DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 13:07

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 18 9 10 11 1220 Næste
Forfatter besked
Indlæg: søn dec 10, 2017 14:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors apr 03, 2003 1:01
Indlæg: 7202
Geografisk sted: Århus V
Jeg tager engang imellem en chance, og køber en vare fra Kina, der ligger lidt over toldgrænsen.
Så kan jeg godt finde på, at skrive en besked til sælgeren.
Det ved jeg ikke om jeg gør igen. Billede

Det var en rød klud at vifte foran tolderne.

Men den slap igennem.

Mvh Michael

_________________
I don't apologize. I am sorry Lisa, that's the way I am. (Homer Simpson)
----------
Dahf køber/sælger rating: Billede


Top
   
Indlæg: søn dec 10, 2017 14:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Sidste gang jeg handlede hos DDDHouse glemte jeg at skrive "Please mark with a value of $10" i kommentarfeltet da jeg bestilte, så jeg skrev ham en mail sekunder efter.

Han skrev $15 og jeg blev opkrævet den sædvanlige dummebøde på 160,- for at de kunne få 23,- i moms :?

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: fre feb 07, 2020 22:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre apr 11, 2008 13:50
Indlæg: 1490
Geografisk sted: midtjylland
Hvordan med køb i UK, nu da Brexit er done. Står Postnord så klar med gebyrblokken?

_________________
"When I'm with you baby, I go out of my head"


Top
   
Indlæg: fre feb 07, 2020 22:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Nej, der er status quo året ud.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man aug 17, 2020 16:00 
Offline

Tilmeldt: tors okt 26, 2017 15:54
Indlæg: 109
Geografisk sted: Lunderskov, Danmark
Jeg tror Post Nord kører moms-/toldrazzia mod min adresse i øjeblikket.
I de foregående 10 år har jeg fået snuppet én eller måske to momspligtige pakker i alt, uanset hvad der har været angivet på dem af værdi og indhold.
I år alene har jeg fået snuppet fire pakker, den seneste har jeg fået opkrævning på i dag (pakke 4), en anden var for to uger siden (pakke 1):
1) "Merchandise" (altså reelle varer) - SOCKS - Fra Kina (eBay). Angivet værdi på pakken: 15,00€ (ca 1/3 af varens reelle værdi, men jo stadig over bagatelgrænsen). Sendt via Holland, men blev snuppet alligevel. At betale inkl. Post Nords gebyr: 187DKK. Betalt, da varen skulle bruges. Pakken havde tracking, og var afsendt i juli.
2) Formodet "Merchandise" - Kosttilskud - Fra Kanaløerne. Angivet værdi på pakken: ~11GBP (varens reelle værdi). Sendt via Belgien. Afvist, da toldbehandlingen ville blive dyrere end varens værdi. Pakken havde tracking, og var afsendt i januar.
3) Formodet "Merchandise" - Kosttilskud - Fra Kanaløerne. Angivet værdi på pakken: ~11GBP (varens reelle værdi). Sendt via Belgien. Afvist, da toldbehandlingen ville blive dyrere end varens værdi. Pakken havde tracking, og var afsendt i april.
4) Formodet "Merchandise" - CD - Fra Australien. Angivet værdi på pakken: ~38AUD (varens reelle værdi). Sendt direkte AU-DK. Afvises, da toldbehandlingen vil blive dyrere end varens værdi. Pakken havde tracking, og var afsendt i juni (lå en måned på postlager i Sydney).

Det der falder mig i øjnene er at alle fire forsendelser har været med tracking, i modsætning til "normale" breve uden tracking. Øger det mon risikoen for at blive snuppet? Derudover er pakke 1 og 4 (de nyeste) blevet snuppet, EFTER jeg afviste pakke 2 og 3 i foråret. Bliver man mon "markeret", hvis man for mange gange blot afviser forsendelsen i stedet for at betale det skyldige beløb?

Og hvad blev der af at afsendere af ren kutyme markerede interntionale pakker som "Gift" - nu sender alle dem jeg kommer i nærheden af som Merchandise, som jo har langt større sandsynlighed for at snuppet end en "Gift" - og så skriver de endda den reelle værdi på pakken?

_________________
Hilsen Mikkel

Udstyr:
Afspiller: Playstation 5 Standard Edition (DVD/Blu-ray/UHD Blu-ray)
Skærm: Sony KD-55XG8196 55" 4K UHD tv
Lyd: Sony HT-CT180 2.1 100W soundbar

Min filmsamling (My Movies)
Min musiksamling (Discogs)


Top
   
Indlæg: man aug 17, 2020 20:51 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
mikkelhansen skrev:
Det der falder mig i øjnene er at alle fire forsendelser har været med tracking, i modsætning til "normale" breve uden tracking. Øger det mon risikoen for at blive snuppet?

Ja! Sporbare forsendelser er uendeligt mere udsat. Tror jeg fik nuppet 4 forsendelser i rap på et tidspunkt fra DiabolikDVD der alle var lige over bagatelgrænsen. Samtidig er (for mig) forsendelser fra wowhd der også har tydelig værdimarkering, men sendt med billig post direkte igennem. Dermed ikke være sagt at de ikke bliver nuppet af og til for det gør de, men kombinationen sporbar forsendelse + værdi over 80 dask og risikoen for at den bliver nuppet ryger langt op over 50%. Har fået kæmpeforsendelser på 20+ film igennem med en lav værdiangivelse, og alt for mange gange fået nuppet sporbare brevforsendelser med en film med en værdi over.

