DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 10:05

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
Indlæg: man jan 10, 2005 13:13 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 561
Geografisk sted: Haderslev
Jeg har forgæves ledt efter det rigtige sted at poste denne tråd, så nu prøver jeg at starte en ny.

Der har været meget snak om den "ægte" udgave af star wars over for de forskellige special editions. Jeg mener som flere, at man - i det mindste af filmhistoriske grunde - bør bevare de originale versioner io almindeligt omløb. Så kan jeg selvfølgelig bare købe en brugt lasedisc-spiller og finde de originale versioner på LD på ebay eller lignende steder. Jeg kan også investere i et sæt af de LD-rips der er i omløb på dvd.

Og det har jeg gjort nu. Jeg har ikke moralske problemer ved at have dem stående ved siden af de nye officielle dvd'er. Jeg er mere interesseret i at høre om andres erfaringer med det her.

Jeg fandt rigeligt med eksemplarer på ebay, men mange sender kun til amerikanske modtagere plus at det auktionssystem er for latterligt i dette tilfælde der presser prisen i vejret. Anyway, så fandt jeg en reference til en hjemmeside: **** fjernet ****** , der så interessant ud.

Specs ser okay ud, men det er godt nok at købe katten i sækken, når man ikke får screenshots i okay opløsning. Desuden kan selve skiverne være af inferør kvalitet og være dumme kopier af et skamridset eksemplar. Der er mange grunde til at lade være. Jeg ved det.

Men nu har jeg altså betalt mine 170,- kroner via PayPal og venter spændt. Især på om der overhovedet kommer noget, eller om jeg bare er blevet pølset....

Men back on track: Ved nogen noget som helst om lige de her versioner? Vil nogen her indrømme at de har anskaffet sådan en sæt eller lignende. Erfaringer?

*Vigtigt* Jeg ønsker normalt ikke på nogen måde at støtte organiseret piratkopiering. Jeg fjerner også øjeblikkeligt linket til siden, hvis det ønskes. Okay?

_________________
Venlig hilsen Martin - ( Billede ) http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Hobnobs


Senest rettet af Martin Skovbo man jan 10, 2005 13:53, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 13:32 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 15, 2001 1:01
Indlæg: 1039
Geografisk sted: Århus
Jeg ved heller ikke om bootleg diskussioner er på sin plads her - men der burde være en undtagelse af hensyn til præserveringen af de originale Star Wars film.

Der er anmeldelser af diverse udgivelser her:

http://www.prillaman.net/starwarsdvd.html

Kig under Original Trilogy bootlegs.

Jeg har selv TR47 udgivelsen som nu indeholder 7 discs (4 discs med sjældent ekstramateriale). Det er en fin udgivelse, selvom den jo ikke er på moderne DVD-niveau billedkvalitetsmæssigt.

_________________
Dvdprofiler
Filmmagasinet Mifune


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 13:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors sep 13, 2001 1:01
Indlæg: 8182
Geografisk sted: Allerhelst London
Ved nu ikke helt...
Det er vel ikke helt på plads at diskutere disse. Mener også at der var en tråd engang, som blev lukket.

Men Du SKAL ihvertfald fjerne det direkte link du har...

Og til filmene - forvent ikke dvd kvalitet. Nærmere noget der lige er lidt bedre end vhs.

_________________
Listen over de fine BLÅ skiver !!!
Listen over de fine CD'er!!!
Listen over de fine LP'er!!!


Senest rettet af Abildtrup man jan 10, 2005 13:41, rettet i alt 3 gange.

Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 13:35 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Ja, men du skal jo nok ikke regne med super billedet! Da det er taget fra en meget gammel laserdisk inden de blve remastered af THX. Du skal nook også forvente letterbox.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 13:38 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors aug 21, 2003 19:52
Indlæg: 3554
Nu er det Ulrik der har sidste ord, men jeg mener heller ikke det er på sin plads, at diskutere bootlegs herinde. Så er det sådan set ligemeget om det er muligt, at skaffe dem på original dvd eller ej imho.

