DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 6:38

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man sep 03, 2012 16:10 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
Jeg er sikker på, at der stadig vil være et marked for fysiske medier, og det vil der være mange år fremover. Mange musikforbrugere kan godt lide at have et fysisk produkt. Men det vil bare ikke være så almindeligt som streaming.
Af samme grund bør branchen jo stikke en finger i jorden og se, om der ikke er et marked for HD-musik. Dvs. med højere standard end CD. BD-audio. 5.1-lyd, knivskarp kvalitet, ingen komprimering og en lækker indpakning med booklet etc.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 16:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
Der vil altid være et marked for forretninger som tilbyder en personlig og professionel service til kunderne. De butikker skal nok overleve i kraft af loyale kunder. Men de sidste gange jeg har været i T.P, er det langt fra den oplevelse jeg har fået. Ekspedienten vidste lige så meget som jeg og kunne ikke besvare mine spørgsmål. Det er fair nok at en enkelt person ikke ved alt, men der blev ikke gjort noget for at yde et minimum af service eller gå de ekstra meter for at gøre en kunde tilfreds.
Så kan man lige så godt købe sine produkter på nettet. Sørgeligt men sandt og det gælder ikke kun for T.P.

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 16:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Mht. udbredelsen af MP3, så var Sony én af de største bannerførere imod MP3, og tordnede imod det.
Nu sælger de derimod selv MP3-afspillere. :lol:

Nårh, ja - der var også noget, med en pinlig sag, som Sony havde rodet sig ind i, på et tidspunkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_c ... it_scandal

Man har, på et tidspunkt, kunnet låne en kuffert på biblioteket, indeholdende en MP3-afspiller, påfyldt musik.
Om dette koncept var mere end et eksperiment, skal jeg ikke kunne sige.
Tvivler på, at man kan gøre det mere - men meget sjov idé.

Konceptet med iTunes, Spotify m.m. må vel være fremtiden.
Jeg har TDC-play, i mit internetabonnement, hvor jeg vist har adgang til en masse gratis musik.
Har aldrig brugt det, og aner ikke hvordan. :D

http://inspiration.tdc.dk/publish.php?dogtag=p_ins_play


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 17:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:21
Indlæg: 2564
Spencer skrev:
Der er mere end én ting, der er gået galt for pladebranchen.
Det fysiske CD-medies dage er talte.
Men den gamle Red Book standard har sgu også fået lov at leve længe.
Alt for længe, hvis man spørger mig. :)


Helt enig, pladebranchen snorksov i timen da de digitale muligheder bankede på døren og i stedet for at tilpasse sig, så kæmpede de med næb og klør for at bevare deres yderst lukrative; men uddøende distributionsmodel.
Nu er det jo bare sådan at forbrugerne er dem der bestemmer i sidste ende og det er det vi ser konsekvensen af nu...
Jeg var selv knægt da cd'en kom på markedet og jeg husker da tydeligt facinationen af det lille stykke plastic og alle de lovprisninger der fulgte med. Men 149-179kr for et stykke plastic, som bliver ridset og skal skiftes efter 75 minutter var måske okay op til omkring 1995; men den er sgu svær at sælge til alt andet end hardcore samlere idag...

Forbruget har bare ændret sig og det måtte pladebranchen indse på den hårde måde - jeg kender ingen unge (u. 25) idag som køber musik på fysiske medier og man behøver ikke have en krystalkugle for at se filmbranchen ender samme sted inden for kort tid.

Og så fylder de sgu også - vi har da haft mange tråde her på boardet gennem tiderne med billeder af enorme samlinger, diskussioner om hylder, skabe og lignende til opbevaring... Mange har også senere efterspurgt plasticlommer og lignende opbevaringssystemer for at begrænse de fysiske krav til samlingen, så trenden kan også spores her hvor vi alt andet lige nok er lidt mere hardcore samlere end den gennemsnitlige forbruger...

Jeg er selv lidt splittet mellem den ejerglæde jeg husker fra de store laserdisc boxset, hvor samlingen dominerede stuen totalt og de hvide bomuldshandsker lå klar til der skulle vendes plader hver halve time - og så den overvældende brugerglæde der er ved at have sine omkring 7-800 DVD'er rippet til hardiske og bare kunne klikke på en fil og så være igang med filmen.

Og ja red book standarden burde ha været pensioneret for længe siden i stedet for at forringe slutproduktet, som andre også er inde på her :?

_________________
You can turn your back on a person - but never turn your back on a drug


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 18:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Spørgsmålet er måske lidt, hvor stor en del af omsætningen TP havde på musik, og hvor stor del på film.
På filmdelen har satellitkanaler vel også taget en del terræn.
Hvor stort er behovet, for at købe film, hvis der hele tiden er en god film, på en af de mange kanaler i kabelpakken?
Her er det naturligvis ikke entusiasten jeg tænker på, men mere den brede del af filmpublikummet.

