DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør maj 11, 2024 1:54

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6
Forfatter besked
Indlæg: tirs aug 21, 2007 21:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Stampe1 skrev:
Carsten O skrev:
Så er jeg endelig blevet færdig med det sidste bing, og er jeg den eneste der var rigtig skuffet over slutningen?

Den efterlod mig bare helt tom - og så synes jeg virkelig, at epilogen er ræderlig. Hvorfor skal der bindes en sådan lyserød sløjfe til sidst? ÆV!


For at lukke og slukke 1.000.000.000% for enhver spekulation i flere bind. Desuden er det grundliggende stadig en børnebog, dvs en happy end (lyserød sløjfe) var helt forventelig ovenpå de mange dødsfald.

Og så bliver du altså nød til at uddybe hvorfor du var skuffet over slutningen. Det kunne vel ikke komme bag på dig at der skulle kæmpes nogle store og voldsomme kampe med masser af dødsfald samtidig med at de mange ender skulle knyttes sammen. Især Snape var (i hvert fald i efter min opfattelse) er åbent spørgsmål.


Jeg er da udmærket klar over, at det primært er en børneserie. Men det retfærdiggører ikke epilogen, som jeg stadig mener er ganske forfærdelig og unødvendig.

Jeg var simpelthen skuffet over selve set-uppet i afslutningen. Jeg havde forventet større og stærkere relationer mellem Voldemort og Harry - end bare det der bliver præsenteret. Der er altså ikke kampene jeg anklager slutningen for. Jeg er irriteret over at bogen lader to personer samtale og sammen opklare mysteriet siddende på en bænk i stedet for at udfolde mysteriet i handling og plot. Det er det nemmeste springe-over-hvor-gærdet-er-lavest forfattertrick: To personer sidder og fortæller hinanden hvordan det hele hænger sammen - for så bagefter at knytte en nydelig sløjfe. Hvorfor skulle Harry ikke selv finde ud af det? Hvorfor skal han have det hele forklaret? Scenen med Dumbledore er et plagiat af scenen med spåkonen i Matrix 3, hvor en rodet film forsøger at samle alt for mange tråde ved at placere to mennesker på en bænk, der lige hurtigt kan samle verdenssituationen i et par dialoger. Det er simpelthen for tyndt.

Og så synes jeg, at det er plat, at Voldemort nærmest bliver fældet på en fodfejl... ;)

Men summa summarum: Det er stadig en fantastisk serie - den bliver bare ikke afsluttet særlig heldigt.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Indlæg: ons aug 22, 2007 0:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 05, 2007 1:45
Indlæg: 591
Geografisk sted: Always on the run
Jeg vil ikke sige jeg er enig med dig men det hjalp på forståelsen at høre hvorfor du var skuffet.

_________________
Her udvides


Top
   
Indlæg: ons aug 22, 2007 0:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Jeg er bestemt heller ikke enig med Carsten, men argumenteringen hjalp på forståelsen for, hvorfor afslutningen ikke skulle være god nok.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: søn aug 26, 2007 11:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
Jeg kunne godt lide afslutningen, jovist kunne der have været "mere", men ok det er det jo heller ikke nødvendigvis i den virkelige verden.

Synes epiologen var ganske ok, så er man mere sikker på der ikke kommer andre og skriver flere bøger.,.

_________________
Movies for me :)

Min dvd-samling


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 6

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team