DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 0:48

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors jul 31, 2008 19:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Til min endog meget store ærgelse har jeg idag fundet ud af, at de Emil fra Lønneberg dvd'er (og en lang række andre Astrid Lindgren dvd'er), som vi i husstanden for nogen tid siden købte, udelukkende er med dansk tale. En skandale af de helt store, da jeg får knopper over hele kroppen af ting der er synkroniseret til dansk, og tilmed med et fantastisk slattent resultat.
Inden jeg kyler dem ud af vinduet, er der så nogen der ved om de udgaver som har været vist i TV (i de gode gamle dage), og som vist havde Thomas Winding som fortæller (correct me if I'm wrong), findes på dvd? Eventuelt om de er udgivet i Sverige, med svensk tale og tekst.


Top
   
Indlæg: tors jul 31, 2008 19:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors dec 22, 2005 20:03
Indlæg: 2813
Geografisk sted: Holbæk
Jeg har siddet med samme problem, og været bitter (er stadig bitter). De svenske udgivelser har kun svensk tale, desværre ingen danske tekster. Windings speak indover Emil kan du kun finde på DR, men jeg ved ikke om de har fået ny speak.

_________________
Chenny!


Top
   
Indlæg: tors jul 31, 2008 19:27 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Ufatteligt. Hvis jeg som barn i 80'erne kunne få en masse ud af at se Astrid Lindgren film med svensk tale og dansk fortæller, så kan børn idag vel også. Jeg kan overhovedet ikke forstå hvor det skulle være nødvendigt at synkronisere det til dansk.


Top
   
Indlæg: tors jul 31, 2008 22:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør nov 01, 2003 21:26
Indlæg: 1699
Geografisk sted: Nordjylland
CFN skrev:
Inden jeg kyler dem ud af vinduet


Sig lige til når du kyler så vil jeg gerne stå udenfor og gribe dem :D

_________________
Panasonic TX P50G20 - Onkyo TX-SR705 - HarboSound SAT10 - HarboSound SUB10 - 7.1 Setup - Panosonic DMP-BD75 - Sony RDR-HXD870


Top
   
Indlæg: tors jul 31, 2008 22:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 08, 2005 14:04
Indlæg: 456
Geografisk sted: Århus
CFN skrev:
Inden jeg kyler dem ud af vinduet, er der så nogen der ved om de udgaver som har været vist i TV (i de gode gamle dage), og som vist havde Thomas Winding som fortæller (correct me if I'm wrong), findes på dvd? Eventuelt om de er udgivet i Sverige, med svensk tale og tekst.

Jeg spurgte engang DR om det samme (bare om Brødrene Løvehjerte) og der var svaret at DR havde lagt stemmer til, men de havde ikke rettighederne til at udgive dem, så det ville aldrig komme på tale.
Så jeg må desværre ty til optagelse fra tv engang når de kommer. Måske vi skulle varsko hinanden herinde, så vi kan nå at optage dem?

_________________
うるさくてもいい =^_^=


Top
   
Indlæg: tors jul 31, 2008 23:55 
Offline

Tilmeldt: man jul 22, 2002 1:01
Indlæg: 1409
De tre Emil fra Lønneberg DVD'er samt de to Pippi Langstrømpe DVD'er har været ude på DVD i en udgave som udover de forfærdelige danske stemmer også indeholdt en dansk fortæller stemme. På Emil-DVD'erne var det Jesper Christensen og på Pippi-DVD'erne var det Henrik Kofoed. Thomas Winding udgaverne skal man vidst kigge langt efter - bortset fra de tre CD'er der er udgivet. På de helt gamle VHS'er var det nemlig Ingrid Skovgaard (fra Ingrid og Lillebror) der var fortæller.
Men hvis man kan "nøjes" med Jesper Christensen så er DVD'erne derude. Bare husk at kigge efter en mærkat på forsiden hvor der står noget i retning af "Nu også med dansk fortæller".


Top
   
Indlæg: tors jul 31, 2008 23:57 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Det lyder lovende. Er der nogen der har Jesper Christensen udgaverne liggende og kan smide et billede af dem op?


