøgene :nuts:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
Indlæg: søn nov 30, 2008 0:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 11, 2005 12:43
Indlæg: 341
Geografisk sted: Esbjerg.
Jeg har også lige anskaffet mig et eksemplar og bladret lidt i den. Der er godt nok mange film, jeg aldrig har hørt om, så det må jeg hellere få rådet bod på.

Jeg forstår ikke, hvorfor Ringenes Herre 3 er med og ikke de to første. Som der også står i beskrivelsen, skal man nok se de to første for at få fuldt udbytte af tre'eren. Så enten skulle den ikke være med eller også burde bogen faktisk hedde "1003 film ...".

Spencer skrev:
Et par danske film er sneget ind i bogen.

Der er da lidt flere end et par - men dit "par" skal måske ikke tages bogstaveligt...

Spencer skrev:
Hvilke film af bogens oprindelige 1001 titler, der så er udeladt (?) er ikke nævnt.

Huh - Hvad mener du ?


Top
   
Indlæg: søn nov 30, 2008 0:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Popeye skrev:
Jeg har også lige anskaffet mig et eksemplar og bladret lidt i den. Der er godt nok mange film, jeg aldrig har hørt om, så det må jeg hellere få rådet bod på.

Jeg forstår ikke, hvorfor Ringenes Herre 3 er med og ikke de to første. Som der også står i beskrivelsen, skal man nok se de to første for at få fuldt udbytte af tre'eren. Så enten skulle den ikke være med eller også burde bogen faktisk hedde "1003 film ...".

Spencer skrev:
Et par danske film er sneget ind i bogen.

Der er da lidt flere end et par - men dit "par" skal måske ikke tages bogstaveligt...

Spencer skrev:
Hvilke film af bogens oprindelige 1001 titler, der så er udeladt (?) er ikke nævnt.

Huh - Hvad mener du ?


Jeg går ud fra at de danske film erstatter titler fra originalen, men måske er de med som ekstra?! Jeg synes ikke det står helt klart, om titler er erstattet, eller om der blot er tilføjet nye, så bogens titel ikke holder.

Min favoritfilm fra Orson Welles mangler, og det var vist også Welles' egen favorit - Le Procès. :?
Til gengæld er der en film af Welles, som forfatteren mener er maltrakteret?? :shock:


Top
   
Indlæg: søn nov 30, 2008 11:07 
Spencer skrev:
Til gengæld er der en film af Welles, som forfatteren mener er maltrakteret?? :shock:

Jeg ved ikke, hvilken film du taler om, men det kunne være The Magnificent Ambersons. Det er vist velkendt, at Welles havde store problemer med at "få lov til" at gøre sine film færdige. Ifølge Rosenbaum er hele ti af Welles' film ikke fuldendt af ham selv! For nogle films vedkommende er situationen ekstremt kompleks, fx Mr. Arkadin og Othello, som begge "eksisterer" i 5-6 forskellige cuts ("eksisterer" er sat i citationstegn, da de mange forskellige prints ikke nødvendigvis eksisterer rent fysisk)! The Touch of Evil er også netop udsendt i en 50th Anniversary Ed. med 3 forskellige cuts.

Men The Magnificent Ambersons regnes normalt for den mest maltrakterede af hans film (og samtidig en af hans største).


Top
   
Indlæg: søn nov 30, 2008 13:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
martin-faroe skrev:
Spencer skrev:
Til gengæld er der en film af Welles, som forfatteren mener er maltrakteret?? :shock:

Jeg ved ikke, hvilken film du taler om, men det kunne være The Magnificent Ambersons. Det er vist velkendt, at Welles havde store problemer med at "få lov til" at gøre sine film færdige. Ifølge Rosenbaum er hele ti af Welles' film ikke fuldendt af ham selv! For nogle films vedkommende er situationen ekstremt kompleks, fx Mr. Arkadin og Othello, som begge "eksisterer" i 5-6 forskellige cuts ("eksisterer" er sat i citationstegn, da de mange forskellige prints ikke nødvendigvis eksisterer rent fysisk)! The Touch of Evil er også netop udsendt i en 50th Anniversary Ed. med 3 forskellige cuts.

Men The Magnificent Ambersons regnes normalt for den mest maltrakterede af hans film (og samtidig en af hans største).

Ja, det er den film, hvor RKO fjernede 50 min. af filmen, og brændte dem.
Herefter påklistrede de en lykkelig slutning, der i bogen her beskrives som at give Mona Lisa Groucho Marx's overskæg på. :shock:

Det giver lidt minder til det makværk man lavede Terry Gilliam's Brazil om til.
Ingen vil vel kalde den maltrakterede udgave af Brazil for et mesterværk?
Welles' maltrakterede film beskrives dog som et, trods alt.

Er der en DVD-udgivelse hvor der er medfølgende ekstramateriale, der præcist beskriver hvordan The Magnificent Ambersons skulle have været vist oprindeligt?

I så fald må det være obligatorisk at købe en DVD-udgivelse, hvor det forklares hvad der er gjort ved det oprindelige værk.

Det er iøvrigt lidt tankevækkende at bogen, i den danske udgave, er så Von Trier glad. :roll:

Der er 5 titler af Von Trier med i bogen.
Til sammenligning er der 4 titler af Charlie Chaplin - blot for at skabe lidt skala på vigtigheden af den enkelte instruktør.
3 film af Von Trier var nok mere passende, så der kunne blive plads til to andre danske film.

Idioterne er da en vældig morsom film, der bygger på en original ide.
Noget mesterværk er den dog ikke.

Bille August's 'Tro Håb og Kærlighed' glimrer derimod med sit fravær. :?
Det er en stor skam...


Senest rettet af Spencer søn nov 30, 2008 13:22, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: søn nov 30, 2008 13:22 
Der findes ikke nogen ultimativ dvd-udgivelse endnu, men Warner skulle ifølge rygterne være på vej med en god remastered dvd-udgave i 2009. The Magnificent Ambersons er selvfølgelig et smertensbarn hos Warner, og det må være meget svært for dem at finde ud af, hvordan en udgave af dette mesterværk skal sammensættes - ikke mindst mht. til ekstramateriale, som kan forklare filmens historie og skæbne (som du også efterlyser).

Indtil denne forhåbentlig ultimative dvd-udgivelse kommer, synes Denne bog at være den bedste guide.

EDIT: R2UK-udgivelsen, som ikke er så god billedmæssigt, og bygger på en NTSC-master, har et interview m. Bill Krohn, hvor han kort kommer ind på filmens skæbne, men det er ikke så omfattende, synes jeg.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team