DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 4:37

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1367 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 592 Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: tors mar 04, 2004 20:04 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har også lige fået Ikiru, har ikke fået set den endnu...måske iaften.


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors mar 04, 2004 20:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Ha, vi kan næsten lave en lille klub. Jeg har lige taget Ikiru ned fra reolen. Den skal ses i aften....

Go' Kurosawa/Criterion-aften...!

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors mar 04, 2004 21:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Kanji skrev:

Halleluhjaa! Det er aldrig for sent at "se lyset" :D


Heldigvis ikke. :)

Jeg kunne nu meget godt lide den første gang. Men jeg skal ærligt indrømme, at jeg var en smule forvirret over Kurosawas idé med, at "knække" filmen undervejs. Ja, nu skal jeg ikke afsløre noget, men du forstår sikkert, hvad jeg mener? Det virkede meget bedre på mig nu. Hele den lange, afsluttende scene med alle kontorkollegaerne er fremragende udført.

Jeg har altid godt kunne lide Takeshi Shimura, faktisk lige siden jeg så ham i De syv samuraier som knægt i 1980'erne. Men præstationen som Kanji i Ikiru blæste mig simpelthen ned af stolen. Det MÅ da være højdepunktet i Shimuras karriere - og hvis ikke, så vil jeg i hvert fald meget gerne se det. Den smertelige opgivenhed, han formidler, er næsten ikke til at bære. Det er stort, stort skuespil. Jeg glæder mig endnu mere til at se ham i Stray Dog nu.

God aften i selskab med den gamle mester, drenge. :thumb:

Jeg opdagede lige, at der sørme er nyere, japansk mainstream i tv i aften, så jeg kaster mig over Shall We Dansu i stedet.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 05, 2004 15:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Jeg ville lige høre, om der er nogen der har set Down by Law ? Kan den anbefales? Hvordan er denne film i forhold til andre Jarmush-film? Jeg har hidtil kun set Dead Man med Johnny Depp, og den brød jeg mig ikke så meget om. Er Down by Law i samme "stil"?

Jeg har tænkt på at investere i denne titel, nu er den jo ikke så dyr hos CDWOW.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 05, 2004 16:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 23, 2001 1:01
Indlæg: 3215
Geografisk sted: Odense
Down By Law er min favorit Jarmusch film, den er lækkert filmet, har en god portion humor og masser af stemning, og de tre hovedpersoner er rigtig gode i deres roller. Det var også den første film jeg så med Benigni.

_________________
Mine film
4K Ultra HD = 357
Blu Ray = 2707
HD-DVD = 296
JVC DLA-X5500, oppo udp-203/Oppo-BDP93, Panasonic DP-UB9004EG, Toshiba XE1, 92inch Meler Arrow, Marantz SR7011, Audio Pro Black Diamond/Vector/Pearl, Monitor Audio ASW-100.


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 05, 2004 17:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Tonen er sådan lidt skæv i begge film, men ellers så husker jeg Dead Man som noget mere afdæmpet end Down by Law. Det er dog en hel del år siden, at jeg har set nogen af dem.

Jeg har faktisk lige købt Criterions Down by Law for et par uger siden, men jeg har endnu ikke haft tid til at sætte mig ned og se den.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 05, 2004 19:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 17, 2003 14:25
Indlæg: 398
Jeg så første gang Down By Law i Øst For Paradis i Århus i 1987.
Det var en speciel oplevelse, vi var 3 tilskuer :-)
Jeg kendte intet til Jarmusch men var Tom Waits fan om en hals.

Jeg kan jo næsten ikke andet end at synes det er en fremragende film, med en dejlig skæv humor.

Foruden de to kendiser er John Lurie jo også med, ham kender vi jo fra hans fisketure og hans fede Lounge-musik.

De 4 Jarmusch film jeg har set vil jeg rangerer som:
1. Down By Law
2. Stranger Than Paradise (også fremragende og også med Lurie. Svjh Jarmusch første film.)
3. Mystery Train (2 gode segmenter og et halvkedeligt).
4. Dead Man

Dead Man er den eneste jeg ikke ejer, jeg må tilstå jeg synes den er temmelig kedelig.


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 05, 2004 20:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 17, 2003 14:25
Indlæg: 398
Le Samouraï skrev:
Jeg har altid godt kunne lide Takeshi Shimura, faktisk lige siden jeg så ham i De syv samuraier som knægt i 1980'erne. Men præstationen som Kanji i Ikiru blæste mig simpelthen ned af stolen. Det MÅ da være højdepunktet i Shimuras karriere - og hvis ikke, så vil jeg i hvert fald meget gerne se det. Den smertelige opgivenhed, han formidler, er næsten ikke til at bære. Det er stort, stort skuespil.


*SPOILER*

Alene pga. hans spil i Ikiru rangerer han i mine øjne lige så højt som Mifune.

Hans forgæves søgen efter lindring i den første halvdel og hans stille insisterende i den anden halvdel.... Klasse!

Og så er hans sang på gyngen en ubærlig hjerteknuser.


Top
   
Indlæg: lør mar 06, 2004 8:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Så er der lidt nyt i sagen om de revne covers på Le Corbeau-dvd'en. Jeg har fået mail fra Jon Mulvaney, Criterions talsmand:

Citat:
Dear Jens,

Anyone with damaged LE CORBEAU packaging can feel free to contact me and I
will gladly replace the cover.

Best,
JM


Jeg har tidligere gjort Mulvaney opmærksom på, at jeg er dansker, så det ser ud til, at servicen denne gang gælder for *alle* - og ikke bare dem, som rent faktisk bor i region 1. (Det skyldes dog sikkert, at der er tale om et cover og ikke en dvd).

