DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre apr 19, 2024 14:35

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
Indlæg: tors apr 14, 2005 23:08 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Hej. Jeg så for ikke så lang tid siden Godards Alphaville og jeg må indrømme at jeg er blevet ret hooket på mere!
Jeg forstår at den nye bølge var et radikalt bud med den tradionelle amerikanske måde at lave film på. Pludselig kunne man bruge klip, kamera og lyde som en del af historien. Det er sådan set det eneste jeg ved, men jeg vil som sagt gerne lære mere! Så mit spørgsmål er nu hvor skal jeg starte?
Jeg tænker på at bestille Breathless, er den god?
Og hvad andre film af denne nye bølge bør man se?
Hvilke andre instruktører? Jean-Pierre Melville? Eller François Truffaut?( Har set 400 blows...)
Og endelig er der nogle gode bøger om emnet?

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: fre apr 15, 2005 0:54 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Der er MASSER af bøger om emnet - og ja det er rigtig spændende! :thumb: Du kunne jo eventuelt starte med nogle Cahiers-artikler fra dengang - det er jo de originale "vredesudbrud" der går imod kvalitetstraditionen, og som er skrevet af Truffaut m.fl. Men ellers er der jo sider op og sider ned om nybølgen i enhver filmhistoriebog med respekt for sig selv ;)..

Jeg vil sige man "normalt" siger at tre instruktørers gennembrudsfilm på hver sin måde markerede indgangen til den franske nybølge, og det er:

Godard: À bout de souffle (Åndeløs)
Chaprol: Les Cousins (Fætrene)
Truffaut: Les Quatre cents coups (400 Blows / Ung Flugt)

Ellers kan jeg i den grad anbefale Godards Pierrot le fou (Manden i månen) der er helt fantastisk og Truffauts Jules et Jim til at starte med, og så kan du jo se hvad du synes om det .. god fornøjelse :)!..

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 2:26 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
kan godt lide de franske instruktører, men syntes helt ærligt at de er lidt overvurderet, jeg kan godt se at i 50'erne og 60'erne at de da var banebrydende, men fordi Hollywood var stagneret betyder det ikke at de var så gode :shock:
Jeg kan godt lide franske film og italianeske fra 60'erne, men mesterværker det syntes jeg ikke og 70'erne tog Hollywood føringen igen :thumb:

Alphaville & Breathless er meget gode film, men helt ærligt man gider ikke se dem 2 gange 8)

Faktisk mener jeg at Frankrige og Italien ikke har kommet videre når det gælder film siden 60'erne de kører lidt i tomgang, ja selvfølgelig laver de stadigt gode film, men de ligner hinanden for meget.


Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 13:17 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
I hear you Morbid Angel - jeg kan også godt slutte op om at Godard er svær at "holde af" og hygge sig med, men man kan sige hvad man vil: DENGANG var det sammen med neorealismen en revolution, og for os med vores nutidige øjne er det klart at disse værker kan virke lidt uoriginale og man tænker måske "hvad er der særligt ved dem?"

Men det er jo netop fordi de fik så en enorm betydning at det har sat sit aftryk i store dele af den fremtidige filmkunst, og fx (når du nu nævner dem) også må krediteres for væsentlig inspirationskilder til 70ernes Hollywood-film. Så vi er blevet "immune" overfor hvad der var særligt ved disse film, fordi de satte sig så mange aftryk.

Men det er måske ikke så "interessant" at diskutere i historisk øjemed hvem der laver/lavede "bedst" film i denne sammenhæng - mere hvilke betydninger de forskellige film fik, og her må fransk nybølge og neorealismen nævnes som essentielle faktorer vor dages kig på film...

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 13:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg vil nu sige at jeg da sagtens kunne se Alphaville igen! Der er mange lag i den og det poetiske er musik i mine ører.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 13:26 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Mills skrev:
Jeg vil nu sige at jeg da sagtens kunne se Alphaville igen! Der er mange lag i den og det poetiske er musik i mine ører.


Hørt :thumb:

En film som Pierrot le Fou (omend man kan diskutere om den hører med til nybølgen - den er nok bare mere en "generel" Godard uden for nogle specielle bølger) kan også ses igen og igen og har rigtig rigtig mange lag og finurligheder at byde på.

Jeg tror velsagtens at de fleste - også mainstreampublikummet vil føle sig intreaged af hvor mange syrligheder der her finder sted (også efter nutidens målestok ;)) og den har min varmeste anbefalinger til Godard-interesserede..

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 13:37 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs feb 12, 2002 2:01
Indlæg: 6366
Geografisk sted: Kattegat
Af de nævnte instruktører er min yndling klart Truffaut. Af de nævnte er det er også ham jeg har set flest film af, og hans Jules & Jim kunne nok godt snige sig ind på en Top 10 over mine yndlingsfilm. Af hans senere film kan især <b>Day for Night</b> og <b>The Last Metro</b> anbefales herfra.

Ellers er der også Godards <b>Weekend</b> og <b>Bande à part</b>. Bande à part har jeg set en håndfuld gange, og den tror jeg helt ærligt at jeg aldrig nogensinde bliver træt af.


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 13:42 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Michael W. skrev:
Af de nævnte instruktører er min yndling klart Truffaut, og det er også ham jeg har set flest film af, og hans Jules & Jim kunne nok godt snige sig ind på en Top 10 over mine yndlingsfilm. Af hans senere film kan især <b>Day for Night</b> og <b>The Last Metro</b> anbefales herfra.

