DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 6:46

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Bedste Stephen King?
The Dark Tower-serien 7%  7%  [ 3 ]
IT 25%  25%  [ 11 ]
The Shining 25%  25%  [ 11 ]
Salem's Lot 2%  2%  [ 1 ]
The Stand 18%  18%  [ 8 ]
Misery 7%  7%  [ 3 ]
Tommyknockers 0%  0%  [ 0 ]
The Green Mile 7%  7%  [ 3 ]
The Dead Zone 7%  7%  [ 3 ]
Carrie 2%  2%  [ 1 ]
Afgivne stemmer: 44
Forfatter besked
Indlæg: tirs feb 27, 2007 21:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Stephen King er en af de mest læste forfattere overhovedet, men hvilken er mon hans bedste?

Jeg har ikke selv læst vanvittigt meget af den gode King, men jeg samler stadig en gang imellem en af hans bøger op.

Der er RIGTIG mange romaner at vælge imellem. Derfor har jeg taget dem jeg tror er de mest populære. Desværre er der ikke nogen af hans nyere værker der er taget med i afstemning. Onde tunger synes også at sige, at hans seneste bøger heller ikke er så gode. Jeg ved det ikke, da jeg ikke selv har læst dem.

Jeg har selv stemt IT, for selvom historien og uhyggen tabes lidt på gulvet hen imod slutningen, da King absolut VIL konkretisere uhyggen, så er det stadig en pokkers velfortalt historie med interessante karakterer.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs feb 27, 2007 21:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Har så sent som i dag overvejet at købe de første par bøger i Dark Tower serien. Ellers læser jeg ikke så meget Stephen King som jeg har gjort.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs feb 27, 2007 22:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
Uha, jeg elsker Stephen King. Det var faktisk Kings skriverier, der gjorde mig interesseret i at læse romaner. Jeg var nok 13 da jeg læste den første af hans bøger. Har (indtil videre) 22 af hans bøger stående i reolen, og mange af dem er læst op til flere gange. Jeg vil dog have utrolig svært ved at vælge en favorit. Jeg er utrolig glad for novellesamlingen Different Seasons, som bestemt ikke er det man tænker på, når man nævner navnet Stephen King. Men ellers synes jeg at Carrie og Den døde zone skal nævnes som to af hans bedste.

De seneste King bøger har jeg ikke været så begejstret for, og jeg var decideret skuffet over Puls. Hans allernyeste har jeg ikke læst endnu.

Det han kom med i første halvdel af 90'erne, er jeg rigtig glad for, og Geralds farlige leg, Søvnløs, Rose Madder og Den grønne mil har jeg nydt op til flere gange. Og så er især Desperation, men også "efterfølgeren" Regulatorerne, så dejligt raffinerede i deres ondskab :)

Jeg må dog være helt ærlig og sige, at den sidste bog King kom med, som jeg har holdt rigtig meget af, var Knogler, som jeg læste for første gang for 8 år siden!

Men det betyder dog ikke at jeg vil holde op med at læse det han kommer med. Overhovedet ikke. Gammel kærlighed ruster aldrig, som man jo siger :D


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons feb 28, 2007 1:07 
Offline

Tilmeldt: fre maj 05, 2006 17:36
Indlæg: 2560
Geografisk sted: Göteborg
Jeg har ikke stemt. Simpelthen fordi jeg ikke har læst særlig meget af ham. Stephen King er ikke en forfatter der siger mig specielt meget.

_________________
Top 6 Film (2009): 1. The White Ribbon, 2. Sin Nombre, 3. Up in the Air, 4. Bright Star, 5. The Hurt Locker, 6. The Damned United


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons feb 28, 2007 10:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Har læst alle Stephen King's ældre bøger. Fra og med Dolores Claiborne / Gerald's Game begyndte de at blive lidt tynde efter min smag og så hoppede jeg fra.... Har da også samlet på mandens bøger og har da stadig et par signerede / limited bøger stående hvis nogle skulle have interesse (pb me).

