DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 7:36

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 17:06 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors aug 21, 2003 19:52
Indlæg: 3554
Nu spørger Martin jo, hvilke versioner af Star Wars bootlegs der er værd at gå efter og i en teknisk ok kvalitet. Jeg har intet imod at man anskaffer sig lige præcis Star Wars-filmene som bootlegs og hvorfor ved vi jo alle.

MEN, det jeg mente med mit indlæg var: at Martin oprettede jo ikke tråden for at vi kunne diskutere piratkopiering i almindelighed, men for at høre til en specifik "udgivelse". Grænsen skal jo gå et sted og hvis det er okay lige at høre, hvilken bootleg der er bedst, så ender det med at der bliver diskuteret om det er bedst at handle bootlegs af pirat-Per eller brænder-Børge nede på hjørnet. I aller værste tilfælde ;)

Bare min mening :)

_________________
Min blog - www.jacobmandersen.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 17:18 
Offline

Tilmeldt: lør nov 06, 2004 18:21
Indlæg: 319
Geografisk sted: R-Point
Lige en ting:
Jeg havde tænkt over dette mht. Blade Runner, men når nu StarWars er oppe og vende:

Hvad nu hvis man køber den nye version af StarWars, og samtidlig en bootleg version ?
Er det så ikke i orden ?


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 17:20 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 09, 2003 1:01
Indlæg: 574
Jacob M. Andersen skrev:
MEN, det jeg mente med mit indlæg var: at Martin oprettede jo ikke tråden for at vi kunne diskutere piratkopiering i almindelighed, men for at høre til en specifik "udgivelse". Grænsen skal jo gå et sted og hvis det er okay lige at høre, hvilken bootleg der er bedst, så ender det med at der bliver diskuteret om det er bedst at handle bootlegs af pirat-Per eller brænder-Børge nede på hjørnet. I aller værste tilfælde ;)


Det kommer jo an på hvilke grænser man sætter. Jeg kan ikke se hvorfor grænsen "diskussion om udgivelser okay, diskussion om ulovligt salg ikke okay" ikke skulle kunne håndhæves.

/David


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 17:24 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors aug 21, 2003 19:52
Indlæg: 3554
Det vil sige, at det er ok, hvis vi udover de normale DVD-tråde, hvor man kan spørge til kvaliteten på R1 kontra R2 osv., nu også lige kan flette ind og spørge hvilken bootleg version der kan anbefales?

Jeg er ikke fortaler for APG eller lignende, men jeg vil synes at dahf vil miste MEGET af sin seriøsitet, hvis det er okay at diskutere det ovenstående eksempel. Der findes sikkert masser af forums til den slags, jeg mener bare ikke dahf er stedet...

_________________
Min blog - www.jacobmandersen.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 17:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 29, 2003 1:01
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Øster Tørslev
compactdisc skrev:
Lige en ting:
Jeg havde tænkt over dette mht. Blade Runner, men når nu StarWars er oppe og vende:

Hvad nu hvis man køber den nye version af StarWars, og samtidlig en bootleg version ?
Er det så ikke i orden ?


Det kommer an på hvad du forstår ved "i orden"... Rent juridisk er det selvfølgelig ikke, loven er som sådan ligeglad med HVORFOR du køber en bootleg. Det har også tidligere været oppe at vende et sted om det er "ok" at downloade en mp3 via en fildelingstjeneste hvis man selv ejer den originale cd men f.eks. har ridset den... Og det er det ikke.

_________________
"They say everyone gets 15 minutes of fame. What they don't tell you is that 12 of those minutes is a rectal exam."


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 19:34 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: søn jan 21, 2001 2:01
Indlæg: 3298
Geografisk sted: Ringsted, DANMARK
He he, jeg følger naturligvis tråden så tæt, som det er mig muligt :) Den startede "skidt" bl.a. med et link, som dog er fjernet igen. Dog har den jo udviklet sig til noget andet og mere interessant end en specifik udgivelse og henvisning til, hvor man kan købe den, så den får naturligvis lov til at leve :) Det er ikke noget i vejen for at diskutere bootlegs som sådan...f.eks. holdninger for og imod.