Jeg kender en 'filmsamler', som ikke rigtigt kan betegnes som entusiast.
Han havde, på et tidspunkt, et spindel CD-r'er med film, hvor der vist kunne ligge en film pr. CD-r.
Næppe imponerende kvalitet.

Jeg havde en del DVD'er, som han ikke mente var 'værd at spilde en krone på'.
Det skulle naturligvis forstås således, at han ikke ville spilde en CD-r, som kostede en krone, på en DVD, som jeg havde købt i Laserdisken til vild overpris.
Og naturligvis var dette en hån, overfor kvaliteten af nævnte film. :lol:

Hvordan man, som instruktør, opnår at lave film, der er mere end en krone værd, må være punkt ét.
Punkt to må så være at sælge den, til det den er værd, og tjene filmens omkostninger ind, som minimum.
I den forbindelse kan de fysiske forretninger måske nok være for dyre i drift.
I hvert fald, hvis der skal stå mere end en erhvervspraktikant bag disken.

EDIT: Har lige set, at Laserdisken eksisterer endnu. :shock:
Her er da noget, fra virkelighedens univers, der er mere mystisk end X-files. :lol:


Senest rettet af Spencer man sep 03, 2012 18:57, rettet i alt 1 gang.

Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 18:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
Jeg ved ihvertfald, at når de 134 (der kommer lidt på engang i mellem) film jeg har på wishlisten på amazon er købt, så er jeg faktisk ved at være i bund med bagkataloget, og så vil filmindkøbene for 80/85% vedkommende være slut, og det er mig som entusiast der taler.

Familien Danmark som jeg opfatter det, køber en film når de har brug for den, og så bliver den hevet ned fra hylden i Bilka eller Føtex uden at skelne til om 179kr er for meget (det er det i min prisbevidste samler-verden, men der er jo så også en verden til forskel). Dem har TP næppe heller tjent på - ja, TP har vel (correct me if I'm wrong) søgt at være der for entusiasterne lidt hen ad vejen (ikke Laserdisken-niveau, dog) men det er ikke min opfattelse af netop entusiasterne heller har puttet mange penge i TP.

Generelt kan filmbranchen med hensyn til fysiske medier nok næppe leve af os entusiaster, og har vel heller aldrig kunnet det, og på et eller andet tidspunkt bliver samlingen vel også fyldt tilpas, så det kun er nye udgvelser man på en eller anden måde skal anskaffe sig (eller opgraderinger til blu-ray)

Igen, når min wishliste på amazon er tømt (og brugte film kan man jo nok heldgvis blive ved med at købe...og gerne til rare 0,01£ + 1,83£ i fragt), lidt titler fra AWE kommet hjem, Indiana Jones og måske Hitchcock opgraderet til blå, ja...så nærmer jeg mig om ikke målet, for sådan et egentligt har jeg ikke, men så ihvertfald et niveau hvor det kun er nye udgivelser der skal hjem, og nye førstegangs udgivelser af de film der måtte være af gamle film jeg kan bruge og som ikke er udgivet endnu. Og de bliver helt sikkert først købt når Blockbuster eller amazon smider dem i nakken af mig. Så, jeg kan da godt se at samlingen begynder at nå i mod en slags afslutning, og sådan må andre entusiaster vel også have det, og altså endnu et skridt imod nedgang i de fysiske medier.

Er dog ganske ganske tilfreds med at have samlingen stående fysisk, og når bagkataloget er fyldt ud, så er samlingen nok også rykket forbi de 2000stk - og dem kan jeg nu godt lide at have stående og ikke mindst se og se på :D


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 19:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
^^ Interessant tanke med det "komplette" bagkatalog, Henriksen. Jeg er der ikke endnu med den filmsmag jeg har pt., og jeg håber og tror, at der i mange år endnu vil være nye undergenrer, lande, instruktører mv, der bare venter på at blive opdaget. Hvem ved, måske får man en dag en vild og blodig forkærlighed for Bollywood-dramaer (men jeg håber det sgu ikke :lol:)

Mht Laserdisken, så har de jo netop formået at leve længere end nogen havde troet det muligt, fordi butikken er drevet af og for entusiaster, der ikke altid skelner så meget til prisen. Jeg synes nu, at jeg har lagt rigeligt med dyre LD-kroner derinde.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 19:28 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Helt enig, Henriksen.
Jeg har også sådan en liste med mine ønsketitler og når jeg endelig har fået dem i samlingen, så vil den med 90% sikkerhed fremover stå på indkøb af nye film. Og nye, gode film er der efterhånden langt imellem ;)