_________________
Min blog - www.jacobmandersen.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 13:58 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 561
Geografisk sted: Haderslev
# iguana: Mange tak
# Abildtrup:Link er blevet fjernet øjeblikkeligt.

Jeg mener stadig, at i netop dette tilfælde (men ikke andre, jeg kan komme i tanker om) er det på sin plads at diskutere bootlegs, jeg afventer med spænding Ulriks afgørelse.

Har bootlegs og deres eventuelle behandling i forummet været diskuteret i tidligere tråde?

_________________
Venlig hilsen Martin - ( Billede ) http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Hobnobs


Senest rettet af Martin Skovbo man jan 10, 2005 14:27, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 14:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør aug 02, 2003 1:01
Indlæg: 2802
Geografisk sted: Århus
Jeg havde også gerne undværet de fleste tilføjelser i Star Wars triologien som den er idag. Men hvorfor se filmene af en samlet varighed af 6½ time i væsentligt ringere lyd- og billedekvalitet, blot for at 'undgå' de famøse scener der kun varer få minutter samlet set, kan jeg ikke følge.

På AVSforum.com var der nogle stykker der snakkede om hvordan man kunne anskaffe sig en brugt super-duper LD afspiller i 20-30.000 kr. klassen, 'rippe' de originale scener over i advancerede billedprogrammer og lave 'mini-mastere' mht billede og lyd (frame for frame), så de kunne ligne de nye DVD udgaver så meget som muligt og så til sidst samle det hele i en ny 'original' DVD udgave.

Sjov læsning men også lidt skræmmende - kan man et eller andet sted ikke bare lukke øjnene i det sekund hvor Greedo skyder først/samtidigt? Jeg synes efterhånden at diskussionen om de originale versioner vs de nye har antaget helt meningsløse proportioner i forhold til emnet. ;)

Just my $0.02.. :D

Mhv Thomas

_________________
Difficulties mastered are opportunities won. - Winston Churchill
DVDs


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 14:22 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 15, 2001 1:01
Indlæg: 1039
Geografisk sted: Århus
Der er jo mange steder på nettet, hvor de diskuteres, så der er ikke behov for at udfordre de danske rettighedshavere. Ingen alarm fra min side hvis tråden fjernes - så undgår jeg også at bevæge mig ud i mit følelsesladede forsvar for de originale versioner.

"få minutter samlet set"... Det er da langt værre. Så at sige hele den første film har fået en "make-over" af samtlige effekter og scener.

Det er sikkert et psykisk problem, men den originale film er den film som har betydet allermest for mig i min pure ungdom (jeg så den i USA imens den gik i biograferne i 1978), og jeg har set den originale film ufattelige mængder af gange. Det er den film jeg ønsker at gense i bedst mulig kvalitet. Ikke en som er "shinet op". Det er ikke noget jeg siger for at være "arrogant" - jeg kan vitterligt ikke se de nye udgaver uden at jeg føler det som et overgreb mod mig selv. Og så vil jeg til enhver tid hævde, at den uberørte udgave er en langt mere vellykket film end George Lucas forbedrede udgaver. Men det er en længere snak.... slut herfra. ;)

_________________
Dvdprofiler

Filmmagasinet Mifune


Senest rettet af iguana man jan 10, 2005 14:24, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 14:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 561
Geografisk sted: Haderslev
# Agent Cooper: Jeg giver dig faktisk ret!

Men da E.T kom måtte jeg også have 3-discudgaven. Så kunne jeg ved selvsyn konstantere, hvor helt i orden det havde været at lave en teknisk upgrade. Jeg kommer nok aldrig til at sætte den originale version af E.T på igen :cry:

Jeg synes ofte, at diskussionen går langt over gevind og at Lucas dæmoniseres unødigt. Han har taget en dum beslutning (imho), men det gør ham ikke nødvendigvis til Beelsebubs betroede udsending.

Det sker da ind imellem, at bootlegs får en officiel release - The Black Album af Prince er et godt eksempel.

Og bare den interesse der er for nærværende tråd berettiger den måske?

