DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 4:41

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: lør mar 24, 2007 21:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Michael S skrev:
Har du læst noget af trilogien endnu? Jeg synes også, at beskrivelserne lyder lovende. Her er i øvrigt en tekst, hvor Trudi Caravan selv præsenterer sin trilogi og miljøet:

http://www.orbitbooks.co.uk/orbit/canav ... &CID=orbit


Jeg har endnu ikke fået læst noget, men jeg har købt alle tre bind...Jeg har dog liiiiiige 3-400 andre bøger jeg først skal læse :D Aj, jeg regner med at begynde på serien i en af de kommende ferier...

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 13, 2007 21:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
Beklager, jeg først så den her tråd nu, men hey, bedre sent end aldrig, right? :)

Jeg har læst alle tre og kunne rigtig godt lide dem (købte dem til billige penge hos Play.com endda). Miljøet er rigt på beskrivelser og bøgerne selv er skrevet meget levende og fængende. Jeg havde kun bog 1, da jeg gik igang, og halvvejs igennem måtte jeg skynde mig ind og bestille de to næste, for jeg kunne mærke, jeg ville blive irriteret, hvis jeg skulle vente alt for længe på at komme videre :)

Sproget er rigt, men nemt tilgængeligt, hvilket også er en af grundene til, man flyver gennem bøgerne. Ikke dermed sagt det er børneengelsk eller udetaljeret, men det er dejligt for øjnene. Det flyder let, er velskrevet og varieret og man føler ikke man skal kravle hen over sætninger, der virker som om, de blev konstrueret ud fra den opfattelse, at flest mulige fremmedord får forfatteren til at fremstå ekstra intelligent og dygtig.

Jeg har ikke rigtig læst Star Wars, så tematisk skal jeg ikke kunne udtale mig om hvorvidt de minder om hinanden (jeg gætter på filmene ikke giver et helt nøjagtigt billede af bøgerne), men stilmæssigt sætter jeg Canavan og hendes bøger lidt i bås med Robin Hobbs og "The Liveship Traders". Miljøet er lidt derhenad selvom magi er mere tydeligt i Canavans bøger. Desuden er der en del politik og intriger involveret i begge; skiftene mellem dette og den mere fantasyprægede handling er skarpere i Hobbs' bøger, men jeg synes alligevel de minder lidt om hinanden.

Det eneste 'men' der er ved serien, er at den har en _lille_ tendens til at blive pigefantasy. Pigefantasy er iflg. min dybt subjektive definition indeholdende en del romantik og måske pga. det er kvindelige forfattere, der skriver om kvindelige hovedpersoner, får kærligheds/følelsesliv ofte en væsentlig rolle i bøgerne. Jeg er selv hunkøn, så mig generer det ikke voldsomt (selvom der i visse andre bøger er passager, der er så sukkersøde, de giver mig ticks omkring øjnene), men jeg har hørt fra en del af mine drengevenner, at det kan være småirriterende.

Men kan man sluge lidt kærlighed og ellers fordybe sig i en ganske fængende historie, synes jeg helt klart du skal gå ombord i den. Bare husk at hav alle klar til du går igang, du vil ærgre dig over at skulle vente på at kunne komme videre ;)

-Drac

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn apr 15, 2007 22:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Godt indlæg! Jeg ser om jeg kan overleve bøgernes "pige"-fantasy...Jeg er endnu ikke gået i gang med dem endnu, men før vi får set os om, er det jo sommerferie. Et perfekt tidspunkt til at sluge en trilogi.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn apr 15, 2007 23:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Carsten O skrev:
Godt indlæg! Jeg ser om jeg kan overleve bøgernes "pige"-fantasy...Jeg er endnu ikke gået i gang med dem endnu, men før vi får set os om, er det jo sommerferie. Et perfekt tidspunkt til at sluge en trilogi.


Jeg sidder også og bliver hooked. Men først efter 15. maj, når bacheloropgaven er afleveret. :)

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors aug 30, 2007 17:22 
Offline

Tilmeldt: tors aug 30, 2007 17:13
Indlæg: 3
Carsten O skrev:
Jeg har i øjeblikket, i forbindelse med min læsning af Titus Groan, lyst til at få et lille Fantasy-fix. Jeg har i den forbindelse kigget på Trudy Canavans The Black Magician Trilogy.

