DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er fre mar 29, 2024 12:43

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: man aug 21, 2006 21:56 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
OK, så fortæl hvorfor den er så fantastisk? Jeg tror nemlig jeg har missede noget her....
Men spoiler:
[hide]Billedet fra ulykken i slutningen bliver dog ved med at følge mig...klamt at ingen hjælper! [/hide]

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs aug 22, 2006 10:30 
Jeg er fristet til at komme med et personligt statement. Jeg har det med film lige som med mad. Selv om jeg godt kan lide sushi, tror jeg ikke på, at jeg rent objektivt kan argumentere for, at andre også skal kunne lide det. Men det er vist et synspunkt, jeg står ret alene med herinde. De fleste mener vist, at man kan opstille objektive kriterier for en films kvalitet: 'Hvis filmen indeholder element X og Y, eller hvis elementerne P og Q er relateret til hinanden på følgende måde (osv.), er den god'. Men for mig er vurderingen af en film altid et subjektivt skøn. Man kan lide den, eller også kan man ikke. Som med mad. Eller mennesker (venner, kolleger, osv.).

Men man kan selvfølgelig lære at sætte pris på nye ting. Mange voksne drikker kaffe, selv om kun få mennesker har kunnet lide det til at begynde med. Nogle nyder endda en whisky eller en cigar, selv om det både smager og lugter grimt. Eller sushi. Eller oliven. Man kan komme til at værdsætte disse ting med tiden, lige som man kan lære at sætte pris på sin kollegas lidt skøre humor.

Selv foretrækker jeg Godards lidt mere vanvittige film. Jeg kan godt lide Weekend eller A bout de souffle eller Bande apart, som har en dejlig fandenivoldsk-hed, eller den meget charmerende og kække Pierrot le fou. Jeg siger ikke, de er bedre film end Le Mepris, men det er film, jeg synes bedre om. Når det drejer sig om Godards endnu mere vanvittige film, de rene formeksperimenter, kan jeg godt forstå, at nogle vender tommelfingrene nedad. Disse film kan være drøje at overvære og en frustrerende oplevelse. Men jeg kan nu godt holde dem ud og nyde dem på samme måde, som man kan nyde en whisky.

Med hensyn til Le mepris: Har du Criterions udgave? Og har du i så fald lyttet til kommentarsporet? Måske det kan åbne øjnene for flere kvaliteter i filmen? Le Mepris har en historie, som hænger meget bedre sammen end i de fleste andre Godard-film. Jeg har det med at glemme detaljer i den græske mytologi, men der er i filmens overordnede handling (forholdet Piccoli/Bardot) helt sikkert en del parallelitet til Odysseen. Ikke fordi det nødvendigvis gør det til en bedre film, men det kan måske hjælpe? Og så er filmen fortalt med et humoristisk sind. Man skal nok være opmærksom på (og forberedt på), at det ikke kun er alvor! Selv er jeg af en nøjsom natur. Jeg hæfter mig derfor først og fremmest ved filmens brug af meget stærke farver: Det næsten koboltblå hav, de kraftige blå og røde møbler, og farverne på håndklæder og badekåber!


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs aug 22, 2006 10:47 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
OK, nej desvære har jeg ikke selv udgaven, da det var en vens Criterion vi så---
Det der med at intet skal tages seriøst er jo megte Godardsk så det havde jeg regnet med..
Men må prøve at få hørt det kommentarspor engang.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør aug 26, 2006 21:51 
Og så er det forresten i Le Mépris, at Fritz Lang meget sjovt siger "Widescreen egner sig kun til at filme slanger og begravelsesoptog".

(Det minder mig om Antonionis udsagn om at New York egner sig til at blive filmet på et lodret lærred).


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør aug 26, 2006 22:48 
Offline

Tilmeldt: lør aug 26, 2006 22:04
Indlæg: 3
le mépris er mærkværdigt overvurderet. den er bedre end nogle af de tidlige film (le petit soldat og une femme est une femme) og langt bedre end efterfølgeren, den elendige bande à part, men langt fra en af de bedste godard-film. den efterfølgende samtidskritiske 'trilogi' bestående af une femme mariée, alphaville og pierrot le fou er nok begyndelsen på godards karriere som moden kunstner (selvom à bout de souffle og vivre sa vie er langt bedre film end une femme mariée og alphaville). herfra og indtil groupe dziga vertov er der godt nok enkelte mindre vellykkede film (made in usa og la chinoise, primært), men der er tale om en moden og mediedefinerende kunstner. deux ou trois choses que je sais d'elle er min all-time yndlingsfilm, men den kan næsten udfordres af pierrot le fou og vivre sa vie. masculin-féminin og weekend er begge stærke og seværdige film.