_________________
Venlig hilsen Martin - ( Billede ) http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Hobnobs


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 14:27 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 29, 2003 1:01
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Øster Tørslev
Jeg læste også tråden på avsforum om bestræbelserne på at nå frem til den absolut bedst mulige metode til kopiering fra originale SW laserdiscs til DVD. Ret spændende læsning for folk der (som mig) er meget interesserede i video teknologi og forskelle mellem formater m.m., men temmelig teoretisk for "normale" mennesker.

Og jeg er HELT enig med Agent Cooper. Jeg er bestemt ikke vild med de nye versioner, og ville ønske man havde fået valget som i f.eks. Alien Quadrilogy - men så ER problemet heller ikke større, vel..? :roll:

_________________
"They say everyone gets 15 minutes of fame. What they don't tell you is that 12 of those minutes is a rectal exam."


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 15:21 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør aug 02, 2003 1:01
Indlæg: 2802
Geografisk sted: Århus
iguana skrev:
"få minutter samlet set"... Det er da langt værre. Så at sige hele den første film har fået en "make-over" af samtlige effekter og scener.


Hehe - jeg hentydede her til deciderede ændrede scener eller tilføjede scener - dvs. Jabba the Hutt i ANH, musiknummeret i ROTJ osv - ikke samtlige 'ændringer' alle filmene igennem. Der er jo mange (heriblandt mig selv) der intet har imod de tekniske/baggrundsmæssige opgraderinger - det er de 'større' ændringer der tænder flammer i folk! :D

Citat:
Det er sikkert et psykisk problem, men den originale film er den film som har betydet allermest for mig i min pure ungdom (jeg så den i USA imens den gik i biograferne i 1978), og jeg har set den originale film ufattelige mængder af gange. Det er den film jeg ønsker at gense i bedst mulig kvalitet. Ikke en som er "shinet op". Det er ikke noget jeg siger for at være "arrogant" - jeg kan vitterligt ikke se de nye udgaver uden at jeg føler det som et overgreb mod mig selv. Og så vil jeg til enhver tid hævde, at den uberørte udgave er en langt mere vellykket film end George Lucas forbedrede udgaver. Men det er en længere snak.... slut herfra. ;)


Jeg har også en alder så jeg sagtens kan huske min lykkelige stunder med de originale Star Wars i biograferne igennem 80'erne, så der er vi rørende enige. Men man må jo bare abstrahere sig fra de nye ændringer og selv 'mentalt' fylde de mindre perfekte scener ud med det vi har i hukommelsen og husker fra 'barndommen'. Længere er den ikke for mig - at den er det for andre er jo så også helt fint! ;) ;)

Der hvor tråden falder af for mig er, som Martin også nævner, den Lucas-bashing der i de senere år (specielt efter Episode1 udkom) har været 'politisk korrekt' at udøve. Gamle SW-fans havde tårnhøje forventninger til den nye triologi og da de ikke følte de blev indfriet (og deres barndoms idealer forrådt :D ), vendte deres beundring for Lucas og hans værk sig til det stik modsatte.

Lucas idag er en anden person end for 30 år siden og han har ændret sine film i det henseende, nu hvor han fik muligheden for det. I diverse SW forums lægger mange skeptikere op til, at den kommende Episode III skal 'redde' prequel-triologien, fordi den er dyster og Vader vender tilbage osv. Når de kritiske SW-fans ikke fik det de håbede på med Episode I og II, så vender de sig imod det trygge - det velkendte og det vil sige figurer de kender fra det ganle SW univers og mange af dem er jo så også med i III. Der vil med garanti fremkomme kritik gående på, at Vader slet ikke er nok med i filmen osv... Men man må bare se i øjnene, at StarWars anno 1999-2005 er lavet af en person med andre idealer/preferencer/grænser end personen der lavde StarWars fra 1977-1983, selv om de begge hedder GL.

Og så komme videre... :D ;)

_________________
Difficulties mastered are opportunities won. - Winston Churchill
DVDs


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 15:46 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs maj 15, 2001 1:01
Indlæg: 1039
Geografisk sted: Århus
I får ikke noget ud af at provokere mig... haha - for der er nok kun grader af ueighed imellem os...

