DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tors apr 18, 2024 12:38

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 113 indlæg ]  Gå til side Foregående 14 5 6 7 8 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tirs jul 06, 2010 21:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Trist læsning: http://politiken.dk/kultur/film/article1011680.ece

Museumsgenstande afsættes der statslige midler til, men hvad med film?
Det er jo et stykke historie, man risikerer at miste for altid.


Top
   
Indlæg: tirs jul 06, 2010 21:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør apr 12, 2003 1:01
Indlæg: 12716
Geografisk sted: Miskatonic University
Spencer skrev:
Trist læsning: http://politiken.dk/kultur/film/article1011680.ece

Museumsgenstande afsættes der statslige midler til, men hvad med film?
Det er jo et stykke historie, man risikerer at miste for altid.


Hvad angår The Lodger er den da ude i en ganske flot udgave fra MGM, som ifølge ekstramaterialet er restaureret.

http://www.dvdbeaver.com/film2/DVDRevie ... r_1927.htm

_________________
How does it feel to have a wacko for a son?

njhansen på Letterboxd

La collezione


Top
   
Indlæg: ons jul 07, 2010 8:40 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Her er et link til Bfi's egen (lille) side om deres Hitchcock-restaureringer:
http://www.bfi.org.uk/nationalarchive/hitchcock/

De fleste af disse film findes faktisk i forholdsvis gode dvd-udgaver (kun Easy Virtue halter efter). Det er i øvrigt kun ca. 10 år siden, at Bfi sidst restaurerede The Lodger og The Ring - de fik bl.a. lavet ny filmmusik til begge film som beskrevet i Bfi's Annual Review 1999-2000:
http://www.bfi.org.uk/about/pdf/bfi_review_2000.pdf

Men der er åbenbart behov for endnu bedre (og dyrere) restaureringer, så filmene (35 mm?) også vil være i perfekt stand for de kommende generationer...


Top
   
Indlæg: ons jul 07, 2010 14:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
Der findes flere niveauer af restaurering.
Restaurering af konserverende karakter, er jo væsentligt, hvis det er klenodier.
Her skal der vel laves et friskt 35mm negativ, til opbevaring.

Digital restaurering bevarer jo ikke den originale film.


Top
   
Indlæg: tirs sep 28, 2010 9:03 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg har kigget på den franske dvd-udgave af L'aîné des Ferchaux (1963) af Jean-Pierre Melville.

Jeg har også opdateret Hitchcocks blu-ray guide (med Psycho), samt opdateret nogle af filmografierne med de seneste blu-ray udgivelser (Bergman og Fassbinder).


Top
   
Indlæg: tirs sep 28, 2010 9:20 
Offline

Tilmeldt: man okt 20, 2008 11:00
Indlæg: 729
Solid, saglig anmeldelse af L'aîne des Ferchaux. Jeg er enig i din vurdering (4/6). Filmen er fuld af benovelse over den amerikanske kultur og natur. Især kan jeg godt lide den lille 'afstikker' Vanel og Belmondo foretager lige inden, de kører mod
sydstaterne: De skal lige se det hus i Hoboken, hvor Frank Sinatra voksede op!

Slutningen er på typisk Melville-facon særdeles fatalistisk, og ikke så lidt symbolladet.


Top
   
Indlæg: ons sep 29, 2010 13:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Der er for resten endnu et lille ankepunkt, som jeg helt havde glemt at få med i anmeldelsen af den franske Melville-dvd: Dvd'en er desværre ikke inddelt i kapitler, hvilket naturligvis gør navigering lidt besværlig, hvis man skulle få lyst til at gense bestemte scener! Denne kommentar er nu også tilføjet anmeldelsen.

I øvrigt tak til Fellini for i første omgang at fortælle om filmen og de tyske og franske dvd-udgivelser af den.