The Stand får min stemme. Den første bog jeg læste af manden på engelsk i tidernes morgen.


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons feb 28, 2007 11:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Jeg har heller ikke læst nogle af hans sidste bøger, men The Stand var ret god efterfulgt af The Dark Half og Misery.

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons feb 28, 2007 15:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors jan 06, 2005 12:30
Indlæg: 1235
Geografisk sted: Odense
Den gode King (og Koontz) var også min indgang til litteraturens verden i tidernes morgen. Dog har jeg "været ham utro" i mange år, da hans forfatterskab har taget en drejning, der ikke falder helt i min smag.

It, The Dark Half, The Stand, The Dead Zone holder jeg meget af, men har dem ikke rangeret...


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons feb 28, 2007 18:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tror nok, jeg stemte IT i går. Den bog er fremragende, intet mindre. Har vel læst ca. halvdelen af hans bøger, mangler de der Dark Tower-fætre.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors mar 01, 2007 12:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 12, 2005 9:48
Indlæg: 5286
Hvorfor kan man ikke stemme på Desperation ?! Jeg har stort set læst alt af denne dejlige forfatter :twisted:

Det er et svært valg men min stemme lander i dag på The Shining.

_________________
Hvad ser jeg i 2019? Klik her.
Hvad så jeg i 2018? Klik her.
Hvad så jeg i 2017? Klik her.

Pssst! Læs med på Sørensen Exploitation Cinema (2011-2018)


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors mar 01, 2007 14:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Jeg læste en del King først i 1990'erne, men stod af igen i takt med, at jeg begyndte at få en bredere smag. Efter at have genoptaget min flirt med gyseren, så har jeg dog haft nogle af novellerne fremme på det seneste. Det er nok bare et spørgsmål om tid, før jeg pløjer mig gennem hans romaner også.

The Shining er klart min favorit ud fra listen. Da jeg læste den, arbejdede jeg i en stor virksomhed, hvor jeg ind imellem skulle hente ting fra et lager i en af kælderetagerne. Jeg havde det virkeligt svært med lange, mørke gange efter at have læst scenen med badeværelset.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn mar 04, 2007 17:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Apropos Stephen King, så er her en anmeldelse af hans seneste roman: Lisey's Story, som i den grad bliver kanøflet af den altid velformulerende Laura Miller fra Salon.com. Hendes konklusion er:

Judging from his latest, Stephen King may have to completely abandon horror if he's ever going to write a great literary novel.

http://www.salon.com/books/review/2006/ ... index.html

Tag og læs anmeldelsen, den er ret god, og behandler bl.a. Kings skriveteknik.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn mar 04, 2007 17:34 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Carsten O skrev:
Apropos Stephen King, så er her en anmeldelse af hans seneste roman: Lisey's Story, som i den grad bliver kanøflet af den altid velformulerende Laura Miller fra Salon.com. Hendes konklusion er:

Judging from his latest, Stephen King may have to completely abandon horror if he's ever going to write a great literary novel.

http://www.salon.com/books/review/2006/ ... index.html

Tag og læs anmeldelsen, den er ret god, og behandler bl.a. Kings skriveteknik.


Det overrasker mig en del, da Cell (den forrige) var fantastisk velskrevet og stemningsfuld.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn mar 04, 2007 18:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
michmach skrev:
Carsten O skrev:
Apropos Stephen King, så er her en anmeldelse af hans seneste roman: Lisey's Story, som i den grad bliver kanøflet af den altid velformulerende Laura Miller fra Salon.com. Hendes konklusion er:

Judging from his latest, Stephen King may have to completely abandon horror if he's ever going to write a great literary novel.

http://www.salon.com/books/review/2006/ ... index.html

Tag og læs anmeldelsen, den er ret god, og behandler bl.a. Kings skriveteknik.


Det overrasker mig en del, da Cell (den forrige) var fantastisk velskrevet og stemningsfuld.


Millers anke er sådan set heller ikke, at Lisey's Story ikke er velskrevet eller stemningsfuld. Prøv at læs anmeldelsen...

