DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 9:55

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 8 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man maj 02, 2011 22:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 04, 2005 13:50
Indlæg: 79
Geografisk sted: Sjælland- Danmark- Europa- Jorden- Mælkevejen- Universet
Jeg er stor fan af denne tråd og håber på at folk fortsat har lyst til at holde den i live - her er mit bidrag til at give tråden lidt hjerrtemassage:

Havde en fornøjelse ved at læse The Black Prism (udkom 2010) af Brent Weeks og er første bog i en triologi.
Egentligt vil jeg ikke sige så meget omkring handlingen, men derimod rose den for dens tag på en anden måde at arbejde med magi på - hvor magien trækkes ud af lysspektrets farver og bliver en slagt substans man kan forme til sit formål. De forskellige farver af magi har selvfølgelig sine fordele og ulemper. Det er ret spændende at læse om den måde hvorpå den benyttes og hvordan den påvirker brugerne "drafters" af magien. Meget grunder i fysiskens verden så lidt kendskab til lidt farve teori er godt :D
Nogle dele af historien er vældig fint skrevet andet er lidt så som så, men jeg syntes nu alligevel den skal have thums up og en anbefaling med på vejen.

Man kan læse mere om den på wiki, men vr opmærksom på at den kan SPOILE noget:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Prism

_________________
Unexpected Homeboys
мир
медведь спит


Top
   
Indlæg: tirs maj 03, 2011 9:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
The Black Prism lyder vildt spændende, Mirovich. Jeg kan godt lide, når fantasyserier finder på nye måder at beskrive sådan noget som magi på.

Jeg har straks noteret den på listen over bøger, jeg gerne vil læse. Desværre har jeg bare ikke selv læst fantasy i meget lang tid, så jeg har ikke kunnet bidrage med ret meget. Nu har jeg dog Trudi Canavans nyeste på vej, og så kan det godt være, jeg kan skrive et par ord om den efterfølgende.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man maj 09, 2011 23:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 04, 2005 13:50
Indlæg: 79
Geografisk sted: Sjælland- Danmark- Europa- Jorden- Mælkevejen- Universet
Hej Holmsgaard du kan roligt glæde dig til at læse the Black Prism - jeg fik snakket med bibliotekaren på det lokale bibliotek og roste dem for deres indkøb (selvfølgelig med håb om at de følger op og køber de sidste to bøger i serien når de engang udkommer).
Du kan læse de tre første kapitler på forfatterens hjemmeside: http://www.orbitbooks.net/blackprism/
Serien hedder forrsten Lightbringer

Jeg har selv lige fået læst Trudi Canavans Age of the Five trilogien - den blev bedre efterhånden, men ikke så god som Black magician trilogien.
Hvad hedder den der er på vej?

_________________
Unexpected Homeboys

мир

медведь спит


Top
   
Indlæg: tirs maj 10, 2011 10:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Den Canavan-bog, jeg har på vej, hedder The Ambassador's Misison, og er fortsættelsen til The Black Magician Trilogy, og skulle handle om Sonea, den kvindelige wizards (jeg nægter at skrive troldkvinde) søn.

http://www.amazon.com/Ambassadors-Missi ... 846&sr=8-5

Jeg takker for linket; jeg ved nu, hvad jeg skal læse næste gang! :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs maj 10, 2011 10:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Holmsgaard skrev:
Her er et link til filmen på imdb.

Billede

Goya Miyazaki, søn af Hayao Miyazaki (Howl's Moving Castle, Spirited Away, Princess Monoke), har desuden begået en anime-tegnefilm bygget over Le Guins univers. Filmen Tales of Earthsea, blev til 2006 og blev hans debut. Le Guin har heller ikke været helt tilfreds med denne film, mest af alt fordi hun blev lovet at skulle samarbejde med Hayao, men sådan blev det ikke. Hvor god den er, ved jeg ikke, men det er helt sikkert, at den skal ses en skønne dag.


^ :loco: det ser ikke ud til at geekculture.dk bryder sig om hotlinking.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons maj 11, 2011 19:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
DeathPosture skrev:
Holmsgaard skrev:
Her er et link til filmen på imdb.

Billede

Goya Miyazaki, søn af Hayao Miyazaki (Howl's Moving Castle, Spirited Away, Princess Monoke), har desuden begået en anime-tegnefilm bygget over Le Guins univers. Filmen Tales of Earthsea, blev til 2006 og blev hans debut. Le Guin har heller ikke været helt tilfreds med denne film, mest af alt fordi hun blev lovet at skulle samarbejde med Hayao, men sådan blev det ikke. Hvor god den er, ved jeg ikke, men det er helt sikkert, at den skal ses en skønne dag.


