DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 7:47

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 620 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn nov 28, 2010 23:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
kammersgaard skrev:
Nu er det ikke just DVD'er eller andet jeg overvejer at købe, men jeg har fundet et par shorts på eBay som jeg godt kunne tænke mig at købe..

De står i 28$ og då 20$ i forsendelse til Danmark. Altså i alt ca 50$.

Men hvordan og hvorledes? Synes jeg kan finde mange forskellige regler og vejledninger på nettet - nogle siger der ikke nogle ekstra gebyrer er, hvis beløbet er under 1150 kr., andre siger der er 12% told og 25% moms.

Er der nogen der kan belyse dette for mig?


Prisen på varen isoleret set overstiger 80kr, så der vil komme moms på.
Momsen beregnes af den samlede pris (varens pris + porto).
Da varens værdi er under de ca 1100-1300kr (husker ikke grænsen præcist, da den pga momsgrænsen er ret irrelevant) vil der ikke komme told på, kun moms.

Hvis PostDK skal stå for fortoldningen vil der komme et gebyr på, på ca 170kr (husker ikke det præcise beløb).

Dette er hvad du skal forvente, du kan selvfølgelig være heldig, at den slipper igennem, men her op til jul er chancerne mindre.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: søn nov 28, 2010 23:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre maj 22, 2009 13:01
Indlæg: 510
Okay, så er jeg lidt mere med.

Hvordan sikrer jeg mig så at PostDanmark holder fingrene væk, og jeg kan spare de 170 kr?

_________________
Salgsstatus: 20 forskellige dahf'ere handlet med.
Jeg hygger p.t. med min webshop http://www.bajk.dk


Top
   
Indlæg: søn nov 28, 2010 23:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
kammersgaard skrev:
Okay, så er jeg lidt mere med.

Hvordan sikrer jeg mig så at PostDanmark holder fingrene væk, og jeg kan spare de 170 kr?


Det er svært at styre.

Hvis du får sendt med UPS eller DHL, så er det dem der skal stå for fortoldningen, men de har vist deres egne (lidt mindre) gebyrer.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: man nov 29, 2010 10:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Du kan også få sælger til at sørge for, at pakken ikke ligner en kommerciel forsendelse.

Det kræver at sælgeren er villig til at være lidt kreativ.

Hvis det ligner en gave fra tanten i USA er der større chance for at den passerer uhindret igennem.

Det kan gøre ved at skrive modtageradressen med håndskrift, fjerne faktura fra pakken - og ikke mindst markere den som en "gift" eller "promotional item".

Jeg har haft held med at bruge ovenstående metode utallige gange, men den er selvfølgelig ikke 100% sikker.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: lør jun 04, 2011 9:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Bruger lige denne tråd, da det var den jeg lige kunne finde som kommer tættest på emnet.

Fik for en uges tid siden et brev fra Internationalt Postcenter om, at jeg skulle betale 338,- kr. for at få en pakke fra Guernsey udleveret på posthuset.
Det eneste jeg havde på vej var en 3-dvd boks fra The Hut, som holdt sig langt under de 80,- kr. - Så jeg skrev til dem med scan af mit kontoudtog fra The Hut, et print fra min netbank med betalingen og et link til The Hut, hvor boksen stadig kostede £5,85.

Fik et svar tilbage om, at jeg hellere måtte gå på posthuset, da det skulle være en pakke til £85, det stod der i hvert tilfælde på pakken.
Tænker så, at The Hut måtte have skrevet forkert, og at jeg hellere må få hentet den pakke, inden den ryger retur, så må jeg få The Hut til at skrive, at de har lavet en fejl, så jeg kan få mine penge tilbage.

Jeg betaler for pakken på posthuset og får den udleveret... her konstaterer jeg så at værdien er skrevet således GBP5.85.
Det er så åbenbart for svært at tyde for folkene på Internationalt Postcenter! :devil:

Har nu skrevet til dem igen og vedhæftet et par billeder, og så bedt dem om at få returneret mine penge i en fandens fart, og at de må få deres folk til at pudse brillerne, inden de sender regninger ud. :evil:

Så nu kan jeg vel vente mange uger, inden jeg får mine penge tilbage, som Internationalt Postcenter er skyld i, at jeg skal lægge ud!

