DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 6:21

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1367 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 592 Næste
Forfatter besked
Indlæg: lør feb 28, 2004 9:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Skabsasiaterne har en. Husmands-jedi'erne har også en. Det er vist på høje tid, at forummets Criterion-afficionados (for ikke at sige "shopaholics") får deres helt egen tråd til at diskutere yndlingsselskabets udgivelser.

Jeg vil i løbet af et par dage opdatere denne post med en lille FAQ omkring firmaet. "Hvad er Criterion" er trods alt et jævnligt spørgsmål fra nye medlemmer på boardet.

Her er til at starte med et link til Criterions hjemmeside

Og et link til det uofficelle Criterion Forum

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: lør feb 28, 2004 10:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Så har Criterion annonceret udgivelserne for maj måned. Det er et stærkt program med følgende titler:

Spine #231, The Testament of Dr. Marbuse - Das Testament des Dr. Marbuse, Fritz Lang, Tyskland, 1933, 2-disc set, $39.95
http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=231§ion=feature

Spine #233, Stray Dog - Nora inu, Akira Kurosawa, Japan, 1949, $39.95
http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=233

Spine #234, The Tin Drum - Die Blechtrommel, Volker Schlöndorff, Tyskland, 1979, 2-disc set, $39.95
http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=234

Spine #235, The Leopard - Il Gattopardo, Luchino Visconti, Italien, 1963, 3-disc set!, $49.95
http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=235

Spine #237, Smiles of a Summer Night - Sommarnattens leende, Ingmar Bergman, Sverige, 1955, $29.95
http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=237

Der er ikke de store overraskelser blandt titlerne. Lee Kline fra Criterion annoncerede jo dem allesammen under chatten på HTF for et par uger siden. Det egentlige overraskende er nok, at de alle kommer på én gang og så mængden af ekstramateriale: Leoparden bliver et 3-disc set, Marbuse vil indeholde både den tyske OG den franske udgave af filmen, Bliktrommen får et kommentarspor af instruktøren (!) og interessante dokumentarer. Selv den lidt billigere og forholdsvist tomme Bergman-dvd får et par videointerviews, og ved flere udgivelser anføres et "More!", der indikerer, at listen med ekstramateriale endnu ikke er færdigskrevet. Maj ser imponerende ud.

Personligt glæder jeg mig allermest til Kurosawas Stray Dog, som jeg aldrig har set. Men alle de andre titler virker også, på hver deres måde, interessante på mig.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: lør feb 28, 2004 10:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man nov 17, 2003 14:25
Indlæg: 398
Le Samouraï skrev:
Spine #231, The Testament of Dr. Marbuse - Das Testament des Dr. Marbuse, Fritz Lang, Tyskland, 1933, 2-disc set, $39.95
http://www.criterionco.com/asp/release.asp?id=231§ion=feature


Det bliver interessant at se, hvordan den måler sig med Eureka's, som kommer om et par dage. Bruger de samme transfer?


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør feb 28, 2004 10:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg skal ihvertfald have både Tin drum og Stray dog! :thumb: :thumb:
Ikiru er lige blevet sendt til mig, glæder mig meget til at se den!


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør feb 28, 2004 13:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Ja jeg ville gerne have en masse mere criterion udgivelser, men med min brede smag af film er det lidt svært at få det til at hænge sammen uden at jeg så skal til at bruge 5.000 kr. om måneden på film :D
Men da jeg ikke er så super kræsen med billede og ekstra materiale kan Jeg godt f.eks nøjes med at købe de fleste Akira Kurosawa udgivelser som HK versioner til små 30-40 HK$ st. :thumb:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør feb 28, 2004 15:48 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man jan 12, 2004 11:59
Indlæg: 2154
Geografisk sted: Frederiksberg
Morbid Angel skrev:
Ja jeg ville gerne have en masse mere criterion udgivelser, men med min brede smag af film er det lidt svært at få det til at hænge sammen uden at jeg så skal til at bruge 5.000 kr. om måneden på film :D
Men da jeg ikke er så super kræsen med billede og ekstra materiale kan Jeg godt f.eks nøjes med at købe de fleste Akira Kurosawa udgivelser som HK versioner til små 30-40 HK$ st. :thumb:

Mvh

MA


Problemet med de R3 Kurosawa titler er ikke bare billede- og lydkvaliteten, men også kvaliten af de engelske oversættelser er under al kritik. Hvilket ødelægger en hel del af filmoplevelsen (med mindre man er stærk i japansk ).

Jeg glæder mig meget til at se "Stray Dog" i en ordentlig udgave, BFI'en er absolut ikke noget at råbe hurra for.

Visconti's "Leoparden" glæder jeg mig helt vildt til at gense på DVD (3 disc...uhmmm).

/Mikkel, DVDsnak

_________________
http://www.uncut.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør feb 28, 2004 17:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 23, 2001 1:01
Indlæg: 3215
Geografisk sted: Odense
Jeg glæder mig også helt vildt til The Leopard - Il Gattopardo, en titel jeg virkelig har set frem til :thumb:
The Tin Drum - Die Blechtrommel, har jeg længe villet eje, men der har ikke rigtigt været den rigtige udgivelse.
Stray Dog - Nora inu kender jeg ikke, men jeg elsker Kurosawa og køber alle hans film efterhånden som de kommer i nogle gode udgivelser.

_________________
Mine film
4K Ultra HD = 357
Blu Ray = 2707
HD-DVD = 296
JVC DLA-X5500, oppo udp-203/Oppo-BDP93, Panasonic DP-UB9004EG, Toshiba XE1, 92inch Meler Arrow, Marantz SR7011, Audio Pro Black Diamond/Vector/Pearl, Monitor Audio ASW-100.


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør feb 28, 2004 20:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Mikkel, DVDsnak skrev:
Problemet med de R3 Kurosawa titler er ikke bare billede- og lydkvaliteten, men også kvaliten af de engelske oversættelser er under al kritik. Hvilket ødelægger en hel del af filmoplevelsen (med mindre man er stærk i japansk ).


/Mikkel, DVDsnak


ja jeg er lidt enig teksterne er nogle gange total latterlige, f.eks i Stray dog oversetter de kugler/bullets til cartridge og i samurai filmene siger de "hans kung-fu" når de mener hans kunnen i at kæmpe :laugh: men jeg skal helt sikkert også bytte mine ud engang og jeg har vændet mig til latterlige HK oversættelser til engelsk, men man kan som sagt miste tråden lidt med disse oversættelser nogle gange blander de kønnene sammen også :D

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn feb 29, 2004 4:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs sep 30, 2003 19:43
Indlæg: 447
Geografisk sted: Fyn
Catridges kan godt betyde kugler....men nok mere hen i retning af magasin...

_________________
McBrain


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn feb 29, 2004 12:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
McBrain skrev:
Catridges kan godt betyde kugler....men nok mere hen i retning af magasin...


Ja men dette var en tromle revolver og de var ude og grave kuglerne/projektilerne ud af døde mennesker :D man skal nok se det før man forstår det.
mange gange er disse HK oversættelser helt hen i vejret, man skulle tro at de var bare kørt igennem et online-oversættelse program :laugh:
Nogle af filmerne bliver helt hysterisk komedier med disse oversættelser.