Ellers er der også Godards <b>Weekend</b> og <b>Bande à part</b>. Bande à part har jeg set en håndfuld gange, og den tror jeg helt ærligt at jeg aldrig nogensinde bliver træt af.


Weekend (hvis ikke jeg husker forkert - jeg har det med at blande franske film sammen :D) har den mest blærede scene med den lange bilkø på landevejen - den er jo UENDELIG lang og i mine øjne et af de helt store syrede øjeblikke i filmhistorien som kun Godard, Bunuel og lignende ville kunne lave det!

Ellers vil jeg også sige at jeg har mest "forkærlighed" for Truffaut, men han er jo også langt langt nemmere at holde af. Han er ikke en forkvaklet kunstner som Godard, men meget mere en sympatisk filmskaber med hjertet rette sted. The Last Metro er i mine øjne den sidste af hans "nyere film" der for alvor er værd at bide mærke i...

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre apr 15, 2005 16:11 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons sep 04, 2002 1:01
Indlæg: 2827
Geografisk sted: Islands Brygge
ÅNDELØS (a bout de souffle) og SKYD PÅ PIANISTEN (tirez sur le pianiste) kan på det varmeste anbefales :thumb: Sidstnævnte har længe været at købe i en jævn med møgbillig udgave hos KoreanDVD, der er i alt fald der, min er fra.

_________________
:mrgreen: Spis ost! :mrgreen:


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør apr 16, 2005 13:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Filmsnobber!!!!! :devil: :laugh: :laugh:


Mvh


MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør apr 16, 2005 13:29 
Offline

Tilmeldt: ons jul 25, 2001 1:01
Indlæg: 8507
Geografisk sted: København
Morbid Angel skrev:
Filmsnobber!!!!! :devil: :laugh: :laugh:


Det ville vi da kun være hvis vi ikke OGSÅ kunne lide noget andet ;)!.. men bare fordi man har en bred smag behøver man ikke være snoppet 8)

_________________
SØREN LANGELUND >>>
http://soeren.langelund.com | Criticker-profil | Comoyo-artikler | CinemaZone-anmeldelser og artikler | YouTube-profil


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør apr 16, 2005 13:42 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Søren Langelund skrev:
Det ville vi da kun være hvis vi ikke OGSÅ kunne lide noget andet ;)!.. men bare fordi man har en bred smag behøver man ikke være snoppet 8)


Det var også for sjov, har selv en bred smag, og jeg er enig at de nok var meget banebrydende dengang de kom ud det samme var f.eks mange af de gyserfilm dengang også.
Det er nok fordi vi (jeg) er vokset op med al den socialrealisme vi fik trukket ned over hovedet i 70'erne at de ikke virker som noget særligt idag.
Derfor kan jeg også bedst lide de franske film som ikke er så kærligheds/romantik orienterede, men mere spændingsgenren, med film som Le Samouraï, Lec Cercle rouge & Un flic

Så forresten en ret bizar fransk film igår Buffet froid som kan anbefales, hvis man er til absurde komedier i stil med dem François Ozon (han med 8 Kvinder og Swimmingpool) laver.

http://www.imdb.com/title/tt0078913/

:beerchug:

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør apr 16, 2005 21:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons feb 27, 2002 2:01
Indlæg: 773
bedste tråds på dahf i meget lang tid. en god overraskelse at få efter en ferie. nybølgen er min nye hobby, og jeg er selvsagt meget meget betaget af perioden. jeg vender tilbage.

_________________
-Me, I don't talk much... I just cut the hair


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors apr 21, 2005 20:49 
Offline

Tilmeldt: tors apr 21, 2005 20:42
Indlæg: 63
Geografisk sted: Århus
Hep. Jeg er ny på siden, som jeg faldt over efter enelleranden søgning på Google, jeg nu har glemt alt om. Jeg faldt så også (jeg falder meget, når jeg er på nettet - jeg bliver helt gul og blå nogle gange) over denne diskussion og med alt jeres tilbudsjagt in mente synes jeg det ville være passende at spørge, hvor pokker man køber Truffout og Godard-film billigst henne? For jeg står og vil gerne gøre mig nogle investeringer i denne retning (især i de Criterion-udgaver, der er tilgængelige), som jeg desværre kender alt for lidt til .

_________________
My love for you is like a truck
BERZERKER!
Would you like some making fuck
BERZERKER!


Top
   
 Titel:
Indlæg: tors apr 21, 2005 21:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
Casper skrev:
Hep. Jeg er ny på siden, som jeg faldt over efter enelleranden søgning på Google, jeg nu har glemt alt om. Jeg faldt så også (jeg falder meget, når jeg er på nettet - jeg bliver helt gul og blå nogle gange) over denne diskussion og med alt jeres tilbudsjagt in mente synes jeg det ville være passende at spørge, hvor pokker man køber Truffout og Godard-film billigst henne? For jeg står og vil gerne gøre mig nogle investeringer i denne retning (især i de Criterion-udgaver, der er tilgængelige), som jeg desværre kender alt for lidt til .


Criterion-titlerne køber du nok billigst hos CDWOW. AxelMusic har dog også for nyligt sat prisen væsentligt ned på deres Criterion-titler - og er nu derfor også ret konkurrence-dygtige på Criterion-området.

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team