Det er rart at se, at andre tør åbne øjnene for Antonioni. Der var ikke mange, der kiggede i den tråd, jeg lavede om ham
Det er fantastisk svært at anbefale noget. Litteraturen om Antonioni er kollosal, og spænder utrolig vidt. Den er også ofte meget teoretisk, og er svær at skaffe. Jeg har haft et par sider i fotokopi fra en bog af Arrowsmith, som jeg er blevet anbefalet, men den er udgået. Jeg har i øvrigt ikke læst ret meget Antonioni-litteratur selv. Jeg har set og delvist læst to:
Peter Brunette, som blandt andet har skrevet bøger om Wong Kar-wai, Rossellini og Truffaut, har også skrevet om Antonioni. Han fokuserer meget på Antonioni kæmpende feminismens sag. Der er en gennemgang af alle filmene. Brunette kommenterede i øvrigt på Blow-up DVD'en.
Seymour Chatman "Antonioni, Or, the Surface of the World" fokuserer meget på Antonionis billeder, altså det at Antonioni lader billeder frem for dialog fortælle historien. Det er for mig et af de mest interssante aspekter ved Antonionis film:
De bare billeder, som er strippet for alt overflødigt, er legendariske.
De to nævnte bøger er til at få, fx fra amazon.co.uk. Seymour Chatman har lavet en en anden, som jeg ikke har set, "The Complete Films" med mange illustrationer. Den er på tilbud i øjeblikket (amazon £7), og jeg overvejer at prøve den. Andre bøger fokuserer på Antonioni som modernist, post-structuralist, neo-realist osv. Men ret teoretisk. Min egen tilgang til Antonioni er helt uteoretisk. Jeg læser teori i andre sammenhænge (litteratur), og ser film "for sjov" (teori kan selvfølgelig også være sjov). Men jeg kunne måske godt finde på at bruge noget fra semiotikken eller traditionel billedanalyse til at tolke Antonioni (metonymi, synekdoke osv.).
Forresten står det ikke skrevet i stjernerne, at man skal kunne lide Antonioni. Og ofte er det en proces, der tager tid. Roger Ebert skrev om L'Avventura, at den ikke sagde ham noget første gang han så den. Da han underviste i film 15 år senere, anså han den stadig ikke for en rigtig film. Først yderligere 20 år senere værdsatte han for alvor L'Avventura!
Jeg skriver en Lacan-analyse i øjeblikket (ikke filmrelateret), men tager hul på nogle flere Antonioni-film senere på sommeren. Det bliver kun nedslag, hvor jeg viser billeder fra enkelte scener, jeg finder interessante.