Det med at tingene bliver sendt over et andet land i Europa først har jeg aldrig haft fidus til. Det er ikke en garanti for noget som helst. Det samme med at noget bliver markeret som "Gift". Vil tro det er ligegyldigt, det der tæller er værdien på pakken. Jeg tror alt i alt jeg har fået nuppet en pakke hvor værdien var under bagatelgrænsen, men indholdet ikke fulgte med, resten har haft markering over.

Lang smøre. Sorry :)


Top
   
Indlæg: man aug 17, 2020 21:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør jul 08, 2006 12:27
Indlæg: 10391
Geografisk sted: Aarhus
Sporbare forsendelser med værdi under 80,- har dog ikke været noget videre problem for mig :P

Wink wink, nudge nudge.

_________________
Min filmsamling
Film jeg har set i 2024


Top
   
Indlæg: man aug 17, 2020 22:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Naiera skrev:
Sporbare forsendelser med værdi under 80,- har dog ikke været noget videre problem for mig :P

Heller ikke her :) Så hvis muligt er det med at få sælger til at lave en tilpas lav markering. Det er dog jo desværre ikke altid muligt.


Top
   
Indlæg: man aug 17, 2020 23:04 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Fra 1. januar 2021 træder nye EU-regler i kraft. Det betyder at der ikke er nogen bagatelgrænse, og PostNord må ikke opkræve gebyr. Til gengæld skal der være et momsopkrævningssystem, som indføres fælles i EU.

Ingen tror dog rigtig på at det kommer på plads pr. 1/1-21:

https://www.berlingske.dk/oekonomi/postnord-toer-ikke-stole-paa-nye-momssystemer-hvis-vi-ikke-goer-noget

Det bliver spændende at se om det betyder længere leveringstid fordi alle forsendelser skal gennem behandling af momsen, eller de bare opgiver.


Top
   
Indlæg: tirs aug 18, 2020 8:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
Ja det lyder jo skønt med ingen opkrævningsgebyrer, men til gengæld kommer vi jo til at betale moms af revl og krat. Købene ved steder som wowhd der skriver fuld værdi på pakken vil sikkert blive minimeret desværre.


Top
   
Indlæg: tirs aug 18, 2020 12:38 
Offline

Tilmeldt: tors sep 09, 2010 14:34
Indlæg: 1735
Avatar666 skrev:
Ja det lyder jo skønt med ingen opkrævningsgebyrer, men til gengæld kommer vi jo til at betale moms af revl og krat. Købene ved steder som wowhd der skriver fuld værdi på pakken vil sikkert blive minimeret desværre.

Selvfølgelig er det skidt hvis samlet pris stiger med 25%, men jeg synes trods alt det er positivt at man så på forhånd ved hvad det kommer til at koste. Særligt har det været træls at købe hos US-forhandlere, som kan finde på at splitte en ordre op i flere forsendelser, som så hver især bliver belagt med toldgebyr; det kan man undgå fra 2021.


Top
   
Indlæg: ons sep 23, 2020 13:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Har jeg forstået det korrekt?

Fremover "når det nye system er på plads" ..whenever det sker ...

Jeg køber noget i USA til 150 kr + 50 kr fragt. I alt 200 kr
Der kommer 'på magisk vis' 25% moms på (50 kr)

Jeg ender med at betale 250 kr, ingen ingen yderligere gebyr er risiko for straf m.m. ?

/MiNo

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: ons sep 23, 2020 13:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 28, 2006 15:39
Indlæg: 5369
MiNo skrev:
Har jeg forstået det korrekt?

Yep du har :)


Top
   
Indlæg: ons sep 23, 2020 13:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 19, 2002 1:01
Indlæg: 2839
Geografisk sted: Hvidovre
Avatar666 skrev:
MiNo skrev:
Har jeg forstået det korrekt?

Yep du har :)


Tak og :thumb: Herfra så.

Har stort set stoppet 'importen' af fysiske skriver, så helt egoistisk synes jeg det er fint at flere momskroner kommer i statskassen samt at man ikke står med en stor udgift fordi man ind i mellem gerne vil have en non-EU dims. Jeg holder f.eks. af web webbcomic som også udgives fysisk, og det vil være hurtigere og billigere fremover at kunne købe direkte fra USA.

_________________
Mino - DAHF medlem # 339 - DTS - certificeret.


Top
   
Indlæg: tors sep 24, 2020 9:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 15, 2004 21:33
Indlæg: 1513
Geografisk sted: 9400
Jeg er overvejende positiv til denne ændring, hvis den altså bliver ført ud i livet.

For mig har problemet aldrig været momsen. Vi betaler jo moms på alt, og den går (i teorien) til 'vores fælles kasse'.

Men det har været en torn i øjet med opkrævningsafgiften på de 160,- som især er gået ud over 'småkøbere' som mig, der typisk køber 1-3 BD ad gangen fra USA.

'Straffen' på de 160,- er jo procentvis meget større på et køb på 200,- ... end min nabos køb af en designertaske til 6000,-

Men .. lad os nu se, om/hvornår det træder i kraft. :)

_________________
Handelsrating: THX --- Samlingen! --- Do not be too easily annoyed, and do not excessively annoy others!!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 294 indlæg ]  Gå til side Foregående 18 9 10 11 1220 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team