DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 12:55

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn jun 19, 2005 20:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Jeg er interesseret i at læse bøger om den italienske filminstruktør Michelangelo Antonioni - en instruktør, som både fascinerer og frustrerer mig af helvede til...

Derfor ville jeg høre om der var nogen af forummets Antonioni-afficiandos, som kunne anbefale bøger om instruktørens film.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jun 20, 2005 22:20 
Det er rart at se, at andre tør åbne øjnene for Antonioni. Der var ikke mange, der kiggede i den tråd, jeg lavede om ham ;)

Det er fantastisk svært at anbefale noget. Litteraturen om Antonioni er kollosal, og spænder utrolig vidt. Den er også ofte meget teoretisk, og er svær at skaffe. Jeg har haft et par sider i fotokopi fra en bog af Arrowsmith, som jeg er blevet anbefalet, men den er udgået. Jeg har i øvrigt ikke læst ret meget Antonioni-litteratur selv. Jeg har set og delvist læst to:

Peter Brunette, som blandt andet har skrevet bøger om Wong Kar-wai, Rossellini og Truffaut, har også skrevet om Antonioni. Han fokuserer meget på Antonioni kæmpende feminismens sag. Der er en gennemgang af alle filmene. Brunette kommenterede i øvrigt på Blow-up DVD'en.

Seymour Chatman "Antonioni, Or, the Surface of the World" fokuserer meget på Antonionis billeder, altså det at Antonioni lader billeder frem for dialog fortælle historien. Det er for mig et af de mest interssante aspekter ved Antonionis film:
Billede
Billede
De bare billeder, som er strippet for alt overflødigt, er legendariske.

De to nævnte bøger er til at få, fx fra amazon.co.uk. Seymour Chatman har lavet en en anden, som jeg ikke har set, "The Complete Films" med mange illustrationer. Den er på tilbud i øjeblikket (amazon £7), og jeg overvejer at prøve den. Andre bøger fokuserer på Antonioni som modernist, post-structuralist, neo-realist osv. Men ret teoretisk. Min egen tilgang til Antonioni er helt uteoretisk. Jeg læser teori i andre sammenhænge (litteratur), og ser film "for sjov" (teori kan selvfølgelig også være sjov). Men jeg kunne måske godt finde på at bruge noget fra semiotikken eller traditionel billedanalyse til at tolke Antonioni (metonymi, synekdoke osv.).

Forresten står det ikke skrevet i stjernerne, at man skal kunne lide Antonioni. Og ofte er det en proces, der tager tid. Roger Ebert skrev om L'Avventura, at den ikke sagde ham noget første gang han så den. Da han underviste i film 15 år senere, anså han den stadig ikke for en rigtig film. Først yderligere 20 år senere værdsatte han for alvor L'Avventura!

Jeg skriver en Lacan-analyse i øjeblikket (ikke filmrelateret), men tager hul på nogle flere Antonioni-film senere på sommeren. Det bliver kun nedslag, hvor jeg viser billeder fra enkelte scener, jeg finder interessante.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jun 21, 2005 19:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Du indrammer det nok meget præcist, når du siger "tør åbne øjnene for Antonioni". For jeg vil endnu ikke sige, at jeg har set lyset. Jeg har set glimtvise lys, som har været helt fantastiske. Men ellers tror jeg godt at jeg kan relatere til Roger Eberts erfaringer med L'Avventura. Jeg er nsygerrig og vil meget gerne studere Antonioni nærmere, for jeg kan fornemme at der ligger noget helt særligt i hans film, noget jeg ikke har oplevet hos nogen anden filminstruktør. Og det dette "særlige" som jeg gerne vil finde ind til hvad er...

Jeg var ret så vild med Blow Up - som jo også har ry for at være den mest tilgængelig af hans film. L'eclisse efterlod mig som ét stort spørgsmålstegn. Samtidig havde jeg dog alligevel lyst til at gå ind i filmen igen...Så det er sådan en underlig blanding mellem frustration og fascination jeg har oplevet med Antonionis film.

Jeg har i dag haft Seymour Chatmans "The Complete Films" i hænderne. Og den så ud til at være ganske ok. Så jeg tror jeg hopper ud i den. Den er rigt illustreret - og indgår som en del i Taschens serie om filminstruktører og filmgenrer.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons mar 15, 2006 10:44 
Jeg har - eller har adgang til - en række Antonioni-relaterede værker, og regner med at gennemgå dem efterhånden. Det gælder alle de værker, der er nævnt på den selektive bibliografi her:

http://www.dbhome.dk/martin/film/antonioni/antobk01.htm


Top
   
 Titel:
Indlæg: man apr 03, 2006 20:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 27, 2002 2:01
Indlæg: 773
jeg har stadig alt for mange antonioni-film tilgode. jeg har blot set l'avventura og blow up. begge er ganske fantastiske. blow up er klart den mest tilgængelige. et eller andet sted har jeg et par tekster (perception, reception, heidegger etc.) og en opgave om filmen. du må sige til, hvis du ønsker at læse noget af det.
l'avventura er rendyrket filmmodernisme. en meget kold, trist og smuk film. den ændrer på al dramaturgisk logik ved at lade filmens egentlige hovedperson (og siden hen historie) forsvinde en tredjedel inde i filmen. det har taget mig tre forsøg at sætte pris på filmen, men nu vokser den hele tiden. du kan evt. lytte til kommentatorsporet på dvden, jeg husker ikke mandens navn, men han virker kompetent.

_________________
-Me, I don't talk much... I just cut the hair


Top
   
Indlæg: lør okt 15, 2011 10:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Billede

http://books.google.dk/books?id=MXUNvUQ ... &q&f=false

Udgivet marts 2011.


http://www.amazon.co.uk/Michelangelo-Re ... 770&sr=1-1


Top
   
Indlæg: ons okt 26, 2011 13:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Den nævnte bog ankom i dag. :!:

Ligner umiddelbart et 'must have' for Antonionifans.
Lækker papirkvalitet i paperback, med en lille billedsektion (11 farvefotos fra screenshots) i midtersektionen.

Følgende 8 film er behandlet:

Beyond The Clouds
Identification of a Woman
The Red Desert
The Dangerous Thread of Things
The Mystery of Oberwald
Zabriskie Point
The Passenger
Blow-Up


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team