Jeg har mailet min adresse til Mulvaney, så nu venter jeg spændt på, om Criterion sender et nyt cover til mig... eller om der dukker et tæskehold op i døren. :D

Andre i samme situation kan kontakte Mulvaney på mulvaney@criterionco.com.

Super service fra mit yndlingsselskab! :thumb:

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør mar 06, 2004 9:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Kanji skrev:
Og så er hans sang på gyngen en ubærlig hjerteknuser.


Jeg var faktisk forbavset over at høre, at det var Shimura selv, der sang. Sangen ligger en hel del dybere end den forsagte stemme, han anvender i det meste af filmen. Men dokumentaren viser, at Shimura har arbejdet virkeligt hårdt med sin stemme undervejs. Fantastisk!

Jeg er helt enig i den med Shimura overfor Mifune.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør mar 06, 2004 10:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Kanji skrev:
Jeg så første gang Down By Law i Øst For Paradis i Århus i 1987.
Det var en speciel oplevelse, vi var 3 tilskuer :-)
Jeg kendte intet til Jarmusch men var Tom Waits fan om en hals.

Jeg kan jo næsten ikke andet end at synes det er en fremragende film, med en dejlig skæv humor.

Foruden de to kendiser er John Lurie jo også med, ham kender vi jo fra hans fisketure og hans fede Lounge-musik.

De 4 Jarmusch film jeg har set vil jeg rangerer som:
1. Down By Law
2. Stranger Than Paradise (også fremragende og også med Lurie. Svjh Jarmusch første film.)
3. Mystery Train (2 gode segmenter og et halvkedeligt).
4. Dead Man

Dead Man er den eneste jeg ikke ejer, jeg må tilstå jeg synes den er temmelig kedelig.


Den eneste film af Jarmusch jeg har set er Dead Man, som jeg ikke brød mig om. Og det lader jo også til at være andres oplevelse med den film. Så det er jo godt at vide, at den film ikke er repræsentativ for mandens film. Jeg er også kæmpe Waits-fan, og det var faktisk derfor, at jeg til at begynde med blev interesseret i Down by Law. Er der meget Waits-musik med i filmen, eller er det mest Luries?

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør mar 06, 2004 12:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 17, 2003 14:25
Indlæg: 398
Mr. Stig G. Helmer skrev:
Er der meget Waits-musik med i filmen, eller er det mest Luries?


Du må ikke hænge mig op på det, det er et stykke tid siden jeg sidst så den, men jeg mener filmen starter til "Jockey Full Of Burbon" fra Raindogs.
Ellers kan jeg faktisk ikke huske om der er mere Waits-musik i den. svjh er det Lurie der står for soundtracket (som er forøvrigt er rigtig fed.)

Tom Waits spiller for resten discjockey i Mystery Train, man ser ham dog ikke men han er konstant tilstede på lydsporet. Screaming Jay Hawkins har en fed rolle som hotelpotier i M.T., i det lækreste røde jakkesæt :-)

Det var i Mystery Train jeg første gang så en dengang for mig ukendt herre ved navn Steve Buscemi. Han blev jo til lidt sidenhen. Han er desværre med i filmens svageste segment.
Tom "Manhunter" Noonan har også en sjov lille rolle i M.T. Mener også han er med i Stranger Than Paradise uden dog at være helt sikker.
(checked lige imdb... nej han er ikke med i STP, det var Rockets Redglare jeg tænkte på. Han er med i STP, DBL & MT.)


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør mar 06, 2004 18:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Mht. Down by Law, så læste jeg lige lidt om filmen på imdb, og her så jeg, at filmen faktisk vandt både en Bodil og en Robert i 1988 (bedste ikke-amerikanske film og bedste udenlandske film). Samme år var den også nomineret i Cannes. Men vandt ikke.

Nu har jeg da virkelig lyst til at se den...Det kunne være jeg skulle give CDWOW en chance til, selvom jeg egentlig har lovet mig selv ikke at handle med dem mere, fordi der har været problemer med mine sidste ordrer...Men ingen andre har haft de samme problemer, så det er nok bare mig, der har været uheldig.

Ellers står den vist til et gensyn med Ikiru i aften. Jeg er spændt på at høre Stephen Prince's kommentarspor. Han er min absolut favorit kommentarspors-speaker. Bare lyt til kommentarsporet på Straw Dogs og find ud af hvorfor! Det er sgu informativt og fantastisk underholdende. Filmhistorie og analyse - lige hjemme i en egen stue... :thumb:

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør mar 06, 2004 18:39 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Jeg tror også at jeg skal se Ikiru i aften når i nu lokker så meget :D

Jeg har kun set en Jarmusch film og det var Ghost Dog Den er meget speciel, men jeg kunne godt lide samurai temaet den havde.

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør mar 06, 2004 19:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 17, 2003 14:25
Indlæg: 398
Mr. Stig G. Helmer skrev:
Jeg er spændt på at høre Stephen Prince's kommentarspor. Han er min absolut favorit kommentarspors-speaker. Bare lyt til kommentarsporet på Straw Dogs og find ud af hvorfor! Det er sgu informativt og fantastisk underholdende. Filmhistorie og analyse - lige hjemme i en egen stue... :thumb:


Han er ikke så ringe endda ;)

Men jeg synes nu at Skal & Ebert er ligeså gode kommentatorer.

Hvis man skulle have lyst til at høre en knastør teoretiker skal man bare høre kvinden (kan ikke huske, hvad hun hedder) på The 39 Steps. Hun har samme søvndyssende virkning, som at læse Steen Eiler Rasmussen's "Også et sovemidddel". :)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1367 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 592 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team