DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 10:09

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1367 indlæg ]  Gå til side Foregående 187 88 89 90 91 92 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs feb 15, 2011 19:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Har lige fået dette svar fra BFI på twitter. Det er godt nyt for alle os der desværre ikke få glæde af Criterions BD.
“Seven Samurai is set for release this September." :thumb:
Har vi en BFI Blu Ray tråd herinde ? :?

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 13:54 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Nogle der har set "Kiss Me Deadly". Èn af de noirs jeg mangler....

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 14:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Jep. Jeg har den gamle udgave fra MGM (er det vidst?). Den er virkeligt god. Absolut i den øverste ende og værd at købe. :thumb:

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 14:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
Kiss Me Deadly er fantastisk. En af mine yndlings films noir. Den er meget mere end bare tough dialog og femmes fatale. Den har jo også inspireret alle fra Spielberg (reference i The Last Crusade) til Lynch (reference(r) i Lost Highway). Det er slet og ret et no-brainer must-buy...


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 14:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Den er også på listen. Jeg har dog også Asphalt liggende på dvd som jeg ikke har fået set endnu....
Nu vi snakker Noir er Mildred Pierce nok min ynglings Noir. :D

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 14:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
Asphalt Jungle er fin, Sterling Hayden er suveræn. Læg også mærke til Marilyn Monroes nærmest cameo-agtige birolle. Det var før hendes gennembrud. Mildred Pierce har jeg faktisk ikke fået set endnu. Af andre noirs vil jeg fremhæve Ulmers lakoniske low budget-mesterværk Detour. Go get it!


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 14:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja sorry Asphalt Jungle. :)
Mildred Pierce er fantastisk!
Fik også set Key Largo den anden dag. Den var også meget god, men en altid sej Bogart.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 18:00 
Offline

Tilmeldt: lør jan 29, 2011 9:53
Indlæg: 80
THE ASPHALT JUNGLE er rigtig god, ja. Og Marilyn Monroe er afsindig smuk deri.

Min favorit Noir er OUT OF THE PAST med Robert Mitchum, som det ultra cool Jeff Bailey. Filmen er fyldt med smukke kvinder, men det er jo nærmest standard i Film Noir. Denne her er dog toppen af poppen mht. det aspekt. Selvom hun faktisk ikke er særlig meget med i filmen, så er Rhonda Fleming én af de mest forførende kvinder, jeg nogensinde har oplevet i en film. Bare måden hun taler på er nok til at fortrylle og opbløde den mest hårdkogte mand. Og selvfølgelig også Jane Greer som femme fatale. Man forstår Mitchums replik baby, I don't care, og dét er vel essensen af mandens rolle i Film Noir. Manden er så forblændet at han ikke kan finde en udvej, før det er for sent.

Back on topic ;)


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 18:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Jeg skal altså lige være på tværs. Film noir er nok min yndlingsfilmgenre, men Kiss Me Deadly sagde mig absolut intet - og jeg er ellers meget lidt kritisk når det gælder genren. Jeg skrev dette til et engelsk forum for et par år siden:

Kiss Me Deadly (1955): Mike Hammer (Ralph Meeker) investigates the murder of a female hitchhiker he picked up and whose captors almost managed to kill him in this almost surreal film. Often comes across as a parody of noir - or perhaps it is simply ineptly made? It is occasionally quite brutal but that doesn't save it from being dreary. It isn't helped by Meeker being a terrible, non-charismatic actor. Actually, the acting is almost uniformly awful. I have no idea why this movie is considered a classic.


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 19:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
Jordsvin skrev:
Jeg skal altså lige være på tværs. Film noir er nok min yndlingsfilmgenre, men Kiss Me Deadly sagde mig absolut intet - og jeg er ellers meget lidt kritisk når det gælder genren. Jeg skrev dette til et engelsk forum for et par år siden:

Kiss Me Deadly (1955): Mike Hammer (Ralph Meeker) investigates the murder of a female hitchhiker he picked up and whose captors almost managed to kill him in this almost surreal film. Often comes across as a parody of noir - or perhaps it is simply ineptly made? It is occasionally quite brutal but that doesn't save it from being dreary. It isn't helped by Meeker being a terrible, non-charismatic actor. Actually, the acting is almost uniformly awful. I have no idea why this movie is considered a classic.


Interessant. Jeg synes jo så, at Kiss Me Deadly er noirens svar på Citizen Kane. Den er sindssygt flot filmet. Og som du selv skriver mere brutal (jeg vil også tilføje "realistisk") end den gængse film noir. Den er også mere signifikant end de fleste af slagsen, fordi Aldrich samler emner som atomtruslen og den kolde krig op (der er, så vidt jeg husker, også en underliggende kritik af moderne teknologi, generelt). Det er en nærmest anti-poetisk film, som jeg holder utroligt meget af netop af den grund, og så naturligvis på grund af Aldrich' grumme og surrealistiske virkelighedsbillede.

Ikke at det gør filmen bedre, men som jeg skrev før, så refererer både Spielberg og Lynch til Kiss Me Deadly. Tarantino gør det også med æsken i Pulp Fiction og Kubrick låner fra slutningen til Dr. Strangelove. Filmen er altså en stor darling blandt instruktører, hele linien over. Men som sagt, det gør ikke filmen bedre, og ændrer formentlig ikke dit syn på den.

PS. Jeg fandt Meekers præstation som værende fantastisk.


Top
   
Indlæg: fre mar 18, 2011 21:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
DanishDrummer skrev:
Filmen er altså en stor darling blandt instruktører, hele linien over. Men som sagt, det gør ikke filmen bedre, og ændrer formentlig ikke dit syn på den.

Næ, jeg er blot dybt mystificeret.


Top
   
Indlæg: lør mar 19, 2011 13:44 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Nu, hvor vi alligevel bevæger os off topic, så lykkedes det endeligt (efter flere års jagt) at få fat på den måske bedste plakat fra *min* yndlings film noir, Abraham Polonskys FORCE OF EVIL fra 1948. Det er den enorme, italienske "quattro-foglio" (="fire ark", dvs. fire gange normalstørrelsen = 1,40x2,00 meter). Den er tegnet af Averardo Ciriello, en af de store, italienske plakattegnere, og stammer fra den italienske premiere omkring 1949-1950.

FORCE OF EVIL stødte jeg vidst første gang på i A PERSONAL JOURNEY WITH MARTIN SCORSESE THROUGH AMERICAN MOVIES, da en af hovedkanalerne sendte dokumentaren i tre dele sidst i 1995. Dialogen kan måske godt virke en smule teatralsk til tider, men den er også meget poetisk skrevet.

Billede

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: lør mar 19, 2011 15:55 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Hvad i alverden gør du med alle disse plakater? Du kan vel kun have en mindre del på væggene?


Top
   
Indlæg: lør mar 19, 2011 19:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Jeg har dem i skuffer og skabe. Så tager jeg dem frem engang imellem, når kæresten er ude, og kærtegner dem, mens jeg hvisker "my preciousssss". :mrgreen:

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: lør mar 19, 2011 19:14 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
:D


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1367 indlæg ]  Gå til side Foregående 187 88 89 90 91 92 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 28 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team