Top
   
Indlæg: fre aug 01, 2008 10:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 23, 2004 18:37
Indlæg: 2383
Trier skrev:
De tre Emil fra Lønneberg DVD'er samt de to Pippi Langstrømpe DVD'er har været ude på DVD i en udgave som udover de forfærdelige danske stemmer også indeholdt en dansk fortæller stemme. På Emil-DVD'erne var det Jesper Christensen og på Pippi-DVD'erne var det Henrik Kofoed. Thomas Winding udgaverne skal man vidst kigge langt efter - bortset fra de tre CD'er der er udgivet. På de helt gamle VHS'er var det nemlig Ingrid Skovgaard (fra Ingrid og Lillebror) der var fortæller.
Men hvis man kan "nøjes" med Jesper Christensen så er DVD'erne derude. Bare husk at kigge efter en mærkat på forsiden hvor der står noget i retning af "Nu også med dansk fortæller".


Kun hvis man er heldig at støve en eller anden op som har optaget dem i sin tid på DR......og nej..så heldig har jeg endnu ikke været, selvom jeg ved at de findes derude.

CFN skrev:
Det lyder lovende. Er der nogen der har Jesper Christensen udgaverne liggende og kan smide et billede af dem op?


http://www.moviezoo.dk/Emil-fra-Loenneberg-DVD-film_5706710022503

Moviezoo har også de andre Emil, men der står ikke, så vidt jeg kan se, om Jesper Christensen fortæller, men mon ikke?

_________________
Serier set i 2015
"Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate version of somebody else." - Judy Garland
"Ej, Elin, nu har jeg brugt en hel eftermiddag." || "Frankly my dear, I don't give a damn"


Top
   
Indlæg: fre aug 01, 2008 10:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors dec 22, 2005 20:03
Indlæg: 2813
Geografisk sted: Holbæk
I beskrivelsen af den dvd Darcy linker til står:

Synd med Emil og Line (dansk)

Ha ha! :laugh: Så skal der sgu syndes!

_________________
Chenny!


Top
   
Indlæg: fre aug 01, 2008 11:09 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Så blev jeg så klog. Der findes åbenbart to udgaver. Den elendige version som jeg så ejer, med talentløs dansk synkronisering og en dansk kvindelig fortæller. På den er der en lille hvid talebobble øverst til højre på coveret hvor der står dansk tale.

Dansk tale
Billede

Og en som har en talebobble nederst til venstre, som umiddelbart ser ud til at have dansk fortæller i skikkelse af Jesper Christensen.

Dansk fortæller
Billede


Top
   
Indlæg: fre aug 01, 2008 11:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors dec 22, 2005 20:03
Indlæg: 2813
Geografisk sted: Holbæk
Ja, så skal man sgu kigge sig for. Uf, hader når de bare synkroniserer.

_________________
Chenny!


Top
   
Indlæg: fre aug 01, 2008 11:18 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons nov 26, 2003 18:41
Indlæg: 1858
Geografisk sted: Aalborg
Jeg håber for guds skyld også at de har genudsendt alle de andre Astrid Lindgren film på originalsproget.


Top
   
Indlæg: fre sep 04, 2009 12:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Jeg har aldrig ville kaste mig over de dansk eftersynkroniserede DVD udgaver af Astrid Lindgren-filmatiseringerne, men har netop fået Emil fra Lønneberg, Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter i hus på svensk Blu-ray. :clap:

Billede

Billede

Billede

Pånær Emil (som udover originalsproget også indeholder det rædderlige danske dub med kvindelig fortæller) er de alle med svensk dialog. Det er virkelig en befrielse at høre dem på originalsproget - bl.a. med Lindgrens egen dejlige fortællerstemme på Emil fra Lønneberg.
Personligt vil jeg ikke ligefrem påstå at jeg har svensk sprogøre, men kendskabet til historierne samt de svenske undertekster (for hørehæmmede, hvilket ikke generer, da "lydeffekt-boblerne" heldigvis er små og få) hjælper gevaldigt - og det virker bestemt ikke som noget problem at BDerne hverken har danske eller engelske tekster.