^ :loco: det ser ikke ud til at geekculture.dk bryder sig om hotlinking.


Hehe, nej. Hotlinking er jeg ellers rigtigt god til. :D

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons maj 11, 2011 21:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jun 08, 2008 17:46
Indlæg: 207
Geografisk sted: SydJylland
Når vi taler fantasy, så må man ikke glemme den nu afdøde David Gemmell.
Han har skrevet nogle helt fantastiske bøger bla. Legend samt hans Rigante Serie og Drenai serien.
Har man ikke læst noget af Gemmell har man noget til gode, og jeg kan uden at blinke sige at David Gemmells værker har givet nogle af de bedste oplevelser jeg har haft med en bog :thumb: .

Hans bøger kan fåes til en rimelig fornuftig pris på amazon.

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_ss_i_0_13?url=search-alias%3Daps&field-keywords=david+gemmell&sprefix=david+gemmell


Top
   
Indlæg: tors maj 12, 2011 6:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
Holmsgaard skrev:
Den Canavan-bog, jeg har på vej, hedder The Ambassador's Mission, og er fortsættelsen til The Black Magician Trilogy, og skulle handle om Sonea, den kvindelige wizards (jeg nægter at skrive troldkvinde) søn.

http://www.amazon.com/Ambassadors-Missi ... 846&sr=8-5

Jeg takker for linket; jeg ved nu, hvad jeg skal læse næste gang! :)

Uhhh det lyder spændende.

Men daaamn jeg har alt for lidt tid til at læse fantasy bøger. Jeg fik for lidt tid siden købt Raymond Feist's Magician - der er første bog i en lang serie, som jeg kun har hørt meget rosende ord om. Men jeg har kun lige fået læst de første 10 sider :(


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2011 11:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 04, 2005 13:50
Indlæg: 79
Geografisk sted: Sjælland- Danmark- Europa- Jorden- Mælkevejen- Universet
Holmsgaard - lyder godt med en fortsættelse til The Dark Magician! Altid godt med noget god læsning i sigte

_________________
Unexpected Homeboys

мир

медведь спит


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2011 12:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 04, 2005 13:50
Indlæg: 79
Geografisk sted: Sjælland- Danmark- Europa- Jorden- Mælkevejen- Universet
Faldt lige over en post på boing boing der henviste til et magasin omhandlende Sci-fi og Fantasy - Det kunne jo være der var lidt inspiration at hente her:

http://www.locusmag.com/News/2011/05/20 ... finalists/

Fantasy Novel
•Under Heaven, Guy Gavriel Kay (Penguin Canada; Roc)
•Kraken, China Miéville (Macmillan UK; Del Rey)
•Who Fears Death, Nnedi Okorafor (DAW)
•The Fuller Memorandum, Charles Stross (Ace; Orbit UK)
•The Sorcerer’s House, Gene Wolfe (Tor)

_________________
Unexpected Homeboys

мир

медведь спит


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2011 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Meget gerne, Mirovich. Meget gerne. Jeg følger ikke så meget med på fantasyfronten længere, men det betyder ikke, at jeg ikke gerne læser det. Mange tak!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2011 19:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Dejligt at få gang i Fantasy tråden igen :clap: Frøken Canavan har allerede skrevet andel del i fortsættelsen til Black magician, " The roque" , er lige landet hos mig i forgårs :D
Ambassadors mission er en god efterfølger og første bind i hendes næste trilogi.

Hendes Age of Five er IMO, endnu bedre end Black.... Som jeg dog stadig er vild men, men når man har læst begge kan man sagtens se at "Age" henvender sig til et lidt ældre publikum, hvor Black.. er mere Young Adults.

Glæd dig til Magician af Feist, herlig bog. Syntes ikke de efterfølgende Riftwar bøger nåede samme niveau. Især første halvdel, Magician: Apprentice er rigtig god. hvor andel halvdel, "Master" ikke når helt samme niveau.

Kan også anbefale Joe Abercrombie. Især hans første trilogi, First law er rigtig god, blodig og voldsom til tider men meget fængende.

Under Heaven, Guy Gavriel Kay er også en fed bog, men når dog ikke hans andre bøger, "Tigana", "Lions of Al-rassam" til sokkeholderne.

Får inspiration fra bl.a. : Sffworld.com, godt bog forum om Fantasy of SF.