_________________
Jackie Chiles siger: "XE1 + BD55 = High Def heaven with at clear blu sky :yum:"
HD DVD: 175 Blu-ray: 21 ---> nyeste i samlingen: The Fugitive (UK), The Incredible Hulk (UK)


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 22:29 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 561
Geografisk sted: Haderslev
Jacob M. Andersen skrev:
.... Jeg har intet imod at man anskaffer sig lige præcis Star Wars-filmene som bootlegs og hvorfor ved vi jo alle.

MEN, det jeg mente med mit indlæg var: at Martin oprettede jo ikke tråden for at vi kunne diskutere piratkopiering i almindelighed, men for at høre til en specifik "udgivelse"....


..og dér forstår jeg dig ikke. Har man sagt "A" må man også sige "38" :P Når netop den udgivelse er okay at anskaffe sig, som du siger, så må netop den udgivelse også kunne drøftes.

Nu har jeg allerede lavet en masse ændringer i den her post, men uden den blev klarere. og jeg vil meget gerne kunne forklare mig. Jeg tror at det for mig handler om en eller anden form for moral i meget bred forstand. Om at gøre det, man tror på. Jeg kommer nok højst til at se bemeldte udgivelse én gang. Og den kan ikke rigtig bruges til at prale med.

Men jeg er lige som andre forarget over det kæmpe store stykke arbejde, der hér bliver hældt i kloaken. Jeg synes at det er at pisse på de involverede i projektet, at smide deres store og banebrydende stykke arbejde på møddingen fordi en konfirmand med en iMac kan gøre det bedre nu. Om ikke andet, så bør kildematerialet sikres som den kulturarv, det trods alt er.

Og det vil jeg gerne hjælpe til med. Lige som internettet blev oprettet som et forsøg på at skabe en usårlig computer ser jeg de omfattende filmsamlinger der findes i privat eje som en øget sikkerhed for at selv de mest inferiøre udgivelser bevares for eftertiden.

Jeg oprettede faktisk tråden *både* for at høre til andres efaringer med/holdninger til bootlegs (ikke piratkopiering - jeg mener at der er forskel!) i almindelighed *og* for at høre til en specifik udgivelse. Det står jeg ved.

Det direkte link var en klar bommert :oops: , men ellers startede tråden da ikke så "skidt".

Efter sigende er det i øvrigt Brænder-Børge der er den bedste. Men kun lige på et hængende nip. :thumb:

_________________
Venlig hilsen Martin - ( Billede ) http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Hobnobs


Senest rettet af Martin Skovbo man jan 10, 2005 23:01, rettet i alt 2 gange.

Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 22:50 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 29, 2003 1:01
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Øster Tørslev
Jeg har svært ved at se hvorfor en DVD-kopi af et laserdisc rip af Starwars skulle "kvalificere" som en bootleg og ikke en piratkopi..?

_________________
"They say everyone gets 15 minutes of fame. What they don't tell you is that 12 of those minutes is a rectal exam."


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 22:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors aug 21, 2003 19:52
Indlæg: 3554
Jeg mente at jeg intet har imod i almindelighed, at folk anskaffer sig den. Men derfor mener jeg stadigvæk ikke, at det er ok, at diskutere en specifik udgivelse af en bootleg-dvd (her på dahf). Bare fordi en flok Star Wars nørder synes det er ok at købe piratkopier af deres yndlingsfilm, så er det stadigvæk ligeså ulovligt. En piratkopi er en piratkopi...

Du startede jo ikke tråden med et spørgsmål om, hvad vi siger til piratkopiering (bootlegering? :lol:), men spurgte specifikt til Star Wars. Det er dét jeg mener, at dahf ikke er stedet til. Men det er det så åbenbart og når Ulrik har sagt god for det, ja, så er det jo ok :thumb:

_________________
Min blog - www.jacobmandersen.dk


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 23:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons aug 28, 2002 1:01
Indlæg: 561
Geografisk sted: Haderslev
RogueAgent skrev:
Jeg har svært ved at se hvorfor en DVD-kopi af et laserdisc rip af Starwars skulle "kvalificere" som en bootleg og ikke en piratkopi..?


