DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er lør maj 11, 2024 5:41

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør jan 29, 2005 23:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Jeg leder efter god litteratur om Horror-genren i film og litteratur. Og da mange jo praktisk talt er "eksperter" på feltet herinde, så var der måske nogen som kunne give et par gode læsetips videre, da jeg altid er på udkig efter gode fagbøger--.

Det skal være litteratur, der tager genren seriøst. Jeg er altså ikke ude efter den mere "kulørte" af slagsen, som der er publiceret i stribevis af...

Jeg har læst flere bøger om David Cronenberg, den tyske ekspressionisme og også Rikke Schuberts bog om gyser-genren

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 31, 2005 14:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 30, 2002 1:01
Indlæg: 319
Geografisk sted: Ministerboligen
"Filmmaking on the fring - the good, the bad and the deviant directors" af Maitland McDonagh
En samling gode interviews med gyser instruktører (Stuart Gordon, Sam Raimi, Frank Henenlotter etc.)

"Necronomicon - book one" forks. forfattere
Det er lang tid siden jeg har læst den, men så vidt jeg husker er artiklerne meget interessante. De handler om genrer og specifikke film med mest fokus på gysergenren.

"Meat is murder - an illustrated guide to cannibal culture" af Mikita Brottman
Handler om kannibalisme generelt, men en stor del af bogen er tilegnet kannibalisme i film.

Et sted du kan finde nogle gode bøger er http://www.fabpress.com/system/index.html


Af danske bøger vil jeg godt fremhæve "Kultfilm & filmkultur" af Anne Jerslev. Den omkredser ikke direkte gys, men det er en meget god bog om begrebet kult, som bliver plastret på flere og flere film (oftest uden anden begrundelse end det lyder godt).

Rikke Schubart lavede forøvrigt et radio program på P1 (sommergæst program så vidt jeg husker) om gys. Hold eventuelt øje med om det skulle blive genudsendt. Jeg fik ikke hørt det hele, men det var da vist nok et udemærket program. Jeg har det et eller andet sted på bånd, så jeg kan da tjekke op på det på et tidspunkt.


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 31, 2005 15:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Selvjustitsminister skrev:
"Filmmaking on the fring - the good, the bad and the deviant directors" af Maitland McDonagh
En samling gode interviews med gyser instruktører (Stuart Gordon, Sam Raimi, Frank Henenlotter etc.)

"Necronomicon - book one" forks. forfattere
Det er lang tid siden jeg har læst den, men så vidt jeg husker er artiklerne meget interessante. De handler om genrer og specifikke film med mest fokus på gysergenren.

"Meat is murder - an illustrated guide to cannibal culture" af Mikita Brottman
Handler om kannibalisme generelt, men en stor del af bogen er tilegnet kannibalisme i film.

Et sted du kan finde nogle gode bøger er http://www.fabpress.com/system/index.html


Af danske bøger vil jeg godt fremhæve "Kultfilm & filmkultur" af Anne Jerslev. Den omkredser ikke direkte gys, men det er en meget god bog om begrebet kult, som bliver plastret på flere og flere film (oftest uden anden begrundelse end det lyder godt).

Rikke Schubart lavede forøvrigt et radio program på P1 (sommergæst program så vidt jeg husker) om gys. Hold eventuelt øje med om det skulle blive genudsendt. Jeg fik ikke hørt det hele, men det var da vist nok et udemærket program. Jeg har det et eller andet sted på bånd, så jeg kan da tjekke op på det på et tidspunkt.


Tak for det :thumb: Jeg har allerede læst Anne Jerslevs bog - og den var ganske god. Har faktisk læst det meste af det Jerslev har skrevet, da jeg synes hun altid har spændende vinkler og analyser af sit stof. Hendes bog "Det er bare film" er forresten også ganske god.

Jeg tjekker lige fabpress ud, for at se om jeg kan hente lidt inspiration der...

