DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 1:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 68 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man mar 09, 2009 15:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Mirovich skrev:


Spændende - specielt at historier som The Golden Compass, Black Magician-trilogy, The Chronicles of Narnia og His Dark Materials slet ikke er repræsenteret. Samtidig nævnes der en masse genrer, som jeg slet ikke kendte til.

Og så synes jeg i øvrigt heller ikke, at hverken Dragon Lance-fortællingerne eller Forgotten Realm-fortællingerne er dårlig læsning. Far er ikke tilfreds :D

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2009 19:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Holmsgaard skrev:
Mirovich skrev:


Spændende - specielt at historier som The Golden Compass, Black Magician-trilogy, The Chronicles of Narnia og His Dark Materials slet ikke er repræsenteret. Samtidig nævnes der en masse genrer, som jeg slet ikke kendte til.

Og så synes jeg i øvrigt heller ikke, at hverken Dragon Lance-fortællingerne eller Forgotten Realm-fortællingerne er dårlig læsning. Far er ikke tilfreds :D


Tja, selvom jeg også har et svagt punkt for Dragonlance Cronicles, og R.A. salvatore´s Dark elf Trilogy i Forgotten Realms, så er der bare klasseforskel på de værker/forfattere. Den måde, og de universer som fantasy forfattere som Ursula Le quinn, Guy Gavriel Kay, Tolkien, Robin Hobb, George RR Martin osv osv. skaber er bare milevidt foran. De andre genrer er jo bare noget Fantasy fans skaber, for at adskille f.eks Tolkiens stil med andres.

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: man mar 09, 2009 22:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Det er jeg egentlig ikke uenig i, men Ursula LeGuinn er heller ikke nævnt i fantasy-kanonen. Der er muligvis noget rigtigt i, at de verdener, som Tolkien og Gavriel Kay f.eks. har skabt er helt unikke, men det ændrer ikke på det faktum, at specielt DragonLance-Chronicles er en meget populær og i øvrigt vældigt spændende fortælling, som burde få mere anerkendelse, end den rent faktisk har fået.

Jeg kender ikke nogle af de andre forfattere, du har nævnt, så dem vil jeg lige tjekke op på.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tirs mar 10, 2009 0:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Holmsgaard skrev:
Det er jeg egentlig ikke uenig i, men Ursula LeGuinn er heller ikke nævnt i fantasy-kanonen. Der er muligvis noget rigtigt i, at de verdener, som Tolkien og Gavriel Kay f.eks. har skabt er helt unikke, men det ændrer ikke på det faktum, at specielt DragonLance-Chronicles er en meget populær og i øvrigt vældigt spændende fortælling, som burde få mere anerkendelse, end den rent faktisk har fået.

Jeg kender ikke nogle af de andre forfattere, du har nævnt, så dem vil jeg lige tjekke op på.


Jamen ingen tvivl om at Dragonlance blev meget populært, og for mange af os Fantasy geeks er de jo nogle af de første bøger vi fik læst. Men man finder hurtigt ud af de første var lidt hurtigt sat sammen for at suplementere TSR´s rollespils afdeling tilbage i start 80´erne. Jo mere man får læst, såsom Tolkien, George R.R. Martin, Stephen Erikssson, jo hurtigere finder man bare ud af at der er meget stor forskel på deres evner til personskildring osv. sammenlignet med Margaret Weis/Tracy Hickmann, R.A. Salvatore o.l..
Tjek evt. dette SF/ fantasy forum, der har jeg fundet meget inspiration:
http://www.sffworld.com/forums/forumdisplay.php?f=6
Og hvis du godt kan lise Tolkien, så se at komme igang med Martin´s "A song of Fire and ice", fantastisk episk Fantasy IMO :thumb:

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: tirs mar 10, 2009 0:44 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Jeg er hverken særlig meget til fantasy eller rollespilsuniverser, men jeg synes dog at R.A. Salvatore er en meget underkendt forfatter. Hans fortælle-evner sendte mig direkte tilbage til nætter under dynen med lommelygte og Tolkien/CS Lewis bøger til den lyse morgen. Havde Dark Elf trilogien været udenfor Forgotten Realms univers, så havde Salvatore været en af de største forfattere baseret på det værk alene. Det er en sur abe at have hængende på ryggen og minder meget om det litterære snobberi, som Stephen King blev udsat for fordi han skrev noget så fydaføj som horror-bøger, da i 70erne og 80erne var ensbetydende med skrald i de pænere hjem.


Top
   
Indlæg: tirs mar 10, 2009 0:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
michmach skrev:
Jeg er hverken særlig meget til fantasy eller rollespilsuniverser, men jeg synes dog at R.A. Salvatore er en meget underkendt forfatter. Hans fortælle-evner sendte mig direkte tilbage til nætter under dynen med lommelygte og Tolkien/CS Lewis bøger til den lyse morgen. Havde Dark Elf trilogien været udenfor Forgotten Realms univers, så havde Salvatore været en af de største forfattere baseret på det værk alene. Det er en sur abe at have hængende på ryggen og minder meget om det litterære snobberi, som Stephen King blev udsat for fordi han skrev noget så fydaføj som horror-bøger, da i 70erne og 80erne var ensbetydende med skrald i de pænere hjem.