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs mar 02, 2004 22:33 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
I forbindelse med Criterions udgivelse af Leoparden vil jeg også lige nævne at bogforlægget, Tomasi di Lampedusas Leoparden, lige er kommet i en fremragende og nyrevideret udgave. Denne oversættelse har indarbejdet nyfundne afsnit fra Lampedusas hånd. I 2002 blev hans genfundne sidste manuskript - med hidtil ukendte tilføjelser og flere hundrede detailrettelser - udgivet af hans adoptivsøn Gioacchino Lanza Tomasi. Det er denne tekstkritiske udgave, Gyldendal nu har udsendt på dansk, indarbejdet i Thomas Harders reviderede nyoversættelse fra 1984

At læse dette mesterværk kunne jo være en særdeles god anledning til at gense Viscontis film, når den udkommer hos Criterion. Bare se at komme igang :beerchug:

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons mar 03, 2004 2:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 23, 2002 1:01
Indlæg: 2663
Geografisk sted: København
Jeg skrev det også i tilbuds-tråden forleden, men for en ordens skyld må det da også lige stå i denne tråd:
Axel Music har lige for tiden den for længst udgåede RoboCop Criterion Collection til salg for 250,- så det er bare med at få den købt nu hvis man mangler den: http://www.axelmusic.dk/productDetails/715515009324

Jeg har i øvrigt lige bestilt Night Porter hos CD WOW. Nogen der kender den? http://www7.cd-wow.com/detail_results_2 ... _code=2971

_________________
Hep fra
Jakob
:devil:

Min DVD-Samling
Billede


Top
   
 Titel: Lidt nyt
Indlæg: ons mar 03, 2004 12:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Bare et par småting:

1) Skulle man ikke have set Criterions website fornyligt, så har de annonceret følgende:

Citat:
The new anamorphic re-release of Stanley Donen's Charade will be available on April 6. Collectors who already own the original Criterion release of Charade may wish to hold onto it, as the re-release features minor changes to the menus, packaging, and disc label, in addition to the new film transfer. For those owners of the original Charade interested in purchasing the new edition, Criterion will be offering a $15 discount off the suggested retail price. Watch this space and our homepage news for more details.


Dem, som ejer den udgåede førsteudgave af Charade, vil altså kunne få $15 rabat ved køb af den kommende, remasterede DVD. Det er, såvidt jeg ved, første gang, at en dvd-producent tilbyder gamle kunder rabat i forbindelse med en genudgivelse.

Man kan naturligvis altid diskutere værdien af rabatten. Som europæere vil vi formodentligt slet ikke få tilbuddet, og hvis rabatten skal trækkes fra den vejledende salgspris på $39.95, så er fordelen også mere tvivlsom for amerikanerne. De fleste, store, amerikanske netshops kører konstant med 30% forudbestillingsrabat på Criterions udgivelser. I forhold til det vil der kun være omkring $3 at spare.

Pressestunt eller ej, så er det dog stadigvæk en flot gestus, som Criterion på ingen måde havde behøvet at føle sig presset til. Førsteudgaven af filmen udgik trods alt for to år siden, så ingen kan vel beskylde dem for at tage røven på kunderne ved at udsende en bedre version nu. Igen viser Criterion altså vejen. Hvis bare så nogle af de andre udgivere (fx. Columbia) havde lige så meget til overs for deres kunder.


2) Dagens anden nyhed kommer fra DVDTimes, der kan fortælle, at Criterion den 4. maj udsender Hiroshi Inagakis Samurai-trilogi samlet i en boks.

Trilogien - med Toshiro Mifune i hovedrollen som den legendariske sværdkæmper Musashi Miyamoto - får desværre ikke fornøjelsen af en remastering i denne omgang. Det er lidt en skam, for overførslerne blev i sin tid produceret til laserdisk-udgaverne. I stedet er der blot tale om den samme slags "gaveæske", som vi tidligere har set med selskabets Hitchcock- og nogle af Kurosawa-titlerne: Enkelte udvalgte, ældre dvd'er tilbydes samlet til en nedsat pris. Der er ikke tale om et egentligt bokssæt i den normale Criterion-forstand, for æsken vil ikke få sit eget rygnummer. Den vejledende pris er sat til $69.95.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
Indlæg: ons mar 03, 2004 13:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
For ganske kort tid siden udsendte Criterion Henri-Georges Clouzots Le Corbeau. Enkelte har måske bemærket, at jeg i sidste uge i indkøbstråden skrev, at mit eksemplar ankom fra cd-wow med en revne i coveret. Det lille problem har nu udviklet sig.

