DanskHjemmebioForum.dk

Dato og tid er tirs mar 19, 2024 13:42

Alle tider er UTC+02:00




Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: søn sep 05, 2004 15:43 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg er vild med gamle Sci Fi film og rigtig godt tænke mig at se denne! Invassion of the body snatchers fra 1956. Hvilken dvd er værd at købe? Er R1 udgaven ok? Er remaket fra 78 noget værd?
Kan man forvente en Criterion udgave af originalen?


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn sep 05, 2004 16:02 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 18, 2004 20:27
Indlæg: 101
Citat:
Hvilken dvd er værd at købe? Er R1 udgaven ok?


Ja. Det er også den eneste udgave (udover en fransk pan & scan-version).

Citat:
Er remaket fra 78 noget værd?


Ja, den er også god. Jeg foretrækker selv originalen.

Citat:
Kan man forvente en Criterion udgave af originalen?


Næppe.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn sep 05, 2004 23:14 
Offline

Tilmeldt: tirs sep 23, 2003 21:17
Indlæg: 144
Jeg holder også meget af begge de to versioner. Det skulle vel også nævnes, at der er en tredje version fra starten af 90'erne - jeg er for træt til at checke nu, men den hed vist bare Body Snatchers og var instrueret af Abel Ferrera. Den er ikke på højde med de andre, foregår på en militærbase, ellers kan jeg ikke huske så meget fra den.


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn sep 05, 2004 23:19 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Jeg har set den nyeste version...Det er klam scene; SPOILER!!!!!!!!!!!!!!:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Der hvor hun ligger i badekaret. Måske man også skulle få den...


Top
   
 Titel:
Indlæg: søn sep 05, 2004 23:36 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jun 13, 2003 1:01
Indlæg: 516
Geografisk sted: Horsens
Har aldrig set den originale 1956 udgave men 78 udgaven med sutherland er god og den fra 90'erne husker jeg også til at være ok


Top
   
 Titel:
Indlæg: man sep 06, 2004 0:00 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs jul 23, 2002 1:01
Indlæg: 2663
Geografisk sted: København
Jeg kan bedst lige '78 versionen af de tre, og har lige fået den fra DVDSoon for nyligt.
Lige for tiden koster den CAD 9.98 hos dem:
http://www.dvdsoon.com/show-title-details.xml?uid=7052

_________________
Hep fra
Jakob
:devil:

Min DVD-Samling
Billede


Top
   
 Titel:
Indlæg: man sep 06, 2004 18:25 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tirs apr 09, 2002 1:01
Indlæg: 2410
Geografisk sted: Dario's Joint (Frederiksberg)
ML-78 skrev:
Citat:
Hvilken dvd er værd at købe? Er R1 udgaven ok?


Ja. Det er også den eneste udgave (udover en fransk pan & scan-version).



Der er dog en lille hage ved det. I modsætning til IMDB's tekniske oplysninger, så blev filmen faktisk skudt og komponeret til 1.37:1-formatet. Men fordi widescreen var så populært i midten af 1950'erne, så led Invasion of the Body Snatchers den tort at blive blæst op v.h.a. Superscope-processen.

Her er, hvad American Widescreen Museum skriver om sagen:

Citat:
While the process seemed to be reserved for the most forgettable of films, a few were better than average, notably Allied Artist's (the old Monogram studio) release of Walter Wanger's Invasion of the Body Snatchers. Like some others, that film suffered from the composition created by Superscope because it had not been photographed with the format conversion in mind.


Der er den del af filmens fans, der synes, at Superscope-konverteringen gør kompositionen for stram, og at 1.37:1 er at foretrække.

Flere selskaber har ganske vist udgivet den i 1.33:1 på dvd (den amerikanske dvd giver en endda valget mellem widescreen og 1.33:1). Desværre er disse pan & scan'ede og dermed yderligere beskårede i forhold til widescreen-udgaven. Filmen fås pt. ikke i en komplet overførsel i det format, den blev komponeret til. Widescreen-udgaven på den amerikanske dvd er det bedste alternativ.

_________________
Jens Thomsen
Some are born to sweet delights. Some are born to endless nights.


Top
   
 Titel:
Indlæg: ons sep 08, 2004 18:01 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: tors mar 18, 2004 20:27
Indlæg: 101
Spændende. Jeg er aldrig stødt på nogen omtale af dette før, og det nævnes sært nok ikke i Bill Warrens ellers vel-researchede "Keep Watching the Skies". På nettet fandt jeg dog følgende uddrag fra en artikel af George Turner i bladet American Cinematographer der uddyber lidt:

Citat:
[Producer Walter] Wanger was horrified to learn that the Allied execs opted to release the picture in SuperScope, an anamorphic widescreen process introduced by RKO Radio in 1954. It differed from CinemaScope in that the photography was done with normal lenses; the images were squeezed at the printing stage rather than in the camera. Wanger argued that a duped image would not do justice to Dana Wynter's beauty, that the carefully wrought compositions would be ruined, and that the widescreen effect would make the picture resemble recent inferior anamorphic sci-fi pictures Again, he was overruled - widescreen was considered a "must" at the time due to the perceived competition with television for audiences. Incidentally, Wanger was dead right on all counts. The damage caused by this last-minute decision can hardly be exaggerated. Fredericks had composed the picture for the 1.33:1 ratio, and the image-chopping required to obtain the 2:1 ratio needed for SuperScope not only destroyed the compositions, but left important details out of the frame. In addition, the images became grainier when the remaining frame was blown up to fill the wide screens. Only a very good movie could survive such butchery; somehow, Body Snatchers did.


