DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 9:41

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: ons dec 19, 2007 22:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Ja, så er det også tid til at gøre status for læsehestene her på dahf. På min hjemmeside har jeg lavet en lille liste over de 10 bedste bøger jeg har læst i 2007:

http://www.eskapisten.dk

Listen er:
1. Cormac McCarthy: The Road
Ikke engang Oprah Winfrey kunne se bort fra denne kulsorte apokalyptiske sag, som kredser om en far og en drengs færd igennem et afbrændt fremtids-USA. Fremragende og iskøligt skrevet!

2.Martin Amis: House of Meetings
Den første roman jeg har læst af Amis, og jeg er virkelig positivt overrasket over den rå kraft, der er i Amis' sprog.

3.Edgar Allan Poe: Samlede Fortællinger 1-2
Endelig en ny, god og gedigen oversættelse af samlede POE. Respekt til KLIM (som dog alligevel godt kunne have udstyret udgivelsen med en eller anden form for noteapparat)

4.Herman Melville: Mardi
Igen en oversættelse af en klassiker. Intet, jeg siger intet, slår Moby Dick. Men mindre kan også gøre det, når man er Herman Melville. En på alle måder stor roman.

5.Preben Major Sørensen: De dødes vej
Sortseeren er tilbage med endnu en gang strøsalt i vores sår. Det er, som altid, barske løjer, men fortjener til fulde de absolut fine anmeldelser bogen har modtaget. Køb for pokker!

6.Peter Straub: Skyggernes hus
Første bog jeg har læst af Straub. En god og klassisk haunted house/spøgelseshistorie.

7.J. K. Rowling: Harry Potter and the Deathly Hallows
Slutningen på HP-serien, som, selvom den var lidt skuffende, alligevel summerede hele serien op og satte punktum for Rowlings store serie.

8.Mervyn Peake: Ghormengast 1 og 2
Oh yeah, baby! Stor stor litteratur. Mervyn Peake fortjener en medalje for de grumme, grumme karakterer han skabte.

9.Philip Roth: Everyman
En stærk roman om en aldrende mands møde med døden. En lille, kompakt sag, men stor i sin tematik og sit sprog.

10. Stieg Larsson: Millenium-trilogien
Yes, jeg er også gået over til Larsson! Underholdende som bare faen. Titlerne på bøgerne skræmmer, men kan du komme ud over lortetitlerne, så venter der en spændende oplevelse i Larssons bøger.

Så er det tid til at komme med jeres bud :beerchug:

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 0:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Nå, det var da godt nok ikke mange bud, der var på det. Come on! I må da have læst nogle fede bøger i år? :)

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 0:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6364
Geografisk sted: Kattegat
Vi tænker så det knager :D

Jeg læser ikke særlig mange helt nye bøger på et år. Det plejer at vare lidt tid inden de kommer på mit natbord, men jeg har da læst i hvert fald én der udkom i 2007, og det er The Road (takket være din konkurrence Carsten :thumb: ).

Og den kan sagtens komme i min top 3 over bøger der er læst i år. Gamle som nye. Jeg synes ikke den er helt ligeså godt som No Country for Old Men, men den har bestemt sine egne kvaliteter, og det er en ret barsk sag. Men hvor kan han dog skrive ham McCarthy. Det er jo næsten som at være der selv :)

Af ældre bøger som ikke udkom i år, har jeg læst Alice Sebolds Her fra min himmel/The Lovely Bones, som nok må få 1. pladsen over bøger jeg har læst i år. Det er også blevet til Dennis Lehanes Shutter Island som Martin Scorsese skal filmatisere. En spændende bog - men så er det også det. Philip Roths Komplottet mod Amerika og Don DeLillos Underverden er også blevet læst i år, og det er begge fremragende bøger. Det blev også til Upton Sinclairs 80 år gamle Olie!, men jeg synes den var en tung sag at komme igennem.


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 15:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Michael W. skrev:
Vi tænker så det knager :D


Det lyder godt :)

Det behøver jo ikke at være bøger udkommet i 2007, det kan sagtens være gode læseoplevelser i året. The Road udkom mig bekendt f.eks. i 2006. Men jeg nåede først igennem bogen i 2007.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: fre dec 21, 2007 15:54 
Offline

Tilmeldt: fre maj 05, 2006 17:36
Indlæg: 2560
Geografisk sted: Göteborg
Af de få bøger jeg har læst i år, er det helt klart God's Little Acre af Erskine Caldwell og As I Lay Dying af William Faulkner der har været de største oplevelser. Især førstnævnte var rigtig god, hvilket også er grunden til at jeg vil inddrage den i min opgave.

Om de bliver overgået af The Grapes of Wrath og Of Mice and Men, begge af Steinbeck, vil tiden vise. Jeg har dog læst sidstnævnte for en del år siden og husker den som rigtig god.

_________________
Top 6 Film (2009): 1. The White Ribbon, 2. Sin Nombre, 3. Up in the Air, 4. Bright Star, 5. The Hurt Locker, 6. The Damned United


Top
   
Indlæg: ons dec 26, 2007 2:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
Du burde læse Caldwells 'Tobacco Road' som er meget i stil med 'God's Little Acre' - ligeså dejlig grotesk og white trash


Top
   
Indlæg: tors dec 27, 2007 20:22 
Offline

Tilmeldt: fre aug 10, 2001 1:01
Indlæg: 921
Geografisk sted: Copenhagen, Denmark
Jeg fik læst "Det Gyldne Kompas" trilogien og de var (selvfølgelig) så meget bedre end filmen, men det er vel ikke så stor en overraskelse - jeg forstod f.eks. hvorfor bøgerne står anklaget for at være anti-kristne (selv om det også er noget pjat).
The Gum Thief af Douglas Coupland var ikke den bedste Coupland bog men stadig fremragende.
Blekingegadebanden bøgerne blev også læst med glæde - godt skrevet over et emne der er sindssygt spændende, men som ofte leveres super-kedeligt. Ikke denne gang!

Var lettere skuffet over "In the Shadow of Poe" af Matthew Pearl, men stadig ganske god - igen emnet der for mig bare er spændende.

hmmm... der er andre men det bliver et senere indlæg.

_________________
Troy McClure


Top
   
Indlæg: tors dec 27, 2007 21:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn aug 24, 2003 12:16
Indlæg: 2795
Geografisk sted: Fredericia
Den helt store bog for mig var nok Harry Potter 7. En glimrende afslutning på serien.
Derudover vil jeg da lige nævne Paul Austers New York trilogy som var skøn i sin egen absurde verden.

_________________
Min side med film- og serieskriblerier


Top
   
Indlæg: man jan 07, 2008 3:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Jeg var meget meget glad for Godfather Returns af Mark Winegardner. Virkelig kræs hvis man bare ikke kan få nok om mafia-familien over alle mafia-familier.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Godfather_Returns

Stephen King´s Puls var også en " fornøjelig " tur gennem et dommedags USA. Hvem skulle tro at mobil-tlfér kunne være SÅ farlige ;)

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
Indlæg: fre jan 11, 2008 18:26 
Offline

Tilmeldt: tirs mar 29, 2005 0:17
Indlæg: 208
Geografisk sted: København
SLASH af Slash :laugh:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team