I forgårs modtog jeg et erstatningseksemplar fra cd-wow. Men til min store forbløffelse udviste coveret også her en identisk revne. Revnen er ca. 1-1,5 centimeter lang og løber fra øverst, midt på forsiden og ned gennem det første 'C' i 'Criterion Collection'-banneret.

Jeg skal blankt indrømme, at min umiddelbare tanke var, at cd-wow på en eller anden måde havde kludret i det. Jeg var næsten sikker på, at de havde sendt mig det selvsamme eksemplar, som jeg i første omgang havde returneret til dem. Den lille teori har dog vist sig at være forkert.

Jeg sendte igår en PM til forummets njhansen, fordi han også fornyligt modtog samme dvd fra samme forhandler. Han kunne desværre bekræfte, at hans eksemplar havde en lignende revne. Herefter spurgte jeg på The Unofficial Criterion Forum, hvor flere kunne fortælle samme historie. Forummets administrator her nu taget skridtet og lavet en undersøgelse blandt medlemmerne, og foreløbigt tyder alt på en fejlrate på op mod de 50%.

Revnen optræder under plastic-indpakningen og må derfor være en produktionsfejl. Længden lader til at variere. Hvor meget, den betyder for ens køb, må naturligvis være op til den enkelte. Som Niels (=njhansen) forklarede mig, så mente han ikke, at den gjorde så meget, at han ville bytte dvd'en. Jeg har det lige omvendt, fordi jeg synes, at coveret til Le Corbeau foreløbigt er et af de flotteste i år, og fordi jeg er ret krævende, når det kommer til den del af min dvd-samling.

Jeg har skrevet til Criterions talsmand, Jon Mulvaney, dels for at gøre dem opmærksom på fejlen, dels for at høre, hvad der er sket, og hvor udbredt det egentligt er. Der er jo ikke den store fornuft i at bytte sin dvd, hvis risikoen for at rende ind i et eksemplar med samme fejl er alt for stor.

Som danskere kan vi desværre næppe forvente, at Criterion vil hjælpe os med et nyt cover, ligesom amerikanerne kan. Criterions standardsvar plejer at være, at vi skal henvende os til forhandleren. I mit eget tilfælde har cd-wow tilbudt at refundere købet fuldt. Jeg havde dog mere håbet på (endnu) et frisk eksemplar. Jeg købte under udsalget tidligere på måneden, og hvis jeg skal købe den samme titel nu hos en anden forhandler, så kommer den snildt til at koste mig 50kr mere.

For at opsummere, så er fejlen ikke vanvittigt stor og næppe irriterende for andre end os småneurotiske perfektionister. Jeg vil ikke advare nogen mod at købe Le Corbeau. Det er en ret god dvd. Jeg vil bare gøre opmærksom på problemet, så alle ved, at man altså kan risikere et revet cover, hvis man køber filmen. Det er interessant, at sådan en fejl forekommer, fordi vi jo er vante til, at Criterion sætter en ganske høj standard for deres produkter. Jeg er i hvert fald spændt på Jon Mulvaneys svar.

Hvis andre skulle have modtaget et revet eller et pænt eksemplar, så ville det hjælpe med at undersøge udbredelsen, hvis de lige postede det her i tråden.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons mar 03, 2004 13:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har godt læst det med revnen...ærligt. Jeg syntes at det er uroligt flot at Criterion giver rabat til folk der skal købe Charade igen! Min hat går af-
:thumb:
Det er lidt ærligt at den nye Samurai boks ikke er blevet remasted...Den gamle er ikke lige den flotteste.
Glæder mig til at se coveret til boxen..


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 1367 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 592 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team