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn mar 04, 2007 20:06 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Carsten O skrev:
michmach skrev:
Carsten O skrev:
Apropos Stephen King, så er her en anmeldelse af hans seneste roman: Lisey's Story, som i den grad bliver kanøflet af den altid velformulerende Laura Miller fra Salon.com. Hendes konklusion er:

Judging from his latest, Stephen King may have to completely abandon horror if he's ever going to write a great literary novel.

http://www.salon.com/books/review/2006/ ... index.html

Tag og læs anmeldelsen, den er ret god, og behandler bl.a. Kings skriveteknik.


Det overrasker mig en del, da Cell (den forrige) var fantastisk velskrevet og stemningsfuld.


Millers anke er sådan set heller ikke, at Lisey's Story ikke er velskrevet eller stemningsfuld. Prøv at læs anmeldelsen...


Jeg har skam læst anmeldelsen, men det overrasker mig alligevel, at hun har så mange kritikpunkter til plottet. Det undrer mig, at litterære elitelæsere konstant prøver at gøre Stephen King til noget han ikke er. Det er ligesom at man, som seriøs læser, meget gerne vil læse King, men ikke vil stå ved ham bagefter. Jeg tror aldrig King har sigtet efter at være Kafka og det er alment kendt, at han ALTID forsøger at få selv de mest tungnemme læsere med, så alle forstår hans historier.

Stephen King prøver ikke at være noget han ikke er. Han vil altid være letfordøjelig også selvom han sprogligt og teknisk er blevet en bedre forfatter igennem tiden. Det er måske i virkeligheden det, som er blevet hans problem. For mig er Stephen King i samme kategori som sitcoms og actionfilm. De bidrager med let underholdning, som man ikke behøver at forholde sig voldsomt til. Det kan jeg godt forstå, at en anmelder ikke kan bruge til noget - på linje med at mange actionfilm tit får dårlige anmeldelser. King definerer måske bare den tynde linje imellem folket og anmelderne.


Top
   
 Titel:
Indlæg: man mar 05, 2007 0:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
michmach skrev:
Jeg har skam læst anmeldelsen, men det overrasker mig alligevel, at hun har så mange kritikpunkter til plottet. Det undrer mig, at litterære elitelæsere konstant prøver at gøre Stephen King til noget han ikke er. Det er ligesom at man, som seriøs læser, meget gerne vil læse King, men ikke vil stå ved ham bagefter. Jeg tror aldrig King har sigtet efter at være Kafka og det er alment kendt, at han ALTID forsøger at få selv de mest tungnemme læsere med, så alle forstår hans historier.

Stephen King prøver ikke at være noget han ikke er. Han vil altid være letfordøjelig også selvom han sprogligt og teknisk er blevet en bedre forfatter igennem tiden. Det er måske i virkeligheden det, som er blevet hans problem. For mig er Stephen King i samme kategori som sitcoms og actionfilm. De bidrager med let underholdning, som man ikke behøver at forholde sig voldsomt til. Det kan jeg godt forstå, at en anmelder ikke kan bruge til noget - på linje med at mange actionfilm tit får dårlige anmeldelser. King definerer måske bare den tynde linje imellem folket og anmelderne.


Jeg synes da absolut ikke hun forsøger at få King til at være noget han ikke er. Tværtimod erklærer hun da sin store kærlighed til hans litteratur. Samtidig med at hun også er inde på hans begrænsning som forfatter.

Jeg synes da heller ikke at det er rigtigt når du siger King er letfordøjelig. At hans historier så er rigtig spændende er noget andet. Men letfordøjelig er han ikke. Tværtimod synes jeg da, at han tager fat i ret tunge og seriøse emner i sin litteratur. Tro ikke at King ikke er respekteret i litterære kredse. Jeg opfatter absolut ikke King som let underholdningslitteratur. Og jo, jeg mener da også, at Kings emner påtvinger læseren nogle ret så alvorlige emner at tage stilling til.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team