DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 7:12

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1445 indlæg ]  Gå til side Foregående 192 93 94 95 96 97 Næste
Forfatter besked
Indlæg: fre sep 18, 2015 10:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 497
Avatar666 skrev:
Maverick skrev:
Er lige gået i gang med at genlæse min Agatha Christie samling startende med Hercule Poirot bøgerne. Lige nu venter "Døden lurer" :)


Er det den der bogserie der kom på dansk i hvad 80 bind du har? Jeg kan se jeg kun har fået læst 48 så har et langt stykke igen :) Har heller ikke alle 80 bøger men vel kun en 50 stykker.

Jeg har hele samlingen på 18 bøger som Wangels Forlag udgav i 1990-1991, derudover har jeg 17 ud af de 30 bøger som Peter Asschenfeldts nye Forlag udgav i årene 1988-2000 og til slut 3 paperbacks. I alt 38 bøger hvoraf 5 er dobbelt, så 33 unikke titler.

Jeg slugte næsten alt jeg kunne få fat i af Agatha Christie for en 15-20 år siden og har i hvert fald læst 60 af hendes bøger. Derfor var det faktisk en meget glædelig overraskelse at den første af mine bøger fra Wangel (købte hele samlingen sidste efterår, men det er først nu jeg er påbegyndt læsningen) som jeg læste umiddelbart ikke var en jeg havde læst før nemlig "Den åbne grav".

Nu hvor du er til Agatha Christie har du så også prøvet at læse nogle af Maria Langs bøger? Klassiske krimier i stil med Christie, selvfølgelig uden at være helt på samme niveau, men dog stadig ganske læseværdige, når man er løbet tør for Christie titler.


Senest rettet af Maverick fre sep 18, 2015 13:03, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre sep 18, 2015 11:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Det var serien som Carit Andersens Forlag og Forum (?) udgav i 60'erne op til 80'erne mener jeg. De har hver et nummer på ryggen. Der er en der har 64 af bindene til salg her:

http://www.qxl.dk/pris/boeger-blade/skn ... 811748166/

Der er ihvertfald til nummer 70-et eller andet.

Jeg er slet ikke til nyere krimier så har intet læst i den dur. Har dog læst en del af Anders Bodelsens krimier (og de fleste af hans andre bøger) men de er så heller ikke helt nye mere :) Åh og så et par af Dan Turells. Har dog også en del Christie tilbage endnu så ikke helt kritisk endnu :)


Top
   
Indlæg: fre sep 18, 2015 12:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 497
Nu kan Maria Lang heller ikke ligefrem betragtes som værende nyere krimier. Hun udgav hendes første bog i 1954 og udgav så ca. en krimi om året frem til hendes død i 1991, og stilen ligger langt mere op ad Agatha Christie end den gør til de nyere krimier.


Senest rettet af Maverick fre sep 18, 2015 13:03, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: fre sep 18, 2015 12:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Åh jeg troede hun var een af den kødrand af nordiske krimiforfattere der er kommet her de sidste par tiår :)

Kender hende ikke. Jeg er som du kan høre ikke særlig velbevandret ud i krimiforfattere udover dem jeg rent faktisk har læst. Vil prøve at samle een af hendes bøger op på biblioteket næste gang og se om det er noget for mig. Takker for tippet.


Top
   
Indlæg: fre sep 18, 2015 14:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Er man til Agatha Christie, så skylder man sig selv, helt uden snobberi, at læse dem på originalsproget. De senere år er de endda blevet genudgivet i hardcovers med de originale covers som smudsomslag

De er superflotte og pynter enormt på reolerne. :beerchug:

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: fre sep 18, 2015 15:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Jeg har ingen reolplads ... Alle mine Agatha Christie-bøger ligger i et skab :)

Jeg læser meget gerne engelske forfattere på engelsk, men umiddelbart synes jeg måske ikke at sproget i Christie-romanerne er så komplekst at der er voldsomt meget at hente? De danske oversættelser virker ihvertfald hæderlige, synes jeg.


Top
   
Indlæg: fre sep 18, 2015 22:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 08, 2012 22:12
Indlæg: 2296
Avatar666 skrev:
De danske oversættelser virker ihvertfald hæderlige, synes jeg.

Ingen tvivl om at oversættelserne er rigtig gode, men hendes historier er jo så ærke britiske, at noget af følelsen af eksempelvis snobberiet er lidt fladt i oversættelserne. Smag og behag, men de "nye" udgaver er nu enormt flotte - og prissat ganske rimeligt.