Men alligevel ;)

"politisk korrekt" at kritisere Lucas!!?... Jeg synes tværtimod det er lige omvendt - p.t. er det "politisk korrekt" at sige at det er helt ok det Lucas har gang i, fordi det er jo slet ikke så slemt...

Pyt med at en af filmhistoriens absolutte hovedværker skal have lov til at blive fjernet fra historien (= kun få lov til at leve i forældede/udsolgte/forgængelige formater)?

Den amerikanske instans for filmpræservering (hvad det nu end er de hedder) eller Museum Of Modern Arts har ikke engang fået lov til at gemme et eneste originalt negativ af filmen for eftertiden.

Når man tænker på det banebrydende arbejde der blev lavet i effekter og lyddesign for meget små midler... det ønsker han slet ikke bevaret for eftertiden - ikke engang af hensyn til filmhistorien. Der er oceaner af effekter, som man kan se udført for første gang i historien i den første film og som nu ikke længere er tilgængelig af lovlig vej.

Jeg synes både reelt og principielt, at det er skandaløst - og aldeles hensynsløst overfor de teknikere som hjalp Lucas med filmen i sin tid og en utrolig arrogance overfor filmhistorien.

At Star Wars I og II så er totalt ligegyldige popcornfilm er sagen uvedkommende - dem kan man jo bare lade være med at se. Der er jeg "kommet videre"... heh

_________________
Dvdprofiler

Filmmagasinet Mifune


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 15:59 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 29, 2003 1:01
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Øster Tørslev
Well, sagen er vel i bund og grund den at dem der har noget at skulle have sagt i USA generelt ikke opfatter film som "kunst" eller "kultur", men som et produkt - en handelsvare.

Man har af den grund ikke nær så mange skrupler som resten af verden over at ændre på "specifikationerne". Og man mener ihvertfald ikke at det er noget andre skal diktere - Filmen er deres ejendom, ikke "almenvældets".

Der var engang en eller anden der forklarede forskellen på Europæisk og Amerikansk film noget i retning af det her: "Europæiske film er kunst med begrænset kommercielt potentiale - Amerikanske film er kommercielle produkter med begrænset kunstnerisk potentiale."

Holdningsforskellen illustreres efter min mening godt af det faktum at USA´s konkurrencemyndigheder et par gange har forsøgt at lægge sag an mod EU ved internationale instanser, fordi EU støtter europæisk film økonomisk. USA opfatter ikke dette som kulturstøtte, men som ulovlig konkurrenceforvridning.

_________________
"They say everyone gets 15 minutes of fame. What they don't tell you is that 12 of those minutes is a rectal exam."


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 16:49 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 09, 2003 1:01
Indlæg: 574
Jacob M. Andersen skrev:
Nu er det Ulrik der har sidste ord, men jeg mener heller ikke det er på sin plads, at diskutere bootlegs herinde. Så er det sådan set ligemeget om det er muligt, at skaffe dem på original dvd eller ej imho.


Jeg fatter ikke hvad folk kan have imod at man _diskuterer_ bootlegs. Det er jo ikke fordi der er nogen der prøver at sælge bootlegs eller smider links til steder hvor man kan downloade bootlegs eller lignende. Det er jo ikke ulovligt at _diskutere_ bootlegs. Bevares, Ulrik må da gøre som han synes med denne tråd. Jeg kan bare ikke se at det gavner et diskussionforum at der er relevante diskussionsemner som man ikke må diskutere.

/David


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 16:52 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs okt 28, 2003 17:52
Indlæg: 4207
Geografisk sted: København
pinkfloydhomer skrev:
Jeg fatter ikke hvad folk kan have imod at man _diskuterer_ bootlegs. Det er jo ikke fordi der er nogen der prøver at sælge bootlegs eller smider links til steder hvor man kan downloade bootlegs eller lignende. Det er jo ikke ulovligt at _diskutere_ bootlegs. Bevares, Ulrik må da gøre som han synes med denne tråd. Jeg kan bare ikke se at det gavner et diskussionforum at der er relevante diskussionsemner som man ikke må diskutere.

/David


Fuldstændig enig ! :thumb:

_________________
Min litteraturblog: http://www.eskapisten.dk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team