Det tror jeg den bliver for mig i det øjeblik originalen ikke kan findes i almindelig fri handel længere. Og sandsynligvis ikke kommer det nogensinde. Men jeg er da overhovedet ikke sikker.

Kun på at forummet naturligvis ikke skal være et kontaktsted for piratinteresserede mennesker.

Den generelle, brede og mere teoretiske debat om bootlegs som tråden er på vej til at blive er i øvrigt meget mere interessant end jeg havde turdet håbe. Så nyt spørgsmål: Hvilke versioner af hvilke film ville det (rent teoretisk naturligvis) være mindre forkasteligt end normalt at anskaffe/eje i en uofficiel og dermed illegal kopi?

Anyone?

_________________
Venlig hilsen Martin - ( Billede ) http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/Hobnobs


Top
   
 Titel:
Indlæg: man jan 10, 2005 23:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 29, 2003 1:01
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Øster Tørslev
Hvis der efter min mening overhovedet skulle være nogen formildende omstændigheder så skal det være film som

1) ikke længere kan skaffes legalt noget sted i verden - heller ikke i alternative versioner som det f.eks. er tilfældet med Star Wars.

OG

2) der ikke længere er nogen der ejer rettighederne til filmen (ikke bare i DK men i hele verden, i princippet...), f.eks. fordi alle arvinger til boet efter rettighedshaveren er døde, og/eller der ikke findes noget tilgængeligt materiale til en "historisk" genudgivelse, og der derfor er rimelig grund til at tro at filmen aldrig vil komme igen, og ingen rettigheder bliver krænket.

Jeg tvivler på at ret mange kommercielt producerede film kan leve op til begge krav.

Edit: Nu er det ikke for at gøre mig selv mere "hellig" end jeg er. Jeg synes bare man skal kalde en spade for en spade - og at man skal gøre sig klart at hvis man laver en kopi af en film og dermed krænker "nogens" rettigheder til filmen - så er det altså en piratkopi. Så må det være op til den enkelte at afgøre om man synes det er "i orden".

_________________
"They say everyone gets 15 minutes of fame. What they don't tell you is that 12 of those minutes is a rectal exam."


Senest rettet af RogueAgent tirs jan 11, 2005 0:05, rettet i alt 1 gang.

Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 11, 2005 0:05 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: ons apr 09, 2003 1:01
Indlæg: 574
RogueAgent skrev:
Jeg tvivler på at ret mange kommercielt producerede film kan leve op til begge krav.


Whatever, det er jo også bare dine krav :beerchug:

/David


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 11, 2005 0:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 29, 2003 1:01
Indlæg: 1169
Geografisk sted: Øster Tørslev
Jeg tror nu også loven om ophavsret vil se det på nogenlunde samme måde... ;)

Min pointe var blot at man efter min mening ikke kan "gradbøje" piratkopiering. Enten krænker man nogens rettigheder eller også gør man ikke.

_________________
"They say everyone gets 15 minutes of fame. What they don't tell you is that 12 of those minutes is a rectal exam."


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 11, 2005 0:15 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man mar 01, 2004 16:21
Indlæg: 17869
Geografisk sted: København SV
RogueAgent skrev:
Jeg tror nu også loven om ophavsret vil se det på nogenlunde samme måde... ;)

Min pointe var blot at man efter min mening ikke kan "gradbøje" piratkopiering. Enten krænker man nogens rettigheder eller også gør man ikke.

Du har helt ret RougeAgent. Folk kan kalde det Bootleg, RipOff eller noget helt tredie. Det som denne tråd begynder at "smage" af er : PIRATKOPIERING og for mig at se hører den slags ikke hjemme i noget seriøst forum. :devil:

_________________
For meget er aldrig nok!

Rating på DAHF: Billede
Se mine 813 Blu-ray film. :)


Top
   
 Titel:
Indlæg: tirs jan 11, 2005 0:16 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors aug 21, 2003 19:52
Indlæg: 3554
Silver Surfer skrev:
[...] og for mig at se hører den slags ikke hjemme i noget seriøst forum. :devil:


Endelig en der er enig ;)

_________________
Min blog - www.jacobmandersen.dk


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående 1 2 3 4 Næste

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team