_________________
The artist formerly known as Konigsberg


Top
   
Indlæg: lør sep 19, 2015 17:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Konigsberg skrev:
Ingen tvivl om at oversættelserne er rigtig gode, men hendes historier er jo så ærke britiske, at noget af følelsen af eksempelvis snobberiet er lidt fladt i oversættelserne. Smag og behag, men de "nye" udgaver er nu enormt flotte - og prissat ganske rimeligt.


Ellers er der også altid biblioteket :) De havde lige nøjagtig 1 bog på engelsk af Agatha Christie da jeg var der nede i dag, så jeg nuppede een på dansk istedet jeg ikke havde fået læst :) Udvalget er sikkert bedre i større byer (end Frederikshavn), ellers kan man jo altid bestille hjem. Fik også samlet et par op af Maria Lang. Der er ingen der skal sige at jeg ikke tager anbefalinger alvorligt :)

Har iøvrigt også en stak af Simenon's Maigret-bøger liggende i skabet. De er også aldeles anbefalesværdige krimier. Ikke så 'action-packed' som Agatha Christie's måske, men velskrevne som ind i h......


Top
   
Indlæg: fre sep 25, 2015 14:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
Har set filmen, nu skal bogen læses :)

Billede

_________________
Movies for me :)

Min dvd-samling


Top
   
Indlæg: lør okt 31, 2015 17:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons okt 29, 2003 10:57
Indlæg: 4772
Geografisk sted: Nordjylland
Isabel Allende - Ripper

En krimi som ikke har fået de varmeste anmeldelser, kan dog ikke udtale mig om den da jeg lige er begyndt

Billede

_________________
Movies for me :)



Min dvd-samling


Top
   
Indlæg: søn nov 01, 2015 22:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Monsum skrev:
Har set filmen, nu skal bogen læses :)

Billede



Hvad syntes du så om bogen? Var stærkt begejstret for den, og har nu læst hendes Sharp objects og er igang med Dark places. Er ret begejstret for hendes måde at skrive på, så mere af Gillian Flynn tak :thumb:

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: man nov 02, 2015 9:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Puroresufan skrev:
Monsum skrev:
Har set filmen, nu skal bogen læses :)

Billede



Hvad syntes du så om bogen? Var stærkt begejstret for den, og har nu læst hendes Sharp objects og er igang med Dark places. Er ret begejstret for hendes måde at skrive på, så mere af Gillian Flynn tak :thumb:


Jeg anede ikke, at Gillian Flynn allerede havde skrevet mere. Gone Girl er en rigtigt god historie.

Afsted med mig til Amazon. :thumb:

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: man nov 02, 2015 10:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 01, 2004 12:17
Indlæg: 1361
Holmsgaard skrev:
Puroresufan skrev:
Monsum skrev:
Har set filmen, nu skal bogen læses :)

Billede



Hvad syntes du så om bogen? Var stærkt begejstret for den, og har nu læst hendes Sharp objects og er igang med Dark places. Er ret begejstret for hendes måde at skrive på, så mere af Gillian Flynn tak :thumb:


Jeg anede ikke, at Gillian Flynn allerede havde skrevet mere. Gone Girl er en rigtigt god historie.

Afsted med mig til Amazon. :thumb:


Gone Girl er hendes 3, de 2 andre var tidligere værker :thumb:

_________________
R.I.P. Mitsuharu Misawa. A Hero To All Puro Fans. You Will Be Missed.
June 18, 1962 - June 13, 2009. Mi-sa-wa, Mi-sa-wa, Mi-sa-wa.


Top
   
Indlæg: man nov 02, 2015 10:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 20, 2002 2:01
Indlæg: 12607
Geografisk sted: Metro City
Tak for info, orker ikke at quote mere tekst :) Så skal jeg læse noget mere af Ms Gillian.

_________________
Må DAHF altid bestå!


Top
   
Indlæg: tors nov 26, 2015 14:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors maj 07, 2015 15:05
Indlæg: 497
Efter at have konsumeret ca. 20 Hercule Poirot historier over de sidste par måneder, har jeg nu kastet mig over denne moppedreng.

Billede

Det er jo nok ikke et værk jeg lige får læst ud i et køre, men de første par kapitler har i hvert fald været ganske interessante. Bliver nok sådan at jeg kommer til at holde en pause mellem hvert af de 3 bind så jeg ikke går helt død i det undervejs.


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1445 indlæg ]  Gå til side Foregående 192 93 94 95 96 97 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team