DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 11:32

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 520 Næste
Forfatter besked
Indlæg: ons apr 01, 2009 10:07 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Her er de præcise regler for told og moms ved indførsel af varer fra lande udenfor EU:

Overskrider varens værdi 80 kroner, så skal der betales moms af hele beløbet inklusiv porto.
Overskrider varens værdi 1150 kroner, så skal der betales moms af hele beløbet inklusiv porto PLUS told af varens værdi.


Er varens værdi under 80 kroner EKSKLUSIV PORTO, så skal der IKKE betales moms og told uanset hvad portoen måtte være. Så selv om din vare overskrider de 80 kroner når portoen bliver lagt på kan varen stadig indføres told og momsfrit.

Husk!! Hvis varen er sendt, så du modtager med Post Danmark, så koster det 155 kroner yderligere i opkrævning.


Senest rettet af michmach ons apr 29, 2009 20:01, rettet i alt 2 gange.

Top
   
Indlæg: ons apr 01, 2009 11:31 
Offline

Tilmeldt: tirs jan 24, 2006 10:12
Indlæg: 4423
Geografisk sted: København
155kr (det er sat op)

_________________
Pioneer 5090h, HTPC, XBOX 360 Slim, Yamaha YSP-5100, Logitech Harmony One og bøffen


Top
   
Indlæg: ons apr 01, 2009 13:31 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Pede skrev:
155kr (det er sat op)

Rettet og tak!


Top
   
Indlæg: ons apr 01, 2009 20:44 
Offline

Tilmeldt: ons nov 17, 2004 11:27
Indlæg: 23
Kan man sige, at hvis man handler i USA og varen ikke er sendt med UPS eller Fedex, så kommer gebyret på 155 kr. på?


Top
   
Indlæg: ons apr 01, 2009 21:06 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
BlissY skrev:
Kan man sige, at hvis man handler i USA og varen ikke er sendt med UPS eller Fedex, så kommer gebyret på 155 kr. på?

Det kan man godt sige og det er også et sandt udsagn. :D


Top
   
Indlæg: tors apr 02, 2009 2:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Mener UPS, DHL mm har et lignende gebyr, bare en smule mindre end de 155kr hos PostDK.

Desuden kan en pakke leveret med UPS mm, godt efterfølgende resultere i et girokort med told/moms, hvor pakker sendt med PostDK, vil kræve afregning før modtagelse (ellers er det bare ærgeligt for PostDK, hvis de glemmer det).

Måske bør man gøre opmærksom op at de nævnte grænser er udregnet med Toldkurserne (fastlagt måned for måned, og mulighed for justeringer), og ikke den aktuelle dagskurs?

Hvis denne tråd må bruges til yderligere spørgsmål, så vil jeg gerne vide noget mere om undtagelser for "gaver"?
Har kigget på en situation, hvor en i Norge skulel modtage en gave, og svaret fra det Norske toldcenter var, at gavr til en værdi under 1000NOK var fritaget for told, men definitionen på en gave, var når den var sendt fra privatperson til privatperson (jeg skitserede et ekspempel, hvor jeg ønskede at give en gave, ved at købe den i udlandet, og få det sendt til en i Norge, og det var ikke gældende.

Jeg har efterfølgende ledt efter lignende regler for DK (om der er en lignende friværdi på fx 1000kr), men har absolut intet kunne finde.
Jeg synes de oplysninger omkring køb i udlandet er meget svære at tilgå/finde på skat.dk, og skrevet i et dårligt sprog, som kan skal tvivl.
Det bekrives fx meget dårligt, at grænsen på de 80kr, er varens værdi uden porto, hvor det på den Norske pendant er lysende klart formuleret (overover at det er på Norsk :lol:)

Så er der nogen der har info angående en "gavebeløbsgrænse" og den danske definition hvad en gave er (i forbindelse med transport af varer fra udenfor EU og til DK)?

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors apr 02, 2009 11:41 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Et link til Toldlommeregneren var måske også værd at have med i første indlæg.
(med beskrivelse af, at fluebenet i "Fragt indregnes i varens pris." skal fjernes, for at matche "fragt skal ikke medtages i vurderingen af, om varens værdi er under 80kr".
Det ser ud til, at lommeregneren er udvidet med flere varegrupper (som nok har forskellig toldsats), men jeg ser ikke endnu ikke nogen ændring i slutprisen, hvis man skifter varegruppe, så det er måske under opsejling.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors apr 02, 2009 13:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Hov!

Har fundet en rimelig ny brochure/pjece, der indeholder reglerne for internethandel udenfor EU, og især en sætning bider jeg mærke i.
(nederst i linket, er link til .pdf, synes ikke lige et direkte link ser ud til at virke.