hvad generer mig allermest er, at den sene godard (post-dziga vertov) konsekvent negligeres. i danmark er skylden vist chr. braad thomsens, siden han brugte et langt kapitel i 'de uforsonlige' på at rakke alle godards sene film ned - hinsides enhver rimelighed. braad thomsen skrev jo endda den første bog på dansk om godards film, en rimelig god én. men han har altså ikke forstået den sene godard, og han er nærmest blevet ignoreret (også i udlandet). det er en katastrofe, for han er kun vokset som kunstner: ici et ailleur er en genoptagelse af den opgivne dziga-vertov-film 'victoire' om palæstinensiske partisaner, og bruger det som udgangspunkt for en grundlæggende kritik af repræsentation i det hele taget og i særdeleshed af 'den anden', en kritik af billedet, og en filmens ontologi, der formodentlig er den mest originale til dato (deleuzes cinéma-bøger låner enormt meget fra ici et ailleur). med sauve qui peut (la vie) genoptager han for alvor sin (kommercielle) spillefilmskarriere, med et kæmpemæssigt hovedværk, som vel kun kan finde sin lige hos haneke. ellers er 'den sublime trilogi' bestående af passion, prénom: carmen og je vous salue, marie, fuldstændig uomgængelig. især sidstnævnte simpelthen er et mirakel af en film. senere i firserne bliver historierne måske lidt tyndere, eller bare mere indforståede, men æstetisk og intellektuelt er der ingen, der kan måle sig med godard.

det mest deprimerende er, at hans sene hovedværk, histoire(s) de cinéma, en personlig filmhistorie i otte dele, kun er udkommet på en japansk dvd til 3000 kroner. der var ellers planlagt en billig, fransk udgave for et år siden, men den blev opgivet - sikkert på grund af ophavsretsoverskridelser.


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør aug 26, 2006 22:57 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør maj 03, 2003 1:01
Indlæg: 12577
Geografisk sted: Denmark
Er det en jeg ikke kan snuppe så er det braad thomsen :lol:
han er en af de mennesker som tror han ved bedst, han ved sikkert en masse men for mig bliver/er han altid en sur gammel mand ;)

Mvh

MA

_________________
The Gathering of DvD's


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn aug 27, 2006 1:33 
Offline

Tilmeldt: fre jul 01, 2005 10:19
Indlæg: 1461
- og velkommen til Dr. Filth :D


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn aug 27, 2006 11:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja velkommen til! Tak for den fine gennemgang. :thumb:

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn aug 27, 2006 14:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
Ja, velkommen, "Doktor Snavs" :D
(det er vel ikke tilfældigvis dig, Thure?)

Nu mangler jeg bare én, der kan forklare mig, hvad der fænger så meget ved Godard?

Jeg kan sagtens se hans historiske betydning i form dekonstruktionen af filmsproget, men jeg har virkeligt svært ved at blive "bidt" af Godard. Måske fordi mange af hans nybrud er så veletablerede som dele af filmsproget i dag, at det nu er svært at se det specielle i det, medmindre man har det historiske overblik med? Måske bare fordi jeg har set de forkerte film? Pt. har jeg vist kun set "Bande à part", "Alphaville", "Le mépris" og en mere, jeg ikke lige kan huske titlen på. Men jeg nægter da at give op!

Hvilke Godard-film holder I andre af? Hvilke kan I anbefale mig at starte med? Hvad er det, I finder fascinerende ved ham?

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn aug 27, 2006 16:06 
På Criterions udgave af Band of Outsiders er der et lille samtidigt dokumentarklip med Godard, hvor han fortæller om nogle af principperne bag filmen. Det er et ganske fremragende klip, selv om det kun varer et par minutter. Der er alt for mange konventioner, som bestemmer, hvordan film skal se ud, siger Godard. Hvide farver er for eksempel bandlyst på film, siger han. Fotograferne kan ikke lide de helt hvide farver, som giver for mange problemer med eksponering (højlys). Er der nogle hvide vægge på sets eller locations, bliver de altid malet over eller tonet. Men det er jo kun en konvention, siger Godard, så fuck det! En anden konvention er, at man ikke må bruge vidvinkel til closeups, for så ser skuespillerne ikke så pæne ud. En tredje, at man ikke må bruge håndholdt kamera til trackingshots. Men fuck det! Lad os lave en film, hvor alle vægge er helt hvide, og hvor der buges vidvinkel til closeups, og håndholdt kamera til tracinkgshots, siger Godard! Jeg tilstår gerne, at jeg finder denne rebelskhed uhyre interessant. Og Band of Outsiders er for mig en fascinerende oplevelse.