Top
   
Indlæg: ons sep 29, 2010 14:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
Fedt, at L'aîné des Ferchaux endelig er kommet på dvd. Det er den sidste Melville-film, jeg mangler at se udover Léon Morin, prêtre (er den noget ved?). Men altså: Der er ingen undertekster på? Det er sgu lidt kedeligt for os, der ikke er hajer udi det frankofile... :?


Top
   
Indlæg: tors sep 30, 2010 7:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
DanishDrummer skrev:
Fedt, at L'aîné des Ferchaux endelig er kommet på dvd. Det er den sidste Melville-film, jeg mangler at se udover Léon Morin, prêtre (er den noget ved?). Men altså: Der er ingen undertekster på? Det er sgu lidt kedeligt for os, der ikke er hajer udi det frankofile... :?

Der tales engelsk i måske 10% af filmen, og fransk resten af tiden. Kun den engelske dialog er tekstet (på fransk, men tekstning kan fravælges)! Desværre. Der findes også en tysk dvd (Die Millionen eines Gehetzten), men med forkert billedformat og angiveligt dårligere billede.

Det bliver efterhånden mere og mere populært at rippe sin filmsamling og lægge den på harddisk, og så afspille sine film via medie-streamere (som fx WD tv) direkte til sit tv eller projektor. Da mange af disse media-streamere understøtter srt-undertekster, giver det mulighed for at benytte downloadede undertekster (sådanne findes også for L'aîné des Ferchaux). Jeg tror, det vil blive mere og mere populært at benytte hjemmelavede undertekster (såkaldte fansubs), og desværre nok også nødvendigt, hvis man er interesseret i mere eksotiske film. Men det er selvfølgelig ekstremt tidskrævende at rippe sine film!

Léon Morin, prêtre er en ret atypisk Melville-film: Den eneste, som har en kvindelig hovedperson, og som er fortalt fra en kvindes synsvinkel. Den er heller ikke så ordknap, som normalt hos Melville, da der føres lange dialoger om religion. Men jeg var rigtig glad for den, og kunne især lide billederne med deres ofte store dybdeskarphed. Og spillet er fantastisk. Jeg rangerer klart filmen i Melvilles bedste halvdel, men den falder bestemt ikke i alles smag.


Top
   
Indlæg: tors sep 30, 2010 11:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre aug 22, 2003 0:05
Indlæg: 1372
Geografisk sted: Langbortistan
hitchcock.dk skrev:
DanishDrummer skrev:
Fedt, at L'aîné des Ferchaux endelig er kommet på dvd. Det er den sidste Melville-film, jeg mangler at se udover Léon Morin, prêtre (er den noget ved?). Men altså: Der er ingen undertekster på? Det er sgu lidt kedeligt for os, der ikke er hajer udi det frankofile... :?

Der tales engelsk i måske 10% af filmen, og fransk resten af tiden. Kun den engelske dialog er tekstet (på fransk, men tekstning kan fravælges)! Desværre. Der findes også en tysk dvd (Die Millionen eines Gehetzten), men med forkert billedformat og angiveligt dårligere billede.

Det bliver efterhånden mere og mere populært at rippe sin filmsamling og lægge den på harddisk, og så afspille sine film via medie-streamere (som fx WD tv) direkte til sit tv eller projektor. Da mange af disse media-streamere understøtter srt-undertekster, giver det mulighed for at benytte downloadede undertekster (sådanne findes også for L'aîné des Ferchaux). Jeg tror, det vil blive mere og mere populært at benytte hjemmelavede undertekster (såkaldte fansubs), og desværre nok også nødvendigt, hvis man er interesseret i mere eksotiske film. Men det er selvfølgelig ekstremt tidskrævende at rippe sine film!

Léon Morin, prêtre er en ret atypisk Melville-film: Den eneste, som har en kvindelig hovedperson, og som er fortalt fra en kvindes synsvinkel. Den er heller ikke så ordknap, som normalt hos Melville, da der føres lange dialoger om religion. Men jeg var rigtig glad for den, og kunne især lide billederne med deres ofte store dybdeskarphed. Og spillet er fantastisk. Jeg rangerer klart filmen i Melvilles bedste halvdel, men den falder bestemt ikke i alles smag.