Har kun læst Dark elf trilogi af ham, og den var rigtig god, men på div. forums får hans bøger hug for at være meget svingende i kvalitet. Og så syntes jeg også som skrevet at jo mere man får læst af "Klassikerne" og moderne klassikere som Martin´s saga, så opfatter jeg ham mere som en noget primitiv børnebogsforfatter. Og selvom jeg syntes rigtigt godt om "IT" og "The Stand" af King, så er meget af det han har skrevet altså skrald, håber ikke det lyder alt for snobbet ;)

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: tirs mar 10, 2009 1:01 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Puroresufan skrev:
Og selvom jeg syntes rigtigt godt om "IT" og "The Stand" af King, så er meget af det han har skrevet altså skrald, håber ikke det lyder alt for snobbet ;)

Meget af det tidlige var måske nok, men jeg synes at eksempelvis Dark Tower sagaen er helt fantasisk skrevet og er både gennemtænkt og veludført. Men nej, du lyder ikke for snobbet overhovedet, for det er smag og behag.

Jeg køber dog ikke diverse foraers had til Salvatore. Det har eksisteret siden den første Dark Elf bog, for hardcore-fantasy fans kan bare slet ikke forene sig med at Forgotten Realms skulle byde på en perle i genren. Den type tankegang er den samme, som man online møder i mod musikere, der har "solgt ud" fordi de kom til at sælge platin eller enkelte skuespiller, der har haft en tv-rolle og derfor ALDRIG bliver anerkendt som dygtige skuespillere på det store lærred. Den slags lader jeg mig ikke forblænde af. Der er naturligvis bedre fantasy forfattere derude, men det skal ikke tage glansen fra Dark Elf eller Salvatores evner.

I øvrigt er der en fantastisk tråd I har gang i her. :beerchug:


Top
   
Indlæg: tirs mar 10, 2009 11:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 04, 2005 13:50
Indlæg: 79
Geografisk sted: Sjælland- Danmark- Europa- Jorden- Mælkevejen- Universet
Vil bare lige sige at det er godt med lidt debat herinde - de her Kanon'er kan i det mindste skabe lidt ravage.
Selv er jeg ikke meget for Kanon'er udover de kan give en oversigt. Alt for ofte mangler de jo - som I også er inde på helt essentielle værker.
Så det jeg vil bruge fantasy kanon'en til er simpelthen bare at hente lidt inspiration og ikke med en forventning om det den indeholder nødvendigvis er af høj kvalitet.

Viva la différence!

_________________
Unexpected Homeboys
мир
медведь спит


Top
   
Indlæg: ons okt 07, 2009 9:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Så er jeg tilbage!

The Redemption of Althalus - skrevet af David og Leigh Eddings

De fleste har sandsynligvis på et eller andet tidspunkt i deres fantasylæsning skiftet bekendtskab med David Eddings, som er manden bag de to serier The Belgariad (Belgarionsagaen) og The Elenium (Eleniaden), som begge efter min mening var ganske udmærket og underholdende læsning - det er en del år siden, jeg har læst dem, men jeg husker, at der var en masse humor i historierne, hvilket naturligvis gør læsningen endnu nemmere. Sammen med konen Leigh har David Eddings skabt en enkeltstående historie ved navn The Redemption of Althalus, som udkom i år 2000.

Historien handler om den skrupelløse mestertyv Althalus, som stjæler, horer, snyder, dræber og bedrager sig igennem livet alt imens rygtet om hans bedrifter og hans utrolige held inden for tyvenes verden bliver større og større, men en dag begynder lykken at vende for Althalus, og han bliver fortvivlet og ved ikke helt, hvad han skal gøre. Der møder han en mand ved navn Ghend, som tilbyder Althalus en fyrstelig belønning, hvis han altså lige vil stjæle noget for ham: en bog. Problemet er bare, at Althalus ikke aner, hvad en bog er for noget. Da han ankommer til stedet, hvor han skal stjæle en bog, finder han den, og skal til at forlade stedet igen, men pludselig opdager han en hunkat med grønne øjne, som stirrer på ham og pludselig fortæller ham, at hun har ventet på ham meget længe...

Lad mig med det samme sige, at det er længe siden, jeg har læst 680 sider så hurtigt, som jeg har læst The Redemption of Althalus. Bogen er morsom, underholdende og godt skrevet med farverige figurer og episoder, og ikke mindst en hovedperson, som er genialt lavet. Dét at den er skrevet af både en mand og en kvinde giver også bogens figurer et fantastisk samspil, og noget af dialogen, der foregår i denne bog kunne man såmænd godt forestille sig, at de to forfattere har haft, mens bogen er blevet til - og det giver lige historien et ekstra flow.