Er der nogen her, der har læst trilogien og kan anbefale den?

Jeg har hørt, at den i tematik skulle være at sammenligne lidt med Star Wars (selvom om miljøet er et helt andet).


Jeg vil klart anbefale dem, har oprettet et forum hvor jeg snakker lidt om hende.


Top
   
Indlæg: tors aug 30, 2007 19:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 4124
Geografisk sted: Hammerum
Så har jeg selv lige bestilt hendes 2 trilogier. Et sæt til mig selv og et sæt til en kammerat, som ikke skulle overtales ret meget til at investere i bøgerne. :thumb:


Top
   
Indlæg: tors aug 30, 2007 21:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Kim Dahl Kristensen skrev:
Så har jeg selv lige bestilt hendes 2 trilogier. Et sæt til mig selv og et sæt til en kammerat, som ikke skulle overtales ret meget til at investere i bøgerne. :thumb:



Glæd dig, mangler kun 100 sider i sidste bog i første trilogi, og de er rigtig gode :thumb: Har ikke hørt så meget til hendes anden trilogi men jeg har selv bestilt første bind af den så jeg har noget at fortsætte med når jeg er færdig Black magician. :beerchug:

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: ons sep 12, 2007 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Så fik jeg læst The Black Magician Trilogy og jeg sidder tilbage med et helt fantastisk indtryk af de tre bøger. Sonea er en fantastisk figur, en slags kvindelig Harry Potter, der kommer fra slummen og må kæmpe med de onde troldmandselever på skolen, alt imens en masse spændende figurer som hendes læremester Rothen, dennes protegé Dannyl, den øverste troldmand Akkarin og Soneas barndomsven Ceryni er med til at gøre Black Magician til en spændende og medrivende historie.

Sproget er som dracuella skriver flot og flyder fedt. Historien hænger utroligt godt sammen og alle tråde, der startes, færdiggøres på fornem vis. De forskellige lande Kyrania, Elaine, Vindo og Sachaka er allesammen vældigt godt beskrevet, og man tror på Caravans verden, som - modsat meget andet fantasy - ikke er fyldt med krig, drager, dæmoner og guder, men blot magi. Og en magi, der er genialt beskrevet. Især tankeoverførslerne imponerer mig meget. Fedt lavet!

Det var en sand fornøjelse at læse, og jeg har det lidt sådan, at der godt kan laves flere bøger om Sonea, for hun er fandengaleme sej!

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: fre aug 03, 2012 14:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Så kom den sidste bog i trilogien The Traitor Spy Trilogy i går. Er der nogle der har købt og læst lidt endnu? Jeg kommer nok til at læse den selv uanset hvad, men må sige hun bare er blevet en dårligere og dårligere forfatter siden The Magician's Guild.


Top
   
Indlæg: fre aug 03, 2012 18:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Ulle skrev:
Så kom den sidste bog i trilogien The Traitor Spy Trilogy i går. Er der nogle der har købt og læst lidt endnu? Jeg kommer nok til at læse den selv uanset hvad, men må sige hun bare er blevet en dårligere og dårligere forfatter siden The Magician's Guild.



Min UK udgave er købt og på vej fra Amazon. Skulle selfølgelig hjem til de andre i samlingen, selvom hendes 2 sidste skuffede. Håber ikke hun har mistet gejsten og at hun har toppet rent kreativt. Age of Five er stadig væk fremragende fantasy, ligesom BMT. er fin underholdning.

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: søn aug 05, 2012 23:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn sep 27, 2009 20:50
Indlæg: 754
Geografisk sted: 2800 Kgs. Lyngby
Har fået læst 40% på min kindle, og umiddelbart overgår den de 2 andre i serien med længder.


Top
   
Indlæg: man aug 06, 2012 10:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Bør jeg starte på Age of Five i stedet for på den nye serie?

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man aug 06, 2012 11:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Holmsgaard skrev:
Bør jeg starte på Age of Five i stedet for på den nye serie?


Oh, yes, get going ;) Age of five er bedre skrevet, og er knap så YA som BMT. Troede du havde læst dem, mener jeg har anbefalet den flere gange som en bedre historie. Men hold ud, ikke så fængende som første del af BMT i starten, men det belønner sig :thumb:

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team