Ærgerligt at det ikke er muligt at se filmen som den egentlig er tiltænkt.


Top
   
Indlæg: man maj 10, 2010 11:53 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man aug 04, 2003 12:54
Indlæg: 20535
Geografisk sted: Frederikshavn
Så fik jeg set remaket fra 1978 og den var faktisk rigtig fed! Den har virkelig en tykkende paranoia stemning og den passer perfekt ind med andre rå 70er filmen. Soundtracket og de mærkelig og smukke billeder (skudt af fotografen på Taxi Driver / Raging Bull) skal også fremhæves. Nu havde jeg hørt at slutningen skulle være meget chokerende og det synes jeg måske ikke den var....[spoiler=]der var dog den klamme man/dog![/spoiler]
Det er dog en rigtig fed film og hvis man som mig er en sucker for 70er film og Sci Fi er det must see. :D
Desuden har filmen det klassiske røde teater blod. :mrgreen:
viewtopic.php?f=3&t=34459&hilit=+blod

Selve dvd'en var jeg skuffet over. Det er R2 og den er i Letterbox og 2.0 lyd. :( Håber på en HD remaster i fremtiden.

_________________
En del af "De Gnavne Filmnørder" http://dgfn.dk

Hands off the compression button, music industry!
Hands off the DNR button, Blu-Ray producers!
Films are supposed to have grain!

https://twitter.com/Kristofferabild


Top
   
Indlæg: tirs maj 11, 2010 23:24 
Offline
Site Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: ons maj 23, 2007 16:57
Indlæg: 9012
Geografisk sted: Vejle
Pudsigt nok så så jeg selv 1978-udgaven af Invasion of the Body Snatchers for et par dage siden - for første gang.
Jeg er helt enig med dig - en rigtig fed og stemningsfyldt thriller/horror fyldt med paranoia og et godt cast :thumb:

_________________
Hvilke film har jeg set i 2019?


Top
   
Indlæg: tors maj 13, 2010 15:23 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: lør sep 20, 2003 12:21
Indlæg: 4615
Geografisk sted: Østerbro
Mills skrev:
Selve dvd'en var jeg skuffet over. Det er R2 og den er i Letterbox og 2.0 lyd. :( Håber på en HD remaster i fremtiden.

Ellers så er R1 CE anamorf. Lyden skal vel være stereo.


Top
   
Indlæg: tors maj 13, 2010 15:30 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: fre jul 02, 2004 13:45
Indlæg: 4163
Geografisk sted: Et sted derude
R1 udgivelsen har markant bedre billede end R2 (jeg har dem begge).
Gæt selv hvilken rækkefølge jeg købte dem i. :D

Donald Sutherland laver selv de farlige stunts iøvrigt.
Det er et mesterværk i horrorgenren.


Top
   
Indlæg: fre sep 12, 2014 14:10 
Offline
Brugeravatar

Tilmeldt: man dec 22, 2003 15:37
Indlæg: 10638
Geografisk sted: 9530 Dusty Circle
Billede
Invasion of the Body Snatchers [1978] :starfull: :starfull: :starfull: :starfull: :starhalf: :starempty:
"I keep seeing these people, all recognizing each other. Something is passing between them all, some secret. It's a conspiracy, I know it!" Efter at have figureret på utallige lister over hhv. bedste remakes og bedste horrorfilm blev det sværere og sværere for mig, at komme udenom Philip Kaufmans klassiker fra 1978. Og da Zavvi for nyligt nærmest forærede den voldsomt flotte Arrow-bluray væk, var det på tide at jeg huggede til. Og det var bestemt ventetiden værd. Først og fremmest er det en film der er ældet med ynde. Billederne står knivskarpe og bortset fra et par små-datede FX er filmen enormt flot med lækker sen-70er stemning (og ansigtsbehåring) all over the place. Donald Sutherland og Brooke Adams spiller helt fantastisk og det slår gnister imellem dem når de forsøger at undertrykke de følelser de har for hinanden. Det er en unik connection som fanges 100% af filmholdet. Horror-aspektet er dejligt afdæmpet, stort set uden chok-scener og deres tages god tid til, at fortælle historien om de farlige rumblomster og deres ret uheldige bivirkninger. Generelt er der en god (og ret så creepy) stemning hele vejen igennem. Og så er der slutningen som er noget af det mest skræmmende der nogensinde er set på film... ever! På birolle-fronten gør de fleste det godt, men jeg ved ikke lige hvor imponeret jeg var over små-fjollede Jeff Goldblum og små-søvndyssende Leonard Nimoy. Men så er der en scene med en hund der trækker op. Alt i alt en fremragende film og en fed bluray-udgivelse fra Arrow.

_________________
Billede Pludseligt griber galskaben os....vi bliver helt vilde i øjnene ....og skærer tænder....(Iboga-Tabernathe)
Årets film 2009-2021 (+ clickbait) :naughty: + ÅRETS FILM 2021 | Hvilke film har jeg set i | 2019 | 2020 | 2021 Billede


Top
   
Indlæg: tors nov 27, 2014 21:47 
Offline

Tilmeldt: lør jan 27, 2007 23:47
Indlæg: 4466
Geografisk sted: Sønderjylland
Input.

Den blev vist første gang på DR i 1985. Inden filmen var der quiz omkring filmen. ( Lørdags kanalen)
Det var der også med de andre film. :)


Top
   
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne  Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC+02:00


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Gå til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Danish translation & support by Olympus DK Team