Hvorfor kan de ikke gøre som tidligere, hvor man skulle indsende en kopi af fakturaen, og så kunne de frigive pakken, hvis alt var OK, og ellers ville pakken blive sendt til posthuset med den rigtige opkrævning?
Med det system de kører nu, er man næsten tvunget til at betale for pakken og så tage kampen bageter, da man med stor sandsynlighed ikke kan nå at finde en løsning med dem, inden pakken ryger retur til forhandleren. - Møgsystem!

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: lør jun 04, 2011 9:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Jeg har været lidt ude for det samme. Amazon sender en pakke til $10, men skriver $28 på ved en fejl. Jeg går ned på posthuset og får beset varen, og kan konstatere at der er tale om en fejl. Men jeg lod være med at betale, varen røg retur og Amazon refunderede mine penge.


Top
   
Indlæg: lør jun 04, 2011 9:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Fritte skrev:
Jeg har været lidt ude for det samme. Amazon sender en pakke til $10, men skriver $28 på ved en fejl. Jeg går ned på posthuset og får beset varen, og kan konstatere at der er tale om en fejl. Men jeg lod være med at betale, varen røg retur og Amazon refunderede mine penge.


Det er da forholdsvis langt fra samme situation.
I dit tilfælde var det forhandleren der havde lavet en fejl, og du havde inden du valgte om du ville betale muligheden for at se pakken.

LarsB er ramt af en postansat uden evnen til at læse tal, der tydeligt er skrevet korrekt på pakken, og skal betale "i blinde" inden pakken overhovedet forlader det internationale postcenter (ikke det lokale posthus, hvor han skal betale).

@LarsB: håber du får pengene igen, som du klart er i din ret til.
Men med PostDK ved man bare aldrig. :?

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: lør jun 04, 2011 16:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Nu var det faktisk på det lokale postkontor, at jeg skulle hente og betale pakken, de har nemlig lavet om på systemet; i hvert tilfælde siden jeg sidst rodede med det.

Fik et brev fra Internationalt Postcenter, hvor der stod, at hvis jeg ville have pakken skulle jeg hente og betale den inden 14 dage.

Da jeg havde skrevet lidt med dem omkring det med at der stod £85,- i værdi på pakken, så blev jeg nødt til at gøre noget, da jeg ikke kunne få pakken frigivet med de (korrekte) fakturaer mv.

Jeg kunne selvfølgelig havde valgt ikke at betale, da jeg opdagede, at medarbejderen hos Internationalt Postcenter blot havde læst forkert, men da The Hut ikke har lavet nogen fejl overhovedet, så ville jeg ikke risikere, at pakken blev sendt tilbage til dem, og de skulle have ekstra arbejde ud af det.

Nu må Internationalt Postcenter bare erkende deres fejl, og så se at få tilbagebetalt mine penge, og hvis de ikke vil det, så skal de nok få det glatte lag!

Mon ikke en af aviserne vil synes at denne historie er meget 'sjov'?
Overskrift: Her er én af grundende til at din porto er steget

Man starter en sag, fordi man ikke har pudset brillerne, der skal skrives og sendes et brev til modtageren, pakken kan ikke puttes i postkassen hos modtageren, men skal ekspederes på posthuset, en medarbejder skal behandle modtagerens henvendelser pr. e-mail, pengene der indbetales skal bogføres, der skal gives besked til SKAT som ifølge de nye regler står for at sende penge retur til modtageren og endelig skal de forkert opkrævede penge så sendes retur til modtageren.

Hvis noget lignende sker jævnligt, så er det vel billigt sluppet med de større gebyrer på moms-opkrævning og porto. :loco:

Nå jeg må vente og se hvad der sker.