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 18, 2005 0:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs dec 07, 2004 23:18
Indlæg: 187
Geografisk sted: Taastrup
Jeg beklager at hive fat i en ældre tråd, men såfremt at emnet stadig er interessant, så kan jeg anbefale Danse Macabre, af Stephen King, hvor han - fra hans synspunkt, men stadig på et faglitterært niveau, gennemgår horror-genren fra omkring 2. verdenskrig til 1980 (så det er altså en ældre sag)

Anyway, hvis du er interesseret kan du finde den her:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0751504378/qid=1111097389/sr=8-3/ref=pd_ka_2/202-7588845-7677426

_________________
www.bokristensen.com


Top
   
 Titel:
Indlæg: man maj 30, 2005 21:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Nogen der kender Fab Press' Ten Years Of Terror. British Horror Films of the 1970s, redigeret af Harvey Fenton og David Flint?

Kan den anbefales?

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs maj 31, 2005 8:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 15, 2001 1:01
Indlæg: 1039
Geografisk sted: Århus
Jeg har Ten Years Of Terror. Det er en seriøs gennemgang af samtlige britiske horrorfilm i 10 års perioden. Det er dog i form af lange anmeldelser af filmene fra perioden. Der er meget lidt "samlende" eller analyserende tekst i bogen. Bogen er vellykket som opslagsværk - og er definitiv og har alt med.

De bedste udgivelser fra Fabpress er:

Beyond Terror - Bogen om Lucio Fulci. Pudsigt nok er lige netop en bog om Fulci blandt de mest velskrevne og intelligente bøger om filminstruktører. En fantastisk kombination af underholdende og analyserende gennemgange af mandens liv og film.

Fear Without Frontiers - Virkelig spændende samling af utroligt gennemarbejdede artikler om film fra "de andre lande". Kan varmt anbefales hvis man ønsker at læse om virkeligt obskure film. Bunker af film som man aldrig vil få at se - og sikkert også læssevis af film som er sjovere at læse om end at se. Har også gode artikler om velkendt stof som Sydkoreanske og japanske film. Har ikke kun faktuelle artikler men masser af analytiske tilgange også.

Profondo Argento - Alan Jones bog om Argento. Den bedste biografiske bog om manden. Er dog svag m.h.t. analyser eller bredere sammenhænge - til gengæld spækket med valid info om Argento og fyldt med anekdoter og sladder om de enkelte film.

Eyeball - Hvis du ikke har læst denne bog, så kan den anbefales på det varmeste. Eyeball var det mest intelligente og morsomme filmblad i fanzine-tiden. I denne bog er alle artiklerne og anmeldelserne samlet med nyt stof. Her er tale om intelligent og analyserende skriverier i særklasse. Og så er det om de mest obskure film. Den bog udvider virkelig læserens horisont!

Agitator - En detaljeret gennemgang af Takashi Miikes liv og film. Imponerende i forhold til hvor mange film manden har lavet. Er meget detaljeret og på sin vis også analyserende og med en bred tilgang til ham. Men af en eller anden grund fandt jeg bogen meget kedelig. Så den bruger jeg primært som opslagsværk, hvilket den er velegnet til.

Derudover er der de to DVD Delirium opslagsværker. De er til gengæld helt perfekte opslagsværker over spændende DVD udgivelser (alt andet end mainstream). De er spækket med lille tekst og jeg har brugt mange timer på at læse opslagsværkerne igennem fra en ende af til den anden. Man kan læse om ufatteligt mange spændende film, som man aldrig har hørt om. Så bøgerne betyder også en eksplosion i behovet for at bruge sit VISA-kort på nettet!

Følgende bøger skuffende mig: Art Of Darkness, Haunted Worlds Of Mario Bava og Flesh And Blood kompendierne.

Derudover har jeg Cannibal Holocaust som er anmeldelser af Deodatofilm og et interview - meget fanzineagtigt men ok. Og så har jeg forudbestilt Beasts In The Cellar.

_________________
Dvdprofiler
Filmmagasinet Mifune


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs maj 31, 2005 9:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Jeg har selv Shock! Horror!, Profondo Argento og Fear Without Frontiers fra Fab Press. Og de er alle rigtig gode.

Grunden til jeg sprugte om Ten Years of Terror, er fordi jeg kan se at de har ganske få eksemplarer af den tilbage til halv pris (smudsomslagene skulle være lidt beskadiget).