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: fre maj 13, 2011 19:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn apr 06, 2003 1:01
Indlæg: 8218
Geografisk sted: @Last Exit To Nowhere
Jeg har to gange prøvet at komme igang med første bog i Age of Five trilogien og har fået læst et par hundrede sider. Men jeg synes den er sååååååå lang tid om at komme igang. Og så er jeg kommet fra det igen. Men jeg må nok hellere få dem læst efter Magician - alt andet ville jo være spild når de nu både er købt og ovenikøbet skulle være gode :beerchug:


Top
   
Indlæg: søn maj 15, 2011 12:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg planlægger at købe hele Age of the Five-serien i næste måned. Jeg er virkelig kommet i gang med at læse igen, så det kunne være fedt med et projekt, og en trilogi kunne så absolut være et rigtigt godt et af slagsen.

Jeg har mange gange overvejet, om jeg skulle læse Robert Jordans monster lange Wheels of Time, men er aldrig kommet i gang. Måske en skønne dag.

Må vel også hellere få kastet mig ud i Salvatores Dark Elf-trilogy en skønne dag.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: ons jul 06, 2011 9:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
George R.R. Martin: A Game of Thrones

Billede

Ansporet af de første ti fænomenale afsnit af HBO's Game of Thrones satte jeg mig straks ved sæsons afslutning for at læse første bind i serien, da jeg følte, at Game of Thrones var noget af det bedste tv, jeg længe havde set, så jeg var interesseret i at se, hvordan forlægget var udført.

Lad mig med det samme sige: Hvis du har set de første 10 afsnit, så er der ikke meget at komme efter i bøgerne. Sjældent har jeg set en levendegørelse af et skriftligt værk, der er så tro mod forlægget som Game of Thrones er det mod A Game of Thrones. Det er både rigtigt godt og rigtigt skidt, men havde jeg håbet at lære mere om Vesteros (den verden i hvilken (A) Game of Thrones foregår), så blev dette kun indfriet i begrænset grad - og egentlig er det helt fint.

For dem, der endnu ikke kender Game of Thrones, så handler bogen, der er en del af serien A Song of Ice and Fire om flere forskellige adelige familier, der har en del udeståender med hinanden, bl.a. være de mange familiære bånd, der knytter de forskellige familier sammen.

Vi kommer ind i serien, da Robert Baratheon, kongen over The Seven Kingdoms kommer på besøg for at snakke med sin gamle ven Eddard Stark. Besøget er dog mere end et høflighedbesøg, da Robert vil have Eddard med sig til King's Landing, hvor kongen residerer, hvor han skal være The King's Hand, hvilket i bund og grund vil sige ham, der styrer landet, mens kongen horer, drikker og går på jagt. Eddard skal have tjansen, da den forrige Hand, Jon Arryn, er død under mystiske omstændigheder.

Eddard er overhoved for Stark-familien, der er den adelige slægt i norden af kongens rige, og vi følger kapitel for kapitel henholdvis Eddard, hans kone Cate, børnene Sansa, Bran, Arya samt Eddards illegitime søn, Jon, og hvad der sker for dem efter de nye omstændigheder.

Samtidig følger vi den veltalende dværg Tyrion Lannister, som er bror til Cersei og Jamie Lannister, der henholdvis er kongens kone og ridder for kongen. De to søskende er ikke sådan specielt glad for Stark-familien, men denne mangel på kærlighed er dog også gengældt. Heldigvis er Tyrion ikke lige så usympatisk som sine søskende, men er tværtimod en meget pragmatisk og fornuftig person, hvis skarpe tunge og diplomatiske sind er en af A Game of Thrones helt store fornøjelser at læse.

Endelig følger vi Daenerys Targaryen, som er datter af den tidligere konge, der blev afsat, inden Robert satte sig på troen. Daenerys er sammen med broderen Viserys i eksil blandt The Dothraki, et hesteriddende, barbarisk nomadefolk, som skal hjælpe Dany og hendes bror med at vinde tronen tilbage.

Vi kommer med andre ord vidt omkring, og møder mange forskellige mennesker med mange forskellige agendaer, men det bliver aldrig hverken kedeligt eller uoverskueligt. Martins verden er spændende, velformuleret, gennemtænkt og så har den én rigtig stor force: selvom det er fantasy, så virker det ikke sådan. Vi har mest med politiske intriger at gøre, men hele tiden ligger det mytiske i baghovedet hos bogens aktører, og vi ved aldrig helt om det, der nævnes som legender, nu også kun er netop dét. Ved at have rigtig megen realisme, får det mytiske mere råderum til at eksistere, og netop derfor er (A) Game of Thrones både som bog og som tv-serie en sand fornøjelse at følge med i. Det kan måske føles lidt begrænset, hvad jeg har skrevet, men jeg gik selv ind til denne serie med megen lidt forhåndsviden, og det synes jeg også, andre skal have lov til. Kan du lide fantasy, så vil du elske A Game of Thrones.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående 13 4 5 6 7 8 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team