DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs apr 16, 2024 23:33

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn sep 10, 2006 11:13 
Marcel Prousts 7-bindsværk À la recherce du temps perdu, eller på dansk På sporet af den tabte tid, er et litteraturhistoriens berømte værker; ulineært fortalt med tilfældige indskydelser og underlige forgreninger. Jeg har aldrig selv læst værket, men det har længe stået på min ønskeliste. Derfor har jeg brugt lidt tid på at sætte mig ind i udgaverne. Så hvis man har mod på en over 3000 sider lang roman, bør man læse med.

Prousts værk blev udgivet i perioden 1913-1927, og kom i dansk oversættelse i 30'erne (bind 6 dog først 1964). De fleste bind, muligvis alle, af disse gamle danske oversættelser, som er lavet af flere forskellige oversættere, er udgået. Oversættelserne har ikke det bedste ry, såvidt jeg forstår. Måske Mikkel, DVDSnak ved mere om dette?

Men der arbejdes på en ny dansk oversættelse af Else Henneberg Pedersen. Bind 1 udkom allerede 2002 og bind 2 skulle komme senere dette efterår. Men det er naturligvis et projekt, der tager tid. Er man mere utålmodig, som jeg, og ikke god nok til fransk til at kunne læse værket på originalsproget, kan man overveje en engelsk oversættelse.

Den første engelske oversættelse kom i 20'erne, og var af C. K. Scott-Moncrieff (sidste bind dog af en anden). Denne udgave er siden blevet revideret flere gange, og kan købes samlet (som paperback) for knap 600 kr. hos Saxo.dk.

Penguin udgav en ny oversættelse i 90'erne, hvor hvert bind var oversat af en ny oversætter. Denne udgave kan købes samlet som hardback for godt 900 kr. hos Saxo.dk eller for ca £60 hos amazon.uk inkl. moms og forsendelse.

Mht. hvilken engelsk oversættelse, man bør foretrække, har nedenstående wiki-side en masse links til The Observer, The Telegraph og andre medier, der omtaler oversættelserne. Generelt synes holdningen at være, at den gamle oversættelse er flot, fyldig og poetisk, men måske ikke så teksttro, som den nye, der til gengæld er lidt mere klinisk (og kedelig?), men nok bedre egnet til moderne læsere.
http://en.wikipedia.org/wiki/In_Search_of_Lost_Time

Er der nogen, der har læst værket?


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn sep 10, 2006 15:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Jeg har læst første bind i Else Henneberg Pedersens oversættelse. Og så har jeg skimmet i den gamle danske oversættelse.

Henneberg Pedersens oversættelse er så klart at foretrække. Langt bedre. Jeg mener at den tidligere udgave er oversat af en lang række oversættere, hvilket aldrig er at foretrække. Pga. finansielle problemer med støtte til oversætteren og udgivelsen, ja, så trækker Henneberg Pedersens oversættelse i den grad ud. Jeg tror ikke der er mange der regner med at hun når igennem alle værkerne. Hun er efterhånden en ældre dame, og med det tempo der er lagt for dagen med oversættelsen, så kan man vist godt igen skyde en hvis pil efter at få Prousts hovedværk oversat af 1 oversætter.

Første bind slog ikke benene væk under mig. Jeg kan beundre skrivestilen og formen, men det bliver altså noget så gudsjammerligt kedeligt i længden. Personligt har jeg fundet det mere givende at læse om værket end rent faktisk selv at læse det. For der er rigtig mange spændende ting kørende hos Proust.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn sep 10, 2006 17:16 
Ja, jeg mente nok at have hørt, den nye danske oversættelse var bedre. Trist at projektet ikke bliver fuldendt.

Men jeg kunne stadig finde på at købe en engelsk oversættelse...


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs sep 12, 2006 18:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 12, 2004 11:59
Indlæg: 2154
Geografisk sted: Frederiksberg
martin-faroe skrev:
Ja, jeg mente nok at have hørt, den nye danske oversættelse var bedre. Trist at projektet ikke bliver fuldendt.

Men jeg kunne stadig finde på at købe en engelsk oversættelse...


Jeg har kun læst den gamle oversættelse, og det er ikke imponerende. Er der nogen der kender til kvaliteten på engelske oversættelser?

_________________
http://www.uncut.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs sep 12, 2006 19:39 
Offline

Tilmeldt: fre maj 05, 2006 17:36
Indlæg: 2560
Geografisk sted: Göteborg
Er det ikke et meget filosofisk værk ?

Jeg har også tænkt på måske at læse den, men 3000 sider er altså en ordentlig mundfuld især hvis det er meget filosofisk.


Top
   
Indlæg: lør aug 25, 2007 13:34 
Jeg bestilte den nyeste engelske oversættelse i hardback hos amazon.uk for snart et halvt år siden (1/3), men fik i dag den nedslående meddelelse:

Citat:
We are sorry to inform you that we have been unable to obtain the
following item:

Marcel Proust (Author), et al "In Search of Lost Time (Everyman's
Library)" [Hardcover]

We apologise for the length of time it has taken us to reach this
conclusion. Until recently, we had still hoped to obtain this item for
you.

Det var en skam, da hele udgivelsen kun kostede £61 inkl. 25% dansk moms og forsendelse. Det kan være, jeg kaster mig over den ældre engelske oversættelse, som stadig kan findes billigt, eller evt. køber bindene enkeltvis. Jeg overvejer stadig...

wiking: Det er i hvert fald et værk, som ofte bliver diskuteret i teoretiske sammenhænge. Jeg har aldrig selv læst det, men jeg formoder, det er vanskeligt.


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 15:28 
Offline

Tilmeldt: man jan 26, 2004 14:15
Indlæg: 689
Geografisk sted: Jyske højderyg
martin-faroe skrev:
Jeg bestilte den nyeste engelske oversættelse i hardback hos amazon.uk for snart et halvt år siden (1/3), men fik i dag den nedslående meddelelse:
...
Det var en skam, da hele udgivelsen kun kostede £61 inkl. 25% dansk moms og forsendelse. Det kan være, jeg kaster mig over den ældre engelske oversættelse, som stadig kan findes billigt, eller evt. køber bindene enkeltvis. Jeg overvejer stadig...


Martin, prøv at søge på antikvariat.net. I dag vil du kunne få den engelske udgave til ca. 600 kr u porto her http://www.antikvariat.net/search.cgi?id=amkpzphvpiph,3,0,1&qe=NBO1920. Desværre har jeg ikke læst På sporet af den tabte tid, men kunne godt finde på det. Det er en skam at Henneberg ikke kunne blive færdig med værket.

mvh
Peter


Top
   
Indlæg: søn sep 30, 2007 22:04 
Tak for tippet, Peter :thumb:


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team