Tak for insight. Tanken om at rippe og downloade en srt med undertekster har faktisk strejfet mig. Jeg har nemlig i en Xtreamer og min Oppo kan også vise srt-undertekster og afspille. Kan du bekræfte, om man kan synkronisere nogle af de eksisterende på nettet med den nye dvd. For dét plejer nemlig ikke at være nogen nem sag (hvis srt'en eksempelvis passer til et tv- eller vhs-rip, så bliver tidskoderne fuldstændig forskudt...)

Jeg kan godt lide atypiske film, så jeg må hellere få tjekket Léon Morin, prêtre. Lige i tilfældet Melville er mere end halvdelen af hans film jo meget ens i tema (en detektiv på rejse mod sin egen undergang), og jeg nød faktisk eksperimentet La Silence de la Mer, og det var også fedt at se ham lave en heistfilm i Bob le Flambeur. Ved gennemsyn af filmografien kan jeg nu også konstatere, at jeg heller ikke har set hans filmatisering af Les Enfants terribles. Er den også et must see? Har heller ikke set Quand tu liras cette lettre, men den er vist også stadig umulig at få fingrene i på dvd, så vidt jeg ved.


Top
   
Indlæg: fre okt 01, 2010 8:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Les enfants terribles (1950) var jeg ikke helt så glad for. Den var lidt for højrøstet for min smag, men har alligevel også en række interessante virkemidler (som at kigge direkte ind i kameraet). Det skal også understreges, at hverken Léon Morin, prêtre eller Les enfants terribles er i nærheden af at være så besynderligt enestående som Le silence de la Mer.

De undertekster, der ligger på nettet til L'aîné des Ferchaux er ikke helt i sync med den franske dvd, men jeg har en srt-fil, som er noget bedre (starter og slutter i sync, men er måske op til et sekund off-sync undervejs i filmen).


Top
   
Indlæg: man okt 04, 2010 8:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Seneste film er den fine lille thriller Entre ses mains (2005) af Anne Fontaine.


Top
   
Indlæg: man okt 04, 2010 15:09 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre okt 15, 2004 0:01
Indlæg: 426
Spændende. Fik mig til at bestille "Nathalie", som er at finde til en fornuftig pris hos play. Hvad nu hvis jeg vil have fik i "Dry Cleaning", er det så amazon.fr og er der så engelske undertekster?


Top
   
Indlæg: man okt 04, 2010 19:45 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Jeg ved ikke, om der findes en fransk udgave af "Dry Cleaning" med engelske tekster, men der findes en amerikansk. Den er fra Strand Releasing, og med et nogenlunde billede, selv om man nok må finde sig i de sædvanlige dødssynder som interlacing, ikke-anamorfisk transfer og måske også PAL->NTSC konverting.

Jeg har også endnu en Anne Fontaine-film i samlingen, men har ikke set den endnu, så den tør jeg ikke anbefale, selv om den siges at være god. Det er Comment j'ai tué mon père (2001), som både findes som R2UK dvd fra Fox (Pathé) og som en sikkert ganske dårlig amerikansk dvd fra New Yorker (med titlen "My Father and I").


Top
   
Indlæg: tirs nov 02, 2010 0:17 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 26, 2009 13:49
Indlæg: 1306
Nu har jeg også lavet en Godard-filmografi med en ret udførlig dvd- og blu-ray oversigt. Den er en viderførelse af det indledende arbejde, der blev lavet, da jeg gennemgik min Godard-samling her på dahf. Tak for de uvurderlige bidrag fra dahf'erne mr_riis, Fellini & yesman1!

Godard-filmografien er voldsom, og udgivelserne mange, så der er givetvis huller i oversigten! Men sig gerne til, hvis der skal tilføjes noget...

Godard-filmografi og dvd-bd-guide


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 113 indlæg ]  Gå til side Foregående 14 5 6 7 8 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team