Men James Monaco beskriver nok fascinationen ved Godards film bedre end jeg er i stand til (i How to Read a Film). Jeg tillader mig at parafrasere, da uddraget er for langt til at jeg gider skrive det af:

Citat:
En del instruktører angriber selve forudsætningen for amerikansk film, nemlig at den skal være underholdning. Disse filmskabere engagerer filmseerne både intellektuelt og emotionelt med såkaldte dialektiske film. Det er i disse film nødvendigt, at filmseerne deltager intellektuelt i filmoplevelsen; de er nødt til at arbejde for sagen. Derfor er der også mange, som - idet de ikke forstår principperne bag disse nye film - føler sig frastødt af dem. Filmseere som venter, at filmen gør alt arbejdet for en, at den tager en med på fatasirejser, vil oftest finde dialektiske film - som Godards - kedelige. Dog byder disse film på de mest spændende muligheder for filmens fremtid (p. 233-34, 1981 udg.).


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn aug 27, 2006 19:35 
Offline

Tilmeldt: lør aug 26, 2006 22:04
Indlæg: 3
tak for velkomsten. nej, jeg er ikke thure, men har vist snakket lidt med ham om godard.

martin-faroe: det er sjovt, at du finder bande à part interessant - stort set alle, jeg har diskuteret godard med, anser den for hans svageste. i mine øjne gør narrationen den minimalt bedre end le petit soldat, som slet ikke er god, men jeg synes stadig, den er uinteressant i forhold til både à bout de souffle, hvor den samme æstetiske oprørsvilje er til stede, og hvor personerne på samme måde lever mellem verden og fiktionen. det er i mine øjne en sløset film, anna karina er så charmerende som makrel i tomat, og historien er ren junk. hvis godard nu ikke havde lavet andre film, kunne den måske have været interessant, men den forekommer fuldstændig overflødig, hvis man har set à bout de souffle og pierrot le fou. sidstnævnte er forøvrigt på mange måder den fortsættelse, der annonceres i slutningen af bande à part - "i 'scope og technicolor".

le samouraï: ja, du har helt klart set de forkerte film. alphaville er sådan set interessant, men mest som et kapitel i det samlede værk, godards tresserproduktion udgør - ved første øjekast kan den godt forekomme meget banal, ligesom chr. braad thomsen (fejlagtigt, mener jeg) forkaster dens slutning. for at forstå den, mener jeg man må se den som mellemled i en trilogi bestående af une femme mariée (måske den tidlige godards mest undervurderede film, en blændende kritik af samfundet og en parodi på resnais' hiroshima mon amour) og pierrot le fou.

min egen indgang til godard var à bout de souffle, som jeg stadig synes man skal se først. både fordi det er en af hans sjoveste og på handlingsplanet mest vedkommende film (en film som le mépris er til sammenligning dybt kedsommelig), måske ligefrem den mest underholdende film, jeg kender - og fordi den sparker den filmiske modernisme i gang. samtidig sætter den scenen for godards tresserproduktion (til og med week-end (fin de film, fin de cinéma)) og en del af temaerne i spil - prostitution, forholdet mellem film og virkelighed, fremmedgørelsesspillet mellem engagement og nihilisme, som er et dybt personligt tema for godard. jeg så den i cinemateket uden at vide meget om godard, og kunne de næste mange uger mærke, at den voksede hver gang, jeg tænkte på den.

dernæst bør man se pierrot le fou, som vist desværre er svær at få i en god dvd, hvis man ikke er frankofon - har en engelsk dvd med elendige tekster, der tilmed fylder halvdelen af billedet. historien er langt hen ad vejen den samme som i à bout de souffle: den sidste kærlighedshistorie. godard er i mine øjne ikke nær så tør og teoretisk, som mange opfatter ham - han besidder stor ømhed, og man forelsker sig på lige fod med personerne i filmen. jeg tror ikke, man kan blive færdig med pierrot le fou - jeg har set den ti-femten gange og skrevet ba-projekt om den, men finder stadig nye detaljer i den. jeg kender ingen, der har set den, som ikke er blevet forelsket i den - også selvom de ikke kender særligt meget til filmteori.

andre anbefalelsesværdige film for godard-begynderen er masculin-féminin, som er den sidste af hans film, der med nogensomhelst ret kan kaldes 'nouvelle vague' - en løs vignet-fortælling om unge i paris i '66. (den kan forresten med fordel kontrasteres med phillippe garrels les amants réguliers, der var min største oplevelse på natfilm i år, og som også omhandler venstreorienterede unge i slutningen af tresserne.) sjov og løs - ikke én af godards store film, men én det er let at holde af. det er forøvrigt jean-pierre léauds første store rolle hos godard, og de klæder hinanden fantastisk.