Samtidig er billedkvaliteten overraskende flot....ja, nogle steder ligefrem imponerende, så det bliver absolut ikke de sidste Astrid Lindgren-filmatiseringer, som jeg køber på Blu-ray. Der er p.t. udkommet omkring 10 stk. på det blå format i Sverige. Jeg går faktisk og tæller på knapper om jeg skal bestille Alle vi børn i Bulderby (instrueret af selveste Lasse Hallström) og Emil & grisebassen med det samme. ;)

Ronja Røverdatter har iøvrigt ekstra valuta for pengene, da BDen både indeholder biograf-versionen og tv-serie udgaven, som er ca. 25 minutter længere. :thumb:


Top
   
Indlæg: fre sep 04, 2009 12:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs mar 23, 2004 18:37
Indlæg: 2383
Tusind tak for den opdatering, Steiner. Jeg har haft kig på dem et stykke tid, men vidste ikke rigtigt.
De skal alle hjem. :thumb: :thumb: :clap:

Jeg har i nogle år nu set Emil på svensk og det er ret godt. Men det har været var en gammel VHS optagelse fra TV1000 overført til dvd, så jeg glæder mig over at BD'en er i god kvalitet.

Emil er klart min favorit, men de andre vil jeg også meget gerne gense. Så de ryger også i kurven senere.
Hvor har du købt dem?

(((meeeeenn... håber stadig meget på en eller anden udgave med Thomas Windings fortællerstemme.... ;) )))

edit: Genlæste lige dit indlæg og bemærker at du skriver 'pånær Emil'.. Så nu er jeg i tvivl om jeg forstår det korrekt. Har Emil originalsprog og/eller fortællerstemme af Astrid Lindgren?

_________________
Serier set i 2015
"Always be a first-rate version of yourself, instead of a second-rate version of somebody else." - Judy Garland
"Ej, Elin, nu har jeg brugt en hel eftermiddag." || "Frankly my dear, I don't give a damn"


Top
   
Indlæg: fre sep 04, 2009 13:31 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre mar 05, 2004 11:57
Indlæg: 3018
Geografisk sted: Nordjylland
Jamen, selv tak, Darcy. :beerchug:

Jeg har købt dem hos Megastore.se. De koster p.t. 22.89 euro pr. stk + en "eengangsporto" på 4 euro. 172 kr. + forholdsvis billig porto synes jeg ikke var galt.

Desværre kan Megastore til tider være sindssygt langsomme til at skaffe ting de ikke har på lager (de lagerfører uheldigvis stort set intet i øjeblikket :evil: ). Jeg ventede tre uger på at de fik skaffet de tre ovenstående titler, så man skal forberede sig på at ens tålmodighed bliver testet, samtidig med at man irritereres over at de hæver alle pengene for bestillingen straks.
Megastore kan dog en sjælden gang overraske med leveringstiden. Jeg bestilte to andre dejlige svenske klassikere på Blu-ray Änglagård og Änglagård - Andra sommaren, samme dag de udkom (i mandags) og modtog dem i går.

Billede

Billede
Ovenstående er også et par skønne, skønne svenske perler - nu indlemmet i BD samlingen. :D

Alternativt er muligheden at lægge en bestilling på Lindgren-BDerne hos Discshop.se. Her har de næsten altid filmene på lager til 199 svenske kr., men deres forsendelsesomkostninger er ret gak i låget, hvis man evt. kun bestiller en eller to titler (100 svenske kr. for 1- 4 film og 500 kr. for flere! :shock: ). Desuden skal man vistnok - undskyld udtrykket - tjekkes i hoved og røv før de sender til en. De forlanger ialtfald personnummerdata ved checkout, hvilket er noget jeg nødigt oplyser ved nethandel.

Anyway, jeg håber dette oplyste mere end det forvirrede.... Under alle omstændigheder er det fantastisk at disse film kommer ud på Blu-ray i Sverige....jeg tror desværre aldrig de ser dagens lys i Danmark med Thomas Windings gyldne stemme (selvom det ville være dejligt... ;) )


Mht. Emil....ja, jeg fik muligvis formuleret mig lidt kringlet, men Emil HAR både original svensk lydspor med Lindgren som fortæller OG det kummerlige dub med danske stemmer og den kvindelige fortæller (ikke Jesper Christensen).


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1 2 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team