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 19:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man feb 24, 2003 2:01
Indlæg: 6506
Geografisk sted: Pyongyang
@Fritte: Ja, der er sgu langt imellem snapsene mht nye film....der ER dog heldigvis undtagelser, også i blockbuster-afdelingen (M:I 4 var jeg UDPRÆGET tilfreds med), men ja, jeg kan i fremtiden godt se at der er bliver meget længere imellem indkøbene (at tage på Blockbuster-turné og rode i brugte-film bliver jeg dog aldrig træt af, og med mindre hit-rate bliver de fund man så måtte gøre sig endnu mere fantastiske - fordelen ved et stort bagkatalog)

@Buck: Ja, jeg kan huske at jeg for en del år siden sagde "Så...nu dukker der sgu ikke sådan flere genrer op jeg kan dyrke...nu kommer der ro på samlingen"... Could I BE more wrong.. der er vel kommet langt over 700 titler til siden, og en blomstrende kærlighed for f.eks splatter/horror, trashede action-film og italienske ditto har tilført masser af nyt liv. Jeg er stadig næsten målløs over hvad der åbnede sig af nye verdener efter jeg erklærede bagkataloget for sådan nogenlunde på plads. AK nej - men godt for det - nye åbenbaringer, nye glæder, og hvor KAN man blive happy-joy-joy over at finde Den Sidste Hilsen med Charles Bronson i en rodekasse med film til en 20,er eller snuppe Satan's Sadists fra AWE til en 20,er i Fona. Men...nok skal man aldrig sige aldrig, men grundig research af genrer, gennemlæsning af filmbøger, lister og lign. fortæller mig klart, at når de 2000 titler bliver rundet her om en 220 film ca, så er jeg ved at være der, og det er både sært men også lidt sådan..ja, vemodigt (hænger så min hat på f.eks Another World Entertainment - og når ikke der skal punges så voldsomt ud til andet i fremtiden, kan jeg nok også revurdere mit "ikke give mere end højst 40kr pr. film på dvd" princip)

Omvendt vil jeg så ikke afvise at jeg i fremtiden kunne finde på at købe udgivelserne lidt dyrere, når mængden bliver mindre (9,99-12,99£ for blu-ray film f.eks)


Top
   
Indlæg: man sep 03, 2012 20:07 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der var engang...

-Der fandtes kun én slags franske kartofler.
-Sodavand drak man kun ved officielle festlige lejligheder, som fødselsdage, nytårs aften etc.
-Der var én film om ugen, på den ene tv-kanal, som fandtes, og den blev sendt lørdag aften.
-Der fandtes tre videoformater, i form af Video 2000, Betamax og VHS, men kun 'de rige' havde råd til en maskine.
-Mobiltelefoner fandtes, men batteriet fyldte en kuffert og vejede godt til.
-Man kunne gå i biografen og se en film, uden at andre biografgæster spolerede oplevelsen.

Det hele lyder næsten som et eventyr, men det er jo også alt sammen noget, fra det forrige århundrede.
Faktisk fra forrige årtusinde. :lol:

Pladebranchen har levet indstøbt i harpiks, i al den tid, og lige nu er der ved at blive boret ind, for at se om DNA er beskadiget.


Top
   
Indlæg: tirs sep 04, 2012 9:40 
Offline

Tilmeldt: fre jul 27, 2012 2:14
Indlæg: 17
Lidt ærgeligt, men handler mest online anyways.

_________________
TV - Philips 47" - 47PFL6877T
Blu-ray - Sony PS3 - Slim 320GB
Surround - Sony - DAV-DZ660

Film - Min samling


Top
   
Indlæg: ons maj 28, 2014 12:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10639
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Så drejer den sidste rest af TP Musik også nøglen.

Forudsigeligt. Så er der Stereo Studio og Blockbuster tilbage, som måske nåede at sadle om i tide til hhv. Studio Apparal og RecycleIT.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: ons maj 28, 2014 13:26 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons dec 31, 2003 13:16
Indlæg: 7955
RecycleIT-idéen kan jeg bedre forstå, men SS's tøj og musik-koncept? I don't get it.

_________________
- Jacob
"I can't make out whether you're bloody bad-mannered, or just half-witted."
Sete film


Top
   
Indlæg: ons maj 28, 2014 13:34 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10393
Geografisk sted: Aarhus
Jeg tror at RecycleIt bliver et relativt kortlivet forsøg. Ikke fordi jeg har noget imod dem; bare et forsøg på en objektiv vurdering.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: ons maj 28, 2014 20:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 15, 2004 21:33
Indlæg: 1513
Geografisk sted: 9400
Rygter i branchen siger, at også StereoStudio lukker en del af deres butikker i løbet af året.

_________________
Handelsrating: THX --- Samlingen! --- Do not be too easily annoyed, and do not excessively annoy others!!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team