Der står (min understregning):
Citat:
Bemærk, at transportøren eller kureren opkræver et
gebyr for at behandle din pakke. Ønsker du selv at
beregne, hvad du skal betale i told og afgifter, skal du
kontakte transportøren eller kureren.


Jeg synes da tidligere, det har været umuligt, selv at stå for fortoldningen (mod at spare gebyret).
Er disse regler også lavet om?
(brochuren er fra december 2008)

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: tors apr 02, 2009 13:23 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Maggerholm skrev:
Hov!

Har fundet en rimelig ny brochure/pjece, der indeholder reglerne for internethandel udenfor EU, og især en sætning bider jeg mærke i.
(nederst i linket, er link til .pdf, synes ikke lige et direkte link ser ud til at virke.

Der står (min understregning):
Citat:
Bemærk, at transportøren eller kureren opkræver et
gebyr for at behandle din pakke. Ønsker du selv at
beregne, hvad du skal betale i told og afgifter, skal du
kontakte transportøren eller kureren.


Jeg synes da tidligere, det har været umuligt, selv at stå for fortoldningen (mod at spare gebyret).
Er disse regler også lavet om?
(brochuren er fra december 2008)

Mvh Michael

Du kan hos mange fragtfirmaer selv står for fortoldningen. Det gælder dog ikke for Post Danmark. Jeg skal nok lige opdatere første tråd lidt senere.


Top
   
Indlæg: tors apr 02, 2009 13:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
michmach skrev:
Du kan hos mange fragtfirmaer selv står for fortoldningen. Det gælder dog ikke for Post Danmark. Jeg skal nok lige opdatere første tråd lidt senere.


Synes jo teksten der, lægger op til, at det bør være muligt.

Anyway, hvis en pakke kommer med UPS, og man henvender sig for selv at foretage fortoldningen, hvilken kontrol er der så på, at man rent faktisk gør det?

Mvh Michael

p.s. Kan se, at toldlommeregneren vist er en smule upræcis når det kommer til toldkurser.

Toldkursen for USD er i hvert fald ikke den for april måned, men den for marts.
Måske han opdaterer det manuelt? :?

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: fre apr 17, 2009 16:10 
Offline

Tilmeldt: ons nov 17, 2004 11:27
Indlæg: 23
Nu spørger jeg lige dumt. Hvis man bestiller noget til under 80 kr. fra USA, kan man så komme til at skulle betale post dk gebyret på 155 kr?


Top
   
Indlæg: fre apr 17, 2009 16:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
BlissY skrev:
Nu spørger jeg lige dumt. Hvis man bestiller noget til under 80 kr. fra USA, kan man så komme til at skulle betale post dk gebyret på 155 kr?


Man ved aldrig med PostDK, men så skal du brokke dig.
Ifølge reglerne skal du ikke betale told/moms under de 80kr, og de kan ikke tage et geybr for at toldbehandle, hvis pakken ikke skal tolbehandles.

En gråzone kan være, hvis afsenderen har angivet en forkert værdi på pakken, som er over de 80kr, så de har en god grund til at toldbehandle.
Men så er vi vist ude på et langt teoretisk sidespor.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: fre apr 17, 2009 16:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
BlissY skrev:
Nu spørger jeg lige dumt. Hvis man bestiller noget til under 80 kr. fra USA, kan man så komme til at skulle betale post dk gebyret på 155 kr?


Ja, det kan man desværre godt. De synes i nogle tilfælde at mene, at man skal af med dummebøden blot de har haft mistanke om at forsendelsen var mere værd, og de bestemte sig for at kigge. Jeg måtte engang af med 155,- fordi de tilsyneladende havde tjekket en tegneserie til £4, sendt fra Californien.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre apr 17, 2009 16:54 
Offline

Tilmeldt: fre apr 11, 2003 1:01
Indlæg: 7756
Geografisk sted: No longer here
Jeg har også prøvet at betale for en vare fordi jeg ikke kunne fremvise en faktura for salget. Så fandt de den danske salgspris og jeg blev "straffet" derefter.


Top
   
Indlæg: lør apr 18, 2009 11:41 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 25, 2001 1:01
Indlæg: 999
Naiera skrev:
Ja, det kan man desværre godt. De synes i nogle tilfælde at mene, at man skal af med dummebøden blot de har haft mistanke om at forsendelsen var mere værd, og de bestemte sig for at kigge. Jeg måtte engang af med 155,- fordi de tilsyneladende havde tjekket en tegneserie til £4, sendt fra Californien.

Hvis du har en faktura på de £4 burde du ikke skulle have betalt noget - men det kan sikkert være besværligt at overbevise PostDK om det, da de jo har fået sig en glimrende pengemaskine.

_________________
--
Morten Bjergstrøm
Chilidyrkning med debatforum: http://miljokemi.dk/chili
Galleri: http://www.miljokemi.dk/coppermine


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 520 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team