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: tors jun 23, 2011 22:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jan 30, 2001 2:01
Indlæg: 27264
Er der sket noget nyt i sagen, Lars?


Top
   
Indlæg: fre jun 24, 2011 8:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Ja, efter en rykker og noget venten skrev de til mig i går.

De havde været ramt af sygdom, så derfor var min sag 'strandet' lidt, men de udbad sig mit kontonummer, og så ville de få sagen ekspederet i næste uge.

Lidt noget pis at skulle vente så lang tid på sine penge, men de må jo have erkendt fejlen, siden de har bedt om mit kontonummer for at kunne 'færdigbehandle' min sag. :)

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: ons jul 20, 2011 21:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Fantastisk og efterhånden næsten ubegribeligt så dukkede mine penge op på min konto i dag. den 20. juli, eller næsten to måneder efter at hele balladen startede; det krævede dog lige en rykker mere. - Det er sgu' ikke godt nok! :devil:

De har fandens travlt med, at vi bare skal se at få sluppet slanterne for at få vores pakker, men når der så skal betales tilbage, når de selv har fucket op, så haster det åbenbart ikke så meget; det er altså dårlig kundeservice. :nono:

...men til andre der kommer i samme situation, så kommer pengene retur, men det kræver lidt tålmodighed.

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Indlæg: ons maj 02, 2012 21:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons mar 17, 2004 23:46
Indlæg: 262
Geografisk sted: Randers
Dette er vist det mest passende sted at poste denne nyhed:
http://www.comon.dk/art/216463/apple-og ... fra-momsly

Artiklen omhandler e-bøger, hvilket jeg ikke bruger meget.
Men hæftede mig ved dette afsnit:
Citat:
Firmaer som Amazon afvikler allerede en stor del af deres europæiske salg over Luxembourg, hvor momsen generelt er lavere end i resten af EU. Men det er snart slut. Fra 2015 skal momsen for salget til private i EU beregnes i køberens - og altså ikke i sælgerens - land. Så er det ikke længere en fordel at sælge fra Luxembourg.

Så kort fortalt, skal vi fra 2015 altid betale 25% moms når der handles i udlandet.
Det vil formentligt betyde at handel på nettet, generelt bliver dyrere for danskerne.
Der kan dog også være fordele ved det, da konkurrencen kan blive mere lige, men som den sortseer jeg er, ser jeg blot højere priser. :(

_________________
Se min beskedne samling (Håbløst out of date pt.)


Top
   
Indlæg: tors maj 03, 2012 9:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 15, 2004 21:33
Indlæg: 1513
Geografisk sted: 9400
Det gør vi vel allerede fra amazon.co.uk (på fysiske varer, ihvertfald).

Når vi køber varer hos dem fratrækker de den engelske moms, og tillægger den danske, hvilket typisk gør varen 4-5% dyrere end man umiddelbart ser på siden.

De benytter sig også af et dansk momsnummer på fakturaerne.

Om der internt er noget moms-fifleri skal jeg naturligvis ikke kunne sige. :)

_________________
Handelsrating: THX --- Samlingen! --- Do not be too easily annoyed, and do not excessively annoy others!!


Top
   
Indlæg: tors maj 03, 2012 14:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jul 09, 2007 10:26
Indlæg: 882
Geografisk sted: Aalborg
Alpetop skrev:
Om der internt er noget moms-fifleri skal jeg naturligvis ikke kunne sige. :)

Det er så vidt jeg har forstået en gammel EU lov, der siger at hvis man sælger over en vis sum til et andet EU land, så skal der sælges med købers moms.


Top
   
Indlæg: tors maj 03, 2012 14:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 18, 2002 1:01
Indlæg: 1629
Geografisk sted: Odense
Ja, er det ikke noget med en omsætning på mere end 250.000,- kr. til kunder i DK, så skal der svares dansk moms?

Det er vist langt fra alle som overholder det, men Amazon gør.

_________________
Hilsen Lars B
De Små Runde / "I have come here to chew bubblegum and kick ass...I'm all out of bubblegum!"


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 620 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team