Kan også se at der er en udgivelse på vej fra forlaget om Zombie-film:

Billede

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs maj 31, 2005 9:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
Skal du bruge det til en opgave? Eller er det bare for underholdningens skyld


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs maj 31, 2005 9:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
FlairRocks skrev:
Skal du bruge det til en opgave? Eller er det bare for underholdningens skyld


Sådan kan man ikke dele det op :D Det hænger ultimativt sammen for mig ;)

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs maj 31, 2005 9:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 08, 2003 12:42
Indlæg: 3031
Utopi!


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors jun 02, 2005 9:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Carsten O skrev:
Kan også se at der er en udgivelse på vej fra forlaget om Zombie-film:

Billede


Book of the Dead kan forudbestilles hos Play.com til den rimelige pris af 12,99£.: http://www.play.com/play247.asp?page=ti ... =148&pa=sr

På falderebet vil jeg da også lige anbefale Carol J. Clovers bog Men, Women and Chainsaws. Gender in the Modern Horror Film. Det er en velskrevet bog, primært om slasherfilm.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn jun 05, 2005 18:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jun 05, 2005 16:58
Indlæg: 221
Drager, damer og dæmoner af Mathias F. Clausen. Det er en genial bog. Den handler om Dennis Jürgensens bøger, men også om selve gysergenren. Virkelig en bog, som man bare må læse... ;)


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn jun 05, 2005 18:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Kiddo skrev:
Drager, damer og dæmoner af Mathias F. Clausen. Det er en genial bog. Den handler om Dennis Jürgensens bøger, men også om selve gysergenren. Virkelig en bog, som man bare må læse... ;)


Jeg har læst bøger af Clausen - også hans nyeste. Og jeg må sige, at jeg ikke er særlig imponeret. Men det er jo altid prisværdigt, når der er folk der udgiver bøger om forfattere, genrer og emner der ellers ikke er så meget fokus på i DK.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man aug 08, 2005 22:12 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Carsten O skrev:
Kan også se at der er en udgivelse på vej fra forlaget om Zombie-film:

Billede


I følge Fab Press' hjemmeside, så er udgivelsen af "Book of the Dead" nu udskudt til oktober.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn aug 28, 2005 22:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Og Book of the Dead er nu skudt til September :x Men til gengæld har Fab Press da nu offentliggjort en indholdsfortegnelse til bogen, og det lyder altså ret så godt og spændende:

Citat:
Contents:

Introduction. Dead Men Walking

Chapter One. Caribbean Terrors

Tracking the Walking Dead
The Origins of the Zombie
The Zombie in the West

Chapter Two. The Zombie Goes to Hollywood

Horror Hits the Stage
Cultural Anxieties: Haiti, the Depression and Race
The Zombies Are Revolting

Chapter Three. Down and Out on Poverty Row

Horror Comedy on Black Island
The Poverty Row Years
Val Lewton: A Touch of Class

Chapter Four. Atomic Interlude

Sci-Fi Horrors
Voodoo's Last Gasps
The Mass Destruction of Men's Minds

Chapter Five. Bringing It All Back Home

Keeping It in the Family
Stiff Upper Lips and the Walking Dead
South of the Border
Back on American Soil: Night of the Living Dead

Chapter Six. Dawn of the Dead

Romero's Children
The Ghouls Can't Help It
Destructive Tendencies
Sex, Death and Amando de Ossorio's Templars
By the Dawn's Early Light

Chapter Seven. Splatter Horror

The Italians Are Coming!
The Apocalypse of Narrative: Fulci's Zombie Trilogy
The Return to the Caribbean
Splatter House of Horrors

Chapter Eight. Twilight of the Dead

Night of the Living Dead Redux
Poverty Row for the MTV Generation (Or, Children Shouldn't Play with Camcorders)
Of Death, Of Love: An Interlude
The Resident Evil Effect
Big-Budget Ghouls
Rebirth of the Dead

Afterword. Something To Do With Death

Chapter Nine. Zombie Filmography

A comprehensive guide A-Z guide to every significant zombie movie ever mad

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team