desuden bør alle med interesse for filmhistorie se week-end, som da den kom frem var den måske mest rabiate kommercielle film nogensinde. den er et frontalangreb mod tilskueren og en mareridtsrejse i blod - men samtidig også bizart morsom. den er enormt intelligent, og mange vil måske føle sig frastødt første gang, de ser den, men det er jo så også en del af pointen: godard udtalte selv, at kun dårlige film kunne få kommerciel succes. dertil fortalte en journalist ham, at week-end klarede sig ret godt i usa. - "så har jeg ikke lavet den frastødende nok."

de måske 'dybeste' film hos den tidlige godard, vivre sa vie og deux ou trois choses que je sais d'elle, skal man vente med at se, til man har en idé om, hvad han laver. første gang, jeg så vivre sa vie forstod jeg i hvert fald ikke meget. den er meget dreyersk og på mange måder hans mest klassiske kunstfilm, så hvis man kommer med den baggrund, kan det godt være en indgangsvinkel (men det gør de færreste jo). deux ou trois choses er som sagt min yndlingsfilm, og ét af de væsentligste udsagn, jeg kender til, om det moderne liv. det fantastiske er bl.a., at godard her er narrator (som i bande à part, men ikke på den samme stand-up comedy-måde) og kommenterer filmens handling - og sine egne dispositioner. ud fra hvilke kriterier kan man retfærdiggøre at sætte billederne sammen på netop denne måde? hvordan ved man, hvad man skal sige? godard viser sig her som digter og filosof - og som menneske. han sætter sig selv på spil, i en film, der kan og vil mere, end nogen anden, jeg har set. når jeg tænker mig om, kan det faktisk godt være, man kan se ham uden forkundskaber - de fleste, jeg kender, der har set den, syntes rigtig godt om den. den er også ude i en okay dvd-version.

de senere perioder - groupe dziga vertov, halvfjerdsernes teoretiske projekter, firsernes spillefilm, halvfemsernes filmhistorie og de seneste spillefilm - skal man nok vente med at give sig i kast med, til man har set fem-ti af hans tidlige film.


Top
   
 Titel:
Indlæg: man aug 28, 2006 0:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
dr. filth skrev:
tak for velkomsten. nej, jeg er ikke thure, men har vist snakket lidt med ham om godard.


Okay. Han er jo så glad for Godard, den kære mand, så det var bare en tanke. :)

Tusind tak for den fornemme gennemgang. Jeg har skrevet "Åndeløs" på indkøbslisten til næste måned. :thumb:

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons sep 06, 2006 12:02 
Mills skrev:
Endnu en Godard røg på afspilleren hertil aften. Det var Le Mepris eller Contempt som den hedder på engelsk [....]
Desuden er det fedt at alle credits bliver fortalt af Godard selv i starten, det har jeg ikke set før.

Jeg havde heller ikke set det før, men har lige læst et par bøger om Orson Welles, og har herved fundet ud af, at den altid eksperimenterende Welles i sin næsten avantgardistiske Othello (1952) benyttede sig af 'spoken opening credits'. Welles var en enorm inspiationskilde for den nye franske bølge, og det var stort set kun de franske anmeldere, som overordnet set var positive over for Welles' film.

NB: Der eksisterer mange forskellige print af Welles' Othello - en film jeg aldrig har set - og ikke alle print har disse 'spoken credits'.


Top
   
 Titel:
Indlæg: lør nov 18, 2006 19:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør mar 12, 2005 23:07
Indlæg: 3357
Geografisk sted: Vesterbronx!
Lasse Rasmussen skrev:
bedste tråd på dahf i meget lang tid...


I second that :D


Play har meget godt med de franske instruktører fra New wave:

Alain Resnais
http://www.play.com/Search.aspx?searcht ... =39&go.y=8

Robert Bresson
http://www.play.com/Search.aspx?searcht ... 32&go.y=18

François Truffaut
http://www.play.com/Search.aspx?searcht ... 41&go.y=12

Jean-Luc Godard
http://www.play.com/DVD/DVD/PROD/3-/844 ... bydirector

Find selv flere med andre instruktører.... :D

_________________
Den officielle Criterion & Masters of Cinema bytte/salg tråd- link

www.dvdtimes.co.uk / www.dvdbeaver.com / www.dvdcompare.net / TSPDT Top 100


Top
   
 Titel:
Indlæg: fre mar 16, 2007 9:39 
dr. filth skrev:
det mest deprimerende er, at hans sene hovedværk, histoire(s) de cinéma, en personlig filmhistorie i otte dele, kun er udkommet på en japansk dvd til 3000 kroner. der var ellers planlagt en billig, fransk udgave for et år siden, men den blev opgivet - sikkert på grund af ophavsretsoverskridelser.


Den kommer NU:
http://www.amazon.fr/Histoire-cin%C3%A9 ... B000BNEMPU

Amazon.fr angiver engelsk lyd; andre sites siger engelske subs. Under alle omstændigheder bliver det en kærkommen tilvækst til samlingen!


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team