The Redemption of Althalus er på alle måder en god følgesvend, hvis man vil en tur ind i fantasyens verden uden at skulle i gang med en kæmpestor bogserie, for denne bog er vitterligt en standalone historie, som det ikke på nogen måde ser ud til, at man kan lave en opfølger til - og det er måske netop en smart historie og et smart træk af Hr. og Fru Eddings.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre dec 11, 2009 13:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
Holmsgaard skrev:
Så er jeg tilbage!

The Redemption of Althalus - skrevet af David og Leigh Eddings

De fleste har sandsynligvis på et eller andet tidspunkt i deres fantasylæsning skiftet bekendtskab med David Eddings [...]
Jarp :D

Holmsgaard skrev:
Sammen med konen Leigh har David Eddings skabt en enkeltstående historie ved navn The Redemption of Althalus, som udkom i år 2000 [...] Lad mig med det samme sige, at det er længe siden, jeg har læst 680 sider så hurtigt, som jeg har læst The Redemption of Althalus. [...]
Det lyder godt, jeg har længe villet igang med noget nyt, men uden anbefalinger fra folk man kender, er jeg lidt modvillig til at investere i en ny bog (der -er- kun så meget plads i frk. Pedersens bibliotek). Men kendt forfatter og kendt anmelder med generel god smag.. skulle jeg måske sætte den på ønskelisten? :D

Holmsgaard skrev:
The Redemption of Althalus er på alle måder en god følgesvend, hvis man vil en tur ind i fantasyens verden uden at skulle i gang med en kæmpestor bogserie, for denne bog er vitterligt en standalone historie, som det ikke på nogen måde ser ud til, at man kan lave en opfølger til [..]
Jeg elsker de episke sagaer med verdensbeskrivelser og persongallerier der er så specificerede og udpenslede, at du slet ikke kan undgå at få en dobbeltforestilling på din indre biograf. Men jeg ved også at af og til har jeg bare ikke tid til at læse så meget, og så er det rart at jeg kun behøver hive en enkelt bog med. Når den er slut, er den slut. Jeg skal ikke gå og vente med længsel på næste bog udkommer (eller bare ankommer fra amazon eller ebay).

Godt bump af tråden :)

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: søn jan 10, 2010 13:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Her får man ros, og så ser man det slet ikke! Sorry! Men tak for det, dracuella. Jeg ved ikke, om du har læst den endnu, men jeg kan bestemt anbefale The Redemption of Althalus!

Jeg har nogle nye bøger på vej, så når de er læst, kommer der nyt igen i tråden.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre jan 15, 2010 0:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Jeg er ikke så erfaren med Amazon.co.uk men kan det passe at man kan få to af "Black Magician" bøgerne brugte for 0.01 pund? :shock: Eller er der noget skjult ved den pris man ikke kan se?

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss?url ... an&x=0&y=0

Der står i hvert fald Used:0.01


Top
   
Indlæg: fre jan 15, 2010 10:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Ulle skrev:
Jeg er ikke så erfaren med Amazon.co.uk men kan det passe at man kan få to af "Black Magician" bøgerne brugte for 0.01 pund? :shock: Eller er der noget skjult ved den pris man ikke kan se?

Det er helt reelt. Intet skjult. Jeg har før købt en splinterny hardcover på amazon.co.uk marketplace til en penny .... Spørg mig ikke hvordan det løber rundt :)


Top
   
Indlæg: fre jan 22, 2010 17:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Nu kan jeg ikke vide, hvordan det hænger sammen med alle forhandlere, der sætter deres bøger til salg til 0.01 pund, men i forbindelse med en række køb af Paul Auster-romaner til samme pris, hvor jeg og sælger korresponderede en smule, endte jeg jo til sidst med at sige, at sælger solgte mig tingene ualmindelig billigt. Hans svar:

Citat:
[...] Yes, yes, you are quite right. The books you are purchasing are, in fact, really cheap... we are currently re-stocking our inventory and any surplus books are sold to the minimum price here on Amazon to clear out the current one.


Så det kan jo være, de netop sælges så billigt bare fordi folk vil slippe af med dem.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: søn jan 24, 2010 20:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Holmsgaard skrev:
Så det kan jo være, de netop sælges så billigt bare fordi folk vil slippe af med dem.

Den bog jeg købte til 1 pence var netop udkommet så det er noget hurtigt folk vil ha' dem ud af lageret :)

Der må være en anden grund (evt. bare oplagring af positiv feedback) ... For 1 pence er 8½ øre... Hvis du havde valget mellem at smide en bog ud eller have bøvlet med at sætte den til salg og få den sendt og få 8½ øre ud af det what would you do :) Selvom de har 1000 af dem de skal af med giver det en samlet salgspris på 85 kr. Det er jo ingenting.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 112 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 68 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team